Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Bensinforbruk

Legg inn av TBI81 »

Tja, vi nordmenn er jo kjent for å samle på ting. Før i tiden var det vel mest ved/mat og lignende - de som ikke samlet nok til vintern slapp neste år. Nå samler vi kanskje mer på andre ting som rekkevidde, venner på facebook osv :knegg Men joda - kjekt med både rekkevidde, hk og dreiemoment - selv om det ofte er vanskelig å kombinere alle :knegg

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Bensinforbruk

Legg inn av bshagen »

LordShaft skrev:2 siste fyllingene nå, har jeg kjørt 180 km og 183 km når lyset har begynt å lyse. Ikke veldig mye langkjøring.

jeg har fylt 13.3 begge gangene. Er en sånn "irriterende sikkerhetssak i tankhullet, så vet ikke om jeg får fylt tanken helt opp. uansett så er det snakk om dl i forskjell :prf

0.73 er til å leve med, selv for en sunnmøring :twisted
Motorcycle-usa måler den til 35,17mpg, som ved kjapp hoderegning blir 0,67 på mila. (Høhø, hoderegning)
Det er jo ikke så verst det vel, av planetens kanskje aller raskeste serieproduserte sykkel? :-)

I testen så får den også skryt for dette:
http://www.motorcycle-usa.com/64/13356/ ... rison.aspx

Brukeravatar
bshagen
Innlegg: 226
Registrert: 31 jul 2012, 12:30
Motorsykkelen din: 2014 Ducati 899 Panigale
Sted: Hokksund

Re: Bensinforbruk

Legg inn av bshagen »

bshagen skrev:
LordShaft skrev:2 siste fyllingene nå, har jeg kjørt 180 km og 183 km når lyset har begynt å lyse. Ikke veldig mye langkjøring.

jeg har fylt 13.3 begge gangene. Er en sånn "irriterende sikkerhetssak i tankhullet, så vet ikke om jeg får fylt tanken helt opp. uansett så er det snakk om dl i forskjell :prf

0.73 er til å leve med, selv for en sunnmøring :twisted
Motorcycle-usa måler den til 35,17mpg, som ved kjapp hoderegning blir 0,67 på mila. (Høhø, hoderegning)
Det er jo ikke så verst det vel, av planetens kanskje aller raskeste serieproduserte sykkel? :-)

Sammenlignet med min, så bruker den 0,55 på mila, og den har bare såvidt mer enn halvparten av kreftene dine.

I testen så får den også skryt for dette:
http://www.motorcycle-usa.com/64/13356/ ... rison.aspx
Tar sjansen på og linke deg til S1000RR forumet også, hvor de har en egen tråd om bensinforbruket til sykkelen. Ser ut som mange får den til å gå billigere og faktisk.
http://www.s1000rrforum.com/forum/bmw-s ... age-2.html


EDIT: Beklager dobbelpost. :redface

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1301
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Bensinforbruk

Legg inn av biker7 »

biker7 skrev:Zx12,ern jeg har kjøpt vil ha litt suppe. Er nok vanskelig å få den under 0,7l pr. mil. Mer ved inpirert kjøring. Men jaggu er bensinpenga verdt det. :prop:
Dominatorn min får jeg nok under halvlitern ved pen kjøring,men ligger nok gjennomsnittlig på ca 0,6 pr.mil. MEN da snakker vi om en sykkel med nesten halve kubikken og nesten kvarte antall gamp ! (sammenlignet med "stor-ninjan" min) :knegg
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

Brukeravatar
Voodoodoo
Innlegg: 1077
Registrert: 07 mai 2012, 22:05
Motorsykkelen din: Suzuki GSX1300R 2013
Sted: Ein stad der ingen skulle tru at noken kunne bu

Re: Bensinforbruk

Legg inn av Voodoodoo »

Haya'n er jævli tørst av seg. kjørte 21 mil på tanken og måtte klemme inn clutchen de siste 500m til bensinstasjonen. jaggu godt jeg hadde godt over 250 når det begynte å fuske :yeyeye

forøvrig hadde jeg snitt på 179 km/h på de 21 mila. Ikke akkurat økonomisk kjøring men når en først har hypertourer så må den brukes som en hypertourer. tilogmed den jævla K13s'n til kompisen måtte slippe litt innimellom :prf
Artificial intelligence is no match for natural stupidity

