Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27180
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

RVS TECHNOLOGY®+ MC CHAIN LUBE og annen kjedespray...

Legg inn av AJ » 31 okt 2008, 01:10

Jeg monterte Hawkeoiler Chain Oiler på min Yamaha TDM 900 i sommer, men fjernet den nå i høst da jeg skulle vinterlagre sykkelen. Årsaken var at dysen til kjedet stadig vekk dryppet olje ned på kjedet til tross for at Hawkeoileren var 'slått av', dvs. ikke aktivert (noe slike innretninger selvfølgelig ikke er når sykker'n står parkert med tenning avslått...).

Dette irriterte meg såpass mye at jeg bare måtte fjerne hele greia.
Kommer antakelig ikke til å montere noen ny kjedesmører, men vil gjerne bruke andre ting som også bidrar til å forlenge levetiden til kjede og drev.
Påmontere oljesmørere som Hawkeoiler og Scottoiler øker levetiden; ingen tvil om det. Men så lenge det blir oljesøl på garasjegulvet er nok ikke dise lsøningene noe for meg...

Det kan derimot RVS TECHNOLOGY®+ MC CHAIN LUBE for motorsykkelkjeder være!
Påstås å kunne 'reparere' kjeder slik at de nærmest framstår som nye og dermed øke levetiden betydelig.

Er det noen her som har erfaring med dette produktet?

Og hva anbefales av annen kjjedeolje/spray/fett?

Gode råd og erfaringer mottas med takk.

RVS sprayen skal visstnok ikke brukes som en ordinær kjedespray, men er ment som en kjedebehandling, om jeg forstår produsent/forhandler rett.

Brukeravatar
rogg
Innlegg: 3303
Registrert: 16 jun 2004, 22:17
MC: BMW R 1100 RT -99. BMW K 1200 LT -04
Sted: Berger
Kontakt:

Legg inn av rogg » 01 nov 2008, 23:41

Kan ikke huske at jeg har hørt om dette stoffet en gang. Høres helt utrolig ut, at det bygger opp kjeden, så den kan bli for stram...Hmmmm
Du får prøve det ut, og legge ut testresultatet.
Jeg gikk fra kjede til kardang... Mye enklere.
Rogg..
Sees på veiene...


SMIA MC

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27180
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Legg inn av AJ » 02 nov 2008, 02:05

rogg skrev:Kan ikke huske at jeg har hørt om dette stoffet en gang. Høres helt utrolig ut, at det bygger opp kjeden, så den kan bli for stram...Hmmmm
Du får prøve det ut, og legge ut testresultatet.
Jeg gikk fra kjede til kardang... Mye enklere.
Tja, om produktet holder hva det lover er jeg nok noe usikker på, men fant det likevel verd å prøve...

Ellers kan nok fort min neste sykkel bli en med kardang... 8)

Ragnhild

Legg inn av Ragnhild » 02 nov 2008, 09:48

AJ, burde ikke den sykkelen du har nå hatt kardang? :angel7:

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27180
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Legg inn av AJ » 02 nov 2008, 09:56

Ragnhild skrev:AJ, burde ikke den sykkelen du har nå hatt kardang? :angel7:
Mange mener det, ja... Men TDM leiren, for å si det slik, er delt i synet på dette. Mange TDM eiere i England kjører på med slike kjedesmørere, mest Scottoiler.
Selv hadde jeg, som nevnt ovenfor, Hawkeoiler, men likte ikke at systemet lakk olje fra påføringsdysen når sykker'n sto parkert.
Mulig produksjoinsfeil, men jeg tror ikke jeg gidder å mase med noen reklamasjon overfor selgeren/produsenten i USA...


Uansett så har jo kjede og drev holdt i 30.000 km nå så da er det kanskje ikke så mye å mase med uansett. Det er bare å ta de to minuttene det tar å spraye kjedet med god kjedespray fra tid til annen... 8)

Men jeg må si det frister litt med kardangsykkel likevel...

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
MC: Din MC her

Legg inn av Jalmar » 02 nov 2008, 12:14

Jeg har mest hatt kjededrevne sykler, og syns det var flott å få en med kardang. Kardang krever sitt i vedlikehold den også, men det innskrenker seg vanligvis til smøring av splines og skifting av olje. Renslig er det også.

En av de største bakdelene med kardang, slik jeg ser det, er at man står fast den dagen noe ryker. På en kjededrevet sykkel kan man ha med seg et reservekjede og komme seg videre hvis noe skjer.

