Hva er drivstoff/bensinforbruket på din MC?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Bensinforbruk

Legg inn av Voksen »

gorbys skrev:Den er tørst v-twinen til suzuki og, måtte dobbeltsjekke at ikkje eg rekna feil her i sommer da eg plutselig greide å tyne den ned til 0.51. Som regel så ligger den på 0.6-07. Til sammenligning så bruker bilen min(pug308sw 1.2bensin) 0.7 på blanda kjøring. Ikkje rart mc motorer er i ferd med å få rykte på seg som miljøsvin :-P

Sent fra min C6903 via Tapatalk
Ja MC-motorer må jo være miljøverstinger. Finnes det noe annet kjøretøy som er i nærheten av bruke så mye drivstoff pr kilo de flytter på som MCèn?
Et vogntog bruker vel det tidobbelte men veier vel det hundredobbelte av MC?

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av Bjerknez »

I forhold til vekt så er nok MC muligens en miljøværsting, men man må huske på at vi også har mye motoreffekt i forhold til vekten, og vi snakker ca. 10x mer motoreffekt enn det man finner i en vanlig bil.

En annen ting er at vogntog også ruller rundt på langt flere jul som sliter på veibanen og miljøet. Jeg prøver ikke å bagatelisere her, men jeg tror det er en rekke faktorer som spiller inn når man skal måle slikt.
Eller...?

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3437
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bensinforbruk

Legg inn av JohnnyTh »

Det er nok aerodynamikk som betyr endel her. Sykkler taper der i forhold til bilen. En mc med samme hk/vekt som en bil bruker sikkert ikke mer en 0,3 liter prmil heller. Men utslipp er jo ikke bare bensinforbruk. Veislitasje og støy må og tas med pg da kommer nok en mc bedre ut.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22848
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av Bjerknez »

Men igjen, så må vi vel ta med at en MC spiser dekk hurtigere enn en bil... og kanskje er dekkslitasjen i forhold til en bil noenlunde den samme?

Jeg mener dem har testet dette på Mythbusters hvor motorsykkelen kom ut som taperen sammenlignet med nyere biler. Dem prøvde også og montere en aerodynamisk overbygg på MC'en og det gjorde at den ble tilnærmet jevnbyrdig med en bil med tanke på utslipp.

Uansett så kommer nok en MC langt dårligere ut enn jeg først trodde til å begynne med. Min S1000R bruker i snitt 0.6-0.62 liter på mila. Litt mer enn konas VW UP 1.0L 75HK'er. I følge kjørekomputer. Jeg hadde også en Touran 2.0TDI med chippet 170HK'er motor (ca. 220HK'er) og denne brukte faktisk 0.56 på mila i snitt den tiden jeg hadde den. Jeg klarte og få den ned i 0.44 på mila på veldig forsiktig langkjøring hvor hovedmålet var å få ned forbruket for å teste. Den brukte faktisk mindre drivstoff en konas nåværende VW UP.

Så kommer det jo ann på hvilke typer utslipp og hvilke stoffer som er skadelige etc. inn i bildet, men der melder jeg pass, hehe.

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Bensinforbruk

Legg inn av gorbys »

Tingen er jo det at utviklingen innen MC motorer har stått ganske i ro mens bilteknologien har pløyd på og spist opp forspranget MC hadde. Når da forbruket kommer så langt ned så legger man plutselig merke til "alle" andre som har gått under radaren en stund... Men det kommer jo nye euro krav til mcmotorer nå så de skal bli grønnere. Hva dette har å si for kjøreopplevelsen gjenstår å se, det har jo allerede vert et problem på efi-sykkler at de kjører de så magert at de stotrer å harker av garde og derfor har jo power commander og dynotuning blitt big business...

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37830
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av AJ »

gorbys skrev:>snip<...det har jo allerede vert et problem på efi-sykkler at de kjører de så magert at de stotrer å harker av garde og derfor har jo power commander og dynotuning blitt big business...
Størst problem på to-sylindrede motorer vil jeg kanskje tro... :-k ?
Om den antakelsen er riktig så vil det betyr færre twin-maskiner i framtida.
Eller kanskje ikke?
Moto Guzzi er jo en av de "gammeldagse" som fortsatt greier de nye lyd- og avgassutslippene med sine to-sylindrede luft- og oljekjølte V-motorer, senest med den nyutviklede 850 kubikk motoren i nye V9 Roamer.
1400 kubikkeren i California modellene var for øvrig blant de aller første som innfridde de nyeste kravene da den ble introdusert for 3 år siden (tror jeg det var...).
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
gorbys
Innlegg: 1150
Registrert: 04 des 2012, 12:12
Motorsykkelen din: Suzuki GS750 E

Re: Bensinforbruk

Legg inn av gorbys »

Har nok vært et større problem med vtwin ja men hugser fjr1300 fikk endel pepper for dette, som blei løst med et nytt fuelmap. Yamaha retta det vel sjøl etter et par år meina eg.