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Bensinforbruk

Legg inn av gorbys »

V-stromen brukte igår på 12 mil med hovedsaklig landeveiskjøring 0.37l per mil :thumleft
Kjørte ikke sånn nevneverdig pent heller
Må da være fornøyd med det vel :)

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Bensinforbruk

Legg inn av TBI81 »

Voodoodoo skrev:Haya'n er jævli tørst av seg. kjørte 21 mil på tanken og måtte klemme inn clutchen de siste 500m til bensinstasjonen. jaggu godt jeg hadde godt over 250 når det begynte å fuske :yeyeye

forøvrig hadde jeg snitt på 179 km/h på de 21 mila. Ikke akkurat økonomisk kjøring men når en først har hypertourer så må den brukes som en hypertourer. tilogmed den jævla K13s'n til kompisen måtte slippe litt innimellom :prf
Over litern på mila ja, hehe. Kanskje forståelig med det snittet da ;-)
Passe nervepirrende å gå tom i slik hastighet kan jeg tenke meg :D Gikk tom for noen år siden i litt over 200 og klarte også akkurat å rulle inn til bensinstasjonen. Husker jeg var temmelig spent på om jeg hadde kjørt i stykker noe. Var jo ikke sikker på at jeg var tom :knegg

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bensinforbruk

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:Ganske mange som er opptatt av rekkevidden ... hva kommer det av?
Er det mye pes å fylle? Blir det for mye stopping? Er det mangel på bensinstasjoner?
Den lengste avstanden jeg har registrert mellom to bensinstasjoner er 100 km.
Men jeg ser jo fordelen med stor rekkevidde i Sibir f.eks.
Jeg kan love deg at nedover her til Tyrkia, er det ofte mer en 100 km mellom stasjonene.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjønnavind
Innlegg: 870
Registrert: 12 mar 2011, 09:36
Motorsykkelen din: 1981 Honda CB900 Custom
Sted: Andebu

Re: Bensinforbruk

Legg inn av Bjønnavind »

Jeg har ikke peiling på hva syklene mine bruker på mila. Jeg gir gass noe det passer og fyller når det er tomt :-)

Målte goldwingen til 0.6 med kjerringa, fulle kofferter og tung henger i 2011. Kjørte pent hele tiden da. Tror den bruker en del mer nå :-D

Tæppatå'k!

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Bensinforbruk

Legg inn av JK95 »

Synes det er på grensa til morsomt, en 1000cc 200hk plastikkracer drikker oppunder 0,7 mens min 125cc 14,2hk drikker nær 0,4 :lol Noen som sa effektiv bruk av bensin? :knegg

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av LordShaft »

Uansett så er det fornuftig bruk av både speedjuice og penger :lol
Jeg regner alltid på hvor langt jeg kommer med sykkelen. Så jeg klarer å planlegge noen lunde når jeg er på tur :thumleft

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Bensinforbruk

Legg inn av TBI81 »

JK95 skrev:Synes det er på grensa til morsomt, en 1000cc 200hk plastikkracer drikker oppunder 0,7 mens min 125cc 14,2hk drikker nær 0,4 :lol Noen som sa effektiv bruk av bensin? :knegg
Hadde for mange år siden en 70cc scooter med rundt 12hk, den brukte rundt halvlitern i byen (ble naturlig nok aldri brukt på langtur). SVen på 650cc med en 70-80hk bruker rundt halvlitern på langkjøring. Og busaen .. på 1300cc med en par hundre bruker også rundt halvlitern - om jeg kjører snilt på langkjøring :lol :knegg

Angående planlegging så fyller jeg uansett sykkel på hver 20ende mil som tommelfingerregel. Beinstrekk på 10 mil og fylling og energi på 20. Holder ut litt lengre da og slipper å stresse med "hvor langt klarer jeg" (blir alt for fort "hvor f*** blir det av neste bensinstasjon???" :knegg ). Ser jo nå at det til og med er en grei regel med hyper-tempo, eller hva voodoo? :P :p

