Lav oljetemp ved driftsvarm motor

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av Olden »

Hallo.
Jeg har opplevd at oljetemperaturen på motoren har gått mye ned ifra starten på sesongen til slutten.
Sykkelen det dreier seg om er en 2014 Ktm 1290 Superduke LC8 V-twin.

Når jeg fikk skilter i april så var temp under kjøring på 74-80 grader. På tomgang så gikk den raskt opp i over 90 grader.
Etter hvert igjennom sesongen så har temperaturen gått mye ned. Den siste tiden jeg kjørte så fikk jeg den ikke over 50 grader ved varm motor. Den lå på 47-49 grader og ved bykjøring/snik kjøring så steg den opp til 50 grader. Utetemperatur da var ca 15 grader.

Jeg har tatt kontakt med to forskjellige forhandlere for å se om jeg får ulike svar.
Den ene kom med svar dagen etterpå at jeg ikke skulle bry meg om dette, da det var kjølevæska man skulle se etter. (Den er normal)
Den andre har enda ikke svart etter snart 2 måneder.

Hva mener dere?
Er det normal at oljetemp synker så mye?
Er det noe å bry seg om i det hele tatt som den ene forhandleren mener?
Jeg syntes det virker rart, og mener at olja burde holde temperaturen oppe slik som i biler.
Det kan vel også være en sensor som ikke fungerer skikkelig?

Sykkelen er ny i år, og har hatt 3 oljeskift i løpet av sesongen.

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 1041
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
Motorsykkelen din: Din MC her

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av Rune75 »

Du kan jo måle temperaturen på olja med et steketermometer for å sjekke om det stemmer.

Brukeravatar
SuperMorten
Innlegg: 5292
Registrert: 03 mar 2012, 04:23
Motorsykkelen din: 2005 BMW R 1200 RT
Sted: Åsgårdstrand

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av SuperMorten »

Hva baserer du temperaturen på? Har ikke noe greie på det, men tenker dersom alt annet er likt, må det være temperaturmåleren som er feil..
[album]3061[/album] [album]3503[/album][album]4642[/album]

Never Ride Faster Than Your Angel Can Fly

Kjørelengde 2012 - 8500 km
Kjørelengde 2013 - 21449 km
Kjørelengde pr 20.6.2014 - 7259 km

ZZR-Erling

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av ZZR-Erling »

En ny motor går varmere til den er innkjørt..

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av Olden »

Jeg kan prøve å måle med ett termometer neste gang bare for å se :)
Jeg kan se temperaturen på olja i kjørecomputeren. Kjølevannet har bare ei søyle som er stabil.

Innkjøringa på denne var 1000km. Den har nå kjørt 19 551km, men jeg trodde olja skulle holde seg god å varm uansett?
Kanskje jeg har oversett noe som sier at det ikke er tilfelle på en mc motor?

Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av Tysnes »

hei. ikkje normal att oljetempen er så lav. smøreevnen til motorolje er ikkje optimal før ved ca 70 grader. mest sannsynleg att måleren ikkje er riktig, da olje ikkje leder varme like godt som vann. litt rart svar att en ikkje skulle bry om oljetempen.

ZZR-Erling

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av ZZR-Erling »

Olden skrev:Jeg kan prøve å måle med ett termometer neste gang bare for å se :)
Jeg kan se temperaturen på olja i kjørecomputeren. Kjølevannet har bare ei søyle som er stabil.

Innkjøringa på denne var 1000km. Den har nå kjørt 19 551km, men jeg trodde olja skulle holde seg god å varm uansett?
Kanskje jeg har oversett noe som sier at det ikke er tilfelle på en mc motor?
Ja "innkjøringa", men motoren slipper gjerne ikke før 15-20 000km, dog er 50 for lavt.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av AJ »

At motor- og oljetemp'en er på rett nivå er vesentlig for optimal driftstempoeratur og smøring av motoren. Særlig toppene slik at alle eventuelle tilløp til kondens fordamper. Hvis ikke står man i fare for at motoren utvikler "majones" som samme med kondens fort kan gi slitasje på vitale deler som kamaksler (lobe, tappets), sælig før motoren oppnår optimal driftstemperatur.

Det viser seg faktisk at mange nye MC-motorer overkjøles under bestemte forhold til tross for mager bensinblanding pga. av strenge utslippskrav.
Noen mener også at slip-on potter øker overkjølingen fordi disse er enklere konstruert med hensyn til gjennomstrømning og dermed leder varme bedre og mer effektivt enn originalanlegg.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av Busa Trond »

Ring til Spinnin Wheel AS, dem har greie på slikt.

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av Olden »

Jeg hadde håpet på litt bedre service og bedre svar fra forhandler på noe så viktig som dette.
Jeg får ta en ringerunde til flere forhandlere å høre.

Svaret jeg fikk om at jeg ikke skulle bry meg om oljetemp men heller se på kjølevæske kom nettopp ifra Spinnin Wheel!

