MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av poulet_cavalier »

Bestilt en Kappa tankveske av denne typen: http://nettbutikk.mcoslo.no/BAGASJE/BAG ... 28RA308%29

Tror det var avslaget på Kr. 1,- som gjorde utslaget..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
sankyo
Innlegg: 566
Registrert: 12 aug 2013, 14:30
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR 1400
Sted: Oslo

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av sankyo »

En krone her, en krone der... ;)
Live long and prosper :janikk

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av LordShaft »

AJ skrev:Har aldri byttet kjede, drev og hjullagre etter kun snaue 30K... :eh
Regner heller ikke med å måtte gjøre det på KTM'en.
Tar heller sikte på bortimot det dobbelte etter at jeg monterte TUTORO chain oiler... ;-) .
oldmekker skrev:I dag har jeg byttet kjede og drev, samt hjullagre bak på min F800GS. Jeg er egentlig overrasket over at det ikke holder mer enn snaue 30.000 km.
Styrelager var kaputt etter 22.000. Tysk kvalitet? Hjullagrene var forresten made in Poland...
Kjede og drev som varer så mye som 60k....:-k det tror jeg ikke noen av dere skal forvente :thumleft

Note4

Gordon
Innlegg: 146
Registrert: 14 nov 2014, 19:44
Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
Sted: Hokksund

MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Gordon »

Jeg har lagt ut min Triumph Sprint til salgs på Finn.no i dag :sorry Trist, men slik er det.
Gordon

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: MCsidens

Legg inn av biker7 »

LordShaft skrev:
AJ skrev:Har aldri byttet kjede, drev og hjullagre etter kun snaue 30K... :eh
Regner heller ikke med å måtte gjøre det på KTM'en.
Tar heller sikte på bortimot det dobbelte etter at jeg monterte TUTORO chain oiler... ;-) .
oldmekker skrev:I dag har jeg byttet kjede og drev, samt hjullagre bak på min F800GS. Jeg er egentlig overrasket over at det ikke holder mer enn snaue 30.000 km.
Styrelager var kaputt etter 22.000. Tysk kvalitet? Hjullagrene var forresten made in Poland...
Kjede og drev som varer så mye som 60k....:-k det tror jeg ikke noen av dere skal forvente :thumleft

Note4
Enig.. MEN skal også sies at kjørestil har MYE å si på levetid kjede/drev, og ikke minst kvaliteten på kjede/drev. Ellers så har jeg ikke trua på at disse automatiske kjedesmørerne har så mye å si på levetiden heller. Er som regel ikke de verste råkjørerne som monterer slike på syklene sine. Og hvis de smører skikkelig med jevne mellomrom (tar 2min. hver 30-40mil kanskje..) og rengjør et par ganger i sessongen, så vil nok kjede/drev vare like lenge. Men skal visst være så lettvint med disse automatiske da sies det.. (selvom jeg veit om flere som har kuttet ut å bruke de, selv om de er montert på syklen..) :roll :-)
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22864
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Bjerknez »

Jeg var også skeptisk til å måtte vedlikeholde kjedet når jeg byttet fra en sykkel uten kjede, men jeg kan ikke forstå at dette kan være så vanskelig og tidkrevende. Jeg har mildt sagt ti tommeltotter, men å vaske kjedet grundig med parafin samt tørke det reint og smøre på nytt tar meg maks 5 minutter. Kun smøring tar jo ikke mer enn ett minutt.

Det mest tidkrevende med å vedlikeholde en sykkel er å tørke den etter vask, men da har man jo så klart en elektrisk blåser som gjør susen :thumleft

oldmekker
Innlegg: 52
Registrert: 11 mai 2011, 08:23
Motorsykkelen din: 2007 BMW R1200GS
Sted: Sør Rogaland

Re: MCsidens

Legg inn av oldmekker »

biker7 skrev:
LordShaft skrev:
AJ skrev:Har aldri byttet kjede, drev og hjullagre etter kun snaue 30K... :eh
Regner heller ikke med å måtte gjøre det på KTM'en.
Tar heller sikte på bortimot det dobbelte etter at jeg monterte TUTORO chain oiler... ;-) .
oldmekker skrev:I dag har jeg byttet kjede og drev, samt hjullagre bak på min F800GS. Jeg er egentlig overrasket over at det ikke holder mer enn snaue 30.000 km.
Styrelager var kaputt etter 22.000. Tysk kvalitet? Hjullagrene var forresten made in Poland...
Kjede og drev som varer så mye som 60k....:-k det tror jeg ikke noen av dere skal forvente :thumleft

