HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av DrGreve »

Tja, kan jo være greit å ikke forlenge den perioden motoren får for feit blanding slik at man ungår for mye soting og som igjen påvirker pluggenes levetid og lekke ventiler?
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av PCP »

DrGreve skrev:Tja, kan jo være greit å ikke forlenge den perioden motoren får for feit blanding slik at man ungår for mye soting og som igjen påvirker pluggenes levetid og lekke ventiler?
I tillegg kan det føre til dårlig smøring av sylindervegger og opptak av uforbrent bensin i oljen.

Man trenger jo ikke være hysterisk, men det er bedre for motoren om man holder den i gang med litt gass, enn å kjøre flere km med choke på. Som en kuriositet kan jeg nevne at manualen for min VFR anbefaler choke helt av etter ca 15 sekunder. I praksis følger jeg ikke dette, blir nok ca 1 minutt, eller til jeg har kommet meg ut på veien og opp i jevn fart. Så holder jeg litt forhøyet tomgang med gassen ved første rundkjøring (etter ca 500 m), og etter dette er det ikke lenger noe tema. ;-)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av ejs »

DrGreve skrev:Tja, kan jo være greit å ikke forlenge den perioden motoren får for feit blanding slik at man ungår for mye soting og som igjen påvirker pluggenes levetid og lekke ventiler?
Dersom en kald forgasser motor sviver på tomgang uten choke,da går den alt for feit når den blir varmere.
Det er jo derfor det er choke vanligvis.Den løfter jo tomgang speed også.
:lol
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av DrGreve »

ejs skrev:
DrGreve skrev:Tja, kan jo være greit å ikke forlenge den perioden motoren får for feit blanding slik at man ungår for mye soting og som igjen påvirker pluggenes levetid og lekke ventiler?
Dersom en kald forgasser motor sviver på tomgang uten choke,da går den alt for feit når den blir varmere.
Det er jo derfor det er choke vanligvis.Den løfter jo tomgang speed også.
:lol
Hvem kjører motorsykkel som lunter seg fram på tomgang :lol
Min sykkel blir brukt på sommeren og da mest sannsynlig når det er 2sifret varmegrader, og da bruker jeg kun choke for å starte etter lengre stopp, gjerne natten over. Ellers starter den uten.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av Geiroe »

Det er jo forskjell på sykler, VF'n er ganske "snill" sånn. Starter med choke på kald motor, kjører noen hundre meter, og choke av, trenger ikke bruke choke ved halvvarm motor. XJ900'n 98 mod. jeg hadde var det samme prosedyre, ved kaldstart, men den måtte jeg bruke choke på, for å starte halvvarm motor. Så det er jo litt forskjell på på type motorer, forgassere, men de skal jo gå på tomgang etter kort tid, uten choke.
Juster til riktig tomgangshastighet, ved varm motor, og prøv. Går den ikke da, må du forske litt for å finne feilen.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
MaxTron
Innlegg: 2543
Registrert: 04 jan 2011, 22:31
Motorsykkelen din: ' 86 VMX 12, '09 VMX 17, '78 XS 650
Sted: Nordmøre
Kontakt:

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av MaxTron »

Har (nesten) bestandig kjørt litt med choke på GammelMax'n, den er jo en stor 4-sylindret Yamaha med 4 vakumstyrte forgassere fra samme periode som FJ 1100, så er sikkert ganske sammenlignbar (??)

Prosedyren æ bruker er sånn: Alltid full choke ved kald motor (hvis det ikke er veldig varmt, flere og tjue grader),slår på tenninga og hører det klikke i bensinpumpa (bensinpumpe er det vel ikke på FJ'n ?) tar choken ned til ca halv straks den har starta, ser på turteller, justerer turtall med choken til rundomkring 1500, eller akkurat så høyt at den går jevnt og ikke fjusker eller høres ut som den vil dø ut.
Tar så på hjelm og hansker, og kjører avgårde. Tar choken helt av når tempnåla begynner å stige.
Usikker på hvor lenge dette tar, er jo også avhengig av utetemperatur.

Har alldri hatt noe problem med sota plugger.
Den saken med at uforbrendt bensin renner ned å blander seg i oljen MÅ være en "MC-myte" :lol
karosseri er for biler!
[album]1363[/album]'86 VMX12[album]1328[/album]'09 VMX17[album]1342[/album]'78 XS650[album]3864[/album]'97 TZR125[album]1362[/album]Gizmo the Infernal Vmax Dog!!

