Helicoil

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Pollti

Helicoil

Legg inn av Pollti »

For 14 mm bolt med 1,5 i stigning trenger jeg å låne passende gjengetapp for å montere løsgjenger. 6 ukers leveringstid på gjengetapp til fantasi pris. Noen der ute ?

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Helicoil

Legg inn av Misha »

Søk på Ebay i england. Kjøpte selv derfra i vinter for å reparere gjengene til banjoen i hovedbremsesylinderen :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Pollti

Re: Helicoil

Legg inn av Pollti »

Hva heter gjengetapp på engelsk da Misha ?

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Helicoil

Legg inn av Geso »

Pollti skrev:For 14 mm bolt med 1,5 i stigning trenger jeg å låne passende gjengetapp for å montere løsgjenger. 6 ukers leveringstid på gjengetapp til fantasi pris. Noen der ute ?

Skal i løpet av kvelden rusle ned i kjelleren, og se i den skuffen hvor det ligger utrolig mye rart som er arvet etter min kjære far.
Han hadde en hel "dælj" stæsj, og det er ikke umulig at det ligger noe slikt der, men helt sikker kan man ikke være.
I og med at jeg ikke har særlig greie på dette, så jeg lurer på om det står på gjengetappen hva slags stigning det er?

Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

rolf76
Innlegg: 6
Registrert: 06 jul 2010, 14:44
Motorsykkelen din: Honda CBR1100XX 2000
Sted: Vear

Re: Helicoil

Legg inn av rolf76 »


Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Helicoil

Legg inn av Misha »

Gjengetapp? vet ikke, men bare å søke på helicoil det.

Her er ebay-butikken jeg handlet mine:
http://stores.ebay.co.uk/HelicoilKing

:thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Geso
Innlegg: 208
Registrert: 10 mai 2009, 19:26
Motorsykkelen din: BMW R1200RT
Sted: Rælingen

Re: Helicoil

Legg inn av Geso »

Fant noe det står 5/8 UNC på.

Skulle det kunne brukes så send meg en melding.
Reiser til Tjømeland i morgen.

Geso
Er ikke så flink, men veldig ivrig!

Pollti

Re: Helicoil

Legg inn av Pollti »

Takk for det Geso. Blir litt forvirret av den E bay siden. Trengs det spesial og gjengetapp ? I all min enkelhet trodde jeg bare det var å gjenge opp med spesial tapp og sette inn løsgjengene ?

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Helicoil

Legg inn av Misha »

Du har helt rett, man trenger strengt talt bare gjengetappen og løsgjengene.

Ser de har flere typer m14 tapper til samme formålet. Bare for å gjøre folk forvirret... :punch
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Pollti

Re: Helicoil

Legg inn av Pollti »

Forvirret er en tilstand jeg ofte befinner meg i. Nå var jeg innom en sånn AmCar gærning men hadde ikke denne gjengetappen han heller men han ville lime bolten med no amerikansk spesial guffe. Syntes jeg ser forhjulet dette av i 90 km/t. :notlistening Men nå skjønner jeg åffer han har bilene sine i molekyler hvert 3dje år, da er sikkert limet hans kaputt. Makan for noen ideer folk har ?

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Helicoil

Legg inn av Tysnes »

Ser biltema har gjengerep.set. lurer sjøl på å kjøpe , har noen dårlige gjenger i toppen som holder kamlagerbukkene (M 6x38). Noen så har prøvd , litt usikker på kvaliteten (billigt)

Pollti

Re: Helicoil

Legg inn av Pollti »

Har ikke peiling jeg ihvertfall. Men hør med Gasolin i Porsgrunn. Fyren bak disken ser ut som han har vært hjernedød siden før fødselen der han henger lett søvnig ved disken men han er skikkelig bra altså ! Sånne Petter Smarter som han skulle det vært flere av . Han øser gjerne ut av sin visdom, det gjelder bare å tørre å spørre dumt og han våkner til liv. Han er helt Konge !
Forresten så gikk det bra med HeliCoil på Kim-Il. Inkludert nye lager ,ny foraksel bolt og ny mutter og litt påkrevde forgasser justeringer så kom det på i overkant av 2000 kroner. Hang over skuldra på Jan og lærte masse, neste gangen dette måtte bli nødvendig så tar jeg HeliCoil operasjonen selv. Lærte litt om dreing og gjenging og.

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Helicoil

Legg inn av Tysnes »

Ok,bra med sånne Petter Smarter . Skal skjekke nettsiden . Takker :D

Gammelgutt

Re: Helicoil

Legg inn av Gammelgutt »

Sjekk om "akselmutteren" fra Hyosungs oppnedgaffel kan passe på akslingen din. På oppnedgaffel er det en tynn mutter som sitter inni gaffelbenhullet. Om den passer kan du vel bare bore opp hullet der gjengene var, slik at mutteren går inn i gaffelbenet. :-k

Opsan, ser nå at du muligens har fått fikset det.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Helicoil

Legg inn av Jompa »

Tysnes skrev:Ser biltema har gjengerep.set. lurer sjøl på å kjøpe , har noen dårlige gjenger i toppen som holder kamlagerbukkene (M 6x38). Noen så har prøvd , litt usikker på kvaliteten (billigt)
jeg kjøpte ett sett hos Biltema for 2 år siden. Inneholder 6 forskjellige dimensjoner ( metriske).
Sikkert ikke verdens beste, men fullt brukbart til å erstatte gjenger i aluminium, det skal uansett ikke brukes all verdens tiltrekkingsmoment på noen av skruene som sitter på motordelene. Les momentnøkkeltråden.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Svar