For høyt giret Varadero

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
arhy
Innlegg: 9
Registrert: 22 jan 2011, 11:21
Motorsykkelen din: Honda Varadero 2005

For høyt giret Varadero

Legg inn av arhy »

Jeg har en Honda Varadero 1000 XL 2005, men jeg sliter med at denne er så høyt giret at jeg må ofte ned i første gir ved kjøring i kø, eller ved kjøring i boligfelt etc. Jeg føler ofte at det ville være naturlig å skifte til 2 giret, men da begynner sykkelen å nykke og jeg må straks ned i første gir igjen. Er der mulig å skifte tannhjul slik at sykkelen blir lavare giret og derved mer brukervennlig for bykjøring ?

PS Biltilsynet i Bergen benytter og Varadero 1000 XL, og kommentaren fra biltilsynet ved oppkjøring var at varadero var litt tung å kjøre i byen fordi man måtte bruke en del clutch, og jeg erfarer og dette om jeg skal prøve meg på 2 giret.

Har søkt en del på nettet, men det er tydeligvis få som skriver noe om utveksling / tannhjul etc.
Noen som har erfaring, eventuelt hvor bør man kjøpe andre tannhjul ?
:-k

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av ArcticTiger »

Du må vel bytte kjede en dag når det gamle er utslitt. Det er da nødvendig å skifte dreva (tannhjul) samtidig, da de slites og får endret fasongen på tenna. Setter du et nytt kjede på gamle drev, slites kjedet fort ut. Så da er tida inne for å se på utvekslinga og.
Hos de fleste mc-forhandlere og nettbutikker får du kjede-drev sett med både for og bakdrev i samma pakka til en grei pris. Spør når du bestiller om de har alternative utvekslinger.
Det du er ute etter er antakeligvis et fordrev med 1 tann mindre en originalt, eller bakdrev med 2 ekstra tenner i forhold til originalt.
Da blir den roligere ved lav fart, og sterkere i akselerasjonen. Men også lavere toppfart, og mer (høyere) turtall ved en gitt hastighet.

Brukeravatar
arhy
Innlegg: 9
Registrert: 22 jan 2011, 11:21
Motorsykkelen din: Honda Varadero 2005

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av arhy »

Jeg kjøpte sykkelen nå i høst (2010) og den var da kommet rett fra service hvor man da hadde montert nye drev og kjede.
Jeg tenker som så at det er ikke toppfart som er mitt største behov da jeg primært kjører i by eller på smale vestlandsveier og derfor vil lavere utveksling forhåpentlig være mer riktig for min del.
Takk for svar !
:-)

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av ArcticTiger »

Når kjedet og dreva er nesten nye, så trenger du jo bare bytte et nytt drev. Bakdrevet er vel minst arbeid å bytte, til et som er litt større. Men kjedet kan da evt. bli for kort. I så fall er et mindre fordrev veien å gå.
Spør forhandlern som hadde service på sykkern til råds!

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av MaxTron »

Men du skal vel bytte ut Varadero'n i en Versys før sessongen bynner, så...

Problemet løst :D
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
arhy
Innlegg: 9
Registrert: 22 jan 2011, 11:21
Motorsykkelen din: Honda Varadero 2005

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av arhy »

HA ha, ja der har du den igjen. Det er noe å fortelle kona at jeg skulle ut å kjøpe et nytt drev, men kom hjem med en helt ny motorsykkel.

:notworthy:

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av ArcticTiger »

arhy skrev:HA ha, ja der har du den igjen. Det er noe å fortelle kona at jeg skulle ut å kjøpe et nytt drev, men kom hjem med en helt ny motorsykkel.

:notworthy:
:8-[ Forteller du kona om sånnt :-k Er det nødvendig :scratch

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av MaxTron »

ArcticTiger skrev:
arhy skrev:HA ha, ja der har du den igjen. Det er noe å fortelle kona at jeg skulle ut å kjøpe et nytt drev, men kom hjem med en helt ny motorsykkel.