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av PCP »

MaxTron skrev:
Har alldri hatt noe problem med sota plugger.
Den saken med at uforbrendt bensin renner ned å blander seg i oljen MÅ være en "MC-myte" :lol
Det er som nevnt min mening at det ikke er grunn til å være hysterisk, man skal jo feks ikke være så gjerrig på choke at gassrespons uteblir. Likefullt mener jeg det i de fleste tilfeller er en uvane og helt unødvendig å kjøre kilometervis med choke på. Men det kommer selvfølgelig også litt an på akkurat hva slags kjøring man bedriver, og for min del er det veldig lite plagsomt å måtte gi litt gass de få gangene jeg har behov for tomgang like etter oppstart, så da gjør jeg heller det.

At kjøring med choke både soter og forringer oljen er det ingen tvil om, men det betyr ikke nødvendigvis at man får noe merkbart og umiddelbart problem av dette. Det er vel stort sett dem som kjører veldig mye småkjøring som vil kunne se direkte konsekvenser, for alle andre vil det høyst sannsynlig gå bra fordi både olje og forbrenningskammer til en viss grad er "selvrensende".

Problemet med smøring av sylindervegger (fordi oljefilmen vaskes vekk) er forresten ikke en sånn ting man vil merke noe umiddelbar effekt av det heller, litt dårlig smøring kan ta årevis før konsekvensene eventuelt viser seg. Har forresten jobbet som bilmekaniker en god del år, hvorav mye var den gangen det var vanlig med choke og automatchoke, og jeg har selv flere ganger sett kraftig uttynnet olje som stinker bensin, etter veldig mye småkjøring og/eller feil på automatchoke. Det er jo litt ekstremt og mer enn "normalt", men jeg mener bestemt at ikke kun er en myte at så kan skje.

Instruksjonsboken for min VFR750 advarer forøvrig om faren for bortvasking av oljefilm, eller altså dårlig smøring av sylinder/stempel, ved for mye choke-bruk, så de har nok hørt disse mytene der også, ettersom de gidder å ta det med i boka :-k ;
Choke VFR.JPG
Mitt poeng er i grunn bare at jeg ikke ser en eneste reell fordel med å kjøre lenge med choke, men jeg ser derimot noen potensielle ulemper. Så får jo andre vurdere som de vil og gjøre det de syns er best. :-)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av lars_helgek »

Takker for svar alle sammen :)

Oppdaget i går det INGEN eiere av veteransykkler vil se.. Oljedråper som har dryppet ut under sykkelen.

Har ikke vært før nå, og jeg HÅPER at det er bare pluggen (der en tømmer olja) som har dårlig pakning eller noe.. (i wish)

Såvidt jeg har forstått ligger denne under eksosrørene på FJ`n, så må vel ned med de når jeg har fått den i garasje for å se hva som foregår..

Gammel hund, men har gått som en klokke, så håper det er noe så enkelt... :/
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

safari
Innlegg: 25
Registrert: 01 okt 2013, 18:11
Motorsykkelen din: 85 Yamaha fz750 /95 virago750
Sted: Tromsø

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av safari »

lars_helgek skrev:Takker for svar alle sammen :)

Oppdaget i går det INGEN eiere av veteransykkler vil se.. Oljedråper som har dryppet ut under sykkelen.

Har ikke vært før nå, og jeg HÅPER at det er bare pluggen (der en tømmer olja) som har dårlig pakning eller noe.. (i wish)

Såvidt jeg har forstått ligger denne under eksosrørene på FJ`n, så må vel ned med de når jeg har fått den i garasje for å se hva som foregår..

Gammel hund, men har gått som en klokke, så håper det er noe så enkelt... :/
Har den stått lenge da? Mye olje som mangler? Om det ikke forsvinner veldig mye, ville jeg ikke bekymre meg så veldig mye, om alt ellers funker fint.. Sjekk olja hver dag før du kjører. Om det svetter en dråpe eller to trenger det ikke bety så mye. Når jeg fliser rundt på rødstreken med FZ`en, kan det godt finne på å svette litt her og der. Under fin kjøring er alt tørt og fint. ;-)
Har du nettopp byttet olje forresten? Tror ikke Fj`en blir superglad for helsyntetisk f.eks..

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av ejs »

lars_helgek skrev:Takker for svar alle sammen :)

Oppdaget i går det INGEN eiere av veteransykkler vil se.. Oljedråper som har dryppet ut under sykkelen.

Har ikke vært før nå, og jeg HÅPER at det er bare pluggen (der en tømmer olja) som har dårlig pakning eller noe.. (i wish)

Såvidt jeg har forstått ligger denne under eksosrørene på FJ`n, så må vel ned med de når jeg har fått den i garasje for å se hva som foregår..

