MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av mekkern »

xavi0n skrev: 13 jun 2021, 12:50 Med tanke på driftskostnad er ikke 12000kr per 150.000km noe å snakke om. Koster mye mer å kjøre 150k på en sykkel med kjede om man regner at man bytter kjede å drev ca hver 20-30k
men hvis en vedlikeholder litt så holder ei kjede/drev pakke 50-60000km så det er ikke en stor utgift... :thumleft
men har jo en bekjent som skifter hele drev/kjedepakka på en gsxR hver vår uansett også... for sikkerhets skyld som han sier-men synes det er litt vel råflott jeg da.. ;)
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Arvidnesse
Innlegg: 85
Registrert: 20 sep 2020, 23:07
Motorsykkelen din: Suzuki DR750 BIG
Sted: Sotra, BERGEN

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Arvidnesse »

Er et firma i Bergen som skifter ut og overhaler kryss på alle type akslinger til bil, mc og lastebil.

https://powertrain.no/powertrain-bergen/
Mine tidligere sykler:
-98 modell Suzuki XF650 FREEWIND
-09 modell Suzuki 600 GSR
-03 modell Honda 650 TRANSALP
-03 modell Suzuki GSXF 750
-99 modell Honda 650 DEAUVILLE.
-89 Suzuki dr 750 big

Nåværende sykkel
-09 Suzuki 650 V-strom

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

taulen skrev: 13 jun 2021, 12:26
AJ skrev: 13 jun 2021, 11:33 Høres ikke så gæernt ut med byttekardangen. Nyprisen... vel, den tror jeg ikke jeg skal mene så mye om... :-k .
Ca. en times arbeid på monteringen er vel omtrent det samme som en amatør bruker på å bytte kjede og drev på f.eks. en KTM 1290.

Kunne vært interessant å vite hvor langt den er gått, kardangen som nå byttes ut?
Den hadde akkurat passert 165k når det skjedde.
Utifra service-historikk så har den aldri vert rørt så vidt eg kan sjå.
Imponerende!
På en 2006 mod. GS 1200?
På disse var det vel såkalte vedlikeholdsfrie kardanger, om jeg ikke husker feil. Dvs. kardangløsning uten påfylling for olje. Stemmer dette? I så fall ingen vedlikeholdsutgifter i løpet av 165K?

En løsning BMW gikk bort fra rimelig kjapt... Ingen en detalj jeg mener å ha lest om for en del år siden.

Når det gjelder kjede og drev til sammenligning er jeg langt på vei på linje med mekkern; følger man med på kjede og drev og sørger for korrekt justering og nok og riktig smøring, så holder gjerne en drev- og kjedepakke i opp mot 50K, kanskje lenger.

Vel, en smule off-topic, dette... :redface .
Men nysgjerrigheten gjorde at jeg lot meg rive med... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av xavi0n »

I dag har jeg rengjort og polert litt på eksosen, planen var å få tatt hele anlegget, men på grunn av at det ble noen øl mer enn det jeg hadde godt av i går. Og formen ikke var helt på topp i dag ga jeg meg etter å ha sett resultatet på bildet.
Skulle gjerne klart å fjernet oksidlsget på stålet for å få det helt blankt igjen. Men det får bli en annen gang
739E0DD6-8C5E-40DA-A195-677EA9FE2FC5.jpeg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

xavi0n skrev: 13 jun 2021, 21:50 I dag har jeg rengjort og polert litt på eksosen, planen var å få tatt hele anlegget, men på grunn av at det ble noen øl mer enn det jeg hadde godt av i går. Og formen ikke var helt på topp i dag ga jeg meg etter å ha sett resultatet på bildet.
Skulle gjerne klart å fjernet oksidlsget på stålet for å få det helt blankt igjen. Men det får bli en annen gang
Mange sylindre, mye rør å pusse... :P ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av xavi0n »

Ja akkurat i dag ønsket jeg at jeg kjørte noe med 2 eller 3 sylindrer mindre
If you gonna be dumb you gotta be tough

taulen
Innlegg: 21
Registrert: 18 apr 2021, 22:12
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2006

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av taulen »

AJ skrev: 13 jun 2021, 20:41 Imponerende!
På en 2006 mod. GS 1200?
På disse var det vel såkalte vedlikeholdsfrie kardanger, om jeg ikke husker feil. Dvs. kardangløsning uten påfylling for olje. Stemmer dette? I så fall ingen vedlikeholdsutgifter i løpet av 165K?

En løsning BMW gikk bort fra rimelig kjapt... Ingen en detalj jeg mener å ha lest om for en del år siden.
Selve kardangene er jo relativt vedlikeholdsfrie, litt feitt har de nok godt av.
Bak på "final drive", så er det olje.
Og de sa vel at det kun skulle bytte etter 1000km elns, og ikke etterpå.
Men som du sier, så gikk de tilbake på det, og det er forholdsvis enkelt å bytte på de og, så det har nok vert lurt at det har vert gjort oppigjennom.
Hvor ofte det har blitt bytta på denne før eg ble eier er vanskelig å sei sikkert.

