Krypstrøm

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Krypstrøm

Legg inn av ejs »

\:D/ \:D/
Hei

Det er første mars..
Det er vel varmegrader i garasjen nå???
Funnet ut av krypestrømmen??? ](*,) ](*,)
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Krypstrøm

Legg inn av Dortmunder »

ejs skrev:\:D/ \:D/
Hei

Det er første mars..
Det er vel varmegrader i garasjen nå???
Funnet ut av krypestrømmen??? ](*,) ](*,)

Tja, nå er det vel ikke lenge til... men på Øvrebø ligger det fortsatt mange cm med snø :-(

Skal begynne med å stille inn ventilene og deretter montere halve sykkelen igjen. Deretter begynner jeg med letingen...

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Krypstrøm

Legg inn av Dortmunder »

Da var det varmegrader i garasjen gitt :-

Nå har jeg målt ... og trenger hjelp.

Jeg måler 0,43 volt uten at noen forbruker er slått på (så vidt jeg vet). Tar jeg ut hovedsikringen så går målingen i 0. Deretter koblet jeg inn hovedsikringen inn igjen og plukket ut alle de 4 sikringene jeg har som henger etter hovedsikringen... og måler 0,43 volt.

Nå er jeg litt i villrede HJELP ... :ills

Dortmunder ... som er fortvilet
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

mekkern
Innlegg: 7588
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Krypstrøm

Legg inn av mekkern »

du mener vel Ampere og ikke volt?

hvor stor er hovedsikring?
kan du ta bilde av sikrings arransjement?
hvis du ikke finner skader på ledningsnettet rundt styrekronen så prøv først å fyll tenningslåsen med WD-40 ell verktøy på boks og beveg den av-på mange ganger mens du dusjer inn mere guff....mål på nytt om det har endret seg?
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Tvinitla
Innlegg: 253
Registrert: 01 okt 2006, 11:09
Motorsykkelen din: BMW R1150RT
Sted: Hordaland

Re: Krypstrøm

Legg inn av Tvinitla »

Ja, du mener vel ampere og ikke volt.
Problemet kan enten være lekkasje i ledningsnettet mellom hovedsikringen og sikringsboksen / de 4 sikringene. Eller så er det koblet noen forbrukere / utstyr direkte til kablene i dette området.

Jeg ville ha startet med å koble til ampere-meteret og tatt ut de 4 sikringene for deretter å prøvd å løfte og bøye kablene bort fra rammen og sett om ampere-meteret forandrer måleverdi.
Dersom det ikke er noen forandring ville jeg sjekket om det er noen forbrukere / utstyr som er koblet til kablene mellom hovedsikringen og sikringsboksen / de 4 sikringene. Dersom noe utstyr er tilkoblet her må du koble fra en etter en for å finne ut hvem som er synderen.

Gjør også som Mekkeren anbefaler, jeg fyller opp alle brytere med CRC 5-56 eller WD-40 et par ganger i løpet av sesongen. Har derfor aldri problemer med bryterne.
Mine sykler:
nå BMW R1150RT '01
ex. BMW K1200LT '00
ex. YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 159.000)
ex. SUZUKI GSX 750 ES '85
ex. PUCH SV 175 '59

Brukeravatar
ejs
Innlegg: 1635
Registrert: 25 jun 2004, 23:52
Motorsykkelen din: Moto Guzzi California EV 1999 modell
Sted: 4645 Nodeland

Re: Krypstrøm

Legg inn av ejs »

:lol :lol :lol
Så just ut av vinduet,,det ser ut til at du har god tid til å fikse problemet :-k :cheers
If it ain't broke, I'll break it.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Krypstrøm

Legg inn av Dortmunder »

ejs skrev::lol :lol :lol
Så just ut av vinduet,,det ser ut til at du har god tid til å fikse problemet :-k :cheers

Ikke snakk... jeg er helt frustrert... Har sprayer nå med CRC 5-56 i tenningslåsen, men måtte skuffe snø isteden for å måle.

Ikke så lett å ta bildet... men det er en 30 A Hovedsikring. Deretter en tykk kabelstreng med isolertape :doh Så her er det ikke mye å se...

Kommer tilbake med oppdaterte målinger når jeg kommer inn i garasjen igjen ](*,)

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
mfajf
Innlegg: 105
Registrert: 02 mar 2009, 07:32
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900A 2008
Sted: Bergen

Re: Krypstrøm

Legg inn av mfajf »

Dortmunder skrev:
ejs skrev::lol :lol :lol
Så just ut av vinduet,,det ser ut til at du har god tid til å fikse problemet :-k :cheers

Ikke snakk... jeg er helt frustrert... Har sprayer nå med CRC 5-56 i tenningslåsen, men måtte skuffe snø isteden for å måle.

Ikke så lett å ta bildet... men det er en 30 A Hovedsikring. Deretter en tykk kabelstreng med isolertape :doh Så her er det ikke mye å se...

Kommer tilbake med oppdaterte målinger når jeg kommer inn i garasjen igjen ](*,)

Dortmunder
Har du skjema slik at vi kan følge strømveien? Da kan vi i alle fall utelukke en del.
Ellers, lykke til. Krypstrøm er alltid noe dritt.
Jan

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Krypstrøm

Legg inn av Dortmunder »

Sånn, bare for å oppsummere....

Har altså ikke funnet noe jeg kunne sette fingeren på, men sprayer da kraftig med 5-56 i tenningslåsen som det ble tipset her... :vs

Har nå kjørt en hel sesong (2009) ... har vært gjennom Tyskland, alpene, Frankrike ... og Danmark :roll

Ingen problemer, ingen tom batterie, og bortsett fra tom-kjørt tank på motorveien :redface ingen tvangsstopp.