Sent fra min GT-I9100 via Tapatalk

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Bensinforbruk

Legg inn av gsx750_80 »

Voksen skrev:
gorbys skrev:Den er tørst v-twinen til suzuki og, måtte dobbeltsjekke at ikkje eg rekna feil her i sommer da eg plutselig greide å tyne den ned til 0.51. Som regel så ligger den på 0.6-07. Til sammenligning så bruker bilen min(pug308sw 1.2bensin) 0.7 på blanda kjøring. Ikkje rart mc motorer er i ferd med å få rykte på seg som miljøsvin :-P

Sent fra min C6903 via Tapatalk
Ja MC-motorer må jo være miljøverstinger. Finnes det noe annet kjøretøy som er i nærheten av bruke så mye drivstoff pr kilo de flytter på som MCèn?
Et vogntog bruker vel det tidobbelte men veier vel det hundredobbelte av MC?
MythBusters så på miljøaspekter ved mc vs bil, i en episode. MC kom ikke særlig gunstig ut. Står noe om dette her:
http://latimesblogs.latimes.com/greensp ... sions.html
mvh

-gsx750_80

nordan
Innlegg: 65
Registrert: 03 des 2009, 11:52
Motorsykkelen din: Honda Cbr 900 RR
Sted: Våler i østfold

Re: Bensinforbruk

Legg inn av nordan »

Min Honda CBR 1100xx (forgasser) bruker ca 0,65 l Min CBR 929 bruker 0,53-0,56 l blandet kjøring , på Rudskogen banekjøring 0,8
Ser at gamle vs nye sykle ikke bruker så mye forskjell

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Bensinforbruk

Legg inn av FJZZR »

Hvordan dagens mc motorers virkningsgrad er i forhold til bilmotorer har jeg ikke sett noen tall på.

Jeg kan likevel huske en sammenlikning mellom endel motorer fra et bilblad seint på 90 tallet.

Mc motores ( honda pan european) vant mot en vw golf 1.8i, men kan ikke huske tallene.
Det var motorenes spesifikke forbruk g/kwh som ble sammenliknet.
Honda med 4 forgassere,og Vw motoren med injection.

En motors beste virkningsgrad oppnåes i nærheten av turtallet hvor den har max dreiemoment, men med 60 -80 prosent pådrag.
Ved nomale hastgheter er en mc motor mye lengre unna dette arbeidspunktet enn en bil.

Måler forbruk ved hver fylling på mc og bil.

Bilen, Toyota Corolla d4d og mc zzr1200
Bil bruker omtrent samme som mc ved rolig landeveiskjøring. Begge kan klare ca 0,4

Ved motorvei kjøring bruker mc litt mindre ettersom toyotaens dårlige aerodynamikk gjør seg gjeldende. Da går det i overkant av 0,5. Kawaen vil ha ca 0,45 - 0,47i samme farten

I bykjøring bruker også mc mindre, og det. tror jeg skyldes at det blir mer flyt i kjøringa.

Totalt bruker mc ca 5 prosent mindre

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Bensinforbruk

Legg inn av FJZZR »

Hvordan dagens mc motorers virkningsgrad er i forhold til bilmotorer har jeg ikke sett noen tall på.

Jeg kan likevel huske en sammenlikning mellom endel motorer fra et bilblad seint på 90 tallet.

Mc motores ( honda pan european) vant mot en vw golf 1.8i, men kan ikke huske tallene.
Det var motorenes spesifikke forbruk g/kwh som ble sammenliknet.
Honda med 4 forgassere,og Vw motoren med injection.

En motors beste virkningsgrad oppnåes i nærheten av turtallet hvor den har max dreiemoment, men med 60 -80 prosent pådrag.
Ved nomale hastgheter er en mc motor mye lengre unna dette arbeidspunktet enn en bil.

Måler forbruk ved hver fylling på mc og bil.

Bilen, Toyota Corolla d4d og mc zzr1200
Bil bruker omtrent samme som mc ved rolig landeveiskjøring. Begge kan klare ca 0,4

Ved motorvei kjøring bruker mc litt mindre ettersom toyotaens dårlige aerodynamikk gjør seg gjeldende. Da går det i overkant av 0,5. Kawaen vil ha ca 0,45 - 0,47i samme farten

I bykjøring bruker også mc mindre, og det. tror jeg skyldes at det blir mer flyt i kjøringa.

Totalt bruker mc ca 5 prosent mindre

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3437
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Bensinforbruk

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har to biler. Familiebilen bruker 1,2 liter pr mil på kald kjøring til butikken, på blandet kjøring 1 liter og på langkjøring på fin vei 0,8 liter. Fordelen er at med tilhenger bruker den 0,95 og på Tyske motorveier klarer den seg under literen.

