Hvilken motorolje.?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Kwak »

Kjellrf skrev:Siden jeg har jobbet med Honda i de dager da VF-ene spiste kammer, blei jeg overbevist om at syntetisk olje smører og renser bedre enn mineralolje. Da spesielt kl.5-oljer (esterbaserte oljer, som Motul 300V).
En (full)syntetisk olje er en naturlig multigradsolje, mens en mineralolje har fått molekylstrukturen modifisert. Når mineraloljen blir gammel og slitt, går den mot sin opprinnelige form, altså tilbake som en engradsolje.
:thumleft
Her har du et viktig poeng: Alle multigrad motoroljer går nemlig tilbake til å bli engradsolje på grunn av avdampning av tilsetningsstoffer.
Multigrad oljer lages ved å ta utgangspunkt i en singlegrad baseolje og gi den multigrad egenskaper med tilsetningsstoffer (additiver). Etterhvert vil tilsetningsstoffene forsvinne og oljen går gradvis tilbake til sin baseoljegrad. Dette gjelder også for syntetiske oljer med denne prosessen går senere.
Så et viktig punkt: Disse tilsetningsstoffene er kostbare! Det er ofte dette som utgjør forskjellen på en billig og dyr olje. For billige oljer vil man typisk finne at oljen når den er ny såvidt kryper innenfor kravene til for eksempel en 10W-40 olje. Dette er bare når oljen er helt ny. Disse oljene vil relativt raskt miste en del av sine egenskaper i begge ender. Den blir altså tykkere enn 10W når det er kalt og tynnere enn 40 når den er varm. Dette lar seg enkelt teste gjennom standardiserte prøver, men de fleste har jo ikke tilgang til dette.

Fordelen med syntetiske oljer er at det er lettere å få ett bra "spenn" i oljen og at den holder dette spennet lengre. Dette er grunnen til at det særlig for bil bare brukes syntetiske oljer når oljeskift intervallene skal være lange, som 30.000 km. Det er ikke dermed sagt at dette er så bra for motoren. Disse intervallene er laget for å få ned de nominelle serviceutgiftene. En av hovedhensiktene med å skifte olje er å få møkka og vannet ut av motoren, ikke holde den der.

Til de av dere som tror at Biltema olje er det samme som en Statoil olje: Tipper at oljen kan være BLANDET av Statoil basert på en Biltema spesifikasjon. Dette er langt fra det samme. Ref hva jeg skrev over om dyre tilsetningsstoffer. Det er ikke dermed sagt at jeg mener at Biltema oljen er dårlig, jeg bruker selv Biltema olje. Men jeg benytte denne oljen på noen av mine klassikere som kjøres noen få hundre km pr år. På sykler hvor oljen skiftes i henhold til fabrikkens skiftintervall, f.eks 10.000 km, ville jeg benyttet en olje som jeg er sikker på er av god kvalitet. Og ja, det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet !!
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Jalmar »

Helt enig med siste "taler". Viktige poeng det der :thumleft

Og så et ekstra tankekors: En av de viktige oppgavene til en motorolje er å holde motoren rein innvendig. Sørge for at det ikke blir avleiringer og transportere "møkka" til filteret. Forskjellen på en kvalitetsolje og en "billigolje" kan være stor på dette punktet.

Så hvis man opplever at olja er like blank etter flere tusen kjørte kilometre, er det all grunn til å være på vakt ;e Da er man antagelig utsatt for en olje som ikke gjør jobben sin. :mk
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Kjellrf »

Jalmar skrev:Helt enig med siste "taler". Viktige poeng det der :thumleft

Og så et ekstra tankekors: En av de viktige oppgavene til en motorolje er å holde motoren rein innvendig. Sørge for at det ikke blir avleiringer og transportere "møkka" til filteret. Forskjellen på en kvalitetsolje og en "billigolje" kan være stor på dette punktet.

Så hvis man opplever at olja er like blank etter flere tusen kjørte kilometre, er det all grunn til å være på vakt ;e Da er man antagelig utsatt for en olje som ikke gjør jobben sin. :mk

Eller man har hele tiden kjørt på en god olje som har gjort jobben sin, og har et høyere flammepunkt enn de billige oljene.
Så det er ingen regler uten unntak.

Kan nevne at Yamaha før lanseringen av FZR1000 i 1987, tok en test på 10 ledende motoroljer fra forskjellige fabrikanter. Ved 240 grader hadde 8 av 10 oljer sluttet å smøre, mens ved 270 grader smurte Motul 300V fortsatt 20%, som den eneste oljen.

