Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
Jeg er ikke å finne på facebook, ikke har jeg planer om det heller, men sier takk for info
I mitt tilfelle er det å få justert demperen etter min vekt og sykkel.... Ikke bare standard oppsettet som den er levert som fra fabrikk.
I mitt tilfelle er det å få justert demperen etter min vekt og sykkel.... Ikke bare standard oppsettet som den er levert som fra fabrikk.
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
Ok. Du kan gjøre mye selv av grunnoppsett hvis du gidder. Utgangspunktet er dempere i god stand, og med fjærer tilpasset din kroppsvekt. Dempere på std-sykler er som regel levert med fjærer som også skal bære passasjer og bagasje. Hvis du stort sett kjører singel så bør du ha fjærer som er tilpasset deg, med kjøreutstyr (+ ca 10 kg).LordShaft skrev:Jeg er ikke å finne på facebook, ikke har jeg planer om det heller, men sier takk for info
I mitt tilfelle er det å få justert demperen etter min vekt og sykkel.... Ikke bare standard oppsettet som den er levert som fra fabrikk.
Deretter justerer du statisk sag, og etter det korrigerer du høyde hvis det er mulig på din sykkel (bak). Ikke tukle med høyde foran hvis du ikke vet veldig godt hva du driver med (dette forstyrrer mye av geometrien i sykkelen med svært små justeringer.) Du trenger bistand av 2 kompiser for sag-sjekk/justering.'
("Sag" er et mål for hvor mye en fjær/demper komprimeres når hele sykkelens tyngde hviler på hjulene, sammenlignet med fjærens lengde når hjulene henger fritt. Både front og hekk må løftes fra bakken for å måle. Derfor greit med 2 kompiser som løfter mens du måler og noterer) Sag justeres med fjærforspenning.
Se denne
https://www.youtube.com/watch?v=FjGgq1z9zbo" onclick="window.open(this.href);return false;
Du finner bøtter og spann på nettet om dette emnet. Selve demperinnstillingene (compression, rebound, high-speed osv) kan du sette til fabrikkspec. Senere kan du finjustere disse etter behov.
En tommelfingerregel er at man på vått (for banekjøring, men også for sportslig kjøring) slakker/reduserer alle tørr-innstillinger med 2 runder, både demperskruer og fjær-forspenninger.
Og husk alltid:
- Sjekk og notèr alle innstillinger før du skrur, og noter alle påfølgende justeringer. Da kan du komme tilbake til utgangspunktet hvis du skrur deg bort.
- Alle innstillinger måles/noteres fra maks verdi. Dette betyr at du for eksempel skrur compression damping skruen helt inn til maks demping og teller antall klikk eller runder til den bunner. Noter antall og skru den ut igjen nøyaktig like mange tørn. Det samme gjelder forspenning på gaffelfjærer osv.
-
- Innlegg: 6860
- Registrert: 31 aug 2010, 00:17
- Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
- Sted: Bergen
- Kontakt:
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
Dette er veldig matnyttig info og noe jeg aldri har satt meg inn i eller gjort selv. Men det er helt klart noe jeg har lyst å få optimalisert på biken min cannon.... Så takk for at du deler.
Note4
Note4
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Sted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
Min Øhlins demper har en justerings mekanisme som kan justere hardheten i demperen.
Kan være litt greit hvis jeg har noen bakpå. Men har brukt det lite ettersom jeg kjører alene for det meste.
Elruts
Kan være litt greit hvis jeg har noen bakpå. Men har brukt det lite ettersom jeg kjører alene for det meste.
Elruts
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
-
- Innlegg: 146
- Registrert: 14 nov 2014, 19:44
- Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
- Sted: Hokksund
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
Jeg er ikke helt sikkert, men ved 70,000 km fikk jeg hører at bak demperen burde skiftes. Jeg hadde ikke merket noen forskjell i kjøre mønster, men gikk på, på verkstedets anbefaling og ble kr 7,000.- fattige (før mva). Har fortsatt ikke merket noen forskjell.
Men jobben er gjort.
Gordon
Men jobben er gjort.
Gordon
-
- Innlegg: 262
- Registrert: 22 aug 2014, 11:09
- Motorsykkelen din: Gsxr 400
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
Har fiklet en del med demperoppsett på fulldempet tråsykkel. Har man raskere retur bak enn foran så vil man føle at den blir uhåndterlig i kuler, dumper og hopp.
Ved å knyte en strikk på demper kan man stille sag alene og også få en indikasjon på hvor mye av vandringen man vanligvis bruker.
