HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av lars_helgek »

Hei alle sammen :)

Lurer på en sak, jeg har jo en gammel Yamaha FJ1100 stående, og lurer på en liten sak;

Når jeg skal starte den, så gir jeg litt sjokk, og den starter ganske greit. Jeg tar da ned sjokken helt, og kjører avsted, MEN;
Når jeg ruller inn mot rødt lys etc der jeg må slippe gassen helt ned (eks sette den i fri/tomgamg) før grønt lys så opplever jeg ofte at den "dør ut", og at jeg må starte den kjapt igjen med starteren. Starter lett som bare det når jeg har kjørt litt med den, men den "dør ut" når jeg har null gass, og står på tomgang.

Hva kan dette være? Har forstått det slik at en ikke skal kjøre med noe sjokk på, så er jo ikke et alternativ å la den stå med litt sjokk.

Er helt grønn, så kan hende det er et veldig enkelt svar her, men jeg aner ikke mye teknisk :)

Skal for så vidt skifte sjokkvaieren i vinter, da den troligvis har sett sine beste dager. (treghet etc).
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av DrGreve »

Første du må sjekke er om choke-spjeldet faktisk går i null når du slår av choken. Som regel er den bare låst av med et lite klammer og festet med en skrue fremfor forgasser-rekken. Etter mange års bruk kan vaieren begynne å skli i klammeret med det resultat at choken ikke går helt av.
Hvis alt er slik det skal være der, så må du nok ta en forgasserjustering/synkronisering slik at butterflyene går synkront og at tomgangsdysen er i rette "laget".
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
Snikendeugle
Innlegg: 3617
Registrert: 10 apr 2013, 19:32
Motorsykkelen din: MV Agusta F3 800 RC 2018
Sted: Oslo

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av Snikendeugle »

Forgasser? Da kan du evt. også bare skru på tomgangsskruen, så den får litt ekstra når du ikke gir gass.
(Regner med det er noe sånt som tomgangsskrue på forgasser sykler på samme måte som det var det på mopeder da jeg drev å skrudde mye :)
MV Agusta F3 800 Reparto Corse 2018
Tidl.: KTM RC 390 2015, KTM Duke 690 2013

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av kjellv »

Snikendeugle skrev:Forgasser? Da kan du evt. også bare skru på tomgangsskruen, så den får litt ekstra når du ikke gir gass.
(Regner med det er noe sånt som tomgangsskrue på forgasser sykler på samme måte som det var det på mopeder da jeg drev å skrudde mye :)
ja...4 stk som bør justeres likt... :-k

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av PCP »

kjellv skrev:
Snikendeugle skrev:Forgasser? Da kan du evt. også bare skru på tomgangsskruen, så den får litt ekstra når du ikke gir gass.
(Regner med det er noe sånt som tomgangsskrue på forgasser sykler på samme måte som det var det på mopeder da jeg drev å skrudde mye :)
ja...4 stk som bør justeres likt... :-k
På min VFR er det en tomgangs-skruknott som kommer tittende ut like bak kåpa ved motorens venstre side (Det er en wire med en plastknott i enden). Så med den kan tomgang enkelt justeres, selv sittende på sykkel med hansker på om jeg vil. Den går på staget til master-forgasseren, så den justerer alle på en gang uten å endre synkroniseringen mellom forgassere. Mulig FJ'en også har dette, relativt greit tilgjengelig?

Men dersom tomgangen er normal, bare at den av og til fader ut så vil jo økning av tomgang bare fjerne symptomene, men ikke løse det underliggende problemet. Som kan være alt fra falsk luft, choke-wire, slitt motor, dårlig plugger, slitte forgassere, osv, osv.

Skjer dette altså når motoren er god og varm Lars_helgek, eller er det under oppvarming?

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av lars_helgek »

PCP skrev:
kjellv skrev:
Snikendeugle skrev:Forgasser? Da kan du evt. også bare skru på tomgangsskruen, så den får litt ekstra når du ikke gir gass.
(Regner med det er noe sånt som tomgangsskrue på forgasser sykler på samme måte som det var det på mopeder da jeg drev å skrudde mye :)
ja...4 stk som bør justeres likt... :-k
På min VFR er det en tomgangs-skruknott som kommer tittende ut like bak kåpa ved motorens venstre side (Det er en wire med en plastknott i enden). Så med den kan tomgang enkelt justeres, selv sittende på sykkel med hansker på om jeg vil. Den går på staget til master-forgasseren, så den justerer alle på en gang uten å endre synkroniseringen mellom forgassere. Mulig FJ'en også har dette, relativt greit tilgjengelig?

