Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av Blackbird »

Ikke uvanelig problem d der,men neppe alvorlig når visst jeg har oppfatta d rett bare er i lav fart.Kjør deg en tur naken dvs.sykkelen.Plukk av ALT av vesker.Er d likedan så få kyndig hjelp m styrelager,kast i br.skiver,trege bremsestempel etc.At slakke i st.lager skaper vib.er iallefall et kjent problem.Regner med at du har kontroll på lufttrykket.

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av FJZZR »

Når vinden får tak i topboksen vil den bidra til at forhjulets trykk mot asfalten blir mindre.

Det vil helt sikkert hjelpe å ta den av. En bekjent hadde en XJ600 som var slik, og dette forsvant når den tomme toppboksen ble fjernet.

Grunnen til at det "wobbler" ved 70km/t er at du her har en egenresonans i forgaffel.
Faren er derfor stor for at det dukker opp igjen i 140.

Du kan motvirke dette ved:

- avbalansere forhjul
- stramme styrelager hvis dette er for slakt.

Men, hold alltid godt i styret (da er det ikkeno' problem)

Brukeravatar
Misha
Innlegg: 1090
Registrert: 09 des 2005, 17:59
Motorsykkelen din: Ja, 4 stk...
Sted: Regnværsbyen

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av Misha »

Du må avbalansere fordekket ditt på nytt. Bare å nappe det av og ta med til en lokal dekksjappe. Fort gjort og koster lite.

Jeg får samme problemet når fordekket begynner å bli halvslitt. Merker tendenser til wobbling som blir forsterket når du har med toppboksen, og hvis du bremser når du svinger.

Kjøpte meg ei slik opplagra avbalanserings-stang, og blylodd til felgen. Da så jeg med egne øyne at dekket var i ubalanse. Fjernet de gamle, og satte på nye lodd, og alt var i orden :thumleft
-10 Yamaha FZ1-S
-80 Moto Morini 500 Sport
-76 Kawasaki 650 Banesykkel

Live Before You Die
Bon Jovi

Brukeravatar
ZZR-Tom
Innlegg: 1298
Registrert: 14 feb 2011, 17:41
Motorsykkelen din: ZZR1400 06

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av ZZR-Tom »

Kansje en styredemper vist ikkje anna hjelper?

Brukeravatar
evike
Innlegg: 1825
Registrert: 26 des 2009, 15:43
Motorsykkelen din: 2008 Honda CBF 600 SA
Sted: Grytefeltet, nær Fossnes, Stokke, Vestfold
Kontakt:

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av evike »

Da har jeg lest alle innleggene og takker for alle innspill.

1. Lufttrykket ble justert en smule, uten at det hadde noen vesentlig effekt.
2. Ved kjøring til jobb i dag var toppboksen tatt av og da var det knapt mulig å provosere noen wobbling, kanskje helt helt minimalt - eller kanskje det bare var asfalten, ikke så godt å si.

Uansett vil styrekrona bli kontrollert ved neste korsvei, for sikkerhets skyld.

Takk for hjelpen - det var til stor hjelp på alle måter!
Ferieblogg: http://www.evikes.blogspot.com[/size][/color]

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av XRing »

Fjellvettregel nr. 5... :D
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1596
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av Kjellrf »

Gå også over alle bolter mellom ramme og motor.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Blackbird
Innlegg: 121
Registrert: 07 mar 2011, 10:51
Motorsykkelen din: Honda cbr 1100 2007m.

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av Blackbird »

Meget viktig ja.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5269
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av dypen »

Er på jakt etter en sykkel nummer to og i den forbindelse har jeg tittet på noen sykler og selvfølgelig prøvekjørt, i går testet jeg en som hadde samme problem som trådstarter. Har snakket med en mc kyndig men også googlet problemet og summert det jeg har blitt fortalt og funnet i denne tråden sammen med andre tråder på andre forum. Sikkert mange her med friske øyne som fortsatt kan bidra selv om tråden er gammel :)

- dekktrykk
- wobbling forsterkes med toppboks
- balansering hjul (lodd rundt eiker foretrukket)
- mc hjulene på linje
- nye dekk betyr ikke gode dekk
- ikke synkron demperinnstilling
- oljenivå i støtdempere
- hjullager / styrelager
- fjerne spennet i fjærbein etter evt demontering
- bremseskive
- mont styredemper

Fjerne spennet i fjærbein:
Etter at alt er montert med hjul og alt etter for ex. demperoverhaling. Sykkel jekkes opp under motor til forhjulet går klar av bakken, senk sykkel til hjulet er nede på gulvet og det ikke er trykk på støtdemperbein. Forgaffel står rett frem, løsne boltene i øvre og nedre styrekrone (viktig at hjulet står riktig på gulvet så ikke fjærbein sklir opp eller ned) slik at evt det lille spennet som kan være der forsvinner. Trekk til alle boltene med hjulet rett frem. I følge han er dette viktig og må bestandig gjøres når fjærbeina har vært demontert.

