MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Jeg har hatt midtstøtte på alle mine sykler, også GSX-EF'en (1985), som jeg eide en sesong, i 1991.
Veldig praktisk, synes jeg. Ikke minst når sykkelen skal stå parkert over lenger tid.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Dansekris »

Jeg har vaska foret til min Shoei GT Air i dag. Etter en meget varm sommer og ferietur med veldig mye svetting lukta det ikke akkurat blomstereng i hjelmen.

Pelte ut foret og vaska det for hånd i en bøtte med litt vaskepulver. Vannet ble helt brunt, så absolutt på tide etter nesten tre år...!

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Bjerknez »

Dansekris skrev: 29 jul 2018, 22:47 Jeg har vaska foret til min Shoei GT Air i dag. Etter en meget varm sommer og ferietur med veldig mye svetting lukta det ikke akkurat blomstereng i hjelmen.

Pelte ut foret og vaska det for hånd i en bøtte med litt vaskepulver. Vannet ble helt brunt, så absolutt på tide etter nesten tre år...!
Er vel kanskje på tide at jeg må tenke på det jeg også... Lukter ikke akkurat vondt av hjelmen min, men den er nok skitten vil jeg tro... :-k

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Nomade »

Dansekris skrev: 29 jul 2018, 22:47 Jeg har vaska foret til min Shoei GT Air i dag. Etter en meget varm sommer og ferietur med veldig mye svetting lukta det ikke akkurat blomstereng i hjelmen.

Pelte ut foret og vaska det for hånd i en bøtte med litt vaskepulver. Vannet ble helt brunt, så absolutt på tide etter nesten tre år...!
Hehe, oppholder meg regelmessig i Thailand, tar alltid ut lineren i hjelmen min etter hver tur(3 uker). Lar fruen ta seg av håndvasking :P Men det hjelper mye å bruke en beanie/balaclava/hals eller noe lignende på skallen.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Nomade »

Kjøpte en gelpute fra Biltema, testet den litt i går, litt mindre tresmak i rompa :D Men får kjøre en litt lengre tur før jeg konkluderer.
Gelpute.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Bjerknez »

Nomade skrev: 31 jul 2018, 14:00 Kjøpte en gelpute fra Biltema, testet den litt i går, litt mindre tresmak i rompa :D Men får kjøre en litt lengre tur før jeg konkluderer.

Gelpute.jpg
DEn fungerer vel nærmest som Airhawk puta vil jeg tro, som jeg testet på sommerturen min på til sammen rundt 250 mil. Sånn med en gang så føles det bedre, men tresmaken dukker nok opp okke som etter en stund. Kjør en dagstur på 40-50 mil så finner du det ut vil jeg tro :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Satt på ny nøytral tankpad, om en ser bort fra navnet... ;) .

Den forrige var en smule overdesignet i tillegg til at orangefargen ikke samsvarte godt nok med origianlfargen på dekselet.
Ble seende mye bedre ut med den nye Held pad'en:
Ny HELD tankpad.JPG
Ny HELD tankpad 2.JPG
Greide jammen å feste den omtrent helt rett i forhold til sidene på dekselet også... :8-[
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av WikingTnT »

Skifter kjede/drev selv for første gang -benytter sjansen til å rense luftfilter og skifte olje/filter mellom service med samme.
Side TnT.jpg
luft TnT.jpg
Bak TnT.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av mekkern »

Ikke noe interessant...... :roll
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Reingjort kjede og drev rimelig bra med god gammeldags grønnfarget parafin (så da må den vel være miljøvennlig... :scratch ;) ) og forsiktig bruk av nylonbørste, deretter skånsom spyling med hageslangetrykk.

Ble så fint, atte :knegg :
Kjedevask.JPG
Sjekket også kjedeslakken og ingen behov for justering. Heller ingen slitasje på kjedeglideren på svingarmen.
Ikke verst etter drøye 9K.

Har stor tro på at den automatiske kjedesmøreren gjør sitt til å holde drev og kjede i god trim.
Kontinuerlig påføring av olje under kjøring kan umulig være noe annet enn fornuftig og effektivt :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Justert kjedet for første gang iløpet av snaue 9500 km siden slakken lå nær maksgrensa på 45mm.
Ikke verst!
Blir en stund til neste gang, tenker jeg.
Er ellers veldig spent på hvor lenge kjede og drev holder etter å ha blitt kontinuerlig smurt med tilpasset olje fra Tutoro chainoiler'en, som ble montert kort tid etter at sykkelen var ny.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7540
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av mekkern »

De har vært lure med kjedekassa-laget "kjedeholder" som man kan bruke når man demonterer bakhjulet. :thumleft :thumleft
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 17 aug 2018, 18:33 De har vært lure med kjedekassa-laget "kjedeholder" som man kan bruke når man demonterer bakhjulet. :thumleft :thumleft
Ikke dum den, nei :) .
Er vel ikke så mange andre sykler som har maken.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av AJ »

Ikke jeg, men den lokale dekkpusheren satte på nye dekk på sykker'n i dag.
Vekk med Pirelli Scorpion Trail 2K og på med Bridgestone Battlax Adventure A-41, kr. 3500,- ferdig pålagt:
Nye dekk.JPG
Nye dekk2.JPG

Pirellidekkene ble ofret etter drøye 12K. Da var fordekket nedslitt, mens det gjensto relativt godt med mønster i bakdekket.
Har en mistanke om at spesielt bakdekket flekser for mye og gir mer ujevn slitasje enn hva jeg har erfart med Adventuredekket fra Bridgestone. I hvert fall forrige versjon, A-40, som jeg byttet til flere ganger på den forrige KTM'en.
Samme kjøremønster med og uten passasjer på begge syklene, men mer slitasje på midten på Pirelli sammenlignet med Bridgestone Adventure som er kjent for sin spesielt stive dekkstamme, dermed mindre fleksing.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 1246
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
Motorsykkelen din: T7
Sted: Oslo

Re: MCsidens Hva har du gjort med MC'en din i dag-tråd

Legg inn av Dansekris »

AJ skrev: 10 sep 2018, 14:57 Ikke jeg, men den lokale dekkpusheren satte på nye dekk på sykker'n i dag.
Vekk med Pirelli Scorpion Trail 2K og på med Bridgestone Battlax Adventure A-41, kr. 3500,- ferdig pålagt:
Nye dekk.JPG

Nye dekk2.JPG

Pirellidekkene ble ofret etter drøye 12K. Da var fordekket nedslitt, mens det gjensto relativt godt med mønster i bakdekket.
Har en mistanke om at spesielt bakdekket flekser for mye og gir mer ujevn slitasje enn hva jeg har erfart med Adventuredekket fra Bridgestone. I hvert fall forrige versjon, A-40, som jeg byttet til flere ganger på den forrige KTM'en.
Samme kjøremønster med og uten passasjer på begge syklene, men mer slitasje på midten på Pirelli sammenlignet med Bridgestone Adventure som er kjent for sin spesielt stive dekkstamme, dermed mindre fleksing.
I hekkan, det var billig!

Er det en pris bare du får?

Svar