Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av tagesk »

poulet_cavalier skrev: Er dette normale raklelyder?
Hyle/slipelyden høres ikke så godt med denne mikrofonen, men er tydelig ca. 2:07 (om man har et godt øre).
"Raklelydene" som man hører ved girskift, det er vel slakk i "staget" og i kardangen?
Jeg greier ikke høre en hyling ved 2:07.

Tapp av oljen i kardangen og sjekk at det ikke er noen form for metallspon eller noe i den.
Du kan jo ha et dårlig lager, selv om det ikke er vanlig (til info: De som nå har tenkt å si at BMW-eiere må skifte bakhjulslager hele tiden, husk at den modellen gikk ut av produksjon i 2005).
Husker ikke iom pluggen er magnetisk eller ei.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av poulet_cavalier »

tagesk skrev:
poulet_cavalier skrev: Er dette normale raklelyder?
Hyle/slipelyden høres ikke så godt med denne mikrofonen, men er tydelig ca. 2:07 (om man har et godt øre).
"Raklelydene" som man hører ved girskift, det er vel slakk i "staget" og i kardangen?
Jeg greier ikke høre en hyling ved 2:07.

Tapp av oljen i kardangen og sjekk at det ikke er noen form for metallspon eller noe i den.
Du kan jo ha et dårlig lager, selv om det ikke er vanlig (til info: De som nå har tenkt å si at BMW-eiere må skifte bakhjulslager hele tiden, husk at den modellen gikk ut av produksjon i 2005).
Husker ikke iom pluggen er magnetisk eller ei.

[TaSK]
Null rusk i oljen. Ikke merkbar slark heller ifg verksted.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av Kawagutten »

For mye micstøy så klarte ikke høre noe ulyd.
Har du sjekket bremse calypter? bremser kan gi mye ulyd.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av poulet_cavalier »

Kawagutten skrev:For mye micstøy så klarte ikke høre noe ulyd.
Har du sjekket bremse calypter? bremser kan gi mye ulyd.
Har absolutt tenkt tanken - sykkelen *eter* bremseklosser bak (byttet to ganger bak på 18k, ingen bytte foran ennå).

Men hva skal jeg sjekke egentlig? - verkstedet fant ikke noen feil på bremsene.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37850
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av AJ »

Ulyd "som man sliper en øks" og uvanlig mye bakbremsslitasje... :-k

Bremseklosser som ligger på ("sliper" skivene) pga. av returtreghet i kaliper, evt. montert feil (skjevt)? Noe som ikke burde være mulig...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av poulet_cavalier »

AJ skrev:Ulyd "som man sliper en øks" og uvanlig mye bakbremsslitasje... :-k

Bremseklosser som ligger på ("sliper" skivene) pga. av returtreghet i kaliper, evt. montert feil (skjevt)? Noe som ikke burde være mulig...
Bremsene ligger ikke på når sykkelen står på midtstøtten i det minste - men pokker vet hvorden det linkede bremsesystemet virker.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Kawagutten
Innlegg: 2902
Registrert: 04 jul 2011, 01:18
Motorsykkelen din: Ingen ZX12R
Sted: Vestfold

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av Kawagutten »

poulet_cavalier skrev:
Kawagutten skrev:For mye micstøy så klarte ikke høre noe ulyd.
Har du sjekket bremse calypter? bremser kan gi mye ulyd.
Har absolutt tenkt tanken - sykkelen *eter* bremseklosser bak (byttet to ganger bak på 18k, ingen bytte foran ennå).

Men hva skal jeg sjekke egentlig? - verkstedet fant ikke noen feil på bremsene.
Var klossene skjevt slitt?
Virker bakbremsen bra/normalt?
Hvordan ser det ut oppi bremsevæskebeholderen?
Kan være sliderene som går tregt pga drit/rust eller at det ligger noe drit i bremsestempel.
Høres egentlig litt rart ut siden sykkelen din ikke er så gammel,hvor langt har den gått nå?.
X Gpz1100 X Aprilia Pegaso 650 1999
X-xt350
X-GSX750ES 86
X-Z750R
X-ZX12R 02
+++

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av poulet_cavalier »

Kawagutten skrev: Var klossene skjevt slitt?
Virker bakbremsen bra/normalt?
Hvordan ser det ut oppi bremsevæskebeholderen?
Kan være sliderene som går tregt pga drit/rust eller at det ligger noe drit i bremsestempel.
Høres egentlig litt rart ut siden sykkelen din ikke er så gammel,hvor langt har den gått nå?.
Var klossene skjevt slitt: Nei bare utslitt
Virker bakbremsen bra/normalt: ja
Hvordan ser det ut oppi bremsevæskebeholderen: nettopp byttet bremseveske - ikke noe rart der.
Kan være sliderene som går tregt pga drit/rust eller at det ligger noe drit i bremsestempel: lite trolig.
Høres egentlig litt rart ut siden sykkelen din ikke er så gammel,hvor langt har den gått nå: 19000.

