Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av oivindg »

AJ skrev: 08 jun 2020, 20:14
pekle skrev: 08 jun 2020, 19:58 Min skisse er bare et mindre utsnitt av den oyvindg tok. Vi er helt enige om at slakken skal være i størrelsesorden 25-30mm, men om man følger det som står i manualen til punkt og prikke (presser oppover, ikke drar nedover) og justerer til avstanden er 5mm, så får man trolig en slakk på 25-30mm.
Det er nok helt riktig.
Men etter mitt syn en klønete måte å beskrive det på siden det veldig lett kan misforstås slik at man justerer kjedeslakken til 5mm.
Og det er da man er ikke så rent lite ute og kjøre...
Beklager hvis jeg er frekk nå, men det høres ut som vi er enige om at hvis man leser bruksanvisningen og gjør som det står der, så blir det riktig.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 08 jun 2020, 20:16
AJ skrev: 08 jun 2020, 20:14
pekle skrev: 08 jun 2020, 19:58 Min skisse er bare et mindre utsnitt av den oyvindg tok. Vi er helt enige om at slakken skal være i størrelsesorden 25-30mm, men om man følger det som står i manualen til punkt og prikke (presser oppover, ikke drar nedover) og justerer til avstanden er 5mm, så får man trolig en slakk på 25-30mm.
Det er nok helt riktig.
Men etter mitt syn en klønete måte å beskrive det på siden det veldig lett kan misforstås slik at man justerer kjedeslakken til 5mm.
Og det er da man er ikke så rent lite ute og kjøre...
Det kan jeg være enig i - og det er jo muligens nettopp det som har skjedd med Elipsen
Til og med verkstedfolk ( :roll...) kan misoppfatte dette.
På samme måte som med "selvsikkerheten" de har med å ha ethvrt skruemoment "i henda", noe mange av dem definitivt ikke har.
Har opplevd dette mange ganger på KTM'ene mine når jeg bytter olje mellom skiftintervallene. Avtappingspluggene - to stykker - er nesten umulig å få løs etter at verkstedet har byttet olje på service. Momentet skal være 20Nm. Verkstedet drar til med det dobbelte, kjennes det ut som...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

oivindg skrev: 08 jun 2020, 20:21 Beklager hvis jeg er frekk nå, men det høres ut som vi er enige om at hvis man leser bruksanvisningen og gjør som det står der, så blir det riktig.
Vi er nok enige, men kanskje ikke helt om hvordan enkelte vil forstå manualen.
Mange vil antakelig oppfatte 5mm som kjedeslakkken og justerer i forhold til det. Og da blir det (katastrofalt) feil.
Derfor mener jeg fortsatt at det er bedre å opplyse om hva kjedeslakken skal være og måten å kontrollere og justere den på er bedre beskrevet og ikke egnet til misforståelse med tanke på hva slakken skal være.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av oivindg »

AJ skrev: 08 jun 2020, 20:27 Vi er nok enige, men kanskje ikke helt om hvordan enkelte vil forstå manualen.
Mange vil antakelig oppfatte 5mm som kjedeslakkken og justerer i forhold til det. Og da blir det (katastrofalt) feil.
Derfor mener jeg fortsatt at det er bedre å opplyse om hva kjedeslakken skal være og måten å kontrollere og justere den på er bedre beskrevet og ikke egnet til misforståelse med tanke på hva slakken skal være.
Ser poenget ditt. For meg som ikke har noen erfaring med mekking på motorsykler, så virker Husqvarnametoden enklere, men jeg ser at det er større sjanse for å gjøre feil.

Hadde vært smart om noen hadde laget motorsykler uten kjede, synes jeg. ;)
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

oivindg skrev: 08 jun 2020, 20:33 Hadde vært smart om noen hadde laget motorsykler uten kjede, synes jeg. ;)
Kjedet er vel det som fortsatt er mest brukt.
Også ser det ut til at flere og flere kardangdrevne sykler forsvinner fra markedet... Som f.eks Kawasakis kardangdrevne 1400 kubikker, Yamaha FJR 1300 synges også på siste verset. Og for noen år siden sluttet BMW å lage sin kardangdrevne K1300.
Også spøker det vel for Yamaha XT 1200 / Super Ténéré...
Kardangdrevne Triumph Trophy er også ute av produksjon...

Det som egentlig hadde vært ideelt ville vært innkapslet kjededrift i oljebad slik enkelte modeller hadde for mange, mange år siden.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Elipsen
Innlegg: 19
Registrert: 24 mai 2020, 18:39
Motorsykkelen din: Husqvarna Vitpilen 701 2018

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Elipsen »

Takk for fantastisk god tilbakemelding fra dere alle vdr. stramt kjede på min Vitpilen. Jeg må ha misforstått manualen totalt, skal skaffe en depotstøtte og gjøre et nytt forsøk så fort det lar seg gjøre. Det ble heldigvis ikke så mange milene med så stramt kjede :-) Blir spennende å se om klikkelydene er relatert til det stramme kjedet.

