Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
ZZR-Erling

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling »

Haifinner og eller varierende stramming er grunn for å bytte. Stive ledd likeså om du ikke får de løs.

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av NeXtGeN »

Byttet kjede nå :) Jeg kunne pelle o-ringer som stakk ut i leddene, så det var på tide Bilde

NeXtGeN
Innlegg: 82
Registrert: 24 sep 2018, 14:13
Motorsykkelen din: Suzuki GSX-R 750

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av NeXtGeN »

AJ skrev:@NeXtGeN:
Flyttet innlegget ditt til denne tråden hvor den er mer relevant.

Det er flere klare kjennetegn på at kjede og drev er såpass slitt at det bør byttes.
Trege ledd som du nevner i innlegget er et av disse. Treg bevegelse i leddene kan tyde på skadde O/X-ringer og/eller lekkasje av interne smøremidler i leddene som nettopp O/X-ringene skal holde på plass lengst mulig.

Om kjedet er slitt kan også måles på leddslitasjen, eller det mange benevner som at kjedet "strekker seg". Hvordan måle denne slitasjen står det gjerne noe om i instruksjonsboken. Det går helt enkelt ut på måle avstanden mellom X antall ledd. Er denne avstanden blitt større (lengre) enn det som nevnes som max.avstand i instruksjonboksen, er kjedet utbytningsklart.

Du kan også gå ut fra at kjedet er såpass slitt at det bør byttes når du hører en klar rytmisk klunkelyd fra kjedet når du triller sykkelen bakover. Det skjedde veldig tydelig på min forrige KTM med det tsjekkiskproduserte CZ kjedet.

Og til slutt, hvis dfrevene, spesielt det fremre, viser tegn til assymetrisk slitasje så bør det byttes. Assymetrisk i den forstand at drevtennene ser mer ut som haitenner enn den jevne bueformen drevet har som nytt.

En vil også kunne se slitasjeantydning på kjede ved å inspisere leddene nøye og sjekke avstanden mellom hvert ledd. Et kjede i god tilstand vil som regel ha kort og jevn avsdtand mellom leddene, mens et slitt kjede vil ha mer ujjevn avstand mellom leddene. Ofte også noen ledd med ganske mye større avstand. Kall det gjene "strekkskade"...
NeXtGeN skrev: 08 apr 2019, 09:15
AJ skrev:Kjørte bortimot det samme på originalt kjede og drev med min Yamaha TDM 900 i sin tid, faktisk.
Hadde da påmontert en halvautomatisk Hawkeoiler en sesong.
Hawkeoiler lages for øvrig ikke lenger.

Skal bli interessant å se hvor langt kjede og drev holder på KTM'en med Tutoro chainoiler'en...
Jeg spør de dumme spørsmålene jeg og håper på et lett fordøyelig svar :p Hvordan merker du at kjedet er ferdig brukt?

Jeg har noen ledd i kjedet mitt som står litt i «vinkel» når jeg har sykkelen på depotstøtta og snurrer dekket, er det tegn på at det bør byttes?
Bilde
Og takk for veldig godt og informativt innlegg AJ!


fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Spørsmål kjede/smørning

Legg inn av fjs »

Hei, hadde årlig service på torsdag og ser nå at kjede ser sånn her ut:
Bilde

(Det var ganske nylig smurt før service)

Har ikke sett hvitt kjede før, og kun kjørt 1 dag denne uka til jobb så tviler jo på at det er dritt fra veien (salt osv etter kalde netter og meldt snø)

Det virker ganske tørt, men går enkelt av og litt "klissete" når man skraper av litt. Er det noe å tenke på eller er det no fancy greier verkstedet har smurt på? (AGM Sarpsborg)

Jeg er ikke hjemme nå, men tenkte sjekke lista jeg fikk (over hva de gjorde) når jeg kommer hjem

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Spørsmål kjede/smørning

Legg inn av zarni »

Kjedevoks i motsetning til kjedeolje pleier jo å bli mer fast og klissete slik du beskriver det. Men alle de kjedevoksene jeg har prøvd har vært ganske nøytal i fargen. Er jo mulig at de har brukt en hvit kjedevoks da? Var kjedet slik når du fikk den fra service, eller har det kommet i ettertid?
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

Brukeravatar
zarni
Innlegg: 78
Registrert: 20 feb 2018, 09:46
Motorsykkelen din: KTM DUKE 790

