MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

I dag har jeg gjort rein og polert bakfelgen med et spray"lurium"fludium. Gjett hvilken :crazy: .
Og sånn ble resultatet, ganske blankt og fint, tør jeg påstå:
Felgrens juni22 1.JPG
Og sånn ser felgen ut etter noen mils kjøring i dag i tørt vær på asfalt og naturligvis grusvei siden jeg ikke kommer utenom her vi bor... ;) :
Felgrens juni22 2.JPG
Felgrens juni22 3.JPG
Tynt støvlag, som naturlig er med kjøring på tørr grusvei.
Men virker å sitte løst og lett å stryke av med fingertuppen og spyles lett av felgen med hageslangespyling.

Så får man bare vente å se hvordan felgbehandlingen står seg over noe lenger tid enn en kort tur på ca. 3 mil... :-k
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Jajo82
Innlegg: 326
Registrert: 11 nov 2016, 19:53
Motorsykkelen din: Triumph tiger 1200 rally pro 2022
Sted: Sarpsborg

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Jajo82 »

Det var et godt stykke arbeid, AJ👍👍

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Bjerknez »

Bakfelgen på en motorsykkel trenger kun litt parafin eller WD40 og et lite drag med en fille, da bakfelgen på en motorsykkel sjelden blir utsatt våfor annet enn vanlig veistøv og en og annen flekk med olje fra kjedet evt. likt løser likt, og det er vel nesten ett fett hva man bruker av middel her egentlig. Felger er pulverlakkerte og tåler også mye juling, så disse før man rene med hva som helst.

Men at denne fluidfilm legger igjen noe beskyttelse på felgen er jeg sikker på at den ikke gjør. Beskyttelsen består i såfall af et tynt fuktig fettbelegg som skitten fester seg i og dermed blir faktisk felgen lettere og holde ren. Men den blir også fortere skitten. Det samme skjer med WD40.

Men man kan uansett ikke unngå at en felg blir støvete, uansett hvilket vidundermiddel man bruker, så her er det fritt frem mener jeg. :)

Skal man legge jobb i å beskytte felgen så mener jeg det eneste riktige å bruke er en god solid coating. Men det er mye jobb, koster litt og er egentlig ikke verdt det spør du meg.

Det fine med å bruke fluidfilm eller lignende produkt ved felgvasken er at man fjerner støv og skitt noe mer skånsomt, men felger er hardføre så det er egentlig ikke noen vits. Derimot blir felglverflaten litt blankere sånn med en gang ved bruk av wd40 fluidfilm etc, men det forsvinner fort igjen :)

AJ:
Spander litt fluidfilm på dekksidene dine og se hvordan det funker. Det vil gi sykkelen et skikkelig løft ser jeg med tanke på det estetiske :twothumbs:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 07 jun 2022, 20:16
AJ:
Spander litt fluidfilm på dekksidene dine og se hvordan det funker. Det vil gi sykkelen et skikkelig løft ser jeg med tanke på det estetiske :twothumbs:
Å smøre inn dekksidene med noe som helst ser jeg ikke noe poeng i over hodet :eh .
OK, bortsett fra det estetiske, da. Men akkurat det bryr meg veldig lite når det gjelder dekk.

Hva angår FluidFolm så står det følgende på sprayboksen:
"Aktiv over tid
Samler ikke skitt".

Også er det vel ingen som tror eller forventer at støv ikke fester seg når man kjører på tørre grusveier uavhengig av hva slags middel man bruker. Det er jo ikke slik at et påført middel som bla. FluidFilm gjør den påførte flaten speilglatt som f.eks. et hjelmvisir behandlet med vannavvisende middel hvor altså vann preller av.

Uansett, skal bli interssant å se hvordan felgen blir å gjøre rein neste gang sykkelen vaskes - eller hvordan den vil bli seende ut etter en tur i regn.

Jeg trekker på ingen måte noen endelig konklusjon på hvor effektiv FF er som felgrens/smussbeskyttelse over tid, men dagens test virker lovende.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 07 jun 2022, 20:33
Bjerknez skrev: 07 jun 2022, 20:16
AJ:
Spander litt fluidfilm på dekksidene dine og se hvordan det funker. Det vil gi sykkelen et skikkelig løft ser jeg med tanke på det estetiske :twothumbs:
Å smøre inn dekksidene med noe som helst ser jeg ikke noe poeng i over hodet :eh .
OK, bortsett fra det estetiske, da. Men akkurat det bryr meg veldig lite når det gjelder dekk.

Hva angår FluidFolm så står det følgende på sprayboksen:
"Aktiv over tid
Samler ikke skitt".

