Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av lars_helgek »

Hei der alle sammen

Var litt lite kjølevæske på sykkelen min. Honda Shadow (vt600)

Etterfyllte med kjølevæske som spesifisert i manualen (alu motor vennlig, uten sili et eller annet) osv..

Men; Væsken som var på var lyseblå.. Den jeg etterfyllte med var rød..

Håper seff at tidligere eier har brukt rett sort, men hva tenker dere? Blir dette bare grøt og tull?

Lest litt forskjellig.
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
DrGreve
Innlegg: 2304
Registrert: 31 aug 2012, 01:50
Motorsykkelen din: Honda VF1000f-2
Sted: Helgeland

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av DrGreve »

Blå/grønn frostvæske må ikke blandes med rød :(
Blander man rød frostvæske i en bil som har blå væske fra før, kan dette skape problemer i form av at væsken endrer konsistens, at egenskapene forringes og at det i verste fall skaper tæring på pakninger og aluminiumsdeler som topplokk etc. Det kan med andre ord bli dyrt å gjøre feil her.
2 hjul, 5 gir, nær & fjernlys, baklys, bremselys og 4 blinklys, for ikke å glemme, en motor :)

Youtubekanal: https://www.youtube.com/user/halvardhare" onclick="window.open(this.href);return false;

Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av poulet_cavalier »

lars_helgek skrev:Hei der alle sammen

Var litt lite kjølevæske på sykkelen min. Honda Shadow (vt600)

Etterfyllte med kjølevæske som spesifisert i manualen (alu motor vennlig, uten sili et eller annet) osv..

Men; Væsken som var på var lyseblå.. Den jeg etterfyllte med var rød..

Håper seff at tidligere eier har brukt rett sort, men hva tenker dere? Blir dette bare grøt og tull?

Lest litt forskjellig.
Bør ikke blande. Jeg ville ha tappet av alt.
http://www.tv2.no/underholdning/broom/f ... 52006.html

Det blir nok ikke graut, men frostvæsken *kan* miste antikorrosive egenskaper.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av lars_helgek »

Faen :/ får la den stå til jeg får skiftet :(
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av kjellv »

Tapp heller av hele systemet og etterfyll med reint vann dersom du ikke har umiddelbare planer om å bytte. Reint vann gjør i alle fall ingen skader, og på kort sikt er det helt bra nok.
Du bør uansett flushe systemet med reint vann før du bytter kjølevæske, fordi du ikke får tømt hele systemet 100%

Brukeravatar
lars_helgek
Innlegg: 234
Registrert: 02 aug 2013, 15:24
Motorsykkelen din: Harley-Davidson 883 sportster 1999

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av lars_helgek »

kjellv skrev:Tapp heller av hele systemet og etterfyll med reint vann dersom du ikke har umiddelbare planer om å bytte. Reint vann gjør i alle fall ingen skader, og på kort sikt er det helt bra nok.
Du bør uansett flushe systemet med reint vann før du bytter kjølevæske, fordi du ikke får tømt hele systemet 100%
Takker for svar :) skal la den stå inntil jeg får den på verksted, ustabilt vær/klima her, så ikke bare greit å stå ute å skru :( regn, hagl etc om hverandre her :(
Første sykkel; Yamaha FJ1100
Andre sykkel ; Honda Shadow vt600
Nåværende sykkel : Harley-Davidson 883 hugger (99)

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av TBI81 »

Tøm og flush.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av mortenolb »

Jeg har noe av samme greia, at jeg er usikker på om vi fikk ut alt av den gamle kjølevæska før vi fylte opp ny. En mekanikerkompis sa at det ikke var et problem før det ble under null grader, uten at jeg kan gå god for det.

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av Kawagutten »

mortenolb skrev:Jeg har noe av samme greia, at jeg er usikker på om vi fikk ut alt av den gamle kjølevæska før vi fylte opp ny. En mekanikerkompis sa at det ikke var et problem før det ble under null grader, uten at jeg kan gå god for det.
På din ble det spylt helt til det kom rent vann ut og fylt på med 50% kjølevæske å det skal holde til 30 kalde som sto det i boka.Det kan du få målt på bensinstasjon.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av mortenolb »

Kawagutten skrev:
mortenolb skrev:Jeg har noe av samme greia, at jeg er usikker på om vi fikk ut alt av den gamle kjølevæska før vi fylte opp ny. En mekanikerkompis sa at det ikke var et problem før det ble under null grader, uten at jeg kan gå god for det.
På din ble det spylt helt til det kom rent vann ut og fylt på med 50% kjølevæske å det skal holde til 30 kalde som sto det i boka.Det kan du få målt på bensinstasjon.
Ja, men jeg har blitt noget usikker på om vi faktisk fikk ut alt, siden den er rød i ekspansjonstanken og grønn på radiatoren :P

ZZR-Erling

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av ZZR-Erling »

Da vet du jo svaret Morten.