Har lest litt om bmw "integral abs" og systemet er styrt av tre mikrokontrollere. Ikke umulig at det er en programvarefeil..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Kimshans
Innlegg: 60
Registrert: 27 sep 2012, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1200R 2012 mod.
Sted: Porsgrunn

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av Kimshans »

Nå har jo ikke jeg eksakt samme sykkel som deg, men R1200R 2012 modell. Jeg antar bremsesystemene er ganske like. Og at du har slitt ut to sett med klosser bak på 18000 virker ikke normalt ut. Sykkelen min har nå gått ca. 21000, og jeg har ennå ikke hatt behov for å bytte noen klosser. Og det er masse igjen. Tipper jeg kan kjøre sikkert 20000 til, etter slitasjen så langt å dømme.

Så de må ligge på, på en eller annen måte. Kanskje de ligger på, når det blir vektbelastning på sykkelen av en eller annen snodig grunn? Og at du derfor ikke merker det når du har den oppe på midtstøtten?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av poulet_cavalier »

Kimshans skrev:Nå har jo ikke jeg eksakt samme sykkel som deg, men R1200R 2012 modell. Jeg antar bremsesystemene er ganske like. Og at du har slitt ut to sett med klosser bak på 18000 virker ikke normalt ut. Sykkelen min har nå gått ca. 21000, og jeg har ennå ikke hatt behov for å bytte noen klosser. Og det er masse igjen. Tipper jeg kan kjøre sikkert 20000 til, etter slitasjen så langt å dømme.

Så de må ligge på, på en eller annen måte. Kanskje de ligger på, når det blir vektbelastning på sykkelen av en eller annen snodig grunn? Og at du derfor ikke merker det når du har den oppe på midtstøtten?
Sier du at jeg er for tjukk for GSen :lol ? På MC huset i Nydal mente de at det ikke var unormalt å bytte klosser etter 10k - men det virker ikke rimelig for meg. Om det er mye banekjøring kanskje, men det er jo ikke noe man vanligvis bedriver med GS..

Jeg bruker nesten aldri bakbremsen - kun ved krypkjøring.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

LordShaft
Innlegg: 6860
Registrert: 31 aug 2010, 00:17
Motorsykkelen din: KTM 1290 Super Adventure
Sted: Bergen
Kontakt:

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av LordShaft »

Svaret ligger gjerne akkurat der. Jeg har blitt fortalt at bremsene slites mer når de ikke blir brukt enn når en bruker de jevnlig. Uten å vite hvorfor. Vet hvertfall at klossene bak på ducatien min hadde dobbelt så høy slitasje som frambremsen. Å den brukte jeg ikke i det hele tatt. Defekt bremse pumpe så den funket ikke.

Note4

Brukeravatar
tagesk
Innlegg: 2273
Registrert: 05 nov 2008, 12:08
Motorsykkelen din: 2011 BMW R1200GS-A
Sted: Toscana, Italia
Kontakt:

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av tagesk »

poulet_cavalier skrev: Jeg bruker nesten aldri bakbremsen - kun ved krypkjøring.
Integral'en gjør vel at du bruker bakbremsen hver gang du bremser ned.
Men at et sett klosser skal vare bare 10Kkm kan jo ikke være rett.

[TaSK]
Oslo øst
2011 BMW R1200GS-A. 2020: 1k - 2019: 2k - 2018: 3k - 2017: 12K - 2016: 9k - 2015: 18k - 2014: 28k - 2013: 8k - 2012: 19k - 2011: 33k - 2010: 24k - 2009: 23k - 2008: 26k
Info om å kjøre MC i Toscana. Kjøp boken her.
IBA: 33616 (2008)

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av poulet_cavalier »

tagesk skrev:
poulet_cavalier skrev: Jeg bruker nesten aldri bakbremsen - kun ved krypkjøring.
Integral'en gjør vel at du bruker bakbremsen hver gang du bremser ned.
Men at et sett klosser skal vare bare 10Kkm kan jo ikke være rett.

[TaSK]
Det jeg mente var å bruke kun bakbrems med pedalen - jeg er klar over at det er linkede bremser. Skiven bak er også merkbart mer slitt enn foran så det er noe iffy ute og går. Og jeg bruker ikke bakbremsen som fothviler.

Jeg har tatt det opp både med MC Huset Nydal og MC Oslo uten respons så er litt opprådd..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 1251
Registrert: 06 aug 2014, 11:27
Motorsykkelen din: KTM Super Duke 1290 R
Sted: Buskerud

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av Tommas »

Mulig å koble ut "koblingen" av bremsene for så se om du merker noe forskjell?

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av poulet_cavalier »

Tommas skrev:Mulig å koble ut "koblingen" av bremsene for så se om du merker noe forskjell?
Ja jeg kan prøve i kveld (sette sykkelen i enduro pro modus)
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Svar