Har en arbeidsbil med en bitte liten motor (1,9d) og den går på 0,7 nesten uansett bortsett fra motorveihastighet.

Kawasakien rett over 0,55 liter pr mil her i Norge. Er ganske mye mindre enn bilene mine. Hvis man ser på miljøkostnaden på dekkforbruk så kjører jeg 16.000 km på to små dekk som har kanske 1/4 av gummien som er i bildekkene. Så det er ikke så gale. Veislitasje er nok ikke i nærheten av bilens. Og man tar mindre plass så det blir mindre rush trafikk...

Jeg tror mc er en miløvinner.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
biker7
Innlegg: 1304
Registrert: 12 feb 2011, 15:41
Motorsykkelen din: BMW R1250GS HP, Honda NX650 Dominator
Sted: solør

Re: Bensinforbruk

Legg inn av biker7 »

FJZZR skrev: Bil bruker omtrent samme som mc ved rolig landeveiskjøring. Begge kan klare ca 0,4

Ved motorvei kjøring bruker mc litt mindre ettersom toyotaens dårlige aerodynamikk gjør seg gjeldende. Da går det i overkant av 0,5. Kawaen vil ha ca 0,45 - 0,47i samme farten

I bykjøring bruker også mc mindre, og det. tror jeg skyldes at det blir mer flyt i kjøringa.

Totalt bruker mc ca 5 prosent mindre
Det var jaggu lite i forbruk på den zzr1200,n ! Skal vel være bortimot samme motor som ZX12R, foruten tatt ut en del mer hester. ZX12R er vanskelig å få ned mot 0,6 pr mil. Har klart 0,62 med MEGET pen kjøring. Mest vanlig er 0,65-0,7 på tur. Og fort mere med litt gladgassing :yeyeye :D (Mitt speedometer er veldig nøyaktig, så nøyaktig måling)

Ellers bruker min -89 Honda NX 650 Dominator ca 0,5 pr mil, nesten samme hvordan jeg kjører. Kanskje 0,55 ved skikkelig inspirert grus-racing :knegg
Mine tidligere og nåværende "hjul-beinte" kamerater er:

-20 BMW R1250GS HP (2021-...) (Nåværende)
-89 Honda NX 650 Dominator (2008 -...) (Nåværende)
-09 BMW F800GS (2019-2021)
-01 Kawasaki ZX9R (2020-2021)
-16 Yamaha MT09 Tracer (2016-2020)
-03 Kawasaki ZX12R (2013-2016)
-99 Kawasaki ZX9R (2010-2013)
-98 Triumph Daytona T595 (955i) (2006-2010)
-93 suzuki GSXR1100 (2002-2006)
-99 suzuki GSXR600 (1999-2002)
-95 kawasaki ZX6R (1998-1999)
-86 suzuki GSX750es (1996-1998)
-83 Honda MT5, 50 ccm (1987-1990)
-58 Tempo Corvette, 5o ccm (1985-1987)

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Bensinforbruk

Legg inn av FJZZR »

For zzr1200 oppga Kawa et forbruk på 0,48 uten å refere til noen norm. Zzr1200 har forgassere og noen hester færre. Den bruker i snitt en 0,05 pr mil mindre enn fj1100, og noenlunde samme som første sykkel jeg hadde
Gsx 750 es 84 mod

Voksen
Innlegg: 323
Registrert: 06 mar 2012, 17:50
Motorsykkelen din: Suzuki GSX F 600 2002

Re: Bensinforbruk

Legg inn av Voksen »

JohnnyTh skrev:Jeg har to biler. Familiebilen bruker 1,2 liter pr mil på kald kjøring til butikken, på blandet kjøring 1 liter og på langkjøring på fin vei 0,8 liter. Fordelen er at med tilhenger bruker den 0,95 og på Tyske motorveier klarer den seg under literen.

Har en arbeidsbil med en bitte liten motor (1,9d) og den går på 0,7 nesten uansett bortsett fra motorveihastighet.

Kawasakien rett over 0,55 liter pr mil her i Norge. Er ganske mye mindre enn bilene mine. Hvis man ser på miljøkostnaden på dekkforbruk så kjører jeg 16.000 km på to små dekk som har kanske 1/4 av gummien som er i bildekkene. Så det er ikke så gale. Veislitasje er nok ikke i nærheten av bilens. Og man tar mindre plass så det blir mindre rush trafikk...

Jeg tror mc er en miløvinner.
Mc med fører ca 400 kg og familiebil med familie det firedobbelte. Du bruker ikke piggdekk på Mc derfor er det nok lite sammenlignbart med dekkforurensing.
Vogntog forurenser desidert minst pr kg de frakter og mc er nok verst.

Svar