Men dersom tomgangen er normal, bare at den av og til fader ut så vil jo økning av tomgang bare fjerne symptomene, men ikke løse det underliggende problemet. Som kan være alt fra falsk luft, choke-wire, slitt motor, dårlig plugger, slitte forgassere, osv, osv.

Skjer dette altså når motoren er god og varm Lars_helgek, eller er det under oppvarming?
Takk for svar alle sammen :) PCP; Skjer stort sett når den er kald, altså bare kjørt litt. Kjører jeg over litt avstand er ikke dette problemet..
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6956
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av kjellv »

gamle tennplugger?

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av lars_helgek »

kjellv skrev:gamle tennplugger?
Meget mulig..

Kjøpte jo sykkelen i høst, en gammel hund som stort sett har stått i garasjen hos tidligere eier, så kan godt være noe slikt ja..

Tenkte skifte plugger, sjokkvaier, og se an derfra om ting er bra :)

Supert forum, tusen takk for svar folkens :D
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av PCP »

lars_helgek skrev:
PCP skrev: Skjer dette altså når motoren er god og varm Lars_helgek, eller er det under oppvarming?
Takk for svar alle sammen :) PCP; Skjer stort sett når den er kald, altså bare kjørt litt. Kjører jeg over litt avstand er ikke dette problemet..
Vær isåfall klar over at dette til en viss grad kan sies å være "normalt", og noe av sjarmen med forgasser/manuell choke. ;-)

I praksis vil jeg hevde at det var dette som var det mest revolusjonerende med innføring av innsprøytning istedenfor forgasser, sett fra bruker-perspektiv. Man fikk stabil og riktig bensin/luft-blanding uansett luft-temperatur og vann/motor-temperatur. Og man fikk jevn motorgange, god gass-respons, og stabil tomgang, enten den var kald, varm, eller halvvarm, nettopp fordi blandingen kontinuerlig og automatisk justerer og tilpasser seg forholdene i "realtime". Denne luksusen har man ikke med manuell choke. Man kjører rett og slett med blanding som ikke er optimal en periode, og fordi det er anbefalt å få av choken fortest mulig, merker man gjerne den litt for magre blandingen ved at motor nøler/hakker om man gir litt for brått gass, eller at den ikke holder seg i gang på tomgang.

Man kan jukse litt ved å dra på litt choke, men det er sunnere for motoren om du heller gir litt gass manuelt, og holder den i gang på den måten. Men når dette er sagt så kan alle problemene nevnt før i tråden forsterke problemet betydelig, har man feks dårlige plugger, ujustert, eller sliten motor kan det gjøre at man må kjøre lenger eller med mer choke før det går perfekt, enn man ellers måtte.

Så oppsummert er det meget mulig det kan bli en god del bedre, men om det kun skjer like etter oppstart er det ikke nødvendigvis så mye galt.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av lars_helgek »

PCP skrev:
lars_helgek skrev:
PCP skrev: Skjer dette altså når motoren er god og varm Lars_helgek, eller er det under oppvarming?
Takk for svar alle sammen :) PCP; Skjer stort sett når den er kald, altså bare kjørt litt. Kjører jeg over litt avstand er ikke dette problemet..
Vær isåfall klar over at dette til en viss grad kan sies å være "normalt", og noe av sjarmen med forgasser/manuell choke. ;-)

I praksis vil jeg hevde at det var dette som var det mest revolusjonerende med innføring av innsprøytning istedenfor forgasser, sett fra bruker-perspektiv. Man fikk stabil og riktig bensin/luft-blanding uansett luft-temperatur og vann/motor-temperatur. Og man fikk jevn motorgange, god gass-respons, og stabil tomgang, enten den var kald, varm, eller halvvarm, nettopp fordi blandingen kontinuerlig og automatisk justerer og tilpasser seg forholdene i "realtime". Denne luksusen har man ikke med manuell choke. Man kjører rett og slett med blanding som ikke er optimal en periode, og fordi det er anbefalt å få av choken fortest mulig, merker man gjerne den litt for magre blandingen ved at motor nøler/hakker om man gir litt for brått gass, eller at den ikke holder seg i gang på tomgang.