Det blei et ramaskrik rundt om i verden da Yamaha skreiv i instruksjonsboka at man kun skulle bruke Motul 300V Competition på FZR1000, da mange Yamaha-importører var importører for andre oljemerker. Så teksten blei fjernet, og man måtte forsterke (gå opp en dimensjon) krysspinnene på FZR'ene.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Jalmar »

Vel, i en motor vil det hele tiden foregå forurensing av oljen. Kanskje særlig i en aluminium-motor som våre mc-motorer. Selvfølgelig vil man ved bruk av kvalitetsolje kanskje oppleve mindre grad av synlig forurensing, men likevel vil det alltid være et tegn på god rense/opptaks-effekt at en olje "blir svart" under bruk.

På min nye Versys, som nå har gått 7000 km., har det vært foretatt 3 oljeskift. Det første på 1.gangs service ved 1000 km, det andre ved 2500 km, og det siste ved service på 6000 km. Regner med at alle rester fra produksjonen og innkjøringen av motoren har blitt luket ut. Nå som oljen fra siste skift er ca 1000 km gammel, er den ikke lenger lys brun, men mørk brun på grensen til svart. Dette tar jeg som et tegn på at oljen gjør jobben sin og at forurensingene som dannes under bruk fanges opp i
oljen/oljefilteret slik det er meningen :D

Når det gjelder skiftintervaller sier Kawa at Versysen kan gå 12000 km mellom skiftene. Det er helt sikkert riktig, men allikevel kommer jeg til å foreta et skift av olje og filter mellom hver service. Et par-tre ekstra oljeskift i løpet av sesongen ser jeg på som en billig investering. Kjører forøvrig på esterbassert helsyntetisk olje.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av pelsen »

Kwak skrev: Til de av dere som tror at Biltema olje er det samme som en Statoil olje: Tipper at oljen kan være BLANDET av Statoil basert på en Biltema spesifikasjon. Dette er langt fra det samme. Ref hva jeg skrev over om dyre tilsetningsstoffer. Det er ikke dermed sagt at jeg mener at Biltema oljen er dårlig, jeg bruker selv Biltema olje. Men jeg benytte denne oljen på noen av mine klassikere som kjøres noen få hundre km pr år. På sykler hvor oljen skiftes i henhold til fabrikkens skiftintervall, f.eks 10.000 km, ville jeg benyttet en olje som jeg er sikker på er av god kvalitet. Og ja, det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet !!
ang. klassikere, jeg har brukt Mobil 1 (API SM) på min gamle Triumph i den tro at det beste sikkert var godt nok. Men det finnes litt lesestoff om man søker på "flat tappet api SM" på google. I min motor var det to Megacycle kammer og fire løftere som var skrot etter å ha kjørt på SM olje. Nå kjører jeg på Castrol Classic 20W-50 , API SE, antar at kammene holder litt lenger på den oljen. Nyere api slik som SM går på ytre miljø, og ikke indre miljø i motor.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av ArcticTiger »

Det her med gammle klassikermotorer og kam/løfterhavari kommer vel av at før var det vanlig med endel zink tilsatt i olja. Denne reduserte "gnidende" friksjon, som på kammene.
Pga at katalysatorene på moderne motorer blir ødelagt hvis det er zink i olja, så er dette tilsetningsstoffet nå utelatt.
Skal du bruke moderne olje på en gammal motor, finns det zinktilsats å få kjøpt.
Noen lastebilmotoroljer har fortsatt endel zink, og kan brukes på våre klassikkere.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av pelsen »

ArcticTiger skrev:Det her med gammle klassikermotorer og kam/løfterhavari kommer vel av at før var det vanlig med endel zink tilsatt i olja. Denne reduserte "gnidende" friksjon, som på kammene.
Pga at katalysatorene på moderne motorer blir ødelagt hvis det er zink i olja, så er dette tilsetningsstoffet nå utelatt.
Skal du bruke moderne olje på en gammal motor, finns det zinktilsats å få kjøpt.
Noen lastebilmotoroljer har fortsatt endel zink, og kan brukes på våre klassikkere.
Det er vel her at Classic oljene kommer til sin rett, Castrol sin API SE er nok helt grei.
Jeg har forstått det slik at det er sink og fosfor innhold i oljen som er redusert i de nyeste API klassene , pga katalysatorer og generelt utslipp. Diverse datablader på SM oljer viser jo like høyt innhold av fosfor og sink som i f.eks den SE oljen jeg har på triumphen, så jeg lurer litt på hvordan jeg blir lurt, Det er jo bare på SM olje jeg har hatt slikt kamhavari.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Kwak »

pelsen skrev:
Kwak skrev: Til de av dere som tror at Biltema olje er det samme som en Statoil olje: Tipper at oljen kan være BLANDET av Statoil basert på en Biltema spesifikasjon. Dette er langt fra det samme. Ref hva jeg skrev over om dyre tilsetningsstoffer. Det er ikke dermed sagt at jeg mener at Biltema oljen er dårlig, jeg bruker selv Biltema olje. Men jeg benytte denne oljen på noen av mine klassikere som kjøres noen få hundre km pr år. På sykler hvor oljen skiftes i henhold til fabrikkens skiftintervall, f.eks 10.000 km, ville jeg benyttet en olje som jeg er sikker på er av god kvalitet. Og ja, det er en viss sammenheng mellom pris og kvalitet !!
ang. klassikere, jeg har brukt Mobil 1 (API SM) på min gamle Triumph i den tro at det beste sikkert var godt nok. Men det finnes litt lesestoff om man søker på "flat tappet api SM" på google. I min motor var det to Megacycle kammer og fire løftere som var skrot etter å ha kjørt på SM olje. Nå kjører jeg på Castrol Classic 20W-50 , API SE, antar at kammene holder litt lenger på den oljen. Nyere api slik som SM går på ytre miljø, og ikke indre miljø i motor.
Mobil 1 er jo en syntetisk olje for bilmotorer. Selv om gamle Triumpher har våt clutch så kan forsåvidt bilolje benyttes siden motorolje og clutcholje er to forskjellige. Hvilken viskositet benyttet du? Gamle Triumpher må ha en 50 olje, gjerne ren 50 mineral olje (altså ikke multigrad). Syntetiske oljer er også aggresive mot enkelte pakningsmaterialer som ble benyttet tidligere. Dette medfører at pakningsmaterialet krymper med lekkasjer internt/eksternt som resultat.

Vær forsiktig med å tilsette sink. Sink benyttes i motoroljer som antioksydant og for å hindre metallisk kontakt under ekstreme påkjenninger. Alle motoroljer er derfor tilsatt litt sink. Problemet er at for mye sink har den motsatte effekten ved at den da virker som slipemiddel og gir øket slitasje.

Castrol Classic 20W-50 vil nok gjøre en god jobb. Hvis du kjører med trim-kammer ville jeg vel ha anbefalt en ren 50 olje. Ta en prat med Geir som driver Classic Motorcycles. Han kjører med trimmede gamle Triumpher i classic racing og kan gamle Triumpher ut og inn.
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av fikse »

Leser tråden med interesse. Flere her som åpenbart har oljekunnskap "litt" over snittet :thumleft
Selv har jeg brukt litt tid på nettstedet "Bob Is The Oil Guy", og fått mye gode tips derfra. Blant annet har jeg funnet meg et oljemerke som ser ut til å holde det den lover, ut i fra diverse oljeanalyser. Ikke nødvendigvis det aller beste, men med et greit forhold mellom pris/levetid/ytelser.
P.t. holder jeg på å innkjøre vår nye Duke 125. Ja, pitteliten motor, men prinsippet blir det samme på større maskiner (det er jo en 4t med doble kammer og balanseaksel, 6 gir).
For tiden bruker jeg en innkjøringsolje, som har ekstra mengde med zink og fosfor. Og så kjører jeg den inn med å faktisk bruke gassen litt, og lar den bremse seg ned på giret... Så får vi se hvordan det går :-J
Forøvrig kjører jeg nå på tredje settet med olje/filter, på 900KM (se arbeidslogg her). Skal inn om 2 dager for første service, og da blir det trolig fyllt på den oljen sykkelen helst vil ha (litt usikker, men tror det var en helsynt 20W-50 fra Motorex), ifølge boken.
Første oljeskiftet var temmelig heftig, full av partikler. Andre skift var langt penere, og forhåpentligvis vil tredje byttet være eksemplarisk... :notworthy:
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av ejs »

:thumleft
Var på Biltema og kjøpte 4 liter syntetisk MC olje til 750turboen.(olje&filter byttes hver 5000Kilometer)
Har brukt Biltemas olje noen år nå.

:mk :mk :mk
If it ain't broke, I'll break it.

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av pelsen »

Kwak skrev: Mobil 1 er jo en syntetisk olje for bilmotorer. Selv om gamle Triumpher har våt clutch så kan forsåvidt bilolje benyttes siden motorolje og clutcholje er to forskjellige. Hvilken viskositet benyttet du? Gamle Triumpher må ha en 50 olje, gjerne ren 50 mineral olje (altså ikke multigrad). Syntetiske oljer er også aggresive mot enkelte pakningsmaterialer som ble benyttet tidligere. Dette medfører at pakningsmaterialet krymper med lekkasjer internt/eksternt som resultat.

Vær forsiktig med å tilsette sink. Sink benyttes i motoroljer som antioksydant og for å hindre metallisk kontakt under ekstreme påkjenninger. Alle motoroljer er derfor tilsatt litt sink. Problemet er at for mye sink har den motsatte effekten ved at den da virker som slipemiddel og gir øket slitasje.

Castrol Classic 20W-50 vil nok gjøre en god jobb. Hvis du kjører med trim-kammer ville jeg vel ha anbefalt en ren 50 olje. Ta en prat med Geir som driver Classic Motorcycles. Han kjører med trimmede gamle Triumpher i classic racing og kan gamle Triumpher ut og inn.
Mobil 1 som jeg brukte var 5W50, så viskositeten er ok. Det er bilolje, men det er jo Castrol Classic også. Jeg har belt og tørrclutch, men originalt har primæren egen olje. Felles olje på clutch og motor kom i '70.
Det er 20W50 som er anbefalt til disse gamle twinnene, IKKE singelgrad 50.
50 olje er greit på motorer med rullelager f eks HD og BSA B33. Men Triumph har glidelager i rådene og da blir 50olje for tykk når den er kald. Oljetrykket blir jo bra, men olja når ikke dit den skal.
I august er det 30 år siden jeg kjøpte Bonnevillen, og i løpet av den tiden har jeg rukket å bli selvgående på disse motorene. Men at en moderne god olje som Mobil 1 er helt uegnet til min motor var jo en overraskelse.
Jeg har også kjørt classic-racing, men det er egentlig ikke en trimmet gammel Triumph, det som er igjen av Triumph inni der er vel kamdrevene...resten er Nourish, Newby, TripleCycles, ARD osv.

Brukeravatar
FJR1300
Innlegg: 83
Registrert: 15 sep 2010, 15:47
Motorsykkelen din: Yamaha FJR 1300 2013
Sted: Svelvik

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av FJR1300 »

Ikke meningen og ødelegge denne tråden :-#
Men siden det så mange som vet så mye om olje her, så kan noen svare med på om det er stor forskjell på 2-takts olje? og hva som dere anbefaler.
Da den yngste i huset kjører ATV og syntes det ryker litt mye.
Ride to live. Live to ride :twothumbs:
Yamaha FJR1300 2013
Yamaha FJR1300 2004
Yamaha FJ1200 1994
Yamaha Vmax 1200 1986
Yamaha XJ750 SECA 1984
Yamaha XJ750 SECA 1983
Yamaha XZ550 1981
Yamaha RS100 1980

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av Kjellrf »

Anbefaler Motul sin 2-taktsolje, men finns selvfølgelig andre bra oljer også.
Syntetisk ryker mindre og soter mindre enn mineralsk. Og smører derfor bedre.
Se evt om det står low smoke på kanna.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
fikse
Innlegg: 953
Registrert: 28 apr 2011, 19:48
Motorsykkelen din: ´93Honda NX250, ´86 FZX700, ´87 Honda PX
Sted: Sund, Sotra, vest for Bergen

Re: Hvilken motorolje.?

Legg inn av fikse »

Kjellrf skrev:Anbefaler Motul sin 2-taktsolje, men finns selvfølgelig andre bra oljer også.
Syntetisk ryker mindre og soter mindre enn mineralsk. Og smører derfor bedre.
Se evt om det står low smoke på kanna.
Istemmer dette m syntetisk og "Low smoke". Vet at Castrol er meget populær blandt DT125-eiere, uten at jeg skal påstå det er "det beste"...
Livet er en lek: OBS: KTM Sting 125 (1997) kommer snart for salg!

Bent Are Fikse ´93 Honda NX 250 ´86 FZX 700 (US)

Svar