FASIT: spray 5-56 først - let etterpå (hvis det ikke hjelper)

Hilsen
Dortmunder ;-) ;)
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37868
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Krypstrøm

Legg inn av AJ »

Dortmunder skrev:
Har nå kjørt en hel sesong (2009) ... har vært gjennom Tyskland, alpene, Frankrike ... og Danmark :roll

Ingen problemer, ingen tom batterie, og bortsett fra tom-kjørt tank på motorveien :redface ingen tvangsstopp.

FASIT: spray 5-56 først - let etterpå (hvis det ikke hjelper)

Hilsen
Dortmunder ;-) ;)
Greit nok med 5-56 konklusjonen... Men hva med emn aldri så liten turreportasje!? :eh
Gjennom halve Europa og ingen bilder eller turrapport...!? :oh :[-( :[-X

:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Krypstrøm

Legg inn av FJZZR »

Kryp strømmen kan ha vært temporær og forårsaket av fuktighet.

Men begynner den å tømme batteriet igjen, så er det å feilsøke mer.
Lønner seg å være litt obs på sånt, for det kan utvikle seg til det værre.

Sykler er ikke velsignet med for mange sikringer, og en lekkstrøm på noen ampere kan være mer enn nok til å sette fyr på hele herligheten. (For få og for store sikringer, på noen ihvertfall)
Noen innsprøytningsanlegg drar strøm med tenning avslått, men 0.3 A er litt for mye.
Hadde det vært 20 - 30 mA eller deromkring..
Fenomenet (hvis vi kan kalle det noe sånt) kommer av at en innsprøytningsmodul kan ha dynamisk RAM (minne)
Denne må leses hvert 10 msec eller så. Og dette må micro prosessoren stå for, døgnet rundt!
kobles batteriet fra, vil den "glemme" en del parametre, og sykkel (eller bil) kan da gå litt urent en liten stund etter oppstart inntil den får "laget" nye parametre.

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Krypstrøm

Legg inn av tagesk »

FJZZR skrev:Sykler er ikke velsignet med for mange sikringer, og en lekkstrøm på noen ampere kan være mer enn nok til å sette fyr på hele herligheten.
På BMW 1150GS er hovedlyset uten sikring. Det vil si at om man er litt uforsiktig når man sikfter pære og får en kortslutning, d
a tar ledningsnettet fyr.
Ledningsnettet ligger under bensintanken.
Bilde

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

FJZZR
Innlegg: 368
Registrert: 31 okt 2009, 22:06
Motorsykkelen din: FJ11 og ZZR1200
Sted: Høvik

Re: Krypstrøm

Legg inn av FJZZR »

Kan hende hovedlyset ikke har egen sikring.
Men den SKAL være sikret på et vis:

Sykkelen har helt sikkert en hovedsikring.
Den har (sannsynligvis) også en egen lysmodul hvor kursen er elektronisk sikret.
Kortslutter pæra, så tror jeg du får "lampefeil" i displayet, og strømmen i kretsen begrenses av en transistor.
Samme skjer hvis det blir brudd (mest vanlig) d.v.s lampefeil i display.

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Krypstrøm

Legg inn av Dortmunder »

AJ skrev:
Dortmunder skrev:
Har nå kjørt en hel sesong (2009) ... har vært gjennom Tyskland, alpene, Frankrike ... og Danmark :roll

Ingen problemer, ingen tom batterie, og bortsett fra tom-kjørt tank på motorveien :redface ingen tvangsstopp.

FASIT: spray 5-56 først - let etterpå (hvis det ikke hjelper)

Hilsen
Dortmunder ;-) ;)
Greit nok med 5-56 konklusjonen... Men hva med emn aldri så liten turreportasje!? :eh
Gjennom halve Europa og ingen bilder eller turrapport...!? :oh :[-( :[-X

:mk

Ok, skal se hva jeg få til :-) vi har jo tatt en god del bilder, kanskje på tide å dele disse??? Skal sette meg ned en kveld når ungene ikke krever for mye ](*,)

Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Brukeravatar
Dortmunder
Innlegg: 336
Registrert: 11 apr 2006, 09:15
Motorsykkelen din: Yamaha Dragstar 650A
Sted: Kristiansand

Re: Krypstrøm

Legg inn av Dortmunder »

FJZZR skrev:Kryp strømmen kan ha vært temporær og forårsaket av fuktighet.

Men begynner den å tømme batteriet igjen, så er det å feilsøke mer.
Lønner seg å være litt obs på sånt, for det kan utvikle seg til det værre.

Sykler er ikke velsignet med for mange sikringer, og en lekkstrøm på noen ampere kan være mer enn nok til å sette fyr på hele herligheten. (For få og for store sikringer, på noen ihvertfall)
Noen innsprøytningsanlegg drar strøm med tenning avslått, men 0.3 A er litt for mye.
Hadde det vært 20 - 30 mA eller deromkring..
Fenomenet (hvis vi kan kalle det noe sånt) kommer av at en innsprøytningsmodul kan ha dynamisk RAM (minne)
Denne må leses hvert 10 msec eller så. Og dette må micro prosessoren stå for, døgnet rundt!
kobles batteriet fra, vil den "glemme" en del parametre, og sykkel (eller bil) kan da gå litt urent en liten stund etter oppstart inntil den får "laget" nye parametre.

Nå håper jeg det har gitt seg.... fuktighet hadde vi nok på turen, har til og med måtte kjøpe nytt regndress :sorry

Og skrape is måtte vi også..... lots of fukt, heldigvis ingen kryp :-) Skal holde et øye med problemet, takk for alle gode kommentarer/hjelp !!!!


:notworthy:
Dortmunder
Wenn du Gott siehst mußt du bremsen !!

Svar