Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
KawaKjetil

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av KawaKjetil »

Ref bremser, Julton nevner programvare oppdatering i denne tråden http://schnellpanzer.proboards.com/thre ... mseklosser
Hør med Nydal om dette er gjort.
Har lest en del om dette problemet på andre fora også, uten at jeg har sett en konklusjon...
Sist redigert av KawaKjetil den 18 jun 2015, 12:30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av poulet_cavalier »

Bergen skrev:Ref bremser, Julton nevner programvare oppdatering i denne tråden http://schnellpanzer.proboards.com/thre ... mseklosser
Hør med Nydal om dette er gjort.
Har lest en del om dette problemet på andre fora også, uten at jeg har sett en konklusjon...
Har mailet MC huset så får vi se..
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av gsx750_80 »

poulet_cavalier skrev:Har en ulyd i GS'n - høres ut som et lager som holder på å ryke..

Symptomer:

- Høres i hastigheter fra 70 -110 (ikke før det er kjørt ca. 5 km dvs. ikke når kald)
- Ingen forskjell med klutsj inne eller ute
- Ingen slark i hjullager funnet
- Kan høres ut som om det kommer fra kardangen...

Noen tips om hva jeg bør sjekke?
(har prøvd hos forhandler - ingen hjelp å få der.)
Har selv en lyd der frekvensen synes å være uavhengig av motorens turtall, og om clutch er inne eller ute.
Kan minne litt om en sliten viftemotor i en bil. (U)lydens frekvens høres ikke ut til å være proporsjonal med
hastigheten til sykkelen. Lyden høres ikke før sykkelen når en viss minimum hastighet, på kanskje 5-10 km/t,
og opphører også før fullstendig stopp, ved retardasjon.
Jeg synes det er pussig at lydens frekvens ikke høres ut som den følger sykkelens hastighet.
Den kommer fra et sted foran på sykkelen, og jeg vil tro det er forhjulet. Da vil jeg tro at det enten er fra
en av de to bremseskivene, evt lager i forhjul.
Når jeg løftet forhjulet fra bakken og dreide det rundt, klarte jeg ikke å frambringe samme lyd. Kanskje var
både hastigheten for lav og/eller belastning for lav (pga vekt av fører var borte). Sykkelen er en CB 1100 F.
Noen som har peiling, og en formening om hva lyden kan skyldes?
mvh

-gsx750_80

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av poulet_cavalier »

gsx750_80 skrev:
poulet_cavalier skrev:Har en ulyd i GS'n - høres ut som et lager som holder på å ryke..

Symptomer:

- Høres i hastigheter fra 70 -110 (ikke før det er kjørt ca. 5 km dvs. ikke når kald)
- Ingen forskjell med klutsj inne eller ute
- Ingen slark i hjullager funnet
- Kan høres ut som om det kommer fra kardangen...

Noen tips om hva jeg bør sjekke?
(har prøvd hos forhandler - ingen hjelp å få der.)
Har selv en lyd der frekvensen synes å være uavhengig av motorens turtall, og om clutch er inne eller ute.
Kan minne litt om en sliten viftemotor i en bil. (U)lydens frekvens høres ikke ut til å være proporsjonal med
hastigheten til sykkelen. Lyden høres ikke før sykkelen når en viss minimum hastighet, på kanskje 5-10 km/t,
og opphører også før fullstendig stopp, ved retardasjon.
Jeg synes det er pussig at lydens frekvens ikke høres ut som den følger sykkelens hastighet.
Den kommer fra et sted foran på sykkelen, og jeg vil tro det er forhjulet. Da vil jeg tro at det enten er fra
en av de to bremseskivene, evt lager i forhjul.
Når jeg løftet forhjulet fra bakken og dreide det rundt, klarte jeg ikke å frambringe samme lyd. Kanskje var
både hastigheten for lav og/eller belastning for lav (pga vekt av fører var borte). Sykkelen er en CB 1100 F.
Noen som har peiling, og en formening om hva lyden kan skyldes?
Null lagerslark i forhjulet (må bare spørre for ordens skyld)? Siden det kommer allerede ved 10km/t er det neppe dekkene som bråker. Om hjulet løper fritt er det vel heller ikke bremsene.
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Brukeravatar
gsx750_80
Innlegg: 2212
Registrert: 24 apr 2010, 19:34
Motorsykkelen din: GSX 750 '80, Ninja 250R m.fl.
Sted: Trøndelag
Kontakt:

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av gsx750_80 »

poulet_cavalier skrev:
gsx750_80 skrev:
poulet_cavalier skrev:Har en ulyd i GS'n - høres ut som et lager som holder på å ryke..