Man kan jukse litt ved å dra på litt choke, men det er sunnere for motoren om du heller gir litt gass manuelt, og holder den i gang på den måten. Men når dette er sagt så kan alle problemene nevnt før i tråden forsterke problemet betydelig, har man feks dårlige plugger, ujustert, eller sliten motor kan det gjøre at man må kjøre lenger eller med mer choke før det går perfekt, enn man ellers måtte.

Så oppsummert er det meget mulig det kan bli en god del bedre, men om det kun skjer like etter oppstart er det ikke nødvendigvis så mye galt.
Takker for svar :D

Ja, var noe annet på skolesykkelen kan man si... ;) BMW gs650F, årsmodellen.. Men er på en merkelig måte blitt litt glad i den gamle hunden min.. Første sykkel, går fint, og var billig nok til at jeg kom meg på veien etter å ha tatt lappen :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av PCP »

lars_helgek skrev: Takker for svar :D

Ja, var noe annet på skolesykkelen kan man si... ;) BMW gs650F, årsmodellen.. Men er på en merkelig måte blitt litt glad i den gamle hunden min.. Første sykkel, går fint, og var billig nok til at jeg kom meg på veien etter å ha tatt lappen :)
Hehe, ja det har jo vært en viss utvikling, men gamle hunder er koselig de også! :P :p

Når vi først er inne på det, så syns jeg personlig det dessverre har gått gale veien igjen de senere år. Igjen sett fra et brukerperspektiv så er mange moderne innsprøytnings-systemer ikke så "smooth" som en frisk og veljustert forgasser. I higen etter å redde verden med lavt forbruk og utslipp, skal bensintilførsel kuttes helt når man "henger på motor" feks i nedoverbakker, også slår det seg på igjen når turtallet har kommet ned til noe like over tomgang. Dette gir ofte ikke en helt sømløs overgang, men et lite nøkk hver gang bensintilførsel kuttes inn/ut. Noen motorer gjør dette ganske så irriterende merkbart også hvis man kjører veldig rolig på landevei, med akkurat bare "stram gasswire" (Altså man befinner seg vekselvis over og under kutte-grensen).

I tillegg skal forbrenningen nå gå så magert, at en del motorer sliter med rykk og napp ved rolig sakte kjøring. Dette er også et irritasjonsmoment, som mange velger å få lagt inn ny uoriginal programvare i motorstyringen for å bli kvitt. (Noe som koster en del, men som gjerne løser problemet)

Så noe trøst finnes det vel for gamle hunde-eiere også, avhengig av hvordan man ser det! :D

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av FJZZR »

Choke:
Fj har Mikuni forgassere uten choke spjeld! Det kan likevel hende at "choken" ikke går helt av. Dette ser du ved at plunger ikke går helt inn når du skrur choke helt av. Skru choke av på så ser du plunger på venstre side ( mener jeg å huske) bevege seg.
Du kan også prøve å skru opp tomgang, og det gjøres med ET justeringsratt under forgasserne. Juster til ca1000 o/min ved varm motor.
Det beste av alt. Dette kan du gjøre uten å demontere noe som helst! FJ er en av historiens mest takknemlige sykler å skru på!

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av lars_helgek »

PCP; Tja, trives med den da :) Fin kjørekomfort (greit å sitte mer eller mindre rett opp og ned som fersking), og maskin nok i massevis :)

Den er gammel, men å få en kjørbar sykkel med grei motor på veien for 8 lapper er ikke ille nesten uansett, og motoren går som en klokke når den er i gang :)

Fjzzr; Skal sjekke det :)

En kamerat som har kjørt og mekket sykkel i 20 år anbefalte FJ`n til meg, siden han mente den var veldig lett og grei å skru på :)

Kan hende om jeg får skruvet opp bittelitt på tomgangen at det er OK :) Veteran til neste sesong denne saken, så gleder meg til forholdsvis rimelig morro omkring mai som kommer :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av ejs »

:prop:

Bruk choke når du trenger det.
Har aldri hørt før at shoken skal slåes av med en gang etter start,da har jeg dyttet den halvveis inn.
Kjørt flere kilometere før jeg slår den helt av..
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: HELT grønn teknisk; Problemer med tomgang;;

Legg inn av lars_helgek »

Visste faktisk ikke det :)

Hadde hørt at choken skulle av med en gang en har fått start på motoren... Som sagt, duggfersk her :)
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Svar