Verkstedpriser - bytte av kjede og drev

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Verktstedpriser

Legg inn av JohnnyTh »

Er det noe poeng å bruke et endeløst kjede? Ser på DiD sin hjemmeside og det ser ut som alle kjedene deres der kommer med enten clip eller nagles.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Verktstedpriser

Legg inn av cannon »

JohnnyTh skrev:Er det noe poeng å bruke et endeløst kjede? Ser på DiD sin hjemmeside og det ser ut som alle kjedene deres der kommer med enten clip eller nagles.
Et endeløst kjede er jo bare et "ferdigklinka" kjede som merkeforhandler leverer ferdig tilpasset sine modeller.
På sykler der endeløst (les "ferdigklinka") kjede kan monteres rett på så er jo dette en gave til gjør-de-selv-mekanikere, kanskje bortsett fra at merkeforhandler tar seg svært godt betalt for klinkejobben? Kunne vært interessant å vite hva forhandler tar for et ferdigklinket DID-kjede, sammenlignet med prisen på åpent kjede og klinkelås.

Hvis svingarm eller andre store deler må demonteres så er det jo ikke en fordel. Da er det raskere å klinke.

På svært mange sykler er endeløst kjede umulig fordi kjedet må gjennom svingarm og/eller ramme.

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Verktstedpriser

Legg inn av simpson »

JohnnyTh skrev:Er det noe poeng å bruke et endeløst kjede? Ser på DiD sin hjemmeside og det ser ut som alle kjedene deres der kommer med enten clip eller nagles.
Det gir ikke deg noen fordeler.
Men en fabrikk som lager hundrevis av sykler om dagen sparer tid på det.

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Verktstedpriser

Legg inn av kjellv »

simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Er det noe poeng å bruke et endeløst kjede? Ser på DiD sin hjemmeside og det ser ut som alle kjedene deres der kommer med enten clip eller nagles.
Det gir ikke deg noen fordeler.
Men en fabrikk som lager hundrevis av sykler om dagen sparer tid på det.
Tja... noen fordeler har det, i ihvertfall i teorien.
Moderne O-ring eller x-ringkjeder er klinket maskinelt etter nøyaktige toleranser. Vi vet at et slikt kjede med klipslås aldri blir bedre enn klipslåsen, altså ikke bra nok! Klinker du et skjøteledd selv, vil det aldri bli nøyaktig som resten av kjedet, og du vet aldri om det er bedre eller dårligere.
Noen som har opplevd kjedebrudd? Dette tar man ikke lett på lenger om man har opplevd det...

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2742
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
Motorsykkelen din: 2018 Ducati Multistrada 950

Re: Verktstedpriser

Legg inn av simpson »

At kjedelås er ett dårlig alternativ er det ikke tvil om.
Har du klinkeverktøy av en viss kvalitet og ikke Biltema, tror jeg ikke det leddet er dårligere er resten av kjede og heller ikke årsaken kjede/drevbytte når den tiden kommer.
Det kommer mer av vedlikehold, kjøremønster, kjøremiljø osv.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Barbarozza »

Bruker du DID kjede lønner det seg å bruke kjede verktøyet til DID også.

Elegant og enkelt å bruke det. Og det er relativt rimelig å kjøpe feks hos http://www.lois.de" onclick="window.open(this.href);return false;

Funker kun til DID kjede da.

Endeløst kjede fikk jeg for noen år siden...fordelen var at jeg fikk reingjort svingarmen grundig :P :p ...men det tar for lang tid å ta den av og sette den på igjen kontra klinke\skjøte et kjede

Med kjedeverktøyet har jeg bytta kjede på en halvtime, det jeg bruker mest tid på er den teite greia til Honda der du må ta av clutchpumpa og lufte i etterkant...
Memento mori

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Verktstedpriser

Legg inn av gsx750_80 »

Solo-rider skrev:Har i dette finværet som er nå om dagen mer lyst til å kjøre enn å skru sykkel på fritiden... Idag rundet jeg 300 mil på kjørelengden så langt i år :thumleft .

Så til saken. Kjede og drev må skiftes ganske snart...

Hørte med et annerkjent verksted idag på tilbud på den jobben. 2 Timers jobb var svaret... først... Og jeg spurte så hvor mye for timen :sk? ? Kr 980,- var svaret... Det var jo ikke helt rimelig sa jeg.. Foresten sa verkstedet vi har fast pris for denne jobben. Den er på kr 1780,- sa verkstedet...

Er dette grei pris for en slik jobb ? :scratch

Vel det blir jo bra timebetaling for meg selv om jeg gjør det selv da.. En dag det striregner.... :mk
1780.- høres mye ut. Jeg vet ikke hvilken mc du har, men jeg skiftet kjede og drev på MC på gårdsplassen hjemme. Jeg holder ikke på med slikt til daglig,
men antar det tok meg ca 1 times tid. Et trenet mekaniker med godt utstyr burde få det til på kortere tid.
Denne "unnskyldningen" med fastpris minner meg om rørleggeren jeg hadde som nylig tok 2800-2900 for å skifte blandebatteri. Jobben tok 20 minutter..
Fikk vedkommende anbefalt, men det var et dårlig råd..
Jeg ville ha skiftet kjede og drev selv, eller funnet en annen løsning. Verkstedene burde ikke "vennes til"at de kan ta slik overpris, noe jeg mener det er.
I alle fall for kjeder med kjedelås er det lett, omtrent i samme klasse som å skifte dekk på bilen..
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Verktstedpriser