Note4
Enig.. MEN skal også sies at kjørestil har MYE å si på levetid kjede/drev, og ikke minst kvaliteten på kjede/drev. Ellers så har jeg ikke trua på at disse automatiske kjedesmørerne har så mye å si på levetiden heller. Er som regel ikke de verste råkjørerne som monterer slike på syklene sine. Og hvis de smører skikkelig med jevne mellomrom (tar 2min. hver 30-40mil kanskje..) og rengjør et par ganger i sessongen, så vil nok kjede/drev vare like lenge. Men skal visst være så lettvint med disse automatiske da sies det.. (selvom jeg veit om flere som har kuttet ut å bruke de, selv om de er montert på syklen..) :roll :-)

60.000 km på kjedet har heller ikke jeg tro på. Men hjullagre bør holde mer enn det. Styrelager også.
Automatisk kjedesmøring er fine greier. Med korrekt innstilling holder kjede seg reint med minimalt med klin på sykkelen. Og det sølet som blir, er enkelt å vaske bort, sammenliknet med de kjedesprayene jeg har prøvd. Jeg brukte sagkjedeolje på min
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37839
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev:Jeg var også skeptisk til å måtte vedlikeholde kjedet når jeg byttet fra en sykkel uten kjede, men jeg kan ikke forstå at dette kan være så vanskelig og tidkrevende.
Mine tidligere sykler med unntak av en har vært kjededrevne og jeg har aldri opplevd det som vanskelig eller tidkrevende. Har heller aldri opplevd at kjede og drev har skapt noen form for trøbbel.

Men når Tutoro chain oiler er så enkel og genial som den er i kombo med 1290'en hvor det er ditto enkelt å montere med en svingarm hvor oljeslange og påføringsdyse lett kan monteres skjult, fant jeg ut at dette måtte sjekkes ut.
Og så langt funker systemet upåklagelig.

Også er det uansett greit å slippe å tenke på annet enn å holde et øye med oljenivået og sørge for etterfylling når behovet melder seg.
Enkelt og effektivt :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

oldmekker
Innlegg: 52
Registrert: 11 mai 2011, 08:23
Motorsykkelen din: 2007 BMW R1200GS
Sted: Sør Rogaland

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av oldmekker »

AJ skrev:
Bjerknez skrev:Jeg var også skeptisk til å måtte vedlikeholde kjedet når jeg byttet fra en sykkel uten kjede, men jeg kan ikke forstå at dette kan være så vanskelig og tidkrevende.
Mine tidligere sykler med unntak av en har vært kjededrevne og jeg har aldri opplevd det som vanskelig eller tidkrevende. Har heller aldri opplevd at kjede og drev har skapt noen form for trøbbel.

Men når Tutoro chain oiler er så enkel og genial som den er i kombo med 1290'en hvor det er ditto enkelt å montere med en svingarm hvor oljeslange og påføringsdyse lett kan monteres skjult, fant jeg ut at dette måtte sjekkes ut.
Og så langt funker systemet upåklagelig.

Også er det uansett greit å slippe å tenke på annet enn å holde et øye med oljenivået og sørge for etterfylling når behovet melder seg.
Enkelt og effektivt :prf .
Den må kanskje finjusteres noe på flow for å kompensere for temperatur og viskositet? Det måtte i alle fall Scottoileren da det kun var tyngdekraften som sørget for levering av olje
Tidligere motorsykler:
'95 Honda CB500 (2006-2007)
'99 BMW R850RT (2007-2008)
'91 Yamaha XT 600E (2009-2011)
'02 Suzuki V Strom 1000 (2008-2010)
'07 Yamaha TDM900A (2010-2014)
'09 BMW F800GS (2014-2015)
'11 Yamaha Super Tenere 1200 (2015-2018)
'15 Suzuki V Strom 1000 (2019-2019)
'13 KTM 1190 R (2019-2020)
'13 Triumph Tiger 800XC (2020-2021)
'07 BMW 1200 GS (2021-)
'99 BMW R1100RT (2021-2022)

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37839
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av AJ »

oldmekker skrev: Den må kanskje finjusteres noe på flow for å kompensere for temperatur og viskositet? Det måtte i alle fall Scottoileren da det kun var tyngdekraften som sørget for levering av olje
Noe finjustering må nok til. Men det er bare koz å styre med denslags ;-) .
Justerte forøvrig plasseringen av påføringsdysen i kveld. La den inntil bakdrevet som produsenten anbefaler i stedet for foran drevet et par cm over innersiden av kjedet slik jeg har hatt den fram til nå.
Så får vi se hvordan det funker.

