Diesel i bensintanken

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Diesel i bensintanken

Legg inn av gbruaset »

Heisann. Dette er litt pinlig, men jeg har klart mesterstykket å fylle diesel i bensintanken min. riktig nok, ikke mye, 7 dl, før ugjerningen ble oppdaget. What to do?? Fyren på bensinstasjonen sa at det bare var å etterfylle med bensin, så var ikke dette noe problem. Har kjørt noem km med den, merker ikke noe fusking. Men er dette lurt?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av AJ »

På sykker'n eller bilen? :eh
Har hørt om tilfeller hvor sånt no' har ført til rep.kostnader på noen tusenlapper, men hva som er fikset på vet jeg ikke...
Men 7 dl. er jo veldig lite, da...
Burde vel neppe ha noe å si. Eller...?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av gbruaset »

På sykkelen. Har, som sagt, kjørt noen km allerede med den nye blandingen, uten å merke noenting, men blir litt engstelig. Hva ville dere ha gjort. Det går an å tømme bensintanken med en skru under motoren, eller? Vil ikke bensinfilteret ta unna grumsen, eventuelt? :-k

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av mekkern »

Fikk en større andel med diesel på CBR`n for et par år siden-hvor mye vet jeg ikke da det var fyllt diesel på feil tank på bensern.
men den fikk vanvittig tenningsbank.
fikk tømt tanken og forgasserne og fyllt ny bensin og da var allt på stell.
men nyere sykler liker ikke denne blandingen i det hele tatt og kan skade deler.

Filter tar ikke noe slikt-vesker går gjennom-stopper partikler/gel.noen stopper også mindre mengde vann.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av Globe »

Jeg ville ha tømt tanken og gasser(e).
Diesel i bensin vil nok ikke kunne medføre noe direkte skade men jeg vil tro du vil merke det når bensinmotoren forsøker å forbrenne diesel.

Repkostanden etter slikt vil jeg tro er rens og rengjøring.

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av Dexter »

Jeg gjorde dette på en gammel Toyota jeg hadde en gang... 1982 modell om jeg ikke husker feil. Passelig trøtt på mårran, dura inn på stasjonen og satte i gang å fylle, dette var før dem hadde ulik størrelse i tuten osv. Syntes jo det var merkelig billig når jeg så på pumpa mens jeg fylte... så så jeg jo plutselig hvorfor :knegg

Jeg kjørte frem 4 meter og fylte opp resten med 95.

Fikk 17 liter diesel og resten bensin. Bilen har aldri gått så bra som den gangen! Var litt treg fra jeg ga gass til den kom, men da kom den også! Om jeg ikke husker feil så er det høyere skspansjonsverdi på diesel sammenlignet med bensin. På denne gamle bilen hadde det ikke noe å si ihvertfall. Fylte bensin(!) neste gang og alt var som før.

Det som gjør dette farlig er vel når du har fylt alt feil, har innsprøytning og/eller common rail motor... disse har IKKE godt av det...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

gbruaset
Innlegg: 471
Registrert: 01 nov 2009, 16:10
Motorsykkelen din: 2011 Bmw F 800 GS
Sted: Oslo

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av gbruaset »

Men hva ville dere ha gjort? Tømt tanken?

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av Globe »

Diesel skal ikke være der, tøm tanken!! :mk

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av mekkern »

på sykkelen din hadde JEG tømt tanken.
problemet er eventuellt tenningsbank-det kan ikke alltid høres.
antagligvis er ikke andelen diesel stor nok til å lage prob men......tja..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
Motorsykkelen din: Honda --700-

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av Duville »

var det noe å tømme så tøm det du kan få ut - det er jo litt feil med diesel i stedet for bensin - hvorfor ta sjansen for noen få kroner og en times arbeid......

Kanskje noe med bensinfilter som kan gå tette siden de er laget for en mye finere veske enn diesel men dette har jeg ikke peil på.

Når det er sagt så skjer dette med mange hver dag - hm - i følge han jeg snakket med når en jeg kjenner svært godt hadde fylt bensin på dieselbilen (som er MYE værre enn diesel på bensin) :redface

Brukeravatar
Dexter
Innlegg: 3347
Registrert: 22 des 2009, 18:29
Motorsykkelen din: Honda NC750X DCT
Sted: Kongsberg

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av Dexter »

gbruaset skrev:Men hva ville dere ha gjort? Tømt tanken?
Jeg ville kjørt videre og etterfylt bensin ved første praktiske anledning jeg da...
Det er det samme for skylda hvem som har den...

Gammelgutt

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av Gammelgutt »

På min første bil en 57 mod. Ford Thames fylte jeg inntil 1/3 med parafin. Den gikk like godt, eller kanskje like dårlig, men jeg måtte hoppe på støtfangeren bak før jeg startet motoren.

7 dl er vel knapt 5% om du har over 14 liters tank, jeg tror ikke jeg ville tatt meg bryet med å tømme tanken. Men de går jo an å tømme det meste med hevert og fylle på ren bensin.

Brukeravatar
cheron
Innlegg: 3157
Registrert: 02 nov 2008, 19:14
Motorsykkelen din: Kjører ikke sykkel
Sted: Høyjord

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av cheron »

Dexter skrev:
gbruaset skrev:Men hva ville dere ha gjort? Tømt tanken?
Jeg ville kjørt videre og etterfylt bensin ved første praktiske anledning jeg da...
Hadde jeg og gjort.. Hadde ikke brydd meg med den mengden der. Fyll på mer bensin i dag du. Helt opp til randen.
You'll never walk alone

http://www.telehiv-jumpers.com" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av tagesk »

Gammelgutt skrev:7 dl er vel knapt 5% om du har over 14 liters tank, jeg tror ikke jeg ville tatt meg bryet med å tømme tanken. Men de går jo an å tømme det meste med hevert og fylle på ren bensin.
Med så lite diesel ville jeg ignorert det.

En av mine kunder fylte en Transalp til randen med diesel. Fra USA og trodde Gasolio var italiensk for gasoline.
Heldigvis ble han advart av betjeningen (takk, takk, takk) da han skulle betale så han startet den ikke.
En plastikslange som hevert fikk ut 17 liter. Det var altså minst 5% diesel igjen.

Gikk som normalt uten å merke noe som helst.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
Intruder
Innlegg: 8271
Registrert: 08 des 2008, 10:44
Motorsykkelen din: 1992 Intruder 750
Sted: Brumunddal

Re: Diesel i bensintanken

Legg inn av Intruder »

Vet om noen som fyller avgiftsfri diesel på bilen bak låven,men dette går visst bra.. :lol
De får ikke tenningsbank,men burde ha svinebank !! :prop: :scratch :[-(
Evig eies kun det tapte !

Nil satis nisi optimum !

http://www.rykogreis.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

Svar