Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Stian87 »

Bjerknez skrev: 11 mai 2017, 15:28 Vet ikke hvor du bor, men holder du til i Østfold så har både Leeres Motorsport og Alf Graarud Motul kjedespray i sine butikker.
Takk! burde selvfølgelig tenkt at det var relevant :lol Bor i Ski, så det er et stykke til Fredrikstad og Sarpsborg for å kjøpe kjedespray, men takk for tipset :)
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Bjerknez »

Tror nok de fleste mc sjapper selger Motul... uten at jeg skal si det bastant. Mener å ha sett det mange steder.

Toven

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev: 11 mai 2017, 17:44 Tror nok de fleste mc sjapper selger Motul... uten at jeg skal si det bastant. Mener å ha sett det mange steder.
Jeg bruker jo den paste saken bjerknez :)

Minimalt med gris, og jeg syntes den holder seg "fuktig" lenge. Prøver å rengjøre og smøre ca hver 50mil.
Tar jo lenger tid enn spray, men slepper å søle med spray.
Har tre tuber liggende.. så kommer til å ta noen år før jeg går over til noe annet i tilfelle :knegg

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Bjerknez »

Men vil ikke en klebrig overflate nettopp tiltrekke seg smuss og skitt?
Hadde dte ikke vert bedre med noe teflon lignende som gjør at ingenting fester seg til kjedet?

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av KevinmsR6 »

30 % på motul road på xl moto i dag:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Toven

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Toven »

Bjerknez skrev: 11 mai 2017, 22:17 Men vil ikke en klebrig overflate nettopp tiltrekke seg smuss og skitt?
Hadde dte ikke vert bedre med noe teflon lignende som gjør at ingenting fester seg til kjedet?
Ser poenget.
Vil ikke si det bygger seg opp med masse drit på kjedet. Helt normalt med skitt etter at kilometerne ruller. Det blir ikke klebrig :P
Sånn ved å sammenligne kjeder med andre som har brukt spray har jeg syntes at pastan holder seg bedre, andre kjeder har virka tørre.
Kommer jo også an på når disse ble smurt sist.. bare en liten observasjon

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Stian87 »

KevinmsR6 skrev: 11 mai 2017, 22:40 30 % på motul road på xl moto i dag:)
Takk Kevin, ble to flasker for å veie opp posten. :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av E-strom »

Bjerknez skrev: 11 mai 2017, 13:54 Litt usikker på om noen har nevnt dette her, men jeg spør nå uansett...

Er det noen har som har testet Motul sin Chain Paste? Tror den kalles C5. Er dette bare klineri, eller er det bra saker?

Jeg er veldig fornøyd med Motul Road, men jeg er jo åpen for å prøve noe nytt for å teste litt. Jeg er ute etter en kjedespray/smøring som er lett og legge og som stivner fort. Helst en som ikke er så klebrig slik at skitt fester seg.

Hva med slike teflon sprayer? Er dette noe?
Ja - det er et produkt jeg har brukt, og som jeg kan anbefale. Ikke like lettvint som spray, men det blir mye mindre griseri. Det er en påføringsbørste under beskyttelseshetten, og du klemmer på tuben for å få kjede "kremen" inn i børsten.

OG - denne tuben er mye enklere å ha med på tur, den tar mindre plass og det er ingen risiko for at den "koker over" i toppboksen slik en sprayboks kan gjøre (med de konsekvensene det kan få). I tillegg varer den ganske lenge.

Jeg kjøpte min hos Bikerstreet i Trondheim, men de har konket nå. Ser at Monsterbike.no tilbyr produktet:
http://www.monsterbike.no/alle-1310.asp ... D=PROD2707
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av KevinmsR6 »

Stian87 skrev: 12 mai 2017, 08:00
KevinmsR6 skrev: 11 mai 2017, 22:40 30 % på motul road på xl moto i dag:)
Takk Kevin, ble to flasker for å veie opp posten. :thumleft
Bare hyggelig og tipse:) :twothumbs:
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av pingvin »

Hm...kjøpte Motul C2 Road Plus basert på omtale her men det synes jeg var noe kliss. Kjede og drev var helt rene før påførte kjedesprayen men etter 15 mil ser drevet slik ut. Og måtte jobbe litt for å få det bort selv om ferskt. Kjede så heller ikke veldig fint ut, samler skit.