Ved å knyte en strikk på demper kan man stille sag alene og også få en indikasjon på hvor mye av vandringen man vanligvis bruker.
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Sted: Trondheim
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
Bakdemperen min koster 23000,- Regner med og håper den kan overhales i stedet for å byttes når jeg kommer så langtGordon skrev:Jeg er ikke helt sikkert, men ved 70,000 km fikk jeg hører at bak demperen burde skiftes. Jeg hadde ikke merket noen forskjell i kjøre mønster, men gikk på, på verkstedets anbefaling og ble kr 7,000.- fattige (før mva). Har fortsatt ikke merket noen forskjell.
Men jobben er gjort.
Gordon
-
- Innlegg: 146
- Registrert: 14 nov 2014, 19:44
- Motorsykkelen din: 2015 Moto Guzzi Stelvio NTX ABS 1200cc
- Sted: Hokksund
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
Herregud, er det laget av titanium? Det må være noe spesiell med demperen!!! Er du sikker på at du har ikke kjøpte aksjer i firma som har laget dem? LOLAndreas skrev:Bakdemperen min koster 23000,- Regner med og håper den kan overhales i stedet for å byttes når jeg kommer så langtGordon skrev:Jeg er ikke helt sikkert, men ved 70,000 km fikk jeg hører at bak demperen burde skiftes. Jeg hadde ikke merket noen forskjell i kjøre mønster, men gikk på, på verkstedets anbefaling og ble kr 7,000.- fattige (før mva). Har fortsatt ikke merket noen forskjell.
Men jobben er gjort.
Gordon
Gordon
- Andreas
- Innlegg: 888
- Registrert: 21 sep 2011, 09:23
- Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
- Sted: Trondheim
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
Hehe, nei, ikke noe titan, men gullfarget, svensk aluminium Har ingen som helst aksjeforbindelse med Öhlin's, men skulle kanskje hatt det
- Elruts84
- Innlegg: 1348
- Registrert: 02 jun 2013, 12:22
- Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
- Sted: Stavanger
- Kontakt:
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
23000,- for en bakdemper krever litt spare egenskaper spør du meg......
Elruts
Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
Lordshaft, og andre som er nysgjerrig på demping og oppsett:LordShaft skrev:Dette er veldig matnyttig info og noe jeg aldri har satt meg inn i eller gjort selv. Men det er helt klart noe jeg har lyst å få optimalisert på biken min cannon.... Så takk for at du deler.
Note4
Her er en svært bra film av nye R1 på bane. Sekvensen rundt 06:20 og på slutten viser svært godt hvordan gaffelen jobber, både low- og high-speed bevegelsene ved innbremsing, sving og pådrag. Ellers en spennende vurdering av hvordan nye R1 kan prestere ift. H2 og siste S1000RR. Det blir nok WSB 2016 som blir fasit:-)
http://youtu.be/vu-JHhOXBIM" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
Ser den er noen år gammel denne tråden, men tar den frem igjen.
Noen som har tips om hvem som per idag er kompetent i Norge på dempere?
Har en ZX12R der bakdemper trenger ny olje og evt påfylling av nitrogen samt inspeksjon av o-ringer og bytte om nødvendig.
Noen som har tips om hvem som per idag er kompetent i Norge på dempere?
Har en ZX12R der bakdemper trenger ny olje og evt påfylling av nitrogen samt inspeksjon av o-ringer og bytte om nødvendig.
- Olav K
- Innlegg: 2633
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
Er det ikke en bortpå Østlandet som kaller seg Esp1 Tech?
Han er flink med dempere, etter hva jeg har hørt.
"Gammel sykkel blir som ny" osv.
Han er flink med dempere, etter hva jeg har hørt.
"Gammel sykkel blir som ny" osv.
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37764
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Olav K
- Innlegg: 2633
- Registrert: 18 mai 2013, 14:07
- Motorsykkelen din: Den Beste Sykkel (BMW R1250GSA 2019)
- Sted: Odda/Rosendal
Re: Når bør jeg gjøre noe med bakdemper
En god kamerat var der ifjor iallefall, og fikk oppgradert og justert inn dempinga på GSen sin.AJ skrev: ↑29 mai 2019, 16:23Trodde han hadde gitt seg...
Men ser ut til at han holder på fortsatt ,ja:
http://www.esp1tech.no/
Superfornøyd og vel så det
http://www.kant1.no" onclick="window.open(this.href);return false;