Legg inn av JohnnyTh »

Clipslås på kjede anser jeg kun som en nødreprasjon og har lite å gjøre på kjedet på en tung sykkel. At det skal være så mye lettere å få kjedebrudd på et kjede som man selv har klinket tviler jeg sterkt på. Det er jo ikke noe spesielt vanskelig. Man trenger noe verktøy men det betaler seg jo fort inn igjen.
Husker jeg bytta kjede i en av hallene på CCB basen. Med svært begrenset utvalg i verktøy så var det gjort på en liten time. Over 1700kr for jobben høres litt overpriset ut.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Haavar
Innlegg: 182
Registrert: 08 feb 2012, 19:49
Motorsykkelen din: Yamaha YZF 1000R 97. FZX 750. SRX 600

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Haavar »

kjellv skrev:
simpson skrev:
JohnnyTh skrev:Er det noe poeng å bruke et endeløst kjede? Ser på DiD sin hjemmeside og det ser ut som alle kjedene deres der kommer med enten clip eller nagles.
Det gir ikke deg noen fordeler.
Men en fabrikk som lager hundrevis av sykler om dagen sparer tid på det.
Tja... noen fordeler har det, i ihvertfall i teorien.
Moderne O-ring eller x-ringkjeder er klinket maskinelt etter nøyaktige toleranser. Vi vet at et slikt kjede med klipslås aldri blir bedre enn klipslåsen, altså ikke bra nok! Klinker du et skjøteledd selv, vil det aldri bli nøyaktig som resten av kjedet, og du vet aldri om det er bedre eller dårligere.
Noen som har opplevd kjedebrudd? Dette tar man ikke lett på lenger om man har opplevd det...
Enig med deg.
Man skal vite hva man driver med når man klinker et kjede.
Klinker man for "tight" og cruser på autobahn i over 200 kan dette leddet bli for varmt og større fare for havari.
Kjedebrudd kan i beste fall innebære bare veiberging. I verste fall være livsfarlig. I mellom har du feks. fare for knust motorblokk.
Er du i det minste tvil om hvordan klinking best utføres så få noen proffe til å gjøre det.
Klinkeverktøyet fra biltema er ikke godt nok. Veldig lett å klinke kjedet for stramt med dette. Spesielt billig er det heller ikke.
Mange sykler har smøreintervall på svingarm, greit å kombinere med kjedebytte.

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Verktstedpriser

Legg inn av JohnnyTh »

Jeg har ikke klinket mer enn 3 eller 4 kjeder, men det må vel veldig mye til å klinke det for "tight"? Ser ikke helt for meg at man klarer å presse sammen stålet i låselenken.
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

Brukeravatar
Andreas
Innlegg: 888
Registrert: 21 sep 2011, 09:23
Motorsykkelen din: Multistrada 1200S, Monster 796 ABS
Sted: Trondheim

Re: Verktstedpriser

Legg inn av Andreas »

JohnnyTh skrev:Jeg har ikke klinket mer enn 3 eller 4 kjeder, men det må vel veldig mye til å klinke det for "tight"? Ser ikke helt for meg at man klarer å presse sammen stålet i låselenken.
Hvis man bruker de bøylene bak sideplatene, som sikkrer rett klaring for o-ringene, så er det ivertfall vanskelig å gjøre det veldig feil...

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Verktstedpriser

Legg inn av SuperMorten »

Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Brukeravatar
JohnnyTh
Innlegg: 3436
Registrert: 24 aug 2010, 13:20
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA
Sted: Lista

Re: Verktstedpriser

Legg inn av JohnnyTh »

SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Hvorfor det?
Bikers do it all the time, why dont humans. -Jerremy Clarkson, Top Gear.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Verktstedpriser

Legg inn av cannon »

Litt rar denne diskusjonen om risiko med klinking. Nesten alle mckjeder klinkes. Kjedebrudd i 200 på autobahn er farlig men det har da ingenting med klinking av kjeder å gjøre. Jeg kjører både rr og gatesykkel. Har aldri hørt om eller opplevd kjedebrudd, selv ikke på 210 hk superbikes med 520 kjede og "hjemmeklink". Biltema verktøy er helt ok, bare man kan å bruke det. DID klinkeverktøy til DID kjeder er bedre fordi den er "idiotsikker" når man følger bruksanvisningen. Sikkert smart å smøre opp svingarmslager innimellom, men det kan gjøres helt uavhengig av kjedeskift, feks ved dekkskift. Klink og vær glad.....
Fint å lese at det er flere som oppfatter at 2 timer for kjedegangsskift på verksted er 1 for mye ;-)

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Sv: Verktstedpriser

Legg inn av SuperMorten »

JohnnyTh skrev:
SuperMorten skrev:Skal vi bytte navn til "klinke-tråd" eller diskutere verkstedpriser..?
Hvorfor det?
Fordi klinke/ikke-klinke diskusjonen egentlig er ganske interessant (til tross for at jeg har kardang), men overskriften er ganske misvisende.

Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

Svar