Uansett så er jeg ganske fascinert av det Tutoro folkene har utviklet. En artig, enkel og genial sak, virker det som :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av Elruts84 »

Demonterte bak og frem dekket i går. Nye dekk kommer i dag og blir byttet i morgen :thumleft

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1227
Registrert: 22 mar 2012, 06:46
Motorsykkelen din: BMW F800GS Trophy -12, Yamaha WR426F -02
Sted: Stange
Kontakt:

Re: MCsidens

Legg inn av Epylypzon »

oldmekker skrev:
biker7 skrev:
LordShaft skrev:
AJ skrev:Har aldri byttet kjede, drev og hjullagre etter kun snaue 30K... :eh
Regner heller ikke med å måtte gjøre det på KTM'en.
Tar heller sikte på bortimot det dobbelte etter at jeg monterte TUTORO chain oiler... ;-) .
oldmekker skrev:I dag har jeg byttet kjede og drev, samt hjullagre bak på min F800GS. Jeg er egentlig overrasket over at det ikke holder mer enn snaue 30.000 km.
Styrelager var kaputt etter 22.000. Tysk kvalitet? Hjullagrene var forresten made in Poland...
Kjede og drev som varer så mye som 60k....:-k det tror jeg ikke noen av dere skal forvente :thumleft

Note4
Enig.. MEN skal også sies at kjørestil har MYE å si på levetid kjede/drev, og ikke minst kvaliteten på kjede/drev. Ellers så har jeg ikke trua på at disse automatiske kjedesmørerne har så mye å si på levetiden heller. Er som regel ikke de verste råkjørerne som monterer slike på syklene sine. Og hvis de smører skikkelig med jevne mellomrom (tar 2min. hver 30-40mil kanskje..) og rengjør et par ganger i sessongen, så vil nok kjede/drev vare like lenge. Men skal visst være så lettvint med disse automatiske da sies det.. (selvom jeg veit om flere som har kuttet ut å bruke de, selv om de er montert på syklen..) :roll :-)

60.000 km på kjedet har heller ikke jeg tro på. Men hjullagre bør holde mer enn det. Styrelager også.
Automatisk kjedesmøring er fine greier. Med korrekt innstilling holder kjede seg reint med minimalt med klin på sykkelen. Og det sølet som blir, er enkelt å vaske bort, sammenliknet med de kjedesprayene jeg har prøvd. Jeg brukte sagkjedeolje på min
30 000 på et kjede synes jeg høres bra ut. Min har nå gått 54 000 og den må straks får kjedeskift for 2. gang. Dvs de holder 26-27 000 for min del. Siste kjedet var D.I.D X ring.
Styrelageret på min ble bytta på ca 30k på garanti. Bakhjulslagre har jeg også bytta 2-3 eller 3 ganger. SKF lagre som er blitt brukt etter første bytte.
Mine mc er:
2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS
x 2002 Yamaha R6
x 2002 Yamaha YZ125

Kjørt 2014: 19000km
Kjørt 2013: GS`n 17300km , WR`n 700km
Kjørt 2012: 16 500km
Kjørt 09,10,11: 20 066km

http://www.ock-racing.com/pa-2-hjul-til ... -med-hjelp

Brukeravatar
929rr
Innlegg: 321
Registrert: 18 aug 2014, 21:05
Motorsykkelen din: CBR 929rr-00, cbr1000rr, 08 og 09

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av 929rr »

Oljeskift og satt på Brembo 19 rcs mastersylinder. Ikke gratis, men værdt hver eneste krone. En stor forbedring iforhold til orginalmesteren som har sittet på syklen i 92000km. Valger var mellom og kjøper reppsett til den gamle, eller opgradere til Brembo, er glad jeg valgte det siste.

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: MCsidens

Legg inn av Busa Trond »

Epylypzon skrev: 30 000 på et kjede synes jeg høres bra ut. Min har nå gått 54 000 og den må straks får kjedeskift for 2. gang. Dvs de holder 26-27 000 for min del. Siste kjedet var D.I.D X ring.
Styrelageret på min ble bytta på ca 30k på garanti. Bakhjulslagre har jeg også bytta 2-3 eller 3 ganger. SKF lagre som er blitt brukt etter første bytte.
Bare finvær kjøring på asfalt så holder kjedet leeeenge.
Du som kjører mye grus og i regnvær Epylypzon, må klart bytte oftere.

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: MCsidens "Hva har du gjort med MC'en din i dag"-tråd

Legg inn av LordShaft »

Busa... jeg er typisk fineværkjører og grus finner du meg ikke på uten at jeg er helt nødt, men da er uansett farten maks 30 :redface

Mine kjeder har holdt ca 25.000 give or take :thumleft

Men alle kan være uheldig. Knekke en tann, få punktstrekk osv. Uansett så er det viktigste å bytte når det er nødvendig. Uavhengig av antall km. Vi har vel alle opplevd følelsen av å kjøre på slitt kjede og drev, for så å kjenne hvordan sykkelen blir med nytt :love

Note4

Svar