:notworthy:
:8-[ Forteller du kona om sånnt :-k Er det nødvendig :scratch
NÆÆÆ, kan fortelle det etter at byttet er gjort, og få med argument som at en nyere sykkel er sikrere, bedre bremser, mindre motor, billigere i drift o.s.v. :thumleft :[-o<
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
Relax
Innlegg: 1437
Registrert: 12 okt 2006, 10:07

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av Relax »

MaxTron skrev:
ArcticTiger skrev:
arhy skrev:HA ha, ja der har du den igjen. Det er noe å fortelle kona at jeg skulle ut å kjøpe et nytt drev, men kom hjem med en helt ny motorsykkel.

:notworthy:
:8-[ Forteller du kona om sånnt :-k Er det nødvendig :scratch
NÆÆÆ, kan fortelle det etter at byttet er gjort, og få med argument som at en nyere sykkel er sikrere, bedre bremser, mindre motor, billigere i drift o.s.v. :thumleft :[-o<

Jeg gjorde det i litt motsatt rekkefølge i fjor sommer..
Kona hadde en sportsbil som var kul nok , men det ble litt slitsomt på dårlige, norske veier.
Hun dro en ukes tid til sin mor..... tok bilen min over dit og jeg satt med sportsbilen hennes her.... så da benyttet jeg sjansen til å selge den,, ;e :knegg :knegg Hun ble litt lang i maska.... :redface :redface
"Do the right thing"

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av TBI81 »

Fort gjort å bare bytte bakdrev i alle fall. Gikk fra 44-tanns til 47 i sommer på min og det var som å få ny sykkel. Bedre aks og bedre reell toppfart (selv om den ikke akkurat er så mye å skryte av). Går inn på http://gearingcommander.com/" onclick="window.open(this.href);return false; og sjekk hvordan din blir på turtall og gear opp mot antall tenner foran å bak ;)

Brukeravatar
Sprint
Innlegg: 566
Registrert: 10 sep 2010, 16:23
Motorsykkelen din: Triumph-Sprint-95
Sted: Karmøy

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av Sprint »

Ut for å kjøpe deler og komme hjem med ny sykkel uten å snakke med finansministeren(fruen) først.Det er å be om krig.
:notlistening
For livets glade gutter går solen aldri ned.

Brukeravatar
arhy
Innlegg: 9
Registrert: 22 jan 2011, 11:21
Motorsykkelen din: Honda Varadero 2005

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av arhy »

Ja da kjøpte jeg 14 tenners tannhjul fremme til min Varadero 1000.
(Standard tannhjul på Varadero 1000 er 16 tenner fremme og 47 tenner bak.)
Så langt har nytt tannhjul vært et spennende valg som viser at sykkelen ble enklere å kjøre i lave hastigheter og da mer egnet for bykjøring, og det går fortsatt så fort på 5/6 gir at jeg ikke savner høyere maximumsfart.

Hondaforhandler i Bergen kan selge 15 tenners tannhjul til pris ca kr 250.
14 tenners tannhjul kjøpte jeg her --->
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... TQ:GB:1123" onclick="window.open(this.href);return false;


arhy.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av ArcticTiger »

Godt du fikk årna det, og at det blei som du ønsket :thumleft Du kjenner vel og at motorn jobber litt "lettere" ute på landeveien nå, og sykkern kjennes sprekere ut i bakkene?
Den eneste "ulempen" er kanskje (teoretisk) litt lavere max toppfart, og høyere turtall ved rask kjøring på motorveien? Men det er jo ikke noe problem i normale, norske hastigheter :D

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av jhn »

Det der e jo noe æ også må vurdere når det e tid for å bytte kjedet på v-stromen

ark-52
Innlegg: 3
Registrert: 06 mar 2012, 18:43
Motorsykkelen din: Honda Varadero xl 1000 v 02 mod.

Re: For høyt giret Varadero

Legg inn av ark-52 »

Hei. Har byttet til 14 tenner framme og det ble helt topp. Er det noen som kan fortelle meg hvordan det blir i forhold til speedometeret ? Vil det vise feil. Takker for svar :sk?

Svar