Edit; Jeg leita opp mailen igjen og det ser ut som om jeg husket litt feil hva som sto der, men jeg stiller samme spørsmål til svaret..
" Hei. Oljetempen må bare være som den er da den ikke har noen form for termostat som regulerer den. Gå etter vanntempen det er den som gjelder "

Brukeravatar
Busa Trond
Innlegg: 2724
Registrert: 23 sep 2010, 20:58
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2016

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av Busa Trond »

Skal du få resultat, så bør du ringe til verkstedet, dem er flinke.
(Dem drukner sikkert i mail og alskens dritt på folk som skal ha byttet det og det og det og det som dem har kjøpt på Biltema osv osv...... ) Du har sikkert ikke truffet den rette. Det blir sikkert litt mer privat hvis du ringer dem, om du ikke er kunde der da og har en du kan forholde deg til.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av cannon »

Hvorfor ikke finne ut hva som skal være normal arbeistemp på motoroljen? Det bør jo være spesifisert når den har tempmåler for oljen. Prøv et forum for ktm. Feks
http://www.superduke.net/forum/viewtopi ... =5&t=22803" onclick="window.open(this.href);return false;

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av PCP »

Generelt er jo svaret du har fått fra Spinnin Wheel riktig, det er normalt ingen temperatur-regulering for oljen. Og som AJ påpeker er det nok vanlig med "overkjøling" av olje fordi det må tas høyde for at den må tåle både kø-kjøring og hard-kjøring i 35 graders sommervarme.

Det finnes jo mange forskjellige motor-designer, men nyere biler jeg har hatt med oljetemp-måler har også hatt vannkjølt olje. Dvs man har en varmeveksler der kjølevann og olje går sammen i en klump (naturligvis i separate rør) slik at varmen fra olje tas opp av kjølevann. Om vinteren fungerer dette til en viss grad andre veien, oljen varmes over tid opp av kjølevannet. Nå har ikke alle biler dette, men nevner det bare som eksempel på at hva man ser i bilen ikke nødvendigvis er sammenliknbart med MC.

Men jeg ble litt nysgjerrig på dette problemet ditt, og tittet litt på designen til KTM 1290. Jeg ser da at den har en ganske uvanlig og fancy smøresystem, med tørrsump-smøring, der oljen ikke er under veivaksel i bunnen av motor på vanlig måte, men samles i et reservoar fremst på motoren (der du har nivåglasset). Det i seg selv bidrar nok til en god del ekstra kjøling fra fartsvind.

Du har jo også en dedikert oljekjøler på høyre side av motoren, og selv ville jeg nok gjort et forsøk med å "pakke inn" den med noe (feks alufolie eller lign), og se hva det eventuelt gjør med oljetemperaturen. Selvsagt må man da følge godt med på temperaturen.

Er jo også greit å være noenlunde sikker på at det ikke er snakk om en måle/sensor-feil. Hvis man kjenner med hånden både på selve oljekjøleren, og på området rundt nivåglass, så bør man kjenne om det er 40 eller 100 grader, og dermed hvorvidt det tempmåleren sier er sannsynlig eller ei.

Oljekjøleren er altså den med blått rundt her;
KTM oljekjøler.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Olden
Innlegg: 136
Registrert: 20 nov 2014, 01:37
Motorsykkelen din: SR

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av Olden »

Setter pris på alle svar jeg har fått her!
Oljenivået er helt optimalt. Dette er sjekket nøye over hele sesongen!

Jeg var en tur i "storbyen" og var innom forhandler og spurte videre om dette problemet.
Han hadde kontakt med KTM Skandinavia som ikke hadde vært borti akuratt dette. De ville satt en finger på en giver/føler.

Rune75 : Det var faktisk ett godt tips jeg ikke hadde tenkt på! Takk for den! :-) Jeg avtalte med forhandler at jeg skulle prøve ut dette før vi gjorde noe mer.

Jeg startet opp sykkelen igår og lot den gå på tomgang til den steg over 40 grader på display.
Kjørte så 5km hvor tempen holdt seg på 42grader. Lot den så stå på tomgang til den kom over 50 grader.
Stoppa sykkelen og stappa steketermometeret nedi oljebadet. 51 grader på display på sykkelen, og termometeret viste 86 grader! :thumleft
Når jeg kom hjem igjen etter 5km så gjorde jeg det samme, men stoppa sykkelen når den viste 45 grader. Fikk da en maks temp på 76 grader med steketermometeret.

Snakka så med forhandler og han bestiller inn en ny giver som blir byttet på vårparten når jeg starter sesongen igjen! :-)

cannon : Drøftet det med normal arbeidstemperatur på oljen med forhandler igår, men han visste ikke dette.
Har vært innom det forumet litt, og det er faktisk jeg som startet den tråden du linket. Det problemet som er i den tråden med kondens er løst. Det ble helt slutt når det ble litt varmere i været og sykkelen ble mere brukt. Forhandler var informert da også. :-)

PCP : På en måte er svaret jeg fikk fra Spinnin Wheel riktig, men jeg mener at oljen må få litt temperatur for at smøreevnen skal bli optimal slik som Tysnes skriver.

Sykkelen har et uvanlig og fancy smøresystem som du sier. Reservoaret er også utsatt for mye vind og kjøling i fart slik det er konstruert. Jeg har prøvd å pakke inn oljekjøleren med både papp og folie (hver for seg) uten store forandringer.

Jeg har kjente på oljekjøler og reservoar igår etter at jeg stoppa sykkelen for siste gang. Tempen var nok over 45+ begge plasser, men reservoaret var noe varmere.

Jeg har muligens løst dette problemet som du kan lese litt tidligere i dette innlegget, når jeg stappa ett steketermometer i oljebadet for å se hvilken temp jeg fikk da kontra det som vises i display. Ny føler er bestilt, så vi prøver dette til våren når jeg tar ut sykkelen for sesongen. :-)

Brukeravatar
PCP
Innlegg: 562
Registrert: 06 okt 2012, 18:29
Motorsykkelen din: Honda VFR750 (1996)
Sted: Høvik

Re: Lav oljetemp ved driftsvarm motor

Legg inn av PCP »

Å ja, men det høres jo bra ut. Når du både ser noe helt annet på steketermometeret, og heller ikke så nevneverdig endring ved tildekking, peker jo alt mot sensorfeil, så da har du sikkert funnet løsningen. :D

Svar