Gammel hund, men har gått som en klokke, så håper det er noe så enkelt... :/

:mk

Som du skriver,,det er en gammel hund,markerer bare territoriet sitt.

:knegg
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av lars_helgek »

Hei :)



Drypper en del når motoren blir varm.. Mister ikke all verden, men nok til at jeg ikke legger ut på noen lengre kjøretur før jeg vet hva det kommer av.. Kan virke som det kommer av bunnpannen, og at muligens skruven ikke er helt tett der.. Men igjen, må nok av med eksosen for å være sikker på det.

Hva annet kan det eventuellt være? Ikke sett noe oljedrypp før i det hele tatt..

Har bare stått en uke uten bruk, oppdaget det da jeg "fyret den i gang" (ja, klarte ikke la være)..

Håper ikke det er "døden for den gamle hunden" min :/

Og som også nevnt, greit at den "markerer revir", men likte ikke at det plutselig ble merbart.. Hadde den "smådryppa litt" hele tiden så er det en ting, men at det nå drypper ganske markant med varm motor er ikke et tegn jeg er glad for :/



Har den stått lenge da? Mye olje som mangler? Om det ikke forsvinner veldig mye, ville jeg ikke bekymre meg så veldig mye, om alt ellers funker fint.. Sjekk olja hver dag før du kjører. Om det svetter en dråpe eller to trenger det ikke bety så mye. Når jeg fliser rundt på rødstreken med FZ`en, kan det godt finne på å svette litt her og der. Under fin kjøring er alt tørt og fint. ;-)
Har du nettopp byttet olje forresten? Tror ikke Fj`en blir superglad for helsyntetisk f.eks..[/quote]
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av DrGreve »

Hvis du har oljekjøler så kan det være røret fra panna til kjøleren eller retur-røret på andre siden. Som regel er det bare en O-ring der rørene er festet i bunnpannen.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av PCP »

Hehe, markerer revir.. :lol

Uansett var det jo kjedelig greier, enten det nå er revir-markering, løpetid, eller annet. Men en positivt ting med at det lekker såpass som du beskriver er at det gjerne er litt lettere å lokalisere hvor det faktisk kommer fra. De som kjenner motoren kan sikkert bidra med gode tips og forslag, men jeg ville i alle fall bare spylt den under med avfetting/høyttrykkspyler, og lagt meg godt tilrette under etter at det var tørt, startet opp og ventet på at markeringsbehovet gir seg til kjenne.

Oljetappe-pluggen trenger du vel ikke ha av potter for å komme til?
(Er forsåvidt bare et spørsmål og ikke en påstand, jeg har aldri vært under en FJ, men det klinget bare litt dårlig med at den skal være så grei å skru på :-k )

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av lars_helgek »

DrGreve skrev:Hvis du har oljekjøler så kan det være røret fra panna til kjøleren eller retur-røret på andre siden. Som regel er det bare en O-ring der rørene er festet i bunnpannen.
Skal ta en titt på saken :) Håper jo at det ikke er "kvelden" for gammelhunden :) Ser frem til neste sesong :)

PCP; Blir nok første testen det ja, men ser ut for meg med første øyekast som om en må ned med eksosen for å komme til den.. Nå har jeg ikke hatt en praktisk plass der jeg kommer meg under sykkelen, men den settes inn i garasje for vinterlagring nå i helgen, så skal ta en titt der :)

Fair enough, ser den med å markere litt når en er gammel i gata, men har den klart seg til nå uten, hadde jeg håpet den skulle la være ;)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av lars_helgek »

lars_helgek skrev:
DrGreve skrev:Hvis du har oljekjøler så kan det være røret fra panna til kjøleren eller retur-røret på andre siden. Som regel er det bare en O-ring der rørene er festet i bunnpannen.
Skal ta en titt på saken :) Håper jo at det ikke er "kvelden" for gammelhunden :) Ser frem til neste sesong :)

PCP; Blir nok første testen det ja, men ser ut for meg med første øyekast som om en må ned med eksosen for å komme til den.. Nå har jeg ikke hatt en praktisk plass der jeg kommer meg under sykkelen, men den settes inn i garasje for vinterlagring nå i helgen, så skal ta en titt der :)

Fair enough, ser den med å markere litt når en er gammel i gata, men har den klart seg til nå uten, hadde jeg håpet den skulle la være ;)
Start og tomgangsproblemene ble løst med noe så enkelt som nye plugger :)

Er bare "dryppen" igjen.. Minker ikke på oljemåleren, men kommer en dråpe eller to etter bruk..

Men men, får finne det når snøen forsvinner :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Svar