TBI81
Innlegg: 1899
Registrert: 01 mai 2010, 14:52
Motorsykkelen din: Ja

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av TBI81 »

Står nesten i fare for å gjenta meg selv :knegg Byttet kjølevæske selv for litt siden fra grønnish til rød og var veldig nøye på flushingen da jeg betviler at busaen liker graut. Tøm. , fyll opp med vann, tøm igjen og igjen med vann. La den gå seg varm på hver fylling og gjør dette til vannet er blankt. Fyll så opp med rød. Og ikke glem ekspansjonstanken ;-)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av PCP »

mortenolb skrev: Ja, men jeg har blitt noget usikker på om vi faktisk fikk ut alt, siden den er rød i ekspansjonstanken og grønn på radiatoren :P
Det kan jo høres ut som du ikke har fått med ekspansjonstanken godt nok i skyllingen, den må gjerne tas separat.

Forøvrig vil jeg si moderne frostvæske har blitt en litt forvirrende og komplisert øvelse, i alle fall på bilmotorer. Fargen er ikke lenger noen garanti for at stoffet er riktig, for det finnes ingen fast standardisering for bruk av farvetilsetning og det finnes et utall forskjellige, blå, grønn, lilla, orange, rød, gul, rosa, fluoriserende. Såvidt jeg har forstått er det fortsatt 2 hovedkategorier glycol-basert frostvæske, med hhv organiske og ikke organiske additiver (OAT og IAT), og disse bør/må generelt ikke blandes. Long-life væske på nyere motorer er normalt silikatfri OAT, men som ikke må brukes på gamle motorer med kobber/messing i kjølesystemet. Man bør sjekke at væsken oppfyller produsentens spesifikasjoner, uansett farge.

Ellers finnes det jo nå spesial-væsker som feks "Peak Global Life" som skal kunne toppe opp og/eller erstatte alle typer frostvæske, og som tar fargen til eksisterende væske ved topping. Har brukt dette selv på noen biler, og noterte meg også at Honda merkeverksted (bil) brukte slike produkter fremfor original Honda. Har ikke sett noen negative konsekvenser av det, men har fått med meg at det er litt omstridt blandt enkelte av de lærde (eller påstått lærde).

Her er eksempel på universal væske; http://catalog.meca.no/ProductSheet.asp ... Type_ID=12

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av cannon »

Ta av ekspansjonstanken og skyll den ren. Kjør motor varm, åpne radiatorlokk, løsne dreneringsplugg (lavt ned et sted, trolig ved vannpumpe), fyll løpende på i radiator mens motor går, til det som kommer ut er blankt. Skru igjen drenering. Fyll helt opp med vann. Tapp deretter ut så mye vann at du får plass til ønsket menge konsentrert frostvæske. Monter etank og fyll halvfull med ferdig blandet frostvæske. Følg med på tempen og kjør varm igjen, til termostat åpner. Det kan være igjen luft i systemet. Etterfyll ved behov.

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6955
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Har jeg gjort en tabbe...? Kjølevæske;;

Legg inn av kjellv »

cannon skrev:Ta av ekspansjonstanken og skyll den ren. Kjør motor varm, åpne radiatorlokk, løsne dreneringsplugg (lavt ned et sted, trolig ved vannpumpe), fyll løpende på i radiator mens motor går, til det som kommer ut er blankt. Skru igjen drenering. Fyll helt opp med vann. Tapp deretter ut så mye vann at du får plass til ønsket menge konsentrert frostvæske. Monter etank og fyll halvfull med ferdig blandet frostvæske. Følg med på tempen og kjør varm igjen, til termostat åpner. Det kan være igjen luft i systemet. Etterfyll ved behov.
Forsiktig nå... =;
Mye av det du skriver er bra, men fyll ALDRI kaldt vann på varm motor, enten den går eller ikke. Skal du gjøre denne øvelsen som du beskriver MÅ DET BRUKES VARMT VANN! Ikke varmt vann fra varmvannskranen, det er bare ca 50 grader og i denne forbindelse kalles det fortsatt kaldt vann!

Svar