Symptomer:

- Høres i hastigheter fra 70 -110 (ikke før det er kjørt ca. 5 km dvs. ikke når kald)
- Ingen forskjell med klutsj inne eller ute
- Ingen slark i hjullager funnet
- Kan høres ut som om det kommer fra kardangen...

Noen tips om hva jeg bør sjekke?
(har prøvd hos forhandler - ingen hjelp å få der.)
Har selv en lyd der frekvensen synes å være uavhengig av motorens turtall, og om clutch er inne eller ute.
Kan minne litt om en sliten viftemotor i en bil. (U)lydens frekvens høres ikke ut til å være proporsjonal med
hastigheten til sykkelen. Lyden høres ikke før sykkelen når en viss minimum hastighet, på kanskje 5-10 km/t,
og opphører også før fullstendig stopp, ved retardasjon.
Jeg synes det er pussig at lydens frekvens ikke høres ut som den følger sykkelens hastighet.
Den kommer fra et sted foran på sykkelen, og jeg vil tro det er forhjulet. Da vil jeg tro at det enten er fra
en av de to bremseskivene, evt lager i forhjul.
Når jeg løftet forhjulet fra bakken og dreide det rundt, klarte jeg ikke å frambringe samme lyd. Kanskje var
både hastigheten for lav og/eller belastning for lav (pga vekt av fører var borte). Sykkelen er en CB 1100 F.
Noen som har peiling, og en formening om hva lyden kan skyldes?
Null lagerslark i forhjulet (må bare spørre for ordens skyld)? Siden det kommer allerede ved 10km/t er det neppe dekkene som bråker. Om hjulet løper fritt er det vel heller ikke bremsene.
Hjulet virket å løpe fritt, ja. Enig med deg; har mindre tro på at det er bremsene, da..
Skjønner heller ikke helt at det kan være dekkene, siden lyden ikke varierer så mye med hastigheten.
mvh

-gsx750_80

IceBear
Innlegg: 1
Registrert: 07 jul 2017, 09:57
Motorsykkelen din: GS 1200

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av IceBear »

Hei MCdudes !

Har lest tråden om denne ulyden i en GS 1200. Har selv en slik maskin, og forbanner meg grønn :crazy: over trolig den samme romlelyden, som lett kan forveksles med et lager som er i ferd med å ta kvelden :scratch :prf

Tidlig i fjor, før jeg byttet fordekket, var romlelyden moderat, og ikke noe mer enn jeg hadde bemerket meg etter innkjøpet av GS'en.
MEN lyden ble verre etter dekkskifte, og jeg tenkte som så at nå har dekkverkstedet dratt til litt mye mot et døende lager. Hadde deretter sykkelen på storservice på Speed i Sandefjord, og ba dem SPESIFIKK beskjed om å sjekke lagrene foran da jeg skulle på langtur til Sveits, og ville nødig få slike problemer på veien. Konklusjon: Ingen feil på bremser eller hjullager, men de konkluderte med at det var dekket som lagde støy. De hadde også hørt om andre som hadde klaget på dekktypen.
Jeg mener selv å oppleve (som deg) økt ulyd etter en stund med kjøring, og hører noe variasjon i lyden mot ulik type asfalt (ny - gammel - i hjulspor - midt i veibanen eller på glatte markeringsstriper). Ergo er min konklusjon at dekket lager delvis ulyd mot underlaget, men trolig også mot luftstrømmen ( i overkant av hjulet mot kjøreretningen). Sistnevnte kan stemme godt fordi jeg på turen til Sveits i varmt vær (35 - 40 grader) så kunne lyden bli helt borte - Så noe her er temperaturavhengig.
Ingen endring i lyd med en eller to på, bagasje eller ikke, bremsene delvis inne eller klutch'en inne, så min oppsummering blir den samme som Speed konkluderte med: DEKKET !!!