Også er det vel ingen som tror eller forventer at støv ikke fester seg når man kjører på tørre grusveier uavhengig av hva slags middel man bruker. Det er jo ikke slik at et påført middel som bla. FluidFilm gjør den påførte flaten speilglatt som f.eks. et hjelmvisir behandlet med vannavvisende middel hvor altså vann preller av.

Uansett, skal bli interssant å se hvordan felgen blir å gjøre rein neste gang sykkelen vaskes - eller hvordan den vil bli seende ut etter en tur i regn.

Jeg trekker på ingen måte noen endelig konklusjon på hvor effektiv FF er som felgrens/smussbeskyttelse over tid, men dagens test virker lovende.
Ja, jeg skrev estetisk.

Om den ikke samler skitt, så gjør den vertfall ikke noe for å frastøte den heller. Utover det jeg forklarte over.

Finn ut en måte som funker for deg, så går det sikkert bra :thumleft

Jeg forstår at vi befinner oss på to forskjellige planeter både når det gjelder "detailing" og vask av sykkel og det er helt greit. Jeg forventer ikke at alle står i garasjen timesvis hver uke og duller med sykkelen. Det er sikkert ikke like givende heller når oppkjlrselen bestpr av flere kilometer med sandvei :)

Uasnett artig å se andres måter å gjøre ting på. Samtidig håper jeg jo at det går ann og komme med noen innspill når man først poster noe rundt temaet. ;)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 07 jun 2022, 20:43
Uasnett artig å se andres måter å gjøre ting på. Samtidig håper jeg jo at det går ann og komme med noen innspill når man først poster noe rundt temaet. ;)
Selvfølgelig skal det gå an å komme med innspill på hvordan man gjør ting og hvilke hjelpemidler man bruker, her på MCsiden.no :thumleft .
Tror aldri jeg har sett at det har vært noen begrensninger på dette her inne... :-k

Men jeg lurer bittelitt på en ting, hvorfor prøver du ikke FluidFilm selv?
Dette middelet har vært i produksjon og bruk siden 1943 og hadde det vært et lurium, for å bruke et slikt ord, så hadde det neppe overlevd så lenge som det så langt har gjort.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 07 jun 2022, 20:53
Bjerknez skrev: 07 jun 2022, 20:43
Uasnett artig å se andres måter å gjøre ting på. Samtidig håper jeg jo at det går ann og komme med noen innspill når man først poster noe rundt temaet. ;)
Selvfølgelig skal det gå an å komme med innspill på hvordan man gjør ting og hvilke hjelpemidler man bruker, her på MCsiden.no :thumleft .
Tror aldri jeg har sett at det har vært noen begrensninger på dette her inne... :-k

Men jeg lurer bittelitt på en ting, hvorfor prøver du ikke FluidFilm selv?
Dette middelet har vært i produksjon og bruk siden 1943 og hadde det vært et lurium, for å bruke et slikt ord, så hadde det neppe overlevd så lenge som det så langt har gjort.
Fordi jeg har prøvd en trillion forskjellige "vidunderprodukter" til både bil og MC og de aller fleste påstår å ha det perfekte produktet. Jeg har erfart at det som står på embalasjen slett ikke bør være sant i det hele tatt. Jeg har testet dette med flere produkter opp og ned i mente, samt rådført meg med proffe detailere som jeg også har sporadisk kontakt med. Dette har jeg holdt på med i over 10 år nå.

Når det er sagt, så har jeg ikke sagt at Fluidfilm er et dårlig produkt. Da har du i såfall missforstått. Det funker helt sikkert til det formålet det er tiltenkt. Nemlig rustbeskyttelse. Når jeg søker på youtube er det nemlig KUN dette Fluidfilm blir brukt til. Jeg finner ingen som har testet dette på plast, felger etc. det betyr ikke at ikke det til en viss grad fungerer. WD40 lg parafin fungerer i så måte like bra mener jeg. Altså til felger og annet. Ikke optimalt, men det fungerer.

Skal jeg ramse opp alle produktene jeg har testet så må jeg sitte her til i morgen og skrive.

Det mest allsidige produktet jeg har funnet så langt som kan brukes på flest mulig områder OG fungerer veldig bra på alle områdene er Scholl Neo. Men denne kan ikke brukes for å vaske felger. Derimot kan den brukes for å gjøre alle plastdeler samt dekksider sorte igjen, og den fungerer utmerket sok lakkforsegler samr forsegling av metall og andre ting også.

Fluidfilm for meg blir bare et produkt som erstatter WD40 for random vask av felg. Rust på motorsykkelen er ikke noe jeg frykter veldig, og siden jeg vasker den og holder den såpass vedlike som jeg gjør samt bruker en del WD40/Parafin så tror jeg neppe rusten vil sette seg på min sykkel i mitt eie vertfall. Så noe rustmiddel føler jeg ikke at jeg trenger. Dermed blir Fluidfilm et produkt som ikke passer inn hos meg.

Selvsagt kunne jeg kjøpt den bare for å teste den, men jeg er ganske sikker på at Fluidfilm ikke vil erstatte noe annet produkt som jeg allerede har. Så det er grunnen til at jeg har valgt og avstå denne gangen.

Men sender du meg en boks portofritt, så kan jeg så absolutt ta en titt. Men jeg har så mye produkter stående nå at jeg drukner snart i dem. Mye har jeg faktisk også kastet da det aldri ble brukt noe mer enn en eller to ganger.

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av kgjersda »

Vasket sykkelen med en slik en fra Biltema, samt wd40 på felgene og eksosen etterpå.
Blir nå rent og pent det også.

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/vask ... 2000038160
36-1721_m_1.jpg
20220518_203430.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Bjerknez »

kgjersda skrev: 07 jun 2022, 21:27 Vasket sykkelen med en slik en fra Biltema, samt wd40 på felgene og eksosen etterpå.
Blir nå rent og pent det også.

https://www.biltema.no/bil---mc/mc/vask ... 2000038160
36-1721_m_1.jpg

20220518_203430.jpg
Jada, sykkelen kan bli ren av rent vann og svamp også den, uten såpe. Jeg har opplevd flere ganger å testet produkter som lover gull og grønne skoger men som faktisk har ødelagt deler av sykkelen. Dette gjelder spesielt "MC vask" produkter og avfettinger. Det værste er at det kan fungere en, to, fem ganger uten problemer, men plutselig skjører det seg.

Jeg har tenkt mye på hvorfor og konklusjonen min så langt ved siden av det proffe detailere sier er at produktet er for sterkt og tørker ut plast over tid. Det kan også være forskjell i blandingene fra fabrikk. Altså dårlige rutiner. Evt. Begge deler.

Skal man finne prosukter som faktisk er best så kommer man ikke utenom å teste en del selv. :)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Bjerknez »

Var ikke lenge siden AJ hadde problemer med stygge skjolder i toppboksen sin mener jeg å huske? Det er et gidt eksempel på hva jeg mener. Heldigvis var det bare toppboksen og ikke motorblokk og andre ting som nesten blir umulig og redde igjen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 07 jun 2022, 21:11
Men sender du meg en boks portofritt, så kan jeg så absolutt ta en titt. Men jeg har så mye produkter stående nå at jeg drukner snart i dem. Mye har jeg faktisk også kastet da det aldri ble brukt noe mer enn en eller to ganger.
:knegg
Tru'kke det, gitt.
Her hjemme er det kun to produkter som brukes på plast, på bil og MC. Og det er Owatrols Polytrol og altså nyoppdagede FluidFilm, når det gjelder bruk på plast.
At Fluid Film er ypperlig mot rust har jeg visst lenge og nderstellsbehandlet bilen min med dette i 2018.
Men middelet har vist seg å ha et langt bredere bruksområde enn som så. Så hvorfor du gjentatte ganger henger deg opp i at det er et anti-rust middel synes jeg er rimelig sneversynt.
Å bruke Youtube som "sannhetsvitne" i så måte gjør ikke akkurat saken bedre...

:mk

Men for all del, som jeg ofte pleier å si, så står man fritt i å sjekke ut ulike produkter. For meg holder det med et par.
Hos deg forstår jeg slik at du "drukner snart" i produkter du har prøvd og sjekket ut... :knegg

Og med det anser jeg fore min meningsutveksling om FluidFilm som avsluttet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 07 jun 2022, 21:38
Bjerknez skrev: 07 jun 2022, 21:11
Men sender du meg en boks portofritt, så kan jeg så absolutt ta en titt. Men jeg har så mye produkter stående nå at jeg drukner snart i dem. Mye har jeg faktisk også kastet da det aldri ble brukt noe mer enn en eller to ganger.
:knegg
Tru'kke det, gitt.
Her hjemme er det kun to produkter som brukes på plast, på bil og MC. Og det er Owatrols Polytrol og altså nyoppdagede FluidFilm, når det gjelder bruk på plast.
At Fluid Film er ypperlig mot rust har jeg visst lenge og nderstellsbehandlet bilen min med dette i 2018.
Men middelet har vist seg å ha et langt bredere bruksområde enn som så. Så hvorfor du gjentatte ganger henger deg opp i at det er et anti-rust middel synes jeg er rimelig sneversynt.
Å bruke Youtube som "sannhetsvitne" i så måte gjør ikke akkurat saken bedre...

:mk

Men for all del, som jeg ofte pleier å si, så står man fritt i å sjekke ut ulike produkter. For meg holder det med et par.
Hos deg forstår jeg slik at du "drukner snart" i produkter du har prøvd og sjekket ut... :knegg

Og med det anser jeg fore min meningsutveksling om FluidFilm som avsluttet.
Owatrol polytrol er et kjent og et meget bra produkt jeg står inne for. Til plast.

Når det gjelder alt det andre du sier så er jeg enig i at vi like godt kan legge den saken død :thumleft

Det at jeg drukner i produkter går mer på interesse og en iver rundt det å finne svar. Ingen problem å få sykkelen ren med vann og zalo og en dråpe fluidfilm. Vertfall ren nok for hvermansen.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 07 jun 2022, 21:34 Var ikke lenge siden AJ hadde problemer med stygge skjolder i toppboksen sin mener jeg å huske? Det er et gidt eksempel på hva jeg mener. Heldigvis var det bare toppboksen og ikke motorblokk og andre ting som nesten blir umulig og redde igjen.
Aldri opplevd skjolder på motorblokk på noen av syklene mine siden 2006. Selv om vi vet at det er såkalt hardt kalkholdig vann her vi har bodd siden 1988, med eget borevann. Bor på fjellgrunn.
Så ja, ble noe overrasket over vannflekkskjolder på alu.toppboksen fra GIVI. Har aldri sett tilsvarende på alu.flatene på de originale KTM sideveskene.

Men nå er alu.flatene på denne nye 58 liter svært ømfintelig for riper også, så noen flekker her og der kan jeg leve fint med. Selv om de enkelt fjernes med Gyeon WaterSpot Q2M og polermiddel for aluminium fra Autosol.

Så noen "krigsskader" er uunngåelig på disse GIVI "Trekker" toppboksene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 07 jun 2022, 21:49
Bjerknez skrev: 07 jun 2022, 21:34 Var ikke lenge siden AJ hadde problemer med stygge skjolder i toppboksen sin mener jeg å huske? Det er et gidt eksempel på hva jeg mener. Heldigvis var det bare toppboksen og ikke motorblokk og andre ting som nesten blir umulig og redde igjen.
Aldri opplevd skjolder på motorblokk på noen av syklene mine siden 2006. Selv om vi vet at det er såkalt hardt kalkholdig vann her vi har bodd siden 1988, med eget borevann. Bor på fjellgrunn.
Så ja, ble noe overrasket over vannflekkskjolder på alu.toppboksen fra GIVI. Har aldri sett tilsvarende på alu.flatene på de originale KTM sideveskene.

Men nå er alu.flatene på denne nye 58 liter svært ømfintelig for riper også, så noen flekker her og der kan jeg leve fint med. Selv om de enkelt fjernes med Gyeon WaterSpot Q2M og polermiddel for aluminium fra Autosol.

Så noen "krigsskader" er uunngåelig på disse GIVI "Trekker" toppboksene.
Å nettopp der er forskjellen på oss to når det kommer til mc vask. Jeg ønsker å finne måter samt produkter som ikke lager skjolder og flekker, evt. produkter som forhindrer dette. Krigsskader er vertfall ikke godtatt her i gården bare fordi jeg tar noen snarveier. Men du skal vite at du trolig var heldig. Hadde du fått slike flekker på hele sykkelen ellers hadde det vært krise. Men dette gjelder som oftest ved bruk av avfetting. Feil bruk eller for sterkt produkt kan gjlre store skader.

På en bil er ikke dette likestor krise da man lett kommer til med poleringsmaskin. Det gjør man ikke på en motorsykkel med de krikene og krokene som er der.

Vi er forskjellige AJ. Sånn er det bare.

Så diskusjonen kan legges død for min del :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Ingenting gjort med MC'en annen enn å gjøre en testtur etter at jeg gjorde en liten endring på hjelmen.
Nemlig å se hva det medfølgende APS (Advanced Padding System) tilleggsutstyret kunne bidra med når det gjelder såvel hodeformtilpasning, komfort og ikke minst reduksjon i støynivå.
APS settet består av flere deler som er ment å plassere ulike steder i hjelmen for best mulig tilpasning til brukeren. I mitt tilfelle ville jeg gjerne finne ut om en utfylling av stoppingen i hjelmen på sidene ville gjøre at den satt enda bedre på hodet.

Og med de tilpassede APS stoppingene (paddings) på plass var det tid for en testkjøring.
Hjelmen satt som støpt uten å klemme noen steder og vindstøynivået syntes å være enda bedre dempet med disse APS'en på plass.
Eneste ulempen så langt er at det er litt trangere plass der brillene skyves på plass. Men det går det fint an å tilpasse.

Første hjelmen jeg har med slike tlpassningsdetaljer, som altså ser ut til å fungere veldig bra :drg :
Premier APS 1.JPG
Premier APS 2.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar