Krypstrøm

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Krypstrøm

Legg inn av Dortmunder »

Hei,

følgende problem: Batteriet er nytt ifjor. Ladestrøm målt til 13,9. Men plutselig var det tomt ?!?!? :[-X:

Etter starthjelp og turen i garasjen var det målig av ladestrøm og påkobling til batterilader....

Men nå står jeg her og lurer .... har tatt av +kabelen og klemt en ampermeter imellom. den målte 0,3 amper uten at noen forbruker var igang (nøkkelen var dratt ut). Noen som har en ide hvor det kommer fra ???

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det kan kanskje være at det ligger en forbruker som trenger strøm ved stillstand? Klokke, memory på radio, et eller annet knyttet til datastyring e.l. ?

På min Voyager trekker klokka og memoryfunksjonen på radioen strøm uansett. Men jeg har ikke målt hvor mye dette utgjør.

På den Z750S'en jeg hadde trakk motorstyringa strøm ved stillstand.

Vet ikke om dette er aktuelt på din sykkel, men verdt å sjekke. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Hehe, ikke mye radio og klokke på min cruiser :-)

Motorstyringa, har jeg noe sånt ??? :Laughing:

Dette blir nok en vinter i garasjen med en multimeter i den ene hånda og en kald øl i den andre ... og så måle alt som er av kabler... så få jeg ryddet litt samtidig ...

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

pelsen
Innlegg: 1275
Registrert: 11 des 2004, 14:08
Motorsykkelen din: ja

Legg inn av pelsen »

Dortmunder skrev:Motorstyringa, har jeg noe sånt ??? :Laughing:
jepp, styrehåndtaket på høyre side 8)

men strøm stjeler den ikke, planen med multimeter, øl og kabel er en god plan

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg »

Kan ikke hjelpe deg med strøm. Strøm og stømfeil er gresk for meg..I alle fall feilsøking. Lykke te!
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Legg inn av mekkern »

første du kan prøve er å ta en og en sikring hvis det stopper da har du kretsen... hvis ikke er det føre sikringene..

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

mekkern skrev:første du kan prøve er å ta en og en sikring hvis det stopper da har du kretsen... hvis ikke er det føre sikringene..
Det enkle er oft det beste... men ikke alltid kommer man selv på det. Takk for tipset, hadde faktisk ikke tent på det :oops:

Hehe, ble forresten ikke feilsøking igår, bare pils :mrgreen:

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
Motorsykkelen din: Din MC her

Legg inn av Jalmar »

Det kan bli mye lettere å feilsøke etter ei kasse med pils. Da lager man som regel så mye rot at man i ettertid ikke kan unngå å finne feil. :shock:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3339
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
Motorsykkelen din: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04. BMW R 1200 GSA -18 mod.
Sted: Berger
Kontakt:

Re: Krypstrøm

Legg inn av rogg »

Dortmunder skrev:Hei,

følgende problem: Batteriet er nytt ifjor. Ladestrøm målt til 13,9. Men plutselig var det tomt ?!?!? :[-X:

Etter starthjelp og turen i garasjen var det målig av ladestrøm og påkobling til batterilader....

Men nå står jeg her og lurer .... har tatt av +kabelen og klemt en ampermeter imellom. den målte 0,3 amper uten at noen forbruker var igang (nøkkelen var dratt ut). Noen som har en ide hvor det kommer fra ???

Dortmunder
Funnet ut av problemet???
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Legg inn av Tvinitla »

Jalmar skrev:Det kan kanskje være at det ligger en forbruker som trenger strøm ved stillstand? Klokke, memory på radio, et eller annet knyttet til datastyring e.l. ?

På min Voyager trekker klokka og memoryfunksjonen på radioen strøm uansett. Men jeg har ikke målt hvor mye dette utgjør.
:D
Vet ikke om du har funnet ut av problemet, men det er ingen forbrukere som skal bruke 0,3 amp ved stillstand.
0,3 amp tilsvarer 3,6 watt. Et slikt forbruk tømmer et 14 Ah batteri fullstendig på under 2 døgn.

Her må det være en krypstrøm eller en defekt forbruker som stjeler strømmen. Gjør som "Mekkern" beskriver: ta ut en og en sikring og deretter koble ut en og en forbruker på den sikringskursen som er "synderen".
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild »

Hyggelig at du ser innom Tvinitla :)
Håper vi får se mer til deg framover :)

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

Har tatt ut sikringne, men fortsatt kryper det. Skal måle litt mer når frosten har gått ut av garasjen ... :janikk

Defekt relais ???? Kan det være ???


Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Legg inn av mekkern »

dra ut kontakten til laderegulatoren/likeretter.
det kan være en diode som er defekt..

eller ta av hovedkabel på startrelee...

ellers kan du ta av plussledning på tenningslås...glideplaten på tenningslåsen kan ha irret/møkkete..

FV
Innlegg: 16
Registrert: 18 des 2008, 17:10

Legg inn av FV »

Dortmunder skrev:Har tatt ut sikringne, men fortsatt kryper det. Skal måle litt mer når frosten har gått ut av garasjen ... :janikk

Defekt relais ???? Kan det være ???


Dortmunder
Relèene bør vel sitte etter sikringene, ikke foran?
Men sjekk det som mekkern sier, han kan ha et godt poeng.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Legg inn av Dortmunder »

mekkern skrev:dra ut kontakten til laderegulatoren/likeretter.
det kan være en diode som er defekt..

eller ta av hovedkabel på startrelee...

ellers kan du ta av plussledning på tenningslås...glideplaten på tenningslåsen kan ha irret/møkkete..
Takk for tipset, skal sjekke med en gang ølet ikke fryser lenger i garasjen

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Svar