Fin "bruksanvisning" : https://motorcycleinfo.co.uk/bmw-r1200g ... indexfb82/

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av VindR »

Ble ikke gjort i dag, men på fredag. Fikk endelig delene fra Rottweiler, og hadde en artig kveld i verkstedet med montering:

- Luftinntak med nytt filter og nye velocity stacks
- SAS med tilhørende slanger og duppeditter ble helt fjernet og blokkert
- Canister (kullfilteret) med tilhørende slanger og duppeditter ble også fjernet

Må si at nå har Beistet virkelig våknet! Lyden ble helt suveren, gassresponsen ble bedre, motoren føles mye "friere", fungerer bedre på lavt turtall (kan faktisk bruke 5. gir ned i 60 km/t i stedet for kun 100+ uten risting i sykkelen) og anti-wheelie-lampa blinker på enda flere gir enn før :redface Det ble større forskjell en jeg trodde det skulle bli! Det kan hende at klistremerkene skal ha litt av kreditten, for vi alle veit jo at klistremerker utgjør minst 5hk pr. merke! :lol
Rotty products.jpg
Rotty compare.jpg
Rotty sticker.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Har montert den nye Tutoroen på 1290'en og satt den gamle på 390'en.
I morra blir det å rute oljeslangen på en lur og mest mulig skjult måte, som på 1290'en.

For best mulig løsning er det lurt med å legge hastverk til siden og sove litt på det. Så finner man gjerne den beste løsningen .
Fornøyd med plasseringen av Tutoroenheten:
Tut390.JPG
SAM_1063.JPG
SAM_1064.JPG
SAM_1065.JPG
SAM_1067.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Grundig vask av Storegut i dag og en etterlengtet tur til Jevnaker og tilbake med LilleMY21 :crazy:

Bilde

I tillegg en kjapp kjedejustering på Storegut. Ikke mye, men litt måtte det til. Som forventet etter 10K siden kjede og drev bytte.

Og LilleMY21 blir bare morsommere og morsommere å kjøre nå som turtallsvarsler nr. 2 er opphevet, noe som skjer automatisk etter 1000 kjørte km., om jeg har oppfattet det riktig.
Så nå er det ingen obs obs!! på turtelleren i TFT displayet :crazy:
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Satt på beskyttelsesfolie på TFT displayet på LilleMY21.
Gikk faktisk bra på første forsøk, mye takket være denne plastbiten som fulgte med som effektivt flyttet et par luftlommer ut mot og utfor displaykanten.

Så nå behøver man ikke bekymre seg for riper i displayglasset om man skulle være uheldig å få dratt med seg et sandkorn på vaskesvampen.
DSCN9404.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av FredrikE24 »

taulen skrev: 14 jun 2021, 09:31
AJ skrev: 13 jun 2021, 20:41 Imponerende!
På en 2006 mod. GS 1200?
På disse var det vel såkalte vedlikeholdsfrie kardanger, om jeg ikke husker feil. Dvs. kardangløsning uten påfylling for olje. Stemmer dette? I så fall ingen vedlikeholdsutgifter i løpet av 165K?

En løsning BMW gikk bort fra rimelig kjapt... Ingen en detalj jeg mener å ha lest om for en del år siden.
Selve kardangene er jo relativt vedlikeholdsfrie, litt feitt har de nok godt av.
Bak på "final drive", så er det olje.
Og de sa vel at det kun skulle bytte etter 1000km elns, og ikke etterpå.
Men som du sier, så gikk de tilbake på det, og det er forholdsvis enkelt å bytte på de og, så det har nok vert lurt at det har vert gjort oppigjennom.
Hvor ofte det har blitt bytta på denne før eg ble eier er vanskelig å sei sikkert.

Fin "bruksanvisning" : https://motorcycleinfo.co.uk/bmw-r1200g ... indexfb82/
Been there done that!
Men da på en K100RS16V. Helt uten forvarsel kom det noen fine dunk, bremsa ned til gangfart, reiv inn clutchen og bakhjulet gikk helt i lås.
Den hadde gått 130 000km da det skjedde.

Som et minimum bør man ta en titt hvert andre år. Finner man nåler i kardangtunnelen så må det ringe en bjelle.

Kjede VS Kardang er jo en evig diskusjon. Jeg er ikke sikker på om det er kostnadsdrivende at jeg ønsker kardangsykkel vil jeg ikke si. Det er dag til dag vedlikeholdet jeg liker å slippe å tenke på. Og hver høst er det å tappe av 250ml olje og fylle på ny.

