Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av BjørnD »

E-strom skrev: 21 okt 2020, 18:23 Som du skriver - plasser sykkelen på midtstøtta, og få noen til å sette seg på baksetet - ta tak i framakslingen og dra fram og tilbake. Da kjenner du eventuell slakk i styrelageret...

Noen ganger kan du stramme lageret fra toppen - stram det så mye du kan, men likevel ikke mer enn at styret går fritt fra side til side. Ja, ganske likt stramming av koniske hjullager på bil.
En KAN IKKE kjenne det sånn, med å røske i beina. Merker du noe da er det ALT for slakt og sannsynligvis banket i filler allerede.. Det skal heller ALDRI strammes så mye en kan, vil regne ca maks en kvart omdreining videre fra så stramt du klarer med fingrene. Øvre mutter påvirker også, så, er det på grensa til for stramt før krona dras nedpå, så er det nesten mos etterpå.

Koniske hjullagere på bil skal strammes inntil og så slakkes en tanke løse - kvart omdreining vel? - for å ikke knipe når lageret går varmt. Styrelagre blir aldri så varme. Litt epler og pærer-sammenligning.. :)
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5105
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av dypen »

Takker for «guiden» BjørnD :thumleft
Når du svinger styret forsiktig frem og tilbake, så kjenner du om det er tegn til lugging eller at det sitter litt i senter, altså når hjulet står rett frem. Gjør det det, så er lageret enten for stramt, eller oftest tørt og slitt hakk i og da må det byttes for å bli ordentlig bra.
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av cannon »

BjørnD skrev: 24 okt 2020, 19:51
Når du svinger styret forsiktig frem og tilbake, så kjenner du om det er tegn til lugging eller at det sitter litt i senter, altså når hjulet står rett frem. Gjør det det, så er lageret enten for stramt, eller oftest tørt og slitt hakk i og da må det byttes for å bli ordentlig bra. På Yamaha strammer en nederste mutter til styrelager med 52nm for å sette lageret, slakker opp og så et sted mellom 14 og 18Nm før krone settes på og toppmutter strammes med 100-115 nm avhengig av sykkel. Da skal IKKE styret "dette" over av seg selv ubelastet, men ha en liten tanke friksjon når en svinger frem og tilbake.
Samme prosedyre på koniske lager som på rette lager?

Brukeravatar
BjørnD
Innlegg: 49
Registrert: 21 okt 2020, 16:56
Motorsykkelen din: 1986 GSX-R1342 Turbo / IC / EFI

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av BjørnD »

cannon skrev: 25 okt 2020, 08:07
BjørnD skrev: 24 okt 2020, 19:51
Når du svinger styret forsiktig frem og tilbake, så kjenner du om det er tegn til lugging eller at det sitter litt i senter, altså når hjulet står rett frem. Gjør det det, så er lageret enten for stramt, eller oftest tørt og slitt hakk i og da må det byttes for å bli ordentlig bra. På Yamaha strammer en nederste mutter til styrelager med 52nm for å sette lageret, slakker opp og så et sted mellom 14 og 18Nm før krone settes på og toppmutter strammes med 100-115 nm avhengig av sykkel. Da skal IKKE styret "dette" over av seg selv ubelastet, men ha en liten tanke friksjon når en svinger frem og tilbake.
Samme prosedyre på koniske lager som på rette lager?
Samme prosedyre uansett, ja. Ofte noe mer friksjon med koniske lagre, men forspenn er det samme. :)
-Bjørn D.

Turbo er gøy.

Teknisk leder, YV.

Ray
Innlegg: 2
Registrert: 17 nov 2020, 18:13
Motorsykkelen din: Yamaha yzf 1000R Deltabox 1998

Re: Wobbling på forhjul når jeg "slipper" i ca. 60-70 km/t

Legg inn av Ray »

Jeg opplevde wobling i rundt 80 km/t i 2018 under akselerasjon med min nyinnkjøpte 1999 (?) Honda CBR900RR. Jeg slapp speed og klarte å kontrollere sykkelen til woblingen sluttet i lavere hastighet. Det skjedde helt uventet. Jeg visste at jeg hadde dårlig demping på forgaffel noe jeg merket da den bunnet når jeg kjørte over fartsdempere, så jeg burde jo selvsagt gjort noe med det, men det ble liggende. Litt senere, skjedde det samme igjen, men denne gangen klarte jeg ikke å holde styret og mistet balansen og gikk overende i rundt 80-90 km/t. Jeg brakk kragebenet, slo bakenden og havnet på sykehus. Bruddet var komplisert og vondt og jeg sliter litt med det ennå. Hva lærte jeg av det? Få sykkelen sjekket om du opplever noe galt før det skjer noe alvorlig.

Svar