Re: Spørsmål kjede/smørning

Legg inn av zarni »

zarni skrev: 08 mai 2019, 09:55 Kjedevoks i motsetning til kjedeolje pleier jo å bli mer fast og klissete slik du beskriver det. Men alle de kjedevoksene jeg har prøvd har vært ganske nøytal i fargen. Er jo mulig at de har brukt en hvit kjedevoks da? Var kjedet slik når du fikk den fra service, eller har det kommet i ettertid?
Når jeg tenker meg om er faktisk den kjedevoksen jeg bruker hvit, grunnen til at jeg ikke legger merke til det er at jeg pleier å tørke vekk det overfladiske etter påsmøring. Jeg bruker castrol chain spray o-r. Så tror dette bare er voks. Men da har de isåfall smurt innmari mye :crazy:
Sist redigert av zarni den 08 mai 2019, 10:01, redigert 1 gang totalt.
2015 BMW S1000R
2017 Honda MSX125
2015 Triumph Street Triple 675R
2015 KTM RC 390

fjs
Innlegg: 137
Registrert: 12 jun 2017, 11:23
Motorsykkelen din: Yamaha MT-09 SP

Re: Spørsmål kjede/smørning

Legg inn av fjs »

Det gir jo mest mening at dette er noe sånt ja, iom at jeg ikke har kjørt noe nesten etter service. Og ihvertfall ikke i vær som skulle gjort noe sånt her med kjedet =)

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

De har sprayet rikelig med hvit kjedespray.
ingen tvil.
husk å smøre selv også.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Toven skrev: 07 mai 2019, 19:33

Interessant video :)
det lille avviket spiller ingen rolle.
Det som er viktig er å ikke stramme kjedet for mye.
et stramt kjede får punktstrekk ved humper pga overbelastning og belaster også utgående lager på gearkasse voldsomt.
for god levetid så bør kjede være nærmere max slakk enn min slakk..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Absolutt.
Men en annen forklaring på hvorfor punktstrekking oppstår, som kanskje er mer en "illusjon" og årsaken er drevet som ikke er 100 % geosentrisk (feil ord sikkert, men om man forstår hva jeg mener i sammenheng med video).

SprintS955
Innlegg: 139
Registrert: 01 jul 2018, 21:08
Motorsykkelen din: `08 BMW K1200S

Kjedesmører?

Legg inn av SprintS955 »

Vasket "nye" sykkelen i går og fant en slangestuss som går ned på kjede. Hvordan fungerer dette og hva fylles på om eg klare å lokalisere resten?
IMG_20190520_163244.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

bieola
Innlegg: 47
Registrert: 29 sep 2017, 20:08
Motorsykkelen din: KTM 690 Enduro R 2019

Re: Kjedesmører?

Legg inn av bieola »

SprintS955 skrev: 21 mai 2019, 11:57 Vasket "nye" sykkelen i går og fant en slangestuss som går ned på kjede. Hvordan fungerer dette og hva fylles på om eg klare å lokalisere resten?
IMG_20190520_163244.jpg

Mulig at bildene i denne tråden kan være til hjelp? : https://www.triumphrat.net/sprint-forum ... arm-2.html
- KTM 690 Enduro R 2019
- Triumph Thruxton 900 2008

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Kjedesmører?

Legg inn av AJ »

SprintS955 skrev: 21 mai 2019, 11:57 Vasket "nye" sykkelen i går og fant en slangestuss som går ned på kjede. Hvordan fungerer dette og hva fylles på om eg klare å lokalisere resten?
Dette ser helt klart ut som en Scottoiler eller tilsvarende.
Selv har jeg Tutoro Chainoiler på min KTM med lignende oljepåføringsdyse mot bakdrevet og en oljebeholder godt synlig festet til passasjerfothvileren på høyre side.

Har du undersøkt om det er montert mer enn slangen og dysa på sykkelen din? Kan jo hende forrige eier har plukket av selve kjedesmøreren, men ikke tatt bryet med å fjerne slangen...
Kan hende smøreren er plassert bak et deksel eller noe?
Eneste måten å finne ut dette på er å følge slangen og om nødvendig fjerne deksler for å finne ut hvor den ender.
En oljesmører, avhengig av hvilken type dette er, kan være stripset fast til rammerør, evt. skrudd fast på de meste utenkelige steder... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av niko »

Min sitter under setet. Sjekk der også :-)

Svar