Yamaha stopper under kjøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
tempon
Innlegg: 2
Registrert: 10 aug 2010, 03:14
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 600R
Sted: Trondheim

Yamaha stopper under kjøring

Legg inn av tempon »

Jeg har en yamaha yzf 600r 02mod som plutselig har begynt og "stoppe" under kjøring. Det skjer bare oftere og oftere, motoren kutter i alt fra 1 til 2-3 sekunder, for så og fortsette som normalt en stund. Må jeg f.eks stoppe for rødt lys så stopper den helt, og vil ikke starte på 15-20min. Men trillstart går greit. Går greit på starter, men tenner altså ikke. Noen som kjenner til problemet eller vet noe om det?

Brukeravatar
Globe
Innlegg: 4957
Registrert: 22 aug 2009, 10:14
Motorsykkelen din: Yamaha R1
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Yamaha stopper under kjøring

Legg inn av Globe »

Hei :vs og velkommen til mcsiden :=D>

Jeg har en bror med samme problemet på sin fazer. Han rengjorde bryteren ved sidestøtta. Den var, hos han, full av fett og skitt, noe som medførte at den slo inn på samme måte som du beskriver.

Han ble kvitt sitt problem, verdt å sjekke?

Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37865
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Yamaha stopper under kjøring

Legg inn av AJ »

Velkommen hit til MCsiden, ja :-)

Godt tips fra Globe der :thumleft
Hvis det ikke støttebryteren kan det kanskje være TPS'en, som noen Yamaha modeller har hatt problemer med og som kan minne om det problemet du har.
TPS = Throttle Position Sensor.

De modellene som har hatt dette problemet skal ha fått et recall brev fra enten forhandler eller importør.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
SheDevil
Innlegg: 1910
Registrert: 19 des 2008, 06:37
Motorsykkelen din: Honda VFR 750F
Sted: Sør-Trøndelag

Re: Yamaha stopper under kjøring

Legg inn av SheDevil »

har ingen gode tips på hva det kan være jeg men ser du allerede har fått et par tips på hva det kan være.

Men, jeg kan ønske deg velkommen innpå forumet her tempon :thumleft
2013: Ca 400 mil
2012: ca 2600 mil
2011: ca 45 mil m CBR'n, VFR'n ca 1700 mil
2010: ca 2300 mil
2009: ca 1700 mil
2008: ca 3 300 mil

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Yamaha stopper under kjøring

Legg inn av Misha »

Hmm hvis sidestøtte-bryteren eller kill-switch'en ligger inne, skal vel ikke starteren fungere heller...? :-k

Jording eller noe til tenningsanlegget som har ristet løs...?
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
Siggen
Innlegg: 124
Registrert: 04 jan 2010, 19:20
Motorsykkelen din: Harley Davidson Road King 2003

Re: Yamaha stopper under kjøring

Legg inn av Siggen »

Hadde problem med bryteren i sidestøtta jeg også før jeg kjente til fenomenet. Min Vulkan startet, men så fort jeg satte den i gir og skulle kjøre stoppet den. Litt WD40 og problemet var løst.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Yamaha stopper under kjøring

Legg inn av FJZZR »

Forstår vi deg rett når du sier at den alltid starter når du triller den i gang, men er tung å starte med selvstarter??

Er dette tilfellet, så kan dette skyldes dårlig kontakt slik at spenning på coiler blir for lav akkurat i det pluggen skal gnistre.
Grunnen er at starter drar mest strøm akkurat i det motor skal over øvre dødpunkt. Men at den stopper et par sek. for så å starte igjen er vanskelig å forklare.
Elektronisk batteri tenning trenger noenlunde godt batteri for å fungere ordentlih, i motsetning til CDI tenning som er uavhengig av batteriet.

Bryter for støtte er nevnt, men den stopper også selv-starter, samt at det ofte kommer et interessant smell i eksos anlegget når den tenner igjen.

tempon
Innlegg: 2
Registrert: 10 aug 2010, 03:14
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 600R
Sted: Trondheim

Re: Yamaha stopper under kjøring

Legg inn av tempon »

Stemmer at jeg alltid får den i gang ved trillstart hvis den slår seg vrang. Starter går som normalt, men den tenner altså ikke. Har kun fått sjekket bryter til støtta så langt, og det er nok ikke denne som er problemet. Har også lagt merke til at det ofte er på lengre turer problemet oppstår, men ikke på småkjøring i byen f.eks.

Pollti

Re: Yamaha stopper under kjøring

Legg inn av Pollti »

Velkommen til klubben ! Dårlig jording til batteriet,typisk Jammaha feil.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Yamaha stopper under kjøring

Legg inn av KevinmsR6 »

Hei
Gammel tråd men med tanke på at jeg opplever noe lignende lurte jeg på om noe hadde funnet ut av dette? Min kutter altså i 1 sekund plutselig om det er med pådrag eller brems.... virker ikke og være noe sammenheng i NPR dette skjer.... sykkelen har montert rapid Bike. Noen som har en ide ?
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
HeHy
Innlegg: 508
Registrert: 07 okt 2015, 16:05
Motorsykkelen din: Kawasaki ZX6R 2006, Honda VFR750F 1997
Sted: Kristiansand

Re: Yamaha stopper under kjøring

Legg inn av HeHy »

KevinmsR6 skrev:Hei
Gammel tråd men med tanke på at jeg opplever noe lignende lurte jeg på om noe hadde funnet ut av dette? Min kutter altså i 1 sekund plutselig om det er med pådrag eller brems.... virker ikke og være noe sammenheng i NPR dette skjer.... sykkelen har montert rapid Bike. Noen som har en ide ?
Prøv å koble deg rundt sidestøttebryteren, den må enten være åpen eller lukket krets for at den skal tro at støtta alltid er oppe.
Rapid bike har vist seg at er praktisk talt ubrukelig når de har sjekket fueling på Dyno (utrolig rich noen plasser, lean andre plasser), så den kan du likegjerne dra av først som sist, en ting mindre som kan være ødelagt. Ta heller en tur på en Dyno og rett opp fueling der, feks hos klev tuning, flink fyr.
Ellers kan du sjekke jordinger, ta av jordingene og puss litt på punktene, både fra ledningsnett og sykkel, gjerne også negativ på batteriet.

Sent from my ELE-L29 using Tapatalk


Svar