Det har vært mange artige forslag her inne på å lokalisere ulyden i fart :lol , men hadde jeg vært god på å kjøre på bakhjulet (da det er fordekket mitt som er problemet) vil jeg satt dama på at ulyden hadde blitt borte. :twothumbs:
Nå synes jeg det blir for dumt / kostbart å bytte dekket allerede, så jeg får irritere :crazy: :crazy: :crazy: meg en stund til over "lagerlyden" før jeg skifter igjen.
Denne gang et annet fordekk enn fra METZELER

Keiko
Innlegg: 3
Registrert: 10 jul 2017, 23:19
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av Keiko »

Hei. Har du funnet ut av lyden i 13.mod GSen? Har en ide om hva det kan være.

Brukeravatar
poulet_cavalier
Innlegg: 1269
Registrert: 25 feb 2012, 21:55
Motorsykkelen din: R1200GS
Sted: Asker

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av poulet_cavalier »

To år gammel tråd :-)

Har solgt sykkelen og har en 15 modell uten ulyder (bortsett fra de vanlige GS lydene).
FLICKR: https://www.flickr.com/photos/132823894@N04/
Be silent, or say something better than silence
-Pythagoras

Divemaster
Innlegg: 1
Registrert: 07 mai 2019, 20:36
Motorsykkelen din: GS 1200

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av Divemaster »

Hei
Har samme sykkel og modell.
Er helt jæ.... å høre på denne ulyden som blir rimelig intens i høyere hastigheter, men den begynner allerede ved 50 km/t.
Det kommer fra framhjulet, og har lenge mistenkt lageret. Har hatt sykkelen 2 ganger på Speed hvot de konstaterer at det ikke er noe galt med lageret, men jeg er fortsatt usikke på dette fordi:
Jeg har forsøkt å bytte dekk, ligget tett på en trailer for å finne ut om det er luftmotstanden som lager lyden mot alle kantene i fronten (designet), forsøkt ulikt type lufttrykk, clutch inne, brems i svinger, ulikt underlag osv uten merkbar forskjell. Men som noen er inne på i tråden: I enkelte tilfeller blir lyden en sjelden gang helt ut av det blå bare borte - Å hvilken fred å få 🤗
Så om noen der ut virkelig har funnet ut av hva dette fenomenet er ville et konkret svar vært fint å få uten en masse spekulasjoner på hva det kan være.

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22857
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av Bjerknez »

Divemaster skrev: 07 mai 2019, 20:48 Hei
Har samme sykkel og modell.
Er helt jæ.... å høre på denne ulyden som blir rimelig intens i høyere hastigheter, men den begynner allerede ved 50 km/t.
Det kommer fra framhjulet, og har lenge mistenkt lageret. Har hatt sykkelen 2 ganger på Speed hvot de konstaterer at det ikke er noe galt med lageret, men jeg er fortsatt usikke på dette fordi:
Jeg har forsøkt å bytte dekk, ligget tett på en trailer for å finne ut om det er luftmotstanden som lager lyden mot alle kantene i fronten (designet), forsøkt ulikt type lufttrykk, clutch inne, brems i svinger, ulikt underlag osv uten merkbar forskjell. Men som noen er inne på i tråden: I enkelte tilfeller blir lyden en sjelden gang helt ut av det blå bare borte - Å hvilken fred å få 🤗
Så om noen der ut virkelig har funnet ut av hva dette fenomenet er ville et konkret svar vært fint å få uten en masse spekulasjoner på hva det kan være.
som Icebear OG et mc verksted har nevnt. Bytt dekk :thumleft

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5218
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Ulyd... (BMW R1200GS, 2013)

Legg inn av dypen »

Mekanisk stetoskop er et fantastisk verktøy for å finne kilden, har ett i garasjen jeg arvet etter far 😊

http://www.instrumentbutikken.dk/shop/m ... -510p.html
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Svar