MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
utc
Innlegg: 337
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av utc »

AJ skrev: 07 jun 2022, 21:49
det er såkalt hardt kalkholdig vann her vi har bodd siden 1988, med eget borevann.
Sånn i all vennskaplighet; hvorfor gjør du ikke noe med det ? Kalk vet vi ødelegger vv-kolbene i varmtvannsberere, kaffetraktere, vaskemaskiner og oppvaskmaskiner und zuweiter und zuweiter. Det finnes ganske enkle måter å fjerne kalkens egenskaper til å feste seg.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

utc skrev: 04 jul 2022, 20:17
AJ skrev: 07 jun 2022, 21:49
det er såkalt hardt kalkholdig vann her vi har bodd siden 1988, med eget borevann.
Sånn i all vennskaplighet; hvorfor gjør du ikke noe med det ? Kalk vet vi ødelegger vv-kolbene i varmtvannsberere, kaffetraktere, vaskemaskiner og oppvaskmaskiner und zuweiter und zuweiter. Det finnes ganske enkle måter å fjerne kalkens egenskaper til å feste seg.
Vi har vært klar over dette helt fra vi bygde.
Derfor installerte vi avkalkingsanlegg kort tid etter at vi bygde i 1988 og fyller jevnlig fylt på med salttabletter, som antakelig har bidratt til at vi ikke har hatt problemer med varmtvannstank, vannrørene og annet utstyr som eksponeres for grunnvannegt vårt ellers, siden 1988.
Likevel er vannet åpenbart såpass kalkholdig at det påvirker enkelte aluminiumsoverflater. Langt fra alle tydeligvis siden aluminiumen på de originale KTM sideveskene aldri har blitt påvirket på samme måte som GIVI toppboksen.
Uansett ikke noe problem å snakke om siden jeg har avfunnet meg med at en TREKKER toppboks fra GIVI er ekstra utsatt for både riper og vannmerker etter kalkholdig vann slik vi har her vi bor. En bruksgjenstand som med stolthet, kan man si, bærer preg av å ha blitt brukt :) .

Har for øvrig byttet varmvannsbereder én gang siden 1988. Og det var av andre årsaker enn kalkholdig vann.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
utc
Innlegg: 337
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av utc »

AJ skrev: 04 jul 2022, 20:35
utc skrev: 04 jul 2022, 20:17
AJ skrev: 07 jun 2022, 21:49
det er såkalt hardt kalkholdig vann her vi har bodd siden 1988, med eget borevann.
Sånn i all vennskaplighet; hvorfor gjør du ikke noe med det ? Kalk vet vi ødelegger vv-kolbene i varmtvannsberere, kaffetraktere, vaskemaskiner og oppvaskmaskiner und zuweiter und zuweiter. Det finnes ganske enkle måter å fjerne kalkens egenskaper til å feste seg.
Vi har vært klar over dette helt fra vi bygde.
Derfor installerte vi avkalkingsanlegg kort tid etter at vi bygde i 1988 og fyller jevnlig fylt på med salttabletter, som antakelig har bidratt til at vi ikke har hatt problemer med varmtvannstank, vannrørene og annet utstyr som eksponeres for grunnvannegt vårt ellers, siden 1988.
Likevel er vannet åpenbart såpass kalkholdig at det påvirker enkelte aluminiumsoverflater. Langt fra alle tydeligvis siden aluminiumen på de originale KTM sideveskene aldri har blitt påvirket på samme måte som GIVI toppboksen.
Uansett ikke noe problem å snakke om siden jeg har avfunnet meg med at en TREKKER toppboks fra GIVI er ekstra utsatt for både riper og vannmerker etter kalkholdig vann slik vi har her vi bor. En bruksgjenstand som med stolthet, kan man si, bærer preg av å ha blitt brukt :) .

Har for øvrig byttet varmvannsbereder én gang siden 1988. Og det var av andre årsaker enn kalkholdig vann.
Det var bløtgjøringsanlegg jeg ville frem til :twothumbs: . Det er det eneste saliggjørende ved kalkproblemer.
Kalk tar ikke berederen men kolbene med mindre du har en hylsekolbe. Da ryker gjerne hylsekolba etter en tid :erfarer:
Kalkflekker er irriterende men ikke så lett å unngå. Og når det gjelder alukofferter så er det forbruksvare. Er man redd for skader så forsvinner brukergleden. Morro at du også ser på det som bruksgjenstand.
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

utc skrev: 04 jul 2022, 21:13 Morro at du også ser på det som bruksgjenstand.
Motorsykkelen og for øvrig alt annet jeg har av jordisk gods anses som bruksgjenstander og ikke skjøre pyntegjenstander :) .
Om noen av de forholdsvis få tingene jeg har ikke pådrar seg noen bruksmerker så har jeg gjort et dårlig og unyttig kjøp...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
utc
Innlegg: 337
Registrert: 19 jul 2018, 23:52
Motorsykkelen din: Honda Africa Twin DCT-21

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av utc »

AJ skrev: 04 jul 2022, 21:21 Om noen av de forholdsvis få tingene jeg har ikke pådrar seg noen bruksmerker så har jeg gjort et dårlig og unyttig kjøp...
Vi tenker likt ja. Dog sitter jeg med en smule irritasjon her i heimen; noen har kommet borti pick-upen på platespilleren. Ikke så irritert på hva men at. Det går utover reisebudsjettet mitt :sorry
Mc-historikk: Suzuki ER50(1979-1981), BMW R1200GS lc 2018-2019), BMW R1250GSA (2019-2021), Honda Africa Twin DCT Adventure (2022---)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

utc skrev: 04 jul 2022, 21:44
AJ skrev: 04 jul 2022, 21:21 Om noen av de forholdsvis få tingene jeg har ikke pådrar seg noen bruksmerker så har jeg gjort et dårlig og unyttig kjøp...
Vi tenker likt ja. Dog sitter jeg med en smule irritasjon her i heimen; noen har kommet borti pick-upen på platespilleren. Ikke så irritert på hva men at. Det går utover reisebudsjettet mitt :sorry
Stereoanlegget er forbudt område for alle som er innom her hjemme, være seg CD-spiller og vinylplatespilleren :[-X .
Og dette respekteres til fulle. Heldigvis! for de som evt. skulle falle for fristelsen til å "knotte på" noe de ikke har peiling på...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22669
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Bjerknez »

Har ingen regler her hjemme rundt oåhva som er forbudt og ikke. Det er ganske åpenbart hvem som gjør hva og ikke. Jeg trenger ikke si til madammen at det er forbudt og klå på motorsykkelen i noen form. Ho skjønner det. Jeg går heller ikke å luker i drivhuset hennes.

Etter noen år så blir slike ting ganske poenlyst, uten hpndskrevne regler :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Olje og filterskift i dag slik at verkstedet slipper denne (møkka...)jobben når sykkelen leveres til service på mandag.

Er litt jobb med olje og filterskift på 1290'en, så sparer noen kroner på å gjøre dette selv.
Holder meg fortsatt til Castrol Power 1 10W-50 Racing, som også fortsatt er rimelig i pris fra Mekster.

Når sykkelen nå leveres til mellomservice på mandag har den faktisk gått 70K... :O
Og så langt ingen rep.utgifter utover service, årlig dekkbytte og bytte av kjede og drev en gang i løpet av disse kilometerne. Bortsett fra bytte av radiator etter at en gjenstand i veien spratt opp og borret seg inn i radiatorregisteret... :sk?
Et par-tre reklamasjoner har det vært, men disse er blitt fikset uten spørsmål og innen rimelig tid.

Og etter turene i det siste har jeg problemer med å se hvilken sykkel jeg evt. skulle erstatte denne med. Det eneste jeg strengt tatt har å utsette på 1290'en er den fysiske størrelsen i enkelte sammenhenger. Ikke under kjøring, da er den letthåndterlig som bare det. Men i enkelte situasjoner ellers når den skal bukseres på f.eks. trange plasser er 1290'en en drøy håndfull å håndtere fra tid til annen...
I motsetning til dens rake motsetning, nemlig Duke 390'en :crazy: .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av xavi0n »

I dag har jeg lagt min mc ut for salg! https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=267106282

Vil ha den bort før sesongen er over nå, enda ikke helt bestemt meg hva neste blir
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

I dag fant jeg fram styreforhøyerne, som jeg kjøpte for et par år siden - https://mcsiden.no/viewtopic.php?p=383816#p383816 . Og som ble lagt i en skuff og glemt etter at jeg fikk dem.
Men kom på at jeg hadde dem i dag og tenkte "Hvorfor ikke prøve?"
Tok ikke lange tiden å få disse på plass og etter et par testturer kan jeg trygt si at jeg opplever det mer som å sitte i enn sykkelen etter at styret ble hevet to cm.
Sitter dermed litt mer oppreist og kan også trygt si at kjørestillingen nå kjennes veldig nær den jeg hadde på Moto Guzzi Stelvio, som fortsatt er den sykkelen hvor jeg opplevde å ha optimail kjørestilling og komfort.

Mulig innbildning, men synes også svingkjøringen er blitt et par hakk morsommere etter denne enkle modifiseringen, som jeg nok kommer til å beholde. Selv om fartsvindbildet også er blitt noe endret, og ikke til det bedre... :-k etter monteringen av styreforhøyerne.
Men har ikke prøvd alle høydeinnstillingen på vindskjermen enda, så kan hende jeg finner den rette innstillingen etter hvert.

Uansett, en artig og interessant modifisering som har gjort at jeg nærmest kan si at jeg på en måte har funnet en gjemt egenskap ved 1290'en, som jeg er ganske sikker på at jeg vil sette stor pris på :thumleft :
SAM_9056.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av dypen »

Har kjørt med styreforhøyer en tid nå og behovet eller tanken om behov dukket opp etter en dagsetappe på ca 70 mil jeg følte jeg sto litt på armene :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

dypen skrev: 12 aug 2022, 18:01 Har kjørt med styreforhøyer en tid nå og behovet eller tanken om behov dukket opp etter en dagsetappe på ca 70 mil jeg følte jeg sto litt på armene :)
Kommer til å teste ut hvordan det er å kjøre oppreist/stående med de nye styreforhøyerne. Allerede i morgen, regner jeg med som ganske sikkert.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5060
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av dypen »

Det blir litt enklere å stå også ja :)
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av SilverSmurfer »

2 timer lang tur opp i fjellet på traktorvei for å fiske, ikke det lureste jeg har gjort. Clutchen begynte å lage skrikelyd i lav fart etter den turen. Blir borte med en gang farten passerer 10 kmt men dette kommer nok til å koste noen kroner.

Neste år så blir det sikkert å skaffe en litt mer hensiktsmessig sykkel. Å kjøre på veier som Google ikke en gang innrømmer at eksisterer med scooter sliter alt for mye på sykkelen.

Men fisk ble det.. 😁

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37744
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

I dag fikk jeg montert USB kontakten jeg bestilte forrige uke etter endelig å ha kommer over den typen jeg helst ville ha :crazy: .
Disse store sirkelrunde greiene som ikke er noen designbomber heller unngikk jeg dermed da Daytonaenheten landet i postkassa.

Forholdsvis enkelt montering på Duke'en hvor det er trangt nærmest overalt...
Veldig enkel strømtilkobling til bremsebryterkontakten. Strøm tilkoblet når tenning slås på slik at man unngår mulig strømutlading ved direkte batteritilkobling - om man skulle glemme seg bort, i slike tilfeller... ;)

Stor rund dings dette også, men langt bedre utformet enn altså disse tradisjonelle USB kontaktene man får til å feste på styret:
Daytona 1.JPG
Daytona 3.JPG
Daytona 4.JPG
Lading fra kartlomma på tankveska...
Daytona 5.JPG

... eller gjennomgangen for ladeledninger foran på veska.

Veldig greit med en slik USB kontakt :prf .
Ikke minst siden jeg helt sikkert kommer til å dra på lengre turer med Duke'en. Kanskje ikke i år, men helt klart neste sesong.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar