Ultralydvasker

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

Har tenkt å gå til innkjøp av ultralydvasker.

Har sett litt på youtube og det ser ut som rene vidunderkur mot nesten alt. Olje, fett, rust og maling forsvinner som dugg for sola og delene er renere enn når de er nye.

Siden de er ganske kostbare, spør jeg derfor:
Er det noen som har erfaring med dette? Funker det eller er det bare å kaste penger ut av vinduet?
Hva slags vaskemiddel brukes?

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Ultralydvasker

Legg inn av XRing »

Det funker som rakker'n. Nå har jeg ikke prøvd de modellene som er tilgjengelig på eBay; jeg har brukt ultralydbad beregnet for å lage "vanskelige" løsninger på laboratorium. Riktignok en god stund siden.

Hva angår vaskemiddel: min anbefaling er å fylle ultralydbadet med vann. Så legger du delen i et begerglass (norgesglass duger OK) fylt med et løsemiddel valgt med litt omhu. Poenget er å unngå å søle til selve vaskeren/badet, og senke forbruket av løsemidler. Alt som innebærer såpe vil riktignok funke, men legge igjen et belegg som likevel må fjernes med et annet middel.

Hvis det er rene metalldeler uten gummitetninger/o-ringer & slikt, kan du bruke aceton. Da blir det gullende rent på null tid. Hvis du vil være mer forsiktig er heksan en fin ting. Andre alternativer er parafin eller rødsprit.

Selv rengjorde jeg kjede og girdeler (til tråsykkel) i et glass med veldig tynn olje (turbinolje til jetmotorer, dette var forbruksvare på laben), og de gikk fra "æsj" til "Oj!" på to minutter. Badet tok 3 liter vann, jeg brukte to-tre desiliter olje i et glass.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

Så det er verdt å satse på altså? Bra...

Jeg tenkte på en på rundt 4 liter. Skal brukes til bremsekalippere osv. som det er vanskelig å komme til på vanlig måte.
Var ikke dumt å legge delene i ett glass e.l.
Da blir det betstilt en i dag.

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Ultralydvasker

Legg inn av XRing »

simpson skrev:Så det er verdt å satse på altså? Bra...

Jeg tenkte på en på rundt 4 liter. Skal brukes til bremsekalippere osv. som det er vanskelig å komme til på vanlig måte.
Var ikke dumt å legge delene i ett glass e.l.
Da blir det betstilt en i dag.
4-liters har jeg sett på eBay til rundt totusen kroner. De ser solide ut, med tank i rustfritt stål, tappekran og alt på stell.

Glassmetoden fant jeg på fordi jeg under ingen omstendighet kunne forurense utstyret. Jeg surfet rundt hos diverse leverandører i går og det er kommet masse fancy vannbaserte vasjeløsninger siden den gang jeg drev med dette,de anbefales endog brukt på forgassere og slikt. Men etterspyling med løsemiddel á la bremserens vil bli nødvendig for alt som ikke skal være i kontakt med vann etterpå, dersom du bestemmer deg for å bruke vannbasert vaskemiddel. Bare ikke bruk vaskepulver :knegg
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

Du hadde helt rett XRing.
Det er nesten for godt til å vare sant.
Tok en gammel forgasser og la oppi, etter 15min hadde den faktisk bedre finish enn da den var ny.
Og like ren innvendig også.
En bremsekaliper trengte litt lengre tid, men ser ut som ny etter en behandling.
Helt imponerende.
Handlet en 4 liter til 3690.-

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Ultralydvasker

Legg inn av XRing »

Hmmm... Blir nok nødt til å kjøpe noe slikt jeg også. Det vil hjelpe godt på PMS'en (ifølge værmeldingene blir sykkelen parkert i neste uke en gang) utover vinteren med litt utstyrskjøp.