Simple Motorcycle Wheel Alignment:
https://www.motorcyclistonline.com/simp ... alignment/
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av rolf-arne »

Har hatt denne ustabiliteten 2 ganger på min Pan European- en sykkel på 340 kg pluss masse vekt - sansynlig totalvekt opp mot 500 kg..

Sist gang så testa jeg ut med og uten sidekofferter og toppboks -- ingen antydning til bedring - skifte av dekk derimot gav resultat . I fjor fikk jeg se to dekk skift av samme type som oppførte seg helt forskjellig - det første settet - fikk vibra sjonen på 14-15 tusen km - og det andre viste ingen antydning på 12000 km. Avon dekket i mellom disse klarte bare 10000 og vibreringa startet der på ca 7000 - årets dekk har vist det samme som Dunlop fra i fjor - ingen antydning til noe som helst og leve tid på 12-13 tusen -- . Alt av vibrasjoner på min gamle sykkel, som har nye hjullager fra i fjor - har vært relatert til dekk, eller forsjellig bruk av dekkene - mest ubehag var det dekk settet som ble kjørt hardest og hvor bakhjulet ikke hadde mønster igjen - da var forhjulet i den beskaffenhet at det var bare å butte og sykkelen ble ny igjen. ( og ja jeg skifter begge samtidig)..

Sjekk dekk og dekk trykk - og så felgen - balansering - så kan du tenke på annet - eller få en som kan sykkelen til å teste - kjenne på fremgaffelen... her er det bare å begynne å eliminere.
Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5269
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av dypen »

rolf-arne skrev: 01 okt 2020, 14:07 Sjekk dekk og dekk trykk - og så felgen - balansering - så kan du tenke på annet - eller få en som kan sykkelen til å teste - kjenne på fremgaffelen... her er det bare å begynne å eliminere.
Takk! Starter med dekk / felg og balansering ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av BjørnD »

I 9 av 10 tilfeller er det styrelager som er dårlig / løst / for stramt.. en sjelden gang er det dekket som starter det, men oftest er hovedproblemet i krona.

En KAN IKKE sjekke styrelager med å røske i beina. Er det så slakt, er det bare kast hele lageret.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5269
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av dypen »

Takk for innspill BjørnD :thumleft

Så for meg å sjekke styrelager med forhjul i lufta og bevege fjærbeina frem og tilbake ... Hvordan sjekker man styrelagra for å fange opp evt slakk og behov for justering? Kanskje man bruker samme måte som når koniske hjullager justeres inntil ...
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av E-strom »

Som du skriver - plasser sykkelen på midtstøtta, og få noen til å sette seg på baksetet - ta tak i framakslingen og dra fram og tilbake. Da kjenner du eventuell slakk i styrelageret...

Noen ganger kan du stramme lageret fra toppen - stram det så mye du kan, men likevel ikke mer enn at styret går fritt fra side til side. Ja, ganske likt stramming av koniske hjullager på bil.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av BjørnD »

dypen skrev: 21 okt 2020, 18:00 Takk for innspill BjørnD :thumleft

Så for meg å sjekke styrelager med forhjul i lufta og bevege fjærbeina frem og tilbake ... Hvordan sjekker man styrelagra for å fange opp evt slakk og behov for justering? Kanskje man bruker samme måte som når koniske hjullager justeres inntil ...
Når du svinger styret forsiktig frem og tilbake, så kjenner du om det er tegn til lugging eller at det sitter litt i senter, altså når hjulet står rett frem. Gjør det det, så er lageret enten for stramt, eller oftest tørt og slitt hakk i og da må det byttes for å bli ordentlig bra. På Yamaha strammer en nederste mutter til styrelager med 52nm for å sette lageret, slakker opp og så et sted mellom 14 og 18Nm før krone settes på og toppmutter strammes med 100-115 nm avhengig av sykkel. Da skal IKKE styret "dette" over av seg selv ubelastet, men ha en liten tanke friksjon når en svinger frem og tilbake.
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Svar