Den største bakdelen med kjede er vel at man får mye jobb med rengjøring av sykkel. Dette tar ikke jeg så veldig tungt. Kjører mye på grusveier og disse grusveiene blir gjerne saltet for å dempe støving. Så jeg ser på oljespruten fra kjedet som fin rustbeskyttelse. Ikke pent, men da er det i hvert fall synlig at sykkelen er i bruk. :lol:

Jeg bruker Silkolene kjedespray. Den trekker fort inn i varmt kjede, og den spruter ikke så altfor mye. Kjører som regel rundt 25000 på ei kjedepakke. Bytter gjerne så tidlig for da er det fortsatt mulig å bruke "gamlekjedet" som reservekjede.

For de som ønsker å spare litt på kjedebudsjettet kan jeg nevne at Tess selger Renold-kjeder i de fleste størrelser/styrker metervis. Sist jeg kjøpte Renold-kjede ga jeg drøyt 700 kroner meteren. Blei noe billigere enn å kjøpe ei ferdig pakke.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Pollti

Legg inn av Pollti » 06 nov 2008, 19:49

Skal du selge kjedesmøreren din AJ så gi beskjed. ( Jeg er en sløkkas til å smøre kjedet :Laughing: )

Brukeravatar
Jalmar
Innlegg: 1979
Registrert: 31 okt 2008, 10:56
MC: Din MC her

Legg inn av Jalmar » 06 nov 2008, 20:25

En ting som jeg savner er de gode gamle kjedekassene. På den gamle Jawaen jeg hadde var det heldekkende lukket kjedekasse. Kjedet satt godt beskyttet mot ytre påvirkning og sykkelen blei beskyttet mot oljespruten fra kjedet. Man kunne få helt utrolige kjørelengder på kjedene på disse syklene.

Har fundert litt på å lage en slik kjedekasse til Gamle også. Men det er fortsatt på funderingstasiet. Blir ikke lett å få til et opplegg rundt fordrevet. :[-X:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle" For tiden uregistrert
2000 Kawasaki ZG1200 Voyager Still going strong
2015 Kawasaki KLX250S Flytter inn i garasjen i løpet av mai
2014 Citroen Berlingo 1,6 HDI Proff Lang utgave



c")

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27180
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Legg inn av AJ » 07 nov 2008, 00:54

Pollti skrev:Skal du selge kjedesmøreren din AJ så gi beskjed. ( Jeg er en sløkkas til å smøre kjedet :Laughing: )
Skal se over systemet i helgen og hvis jeg synes det er salgbart så skal du nok få beskjed... :wink:
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27180
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Legg inn av AJ » 09 nov 2008, 18:33

AJ skrev:
Pollti skrev:Skal du selge kjedesmøreren din AJ så gi beskjed. ( Jeg er en sløkkas til å smøre kjedet :Laughing: )
Skal se over systemet i helgen og hvis jeg synes det er salgbart så skal du nok få beskjed... :wink:
Ser lite salgbart ut etter at jeg demonterte det, gitt... :[-X: Du kan få flere detaljer på PM hvis interessert... Kun småting som lett fikses, vil jeg tro.

Kommer ikke til å selge det, men du kan gjerne få det mot å betale hva det koster å sende det...
En som har godt praktisk håndlag med tekniske innretninger kan helt sikkert får orden på denne Hawkeoileren...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Pollti

Legg inn av Pollti » 09 nov 2008, 18:43

Helt greit AJ. Sikkert bare litt slanger og greier tenker jeg. Er på reisefot nå men kan vi ta det om en 10 dagers tid tror du ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 27180
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Legg inn av AJ » 09 nov 2008, 18:54

Pollti skrev:Helt greit AJ. Sikkert bare litt slanger og greier tenker jeg. Er på reisefot nå men kan vi ta det om en 10 dagers tid tror du ?
Den er grei, vettu! :thumbsup:
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Baron von Waffel
Innlegg: 1882
Registrert: 05 nov 2008, 11:11
MC: §usuki DL1000 Vstrom, Honda Varadero 125
Sted: Oslo, Dal/Brenna

Legg inn av Baron von Waffel » 09 nov 2008, 19:12

RVS kjedespray høres så bra ut at jeg umiddelbart tenker "Lurium". Men om noen sjekker det er det av stor interesse å høre resultatet.
Min Stolte Gnager - §uzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren -Honda Varadero 125

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 5539
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
MC: Harley Davidson Electra Glide Classic
Sted: Alta

Anbefalt kjedespray

Legg inn av Jompa » 05 mar 2011, 19:20

Hvilken kjedespray er best ?
Jeg har en ny o-ringskjede ( som enda ikke er montert) og vil ta best mulig vare på den.
Jeg er ute etter en spray som både smører godt, henger lenge på kjeden, og trekker til seg minst mulig støv.
Galskap er å gjøre det samme om igjen og om igjen,
og forvente ett annet resultat.
Albert Einstein

Duville
Innlegg: 2136
Registrert: 06 jan 2010, 22:19
MC: Honda --700-

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Duville » 05 mar 2011, 19:46

nei - je vet ikke for jeg har ikke kjede :)

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 8 gjester