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bensinforbruk

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:Ganske mange som er opptatt av rekkevidden ... hva kommer det av?
Er det mye pes å fylle? Blir det for mye stopping? Er det mangel på bensinstasjoner?
Den lengste avstanden jeg har registrert mellom to bensinstasjoner er 100 km.
Men jeg ser jo fordelen med stor rekkevidde i Sibir f.eks.
Jeg kan love deg at nedover her til Tyrkia, er det ofte mer en 100 km mellom stasjonene.
Om du lover, så tror jeg på deg :prf ... jeg har bare kjørt i skandinavia .. her er det i allefall ikke noe problem, og neppe i resten av europa heller ... meen, man kan sikkert finne lange strekker og omveier mellom stasjonene, hvis man virkelig vil

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bensinforbruk

Legg inn av JohnnyTh »

jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
jhn skrev:Ganske mange som er opptatt av rekkevidden ... hva kommer det av?
Er det mye pes å fylle? Blir det for mye stopping? Er det mangel på bensinstasjoner?
Den lengste avstanden jeg har registrert mellom to bensinstasjoner er 100 km.
Men jeg ser jo fordelen med stor rekkevidde i Sibir f.eks.
Jeg kan love deg at nedover her til Tyrkia, er det ofte mer en 100 km mellom stasjonene.
Om du lover, så tror jeg på deg :prf ... jeg har bare kjørt i skandinavia .. her er det i allefall ikke noe problem, og neppe i resten av europa heller ... meen, man kan sikkert finne lange strekker og omveier mellom stasjonene, hvis man virkelig vil
Nå har jeg kjørt i Europa i en uke. Jeg er imponert over at du da kan si at det neppe er lange strekk her mellom stasjonene, siden du bare har kjørt i Skandinavia :thumleft
Jeg sier ikke det er 50 mil mellom stasjonene, men at de finnes strekkninger med mer enn 10 mil det er jeg ganske sikker på. Fra Sighisoara til Sibiu kjørte jeg forbi en stasjon og tenkte jeg har 15mil igjen på tanken. Det holder en stund til. Men da var det jammen meg plutselig 12 mil til neste stasjon. Helt klart da var dette ikke hovedveien, men en rute som gpsen valgte utenom hovedveien. Det så bra ut på kartet men ble unødvndig langt.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
jhn
Innlegg: 3791
Registrert: 11 mai 2009, 03:53
Motorsykkelen din: Suzuki DL 1000 V Str
Sted: Nordkapp

Re: Bensinforbruk

Legg inn av jhn »

JohnnyTh skrev:
jhn skrev:
JohnnyTh skrev:
jhn skrev:Ganske mange som er opptatt av rekkevidden ... hva kommer det av?
Er det mye pes å fylle? Blir det for mye stopping? Er det mangel på bensinstasjoner?
Den lengste avstanden jeg har registrert mellom to bensinstasjoner er 100 km.
Men jeg ser jo fordelen med stor rekkevidde i Sibir f.eks.
Jeg kan love deg at nedover her til Tyrkia, er det ofte mer en 100 km mellom stasjonene.
Om du lover, så tror jeg på deg :prf ... jeg har bare kjørt i skandinavia .. her er det i allefall ikke noe problem, og neppe i resten av europa heller ... meen, man kan sikkert finne lange strekker og omveier mellom stasjonene, hvis man virkelig vil
Nå har jeg kjørt i Europa i en uke. Jeg er imponert over at du da kan si at det neppe er lange strekk her mellom stasjonene, siden du bare har kjørt i Skandinavia :thumleft
Jeg sier ikke det er 50 mil mellom stasjonene, men at de finnes strekkninger med mer enn 10 mil det er jeg ganske sikker på. Fra Sighisoara til Sibiu kjørte jeg forbi en stasjon og tenkte jeg har 15mil igjen på tanken. Det holder en stund til. Men da var det jammen meg plutselig 12 mil til neste stasjon. Helt klart da var dette ikke hovedveien, men en rute som gpsen valgte utenom hovedveien. Det så bra ut på kartet men ble unødvndig langt.
Du ble imponert ja ... jeg bare kastet et kjapt blikk på kartet, og fant ut at europa er ganske tett befolket, og har ut fra det konkludert med at det neppe er noen mangel på bensinstasjoner ... bortsett fra enkelte områder ut i periferien som kan være litt mere glissent.
Landsbygda i Romania er neppe det mest korrekte for å illustrere tettheten av bensinstasjoner i europa
Men tar jeg feil, så er ikke det første gang, og det er greit nok.

Svar