Så følger smøring av splines og sjekk av universalleddene andre vedlikeholdspunkter og reparasjoner. Har pr. Nå 120 000km på min Kardang. Bytta lager på rundt 62 000km grunnet en ørliten kjennbar slakk. Ingen slakk i nåværende oppsett, men her er nok syntetisk og riktig olje viktig med preventive og hyppige skift.
Splines og universalledd fortsatt strøkent.

Nå havarerte kardangklokka på fatters K1300GT på rundt 80 000km. Som på din R1200GS går lageret her tørt. Det er kun vinkeldrevet som bader i olje. I dette tilfellet var det vanninntrengning som var skylden i lagerraset.

Deler og arbeid ble dekka av BMW uten å blunke på en 12 år gammel sykkel, men valgte å ta arbeidet selv, da man ikke stoler et døyt på verksteder.

At man ser BMWer med kjede og reim i større grad idag handler om drivverkstap og kostnader ved produksjon.

Kardang er vedlikeholdsfritt i det daglige, men må inspiseres og vedlikeholdes minst hvert 2. år allikevel.

Kostnaden for å skifte lager og tetninger ved 60 000km kom på rett under tusenlappen(originaldeler). Så ligger en oljeskvett på 50-lappen hvert år. Så regner man 50 000kr på kjede og drev med litt kjedesmøring på boks, litt vask etc. Så ligger man sikkert ganske likt gitt at man gjør alle arbeidene selv.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av VindR »

Ikke i dag, men i går.

Jeg synes sykkelen har vært så ustabil og jeg har i grunn ikke følt meg helt 100% komfortabel ved nedlegg siden jeg kjøpte den. Jeg tenkte at det bare var slik sykkelen var, og at jeg bare måtte venne meg til det. Den forrige sykkelen hadde ganske påkostede dempere, så jeg tenkte at det bare var slik siden forrige eier sa at den var ganske bra justert. Men jeg fant i går ut at jeg skulle ta en runde og gå over demperne uansett.

Det er 6 justeringer på denne sykkelen:
Foran - Kompresjon og rebound
Bak - High og low speed kompresjon, rebound og preload

Vell, resultatet ble:
Foran - Kompresjon var omtrent innenfor det jeg ville ha, rebound var helt utenfor
Bak - High speed var så vidt utenfor. Low speed var omtrent 1/3 utenfor. Rebound var helt på jordet og preload tror jeg var justert for en person på 25kg :lol

Sykkelen ble plutselig enda artigere å kjøre nå. Den føles mye "sikrere på seg selv" ved nedlegg, den følger linjene bedre og dumper generelt (både små og store) blir dempet mye bedre. Jeg skjønner ikke hvorfor jeg ikke tok den halvtimes jobben litt før :redface Det anbefales virkelig å ta en runde og gå over demperne på sykkelen hvis du ikke har gjort det. Jeg veit det er noe en bør gjøre uansett når en får ny sykkel, men jeg tok det for gitt denne gangen. Jeg skal ikke gjøre den feilen igjen ;)
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av FredrikE24 »

Som regel funker fabrikkinnstillingene «best» på vei som utgangspunkt!

Jeg for min del har hatt mye glede av Öhlins som jeg monterte da jeg kjøpte sykkelen. Gud bedre, og kjørt det originale var.. etter å ha kjørt 5 år på Öhlins kjenner jeg svært godt at det er modent for overhaling. Dempere har MYE å si.. Et par klikk på justeringene kan få kjørbarheten helt på villspor.

Brukeravatar
VindR
Innlegg: 256
Registrert: 05 aug 2019, 17:32
Motorsykkelen din: 2018 KTM 1290 Super Duke R
Sted: Gjøvik

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av VindR »

FredrikE24 skrev: 04 jul 2021, 02:07 Som regel funker fabrikkinnstillingene «best» på vei som utgangspunkt!

Jeg for min del har hatt mye glede av Öhlins som jeg monterte da jeg kjøpte sykkelen. Gud bedre, og kjørt det originale var.. etter å ha kjørt 5 år på Öhlins kjenner jeg svært godt at det er modent for overhaling. Dempere har MYE å si.. Et par klikk på justeringene kan få kjørbarheten helt på villspor.
Jeg liker å ha demperoppsettet litt stivere enn standarden, samtidig som jeg tror tallene i instruksjonsboka er beregnet på en litt lettere sjåfør :redface Det står 4 forskjellige oppsett i boka: komfort, standard, sport og full last. Da har jeg lett for å havne på sport/sport+, med et par justeringer som er litt mykere (for litt bedre komfort). Jeg synes i hvert fall sykkelen ble ganske bra nå.

Jeg hadde K-Tech sin R-bakdemper og fjær på dem gamle sykkelen, og det ble en helt annen sykkel. Har vært inne på tanken med å gjøre noe lignende på denne her også, men det er et par andre ting jeg vil bruke penger på først i så fall ;) Men som du sier, enkle justeringer av demperne har mye å si!
Bilde
KTM 1290 Super Duke R
Instagram: @vindriste
YouTube: VindR

Svar