MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Tomgsx-r »

Flott, ja takk for hjelpen :-) Står 10W-40 i service manualen. Men, tenker og litt siden den har godt på fullsynt. Men, den er jo ikke kjørt mer en 28 000 km, så går sikkert bra og gå over til 10W-40 igjen? :)

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av gorbys »

Om det står 10w-40 i manualen så trenger du nok ikke bekymre deg:-)

Sent from my HTC Vision using Tapatalk 2

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av tagesk »

RuneMC skrev:Skjønner ikke helt dette med at mineralolje anbefales av BMW.
[...]
Eneste fordel med mineralolje idag er hhv til innkjøring (gjør på en måte den siste "poleringen" av stempler og sylinder) eller utifra økonomi - dvs billigste sort olje å produsere.
Jeg sa ikke at BMW anbefaler mineralolje.
jeg sa at BMW R-motoren (boxeren) fra 1923 og frem til 2011 er laget for å kunne kjøre på mineralolje (når man '
overholder intervallene for skift av olje og filter).
Eftersom mineralolje ofte koster halvparten av en syntetisk, og BMW eksplisitt skriver at motoren er laget for å kunne kjøre med
mineralolje, da skal man ha en meget god grunn til å kjøpe en syntetisk olje.

Det har å gjøre med kvalitet å gjøre.

For eksempel så skal jeg ha H-dekk på min motorsykkel.
Det er fordi BMW sier at "kvaliteten" på dekkene minst må¨tåle 200 km/t.
Nå kan jeg kjøpe W-dekk som tåler 300 km/t.
Er de bedre, de W-dekkene?
Nei, det er de ikke. Men de er laget for en annen kvalitetsstandard enn H-dekkene.
Og derfor er de dyrere.
Når det gjelder dekk, kjøper man det dyreste "for sikkerhets skyld" uten å sette seg inn i kravene?
Det får jeg ikke håpe.

Noen motorer forurenser oljen så mye at den må være veldig robust for å overleve mellom skiftene.
Noen motorer er laget slik at én eller flere deler blir kjempevarme, og oljen må derfor tåle veldig høy oppvarming (selv om motoren i og for seg ikke blir så varm; motorer med turbo er et typisk eksempel).
Noen motorer har så lite olje i forhold til behovet, og oljen blir derofr veldig fort slitt.
Noen motorer har et veldig lite filter, og derfor blir oljen fort slitt.
Et Cetera. Et Cetera.

Alle slike ting er tatt høyde for, av produsenten av motoren, når det ble bestemt hvilket krav som settes til oljen i forhold til hvor mange km det er mellom hvert oljeskift.

BMW R-motoren, fra 1923 til 2011, er laget slik at den kan gå 10.000 på mineralolje av aller laveste kvalitet (SF).

Hva er det du ikke skjønner?

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

TheHaughom
Innlegg: 1370
Registrert: 18 mai 2012, 14:36
Motorsykkelen din: KTM

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av TheHaughom »

tagesk skrev:
RuneMC skrev:Skjønner ikke helt dette med at mineralolje anbefales av BMW.
[...]
Eneste fordel med mineralolje idag er hhv til innkjøring (gjør på en måte den siste "poleringen" av stempler og sylinder) eller utifra økonomi - dvs billigste sort olje å produsere.
Jeg sa ikke at BMW anbefaler mineralolje.
jeg sa at BMW R-motoren (boxeren) fra 1923 og frem til 2011 er laget for å kunne kjøre på mineralolje (når man '
overholder intervallene for skift av olje og filter).
Eftersom mineralolje ofte koster halvparten av en syntetisk, og BMW eksplisitt skriver at motoren er laget for å kunne kjøre med
mineralolje, da skal man ha en meget god grunn til å kjøpe en syntetisk olje.

Det har å gjøre med kvalitet å gjøre.

