Noe galt med kjedestrammer?

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Brukeravatar
mammut89
Innlegg: 248
Registrert: 07 jan 2012, 15:28
Motorsykkelen din: S1000R
Sted: Oslo

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av mammut89 »

da burde den være helt fin

sett sykkelen på midtstøtten og sett den i fri. så måler du slacket så vrir du litt rundt på hjulet til kjedet har beveget set ca 10-15 cm. mål igjen og repeter til du er helt rundt. Hvis du finner partier som er slackere så er det best med nytt kjede. hvis det er jevnt så burde strammingen gå greit, da er det andre ting som må sjekkes
Kjørelengde : 2010: 6000km , 2011: 13 000km , 2012: 16 000km, 2013: 9000km, 2014: 14 000
Banedager: 2010: 0 , 2011: 4 , 2012: 2, 2013: 2, 2014: 2 2014: 3

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av cannon »

mortenolb skrev:Vet ikke om dere bare har lest nedre halvdel av tråden, men jeg skrev at jeg fikk justert kjedet riktig, men at dagen etter var det for slakt igjen.
Hvis du justerer kedet for stramt så vil det slakke seg etter bare en liten kjøretur, både på grunn av at bakhjulet trolig vil bli drattt fremover og fordi kjedet vil strekke seg. Pass på at du har nok slakk i kjedet. Det skal kunne beveges 3-4 cm opp/ned på et punkt midt mellom bakre og fremre drev.

Hjulbolt/mutter bak skal normalt trekkes til med mer enn 100 NM, dette utgjør 10 kilo på en 1 meter lang nøkkel, noe som tilsier rundt 40 kilo på en nomal skralle. Kan du ha dratt til for lite? Hvis du trekker til for lite så vil selve strammemekanismen bli ødelagt fordi den ikke er sterk nok til å tåle presset fra kjede/motorkraft. Kanskje derfor du har trøbbel med strammeskruen?

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av mortenolb »

Altså, det er ingen sjanse for at jeg har skrudd til for lite, jeg har nesten garantert skrudd til for hardt.

Og jeg får ikke helt målt hvor mye slakk det er, fordi det tar oppi svingarmen og da kunne jeg fortsatt tatt det lenger :P Nå er ikke det ekstremt mange cm før det tar i svingarmen på sykkelen min, men.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av mortenolb »

Nå har jeg avtalt å spise middag hos mamma i dag, så da tenker jeg å prøve å se mer på dette mens jeg først er der. Sier ifra konklusjonen min etterpå!

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av mortenolb »

Nå kan jeg meddele at det skjer ikke en dritt når jeg skrur på høyre side. Fikk flytta på hjulet for hånd med en gang, på høyre side, men det tok slutt.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av mortenolb »

Og nå er problemet på begge sider. Hjulet står dritskeivt og jeg fåkke gjort noe med det.

Brukeravatar
Flanker
Innlegg: 1530
Registrert: 19 apr 2013, 09:02
Motorsykkelen din: Triumph Tiger Explorer
Sted: Berger, Svelvik
Kontakt:

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av Flanker »

Har du fått skrudd strammeskruen ut av noe gjengesystem som igjen justerer? Anbefaler å søke opp en sprengskisse på nett for å forstå mekanismen skikkelig, før du gjør noe mer.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av PCP »

Kan høres ut som strammer er skadet.
Men din forklaring om strammeskrue som "bare skrur seg ut" er ikke helt forenelig med strammesystemet jeg har sett på tilsvarende sykler. Men det finnes i alle fall tre hovedtyper, en med justeringen i et spor på siden av svingarm, en med justeringskrue i bakkant hvor gjengene sitter inni "glideklossen" som drar med seg hjulaksel, og en hvor man har mutter i bakkant av svingarm, som drar "glideklossen" med seg bakover. Mer og mer av bolten justeringsmutter sitter på blir da synlig når det strammes.

Et bilde av strammer hadde uansett gjort det lettere å mene noe fornuftig om saken. ;-)

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av mortenolb »

Glemte selvfølgelig å ta bilde av den når jeg holdt på.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Sv: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av mortenolb »

Bilde

Sånn ser det ut nå. Skeivt som faen. Virker som hjulbolten har låst seg på høyre side.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av cannon »

Mangler det en spacer/avstandshylse mellom nav og baksving? Eller noe feil med innfesting av baksving ?

Brukeravatar
bjornen
Innlegg: 245
Registrert: 01 sep 2012, 19:17
Motorsykkelen din: 2 stk honda, en gammel + en ny
Sted: Drammen

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av bjornen »

jeg pleier å ta en tur innom fatter'n hver søndag (han bor på Nøtterøy).
ikke at jeg er noen ekspert, men har jo skrudd noe
hvis det ikke har løst seg tidligere kan du sende meg en PM,
så kan jeg stikke innom og prøve i bidra litt

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av PCP »

Var ikke så lett å se helt sikkert på bildet, men for meg ser det ut som hjulet nå er for langt bakover på høyre side?. Da må du isåfall slakke høyre justeringen (skru mot klokka, og dytte hjulet fremover).

Ser ut som du har strammer av denne typen;
Kjedestrammer bak.JPG
Dersom dette stemmer så er eneste måten justeringsskruen kan komme ut på, enten at du skrur feil vei, eller den vil også kunne komme ut dersom du bare drar hjulet bakover, uten å røre strammeren. Den er bare istand til å trekke hjulet bakover, den dytter det ikke nødvendigvis fremover igjen, dersom man vil den veien (isteden kommer bare skruen ut, som du ser har skjedd på den venstre på bildet)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
mortenolb
Innlegg: 3615
Registrert: 03 mai 2013, 23:02
Motorsykkelen din: 2020 Ducati Multistrada 950 S
Sted: Siggerud

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av mortenolb »

Det stemmer som du sier, og jeg bare tenkte feil før jeg fikk sett på det på nytt. Det som nå har skjedd er at den har låst seg i stillingen på bildet. Skrudde skruen langt nok ut til å vri på plata og se inn. Fikk ikke rikka på hjulet med håndkraft eller spark, så skal få til noe med treklossbog hammer.

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Noe galt med kjedestrammer?

Legg inn av PCP »

Ok, det høres ut som du bør begynne helt på nytt, og gjerne løsne begge justeringsskruene så du er sikker på at det ikke står i spenn på noe vis. Start så med kjedet relativt slakt, og konsentrer deg om å få hjulet rett først. Deretter stramme litt og litt på begge sider, til kjedet får riktig slakk.

Det er viktig at du får hjulet/akselen til å gli relativt lett i justeringssporet. Som andre vel har nevnt, så er justeringsskruene ikke ment å overføre noe krefter å snakke om, de er der bare for å gjøre det enkelt å flytte hjulakselen mer presist enn hvis man måtte dratt hjulet frem og tilbake med hendene.

Svar