Pluss for ikke så mye gris på felg og potte men likevel...

Bilde
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av pingvin »

Brukt denne en del, litt klissete så bruker ikke når støvete. Funket bra til vinterenduro og holder både 1 og 2 dager med regn på landeveien. Men griser litt det skal sies.

http://www.valvoline.no/valvoline/perso ... nt-ptfe-1/
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Min montering av Tutoro kjedesmører på den "lille" CRFèn :)

Synes det var vanskelig å finne en god plassering av oljebeholderen, så jeg endte opp med å fjerne selve toolboxen. Den er låsbar og har plass til vognkort og en liten tool roll. Men det var bare to skruer og lett og ta av, så kan monteres kjapt opp igjen om jeg vil. Tror kanskje med litt mere brakettdeler så kunne jeg montert den under toolboxen, men jeg måtte nøye meg med det Tutoro sendte meg. Jeg kjøpte forøvrig det mellomste kitet deres https://www.tutorochainoiler.com/produc ... deluxe-kit

Har ikke så veldig mange mil bak meg med smøreren montert og det var kjølig, men har hatt 1 1/4 til 1 1/2 tørn åpning på ventilen. Nå er jeg utenlands en periode, men ser att temperaturen er noe mer sommerlig nå i gamlelandet. Så det kan være att rundt 1 tørn åpning vil være passende i norsk sommertemperatur.

DSC_1127.JPG
Dysen er plassert kanskje litt langt fra bakdrevet, men det var ikke lett å få stripset den så nært pga denne kjedeguiden eller hva det kalles.
DSC_1129.JPG
Måtte lage en liten utsparing for å få slangen under kjedekassen.

Kommer nok til å kjøre ut sesongen slik det er montert på nå, så får jeg evt vurdere om skal forsøke å få dysen enda nærmere bakdrevet :-k ;)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22744
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg blir bare fasinert av å se folk gå så langt for å slippe og holde spraytuten inne på en spray i 10 sekunder. Er det så ille/slitsomt/vanskelig å spraye litt kjedespray på kjedet da?

Man må vel uansett rense kjedet med jevne mellomrom?

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av haakeik »

Bjerknez skrev: 24 mai 2017, 06:25 Jeg blir bare fasinert av å se folk gå så langt for å slippe og holde spraytuten inne på en spray i 10 sekunder. Er det så ille/slitsomt/vanskelig å spraye litt kjedespray på kjedet da?

Man må vel uansett rense kjedet med jevne mellomrom?
Info'en kommer fra en produsent, men forklaringen er plausibel :-k
https://www.scottoiler.com/us/how-it-wo ... on101.html

Jeg har montert en Tutoro først og fremst fordi jeg alltid får en jevn strøm av olje, men også fordi jeg ikke er så flink å huske på olje regelmessig :redface

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av haakeik »

Slik er min Tutoro montert:

Bilde

Jeg har brukt medfølgende festebraketter for å feste slangen på svingarmen
Bilde

Har lagt munnstykket inntil drevet, men kanskje jeg flytter det slik at det drypper rett ned på kjedet, slik som AJ har gjort.
Bilde

De observante ser at jeg har et Snell kjede på. Jeg har drevet ned to tenner på bakdrevet, så jeg måtte kjøpe nytt kjede. Ville ikke fjerne linker på det dyre DID kjedet jeg kjøpte i fjor, i tilfelle jeg angret på neddrevingen. Snell kjedet kostet bare 700, billig til å være et 530 x-ring kjede.

Svar