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pekle »

oivindg skrev: 08 jun 2020, 20:33 For meg som ikke har noen erfaring med mekking på motorsykler, så virker Husqvarnametoden enklere
Isolert sett så er det en enklere metode, da man får to faste punkter å gjøre én måling mellom. Undrer om metoden kunne vært universell

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

AJ skrev: 08 jun 2020, 20:41
oivindg skrev: 08 jun 2020, 20:33 Hadde vært smart om noen hadde laget motorsykler uten kjede, synes jeg. ;)
Kjedet er vel det som fortsatt er mest brukt.
Også ser det ut til at flere og flere kardangdrevne sykler forsvinner fra markedet... Som f.eks Kawasakis kardangdrevne 1400 kubikker, Yamaha FJR 1300 synges også på siste verset. Og for noen år siden sluttet BMW å lage sin kardangdrevne K1300.
Også spøker det vel for Yamaha XT 1200 / Super Ténéré...
Kardangdrevne Triumph Trophy er også ute av produksjon...

Det som egentlig hadde vært ideelt ville vært innkapslet kjededrift i oljebad slik enkelte modeller hadde for mange, mange år siden.
Innkapslet kjede og «naken» kjede er forlengst erstattet av den geniale oppfinnelsen tannreim. Ingen smøring eller oljeskift som på kardang, minimalt med etterstramming , lydløs, ingen nedskitnet bakfelg.
Ulemper ? Store reimhjul hvis det kan kalles ulempe.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Tannrem er fint men visse begrensninger.
Tåler dårlig grus og konstruksjonsmessig må motordrevet være i senter av aksel til bakramme.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6966
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Jompa »

mekkern skrev: 09 jun 2020, 00:18 Tannrem er fint men visse begrensninger.
Tåler dårlig grus og konstruksjonsmessig må motordrevet være i senter av aksel til bakramme.
Akkurat det siste burde egentlig alle kjedesykler også ha.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Smøring av kjede

Legg inn av Stigah »

Hei! Skikkelig teit spørsmål, men er én ting jeg er litt usikker på når det kommer til smøring av kjede.

Dette er min andre sesong med sykkel. Hver gang jeg har smurt kjede så har det alltid vært i forbindelse med vasking av sykkel. Så da har jeg en kost jeg kjøpte på Biltema som jeg bruker for å "vaske" kjedet, før jeg deretter smører. Men er dette nødvendig, hele tiden?
Har kjørt en del kilometer nå uten å ha smurt kjedet, men sykkelen ser ren og pen ut. Er det nødvendig å "vaske" kjedet hele tiden, eller holder det å smøre uten å vaske og rense først?

Takk for svar!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pekle »

Det kommer an på - er det allerede rent så er det ikke nødvendig. Er det støvete eller møkkete bør det vaskes litt først. Å legge på smøring oppå møkka har ingen særlig virkning.

Hvor ofte vasker og smører du nå? Kjøring i tørt vær på asfalt fordrer mindre vask og smøring enn grus og regnvær.

Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Stigah »

pekle skrev: 11 jun 2020, 18:52 Det kommer an på - er det allerede rent så er det ikke nødvendig. Er det støvete eller møkkete bør det vaskes litt først. Å legge på smøring oppå møkka har ingen særlig virkning.

Hvor ofte vasker og smører du nå? Kjøring i tørt vær på asfalt fordrer mindre vask og smøring enn grus og regnvær.
Takk for svar!

Kjører bare på finværsdager, og ikke på grus. Jeg skal innrømme at jeg smører nok mye sjeldnere enn jeg burde. Har snart kjørt 1000km nå uten å ha smurt og vasket sykkelen. Men kjedet er ikke tørt. Skal ut på en tur på lørdag, og håpet litt på at jeg bare kunne smøre på uten å vaske sykkelen, da den ser veldig ren og pen ut.

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Geiroe »

Kjører stort sett i pent vær på asfalt, smører ca. hver 50 mil.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Stigah
Innlegg: 26
Registrert: 07 mar 2019, 18:51
Motorsykkelen din: Kawasaki Vulcan S

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Stigah »

Geiroe skrev: 11 jun 2020, 19:07 Kjører stort sett i pent vær på asfalt, smører ca. hver 50 mil.
Hvordan pleier du å gjøre det? Bare smøre, eller vaske også?

Svar