Kan du poste merke og modell på den du kjøpte?
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

Kjøpte denne http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=771" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser du kan få på Ebay for halve prisen, men jeg "må ha" med en gang jeg bestiller og dessuten er mange på Ebay 110 v.

Kwak
Innlegg: 179
Registrert: 14 mar 2011, 15:20
Motorsykkelen din: Diverse
Sted: Ski

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Kwak »

simpson skrev:Du hadde helt rett XRing.
Det er nesten for godt til å vare sant.
Tok en gammel forgasser og la oppi, etter 15min hadde den faktisk bedre finish enn da den var ny.
Og like ren innvendig også.
En bremsekaliper trengte litt lengre tid, men ser ut som ny etter en behandling.
Helt imponerende.
Handlet en 4 liter til 3690.-
Hva brukte du som løsningsmiddel ?
Mine sykler i dag
2016 Triumph Bonneville 1200
1938 DKW SB350
1980 Kawasaki Z1000 ST
1970 Triumph Tiger 650
1980 Honda CBX
1975 Norton Commando 850 MkIII
2010 BMW S1000 RR (bane)
2013 KTM SFX350 MX
2017 Yamaha WR450F enduro
1984 Yamaha RD500LC

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

Har prøvd litt av hvert, Salo blandet med en kraftvaskkosentrat fra Tools er det som har funket best. Har også lagt smådeler i ett syltetøyglass med lokk og fylt det med Diesel og lagt glasset i vannbadet og det funket også glimrende.

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Ultralydvasker

Legg inn av XRing »

simpson skrev:Kjøpte denne http://www.gasolin.no/index.php?main_pa ... cts_id=771" onclick="window.open(this.href);return false;

Ser du kan få på Ebay for halve prisen, men jeg "må ha" med en gang jeg bestiller og dessuten er mange på Ebay 110 v.
Takk for link! Den så riktig bra ut, og prisen er nær nok fleaBay til å gjøre den aktuell.
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

joo
Innlegg: 1334
Registrert: 26 okt 2011, 19:25
Motorsykkelen din: '

Re: Ultralydvasker

Legg inn av joo »

Interessant.
Du burde lagt ut før og etter-bilder så kanskje noen flere svake sjeler tipper over og legger ultralydvasker på "må-ha-den- må bare-ha-den"-lista.

Jeg er nesten der, trenger bare en lett dytt :thumleft
Men do not quit playing because they grow old,
they grow old because they quit playing...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Ultralydvasker

Legg inn av simpson »

Skal ta bilder neste gang jeg skal bruke den.

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Erman »

Jeg er der... jeg MÅ ha en ultralydvasker. Men jeg vil IKKE betale 15000 spenn for en.
Så det blir til at man må lage selv. Eneste utfordringen er at de anvisningene som finnes, er basert på små varianter med toppen to ultralydgeneratorer. Tipper man trenger 6-8 på en 50 liters tank...
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Brukeravatar
XRing
Innlegg: 279
Registrert: 13 feb 2011, 19:57
Motorsykkelen din: Yamaha XJ 600 S 1995
Sted: Bergen

Re: Ultralydvasker

Legg inn av XRing »

Kjør i vei! Tenk på å plassere svingerne lett asymmetrisk; da får du overlagringssoner som beveger seg rundt i tanken.

Hva er det du skal rense som krever så stor tank?
Bikes get you through times of no money better than money gets you
through times of no bikes

Brukeravatar
Erman
Innlegg: 399
Registrert: 04 mai 2010, 13:13
Motorsykkelen din: Yamaha XV950R Bolt
Sted: Oslo

Re: Ultralydvasker

Legg inn av Erman »

XRing skrev:Kjør i vei! Tenk på å plassere svingerne lett asymmetrisk; da får du overlagringssoner som beveger seg rundt i tanken.
Hva er det du skal rense som krever så stor tank?
Tja... 26 år gammel sykkel... så jeg vil gjette ALT :lol
2014 Yamaha Bolt XV950R
1984 BMW K100

Svar