For eksempel så skal jeg ha H-dekk på min motorsykkel.
Det er fordi BMW sier at "kvaliteten" på dekkene minst må¨tåle 200 km/t.
Nå kan jeg kjøpe W-dekk som tåler 300 km/t.
Er de bedre, de W-dekkene?
Nei, det er de ikke. Men de er laget for en annen kvalitetsstandard enn H-dekkene.
Og derfor er de dyrere.
Når det gjelder dekk, kjøper man det dyreste "for sikkerhets skyld" uten å sette seg inn i kravene?
Det får jeg ikke håpe.

Noen motorer forurenser oljen så mye at den må være veldig robust for å overleve mellom skiftene.
Noen motorer er laget slik at én eller flere deler blir kjempevarme, og oljen må derfor tåle veldig høy oppvarming (selv om motoren i og for seg ikke blir så varm; motorer med turbo er et typisk eksempel).
Noen motorer har så lite olje i forhold til behovet, og oljen blir derofr veldig fort slitt.
Noen motorer har et veldig lite filter, og derfor blir oljen fort slitt.
Et Cetera. Et Cetera.

Alle slike ting er tatt høyde for, av produsenten av motoren, når det ble bestemt hvilket krav som settes til oljen i forhold til hvor mange km det er mellom hvert oljeskift.

BMW R-motoren, fra 1923 til 2011, er laget slik at den kan gå 10.000 på mineralolje av aller laveste kvalitet (SF).

Hva er det du ikke skjønner?

[TaSK]
En fullsyntetisk olje vil slite mindre på motoren enn en mineralolje.
Derfor bruker man mineralolje i innkjøringen, slik at stempelringer osv. får slitt seg til hverandre. (Se f.eks. her http://www.power-tripp.com/Break-in_H728.html" onclick="window.open(this.href);return false;)

BMW har godkjent mineralolje for bruk i motoren, men fullsyntetisk vil nok være bedre mtp. slitasje, og vil således vare lenger.
Bilde
Kjørelengde 2012 (12. Jun - 4 Nov): 4800km
Kjørelengde 2013 (5. Mar - ): 5000

Sjekk ut bloggen min!

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av LordShaft »

Elolz skrev:Tror vi må inn med litt lett gjenkjennelige og realistiske eksempler her:

Jeg kan gå på Tuborg (grov mineralolje), selv om jeg egentlig minimum burde gå på Carlsberg (delsyntetisk). Mest fornøyd blir jeg allikevel av Corona (helsyntetisk).

Oljemessig holder jeg meg til Shell Advance Ultra 4T, som anbefales av både Ducati og KTM.
"Not only does Shell Advance Ultra lubricate the Desmosedici GP12, but every Ducati road bike to leave the factory is filled with Shell Advance."
Ikke koster den så mye mer enn Biltema olje heller.. :prf
Som en stor drikker av pils så må jeg si at det der var skremmende eksempler :P :p :P :p

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Tomgsx-r »

Idag hadde jeg kosestund med sykkelen. Og jeg lot hun stå og svive imens jeg byttet hugger. La merke til dugg i inspeksjonsglasset. Søkte litt rundt om det, og fant ut det kommer kondens da den står og sviver på tomgang når det gjerne er kaldt ute ?? Er dette noe som forsvinner ved kjøring,eller må jeg bytte olje igjen?

Sykkelen har ikke godt en eneste km etter service, bare stått litt på tomgang...... Er det usunt for sykkelen?

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av ejs »

Elolz skrev:Tror vi må inn med litt lett gjenkjennelige og realistiske eksempler her:

Jeg kan gå på Tuborg (grov mineralolje), selv om jeg egentlig minimum burde gå på Carlsberg (delsyntetisk). Mest fornøyd blir jeg allikevel av Corona (helsyntetisk).

Oljemessig holder jeg meg til Shell Advance Ultra 4T, som anbefales av både Ducati og KTM.
"Not only does Shell Advance Ultra lubricate the Desmosedici GP12, but every Ducati road bike to leave the factory is filled with Shell Advance."
Ikke koster den så mye mer enn Biltema olje heller.. :prf

liker Corona jeg.Tror ikke motorsykkelen min er så nøye på smaken bare den får høy nok alkoholprosent. :mk
If it ain't broke, I'll break it.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av LordShaft »

Tomgsx-r skrev:Idag hadde jeg kosestund med sykkelen. Og jeg lot hun stå og svive imens jeg byttet hugger. La merke til dugg i inspeksjonsglasset. Søkte litt rundt om det, og fant ut det kommer kondens da den står og sviver på tomgang når det gjerne er kaldt ute ?? Er dette noe som forsvinner ved kjøring,eller må jeg bytte olje igjen?

Sykkelen har ikke godt en eneste km etter service, bare stått litt på tomgang...... Er det usunt for sykkelen?
Jeg tror ikke dette er usunt på noen som helst måte. Jeg har ikke sett at dette har vært tilfelle på ny sykkelen min. Men på ducatien var dette helt vanlig syn i begynnelsen av sesongen.

Men jeg skal noen som har mer greie på motor og olje få si om dette er noe en kan leve med, eller om det er smartest å bytte :thumleft

superduper
Innlegg: 96
Registrert: 03 jan 2013, 19:55
Motorsykkelen din: Old School CHOPPER!

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av superduper »

Tomgsx-r skrev:Idag hadde jeg kosestund med sykkelen. Og jeg lot hun stå og svive imens jeg byttet hugger. La merke til dugg i inspeksjonsglasset. Søkte litt rundt om det, og fant ut det kommer kondens da den står og sviver på tomgang når det gjerne er kaldt ute ?? Er dette noe som forsvinner ved kjøring,eller må jeg bytte olje igjen?

Sykkelen har ikke godt en eneste km etter service, bare stått litt på tomgang...... Er det usunt for sykkelen?
Det skal jo i utgangspunktet ikke være kondens i oljen.. Men det er ikke farlig. Det er nok ganske normalt at det kommer kondens inne i maskineriet. Husk nå at det fordamper ved over 100 grader.. ;)

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Tomgsx-r »

Takk for svar =) Men, vil det si at jeg bør bytte olje? mulig en annen type? står 10w-40 i service manual, og det er det som er på. Castrol 10w-40 power 1 GPS (Halvsynt)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av SuperMorten »

Jeg brukte Motorex i fjor, etter anbefaling fra verksted/selger. Og som noen kanskje husker, hadde jeg et realativt høyt oljeforbruk i fjor. Kjøpte Motul 5100 i år, og forbruket har sunket til noe i nærheten av ikkeno.. :prf :lol
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av gorbys »

Du må komme deg ut å kjøre, er ikke bra at en motor bare står å går på tomgang...
Når du gjør det forsvinner nok kondensen og, oljen har ikke noe å si i denne samme sammenhengen...

Sent from my Xperia z using Tapatalk 2

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1592
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Kjellrf »

Tomgsx-r skrev:Idag hadde jeg kosestund med sykkelen. Og jeg lot hun stå og svive imens jeg byttet hugger. La merke til dugg i inspeksjonsglasset. Søkte litt rundt om det, og fant ut det kommer kondens da den står og sviver på tomgang når det gjerne er kaldt ute ?? Er dette noe som forsvinner ved kjøring,eller må jeg bytte olje igjen?

Sykkelen har ikke godt en eneste km etter service, bare stått litt på tomgang...... Er det usunt for sykkelen?
På tomgang har du lavt oljetrykk. Det er ikke spesielt bra. Og hver gang du starter sykkelen, kommer det kondens i motoren. Du må kjøre minst en halvtime før all kondens er borte. Derfor anbefales det ikke å starte en motor og la den gå på tomgang noen minutter.

Så det er ikke det beste du gjør.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
Tomgsx-r
Innlegg: 249
Registrert: 26 mar 2013, 07:45
Motorsykkelen din: SUZUKI GSX-R 1000
Sted: Rogaland

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av Tomgsx-r »

Da gjør jeg ikke det uten jeg må fra nå :thumleft

Men, mener du jeg bør bytte olje?

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Re: MC motorolje - erfaringer og anbefalinger.

Legg inn av pelsen »

Tomgsx-r skrev:Da gjør jeg ikke det uten jeg må fra nå :thumleft

Men, mener du jeg bør bytte olje?
nei, du bør bare kjøre en lengre tur så den blir varm
da fordamper vannet i oljen

Svar