Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Bytte kjede og drev

Legg inn av pekle »

Diddy96 skrev: 22 apr 2020, 18:57 Står at det følger med NIT lås i pakken, hva vil dette si?
En nite er en klinknagle.
https://no.wikipedia.org/wiki/Nagle

Diddy96
Innlegg: 20
Registrert: 17 jun 2019, 23:07
Motorsykkelen din: Honda cbr 600 f4i, 2001

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Diddy96 »

pekle skrev: 22 apr 2020, 19:46
Diddy96 skrev: 22 apr 2020, 18:57 Står at det følger med NIT lås i pakken, hva vil dette si?
En nite er en klinknagle.
https://no.wikipedia.org/wiki/Nagle
Takker og bukker, var det jeg lurte på. Da ser det ut som jeg må ordne meg klinkeverktøy hvis jeg bestemmer meg for å gjøre det selv.
Honda cbr 600 f4i, 2001 modell :crazy:

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av WikingTnT »

Diddy96 skrev: 22 apr 2020, 21:39
pekle skrev: 22 apr 2020, 19:46
Diddy96 skrev: 22 apr 2020, 18:57 Står at det følger med NIT lås i pakken, hva vil dette si?
En nite er en klinknagle.
https://no.wikipedia.org/wiki/Nagle
Takker og bukker, var det jeg lurte på. Da ser det ut som jeg må ordne meg klinkeverktøy hvis jeg bestemmer meg for å gjøre det selv.
Hvis det er en hul-kil nagle så er det svært enkelt med typ Biltema-verktøy. Hvis det er en butt-nagle så stripser jeg et slegge-hode som mothold og bruker en penn-hammer på naglen, funker topp :thumleft

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Anbefaler sterkt å gå for 1 type kjede, i mitt tilfelle DID, og å kjøpe et tilpasset kjedeverktøy. Da blir avstand mellom linkplatene korrekt av seg selv, og klinkingen blir perfekt.
I tillegg: bruk vinkelsliper ved kutting av gammelt kjede. Da sparer man verktøyet.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

cannon skrev: 23 apr 2020, 09:30 Anbefaler sterkt å gå for 1 type kjede, i mitt tilfelle DID, og å kjøpe et tilpasset kjedeverktøy. Da blir avstand mellom linkplatene korrekt av seg selv, og klinkingen blir perfekt.
I tillegg: bruk vinkelsliper ved kutting av gammelt kjede. Da sparer man verktøyet.
Skulle gjerne kjøpt kjedeverktøyet til produsenten av KTM kjedet, tsjekkiske CZ, men har kun kommet over dette verktøyet hos en forhandler i Nederland, som ikke sender til Norge.
Afams enkle klinkeverktøy er å få tak i derimot på eBay, kanskje hos forhandlere her i landet også?
Skal visstnok være egnet til CZ kjeder iflg. denne eBayselgeren:
https://www.ebay.com/itm/AFAM-Motorcycl ... Sw3bxbIYHw
Afam rivet.jpg
Jeg har alt jeg trenger for å bytte kjede og drev bortsett fra verktøyet til å kutte gammelt og klinke nytt kjede med. I tillegg har jeg masse manglende mot til å gå på jobben selv... :redface. Kanskje jeg gyver løs på en slik jobb en gang i framtida med en eldre sykkel enn den jeg har nå.

Nå har oriiginalkjedet - CZ 525 SDZZ - og drevene på KTM'en passert 35K og er på god vil å runde 36K og ser slik ut ved bakdrevet:
CZ 35K.JPG
CZ 35K 2.JPG
Justerte strammingen i går. Slett ikke mye og greide å gjøre det optimalt, kjentes det ut som da jeg tok testrunden etter utført jobb. Kjedet går lett og ledig og både justeringsmerkene på svingarmen og lasermåleren jeg bruker til kjede- og bakhjulsjusteringen er helt på linje med en kjedeslakk på rundt 42-43 mm. :prf
Etter å ha eid to 1290'er mener jeg å kunne påstå med ganske god presisjon at det merkes godt når kjedeslakken er utenfor spesfikasjonene, som er 40-45 mm.
Dette merkes spesielt på mykheten i quickshifteren. Stor forebedring etter gårsdagens justering.

CZ kjedet på KTM'en jeg har nå har holdt seg godt og det er fortsatt ingen klkakkelyd i kjedegangen når sykkelen trilles bakover.
Den forrige ga veldig klar beskjed om at nok var nok da denne lyden ble veldig tydelig og ble byttet et par tusen for 30K.

Mye tyder på at jeg kan få 10K mer ut av samme kjede på sykkelen jeg har nå. Mye takket være god smøring fra Tutoro Automatic Chainoiler... :prf .
Naturlig nok er framdrevet mer slitt og viser nå tendens til "haitann"slitasje. Men langt fra kritisk, slik jeg vurderer det. Det tar gjerne ikke veldig lang tid, er min erfaring, før dette drevet slites ned til et visst punkt før slitasjen videre går langt langsommere.

Så ja, veldig fornøyd med CZ kjedet på denne sykkelen og har dermed også kjøpt det samme igjen.
Men tror jeg bestemt overlater til fagfolk å bytte selv om jeg innimellom har lyst til å prøve selv... :roll .
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

@lab:
lab skrev: 02 mai 2020, 20:45 Bilde
Stilig sykkel med rett Ducatifarge, uten tvil :twothumbs: !

Men en ting jeg har lurt på flere ganger på en del sykler, ikke minst din som har hvite fleger, er hvordan kjedesmøringen "markerer" seg på disse felgene...?
Blir det en del smøregris, eller bruker du kjedesmøring som ikke kaster av seg noe?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Elruts84 »

AJ skrev: 25 apr 2020, 18:22
cannon skrev: 23 apr 2020, 09:30 Anbefaler sterkt å gå for 1 type kjede, i mitt tilfelle DID, og å kjøpe et tilpasset kjedeverktøy. Da blir avstand mellom linkplatene korrekt av seg selv, og klinkingen blir perfekt.
I tillegg: bruk vinkelsliper ved kutting av gammelt kjede. Da sparer man verktøyet.
Skulle gjerne kjøpt kjedeverktøyet til produsenten av KTM kjedet, tsjekkiske CZ, men har kun kommet over dette verktøyet hos en forhandler i Nederland, som ikke sender til Norge.
Afams enkle klinkeverktøy er å få tak i derimot på eBay, kanskje hos forhandlere her i landet også?
Skal visstnok være egnet til CZ kjeder iflg. denne eBayselgeren:
https://www.ebay.com/itm/AFAM-Motorcycl ... Sw3bxbIYHw

Afam rivet.jpg

Jeg har alt jeg trenger for å bytte kjede og drev bortsett fra verktøyet til å kutte gammelt og klinke nytt kjede med. I tillegg har jeg masse manglende mot til å gå på jobben selv... :redface. Kanskje jeg gyver løs på en slik jobb en gang i framtida med en eldre sykkel enn den jeg har nå.

Nå har oriiginalkjedet - CZ 525 SDZZ - og drevene på KTM'en passert 35K og er på god vil å runde 36K og ser slik ut ved bakdrevet:

CZ 35K.JPG

CZ 35K 2.JPG

Justerte strammingen i går. Slett ikke mye og greide å gjøre det optimalt, kjentes det ut som da jeg tok testrunden etter utført jobb. Kjedet går lett og ledig og både justeringsmerkene på svingarmen og lasermåleren jeg bruker til kjede- og bakhjulsjusteringen er helt på linje med en kjedeslakk på rundt 42-43 mm. :prf
Etter å ha eid to 1290'er mener jeg å kunne påstå med ganske god presisjon at det merkes godt når kjedeslakken er utenfor spesfikasjonene, som er 40-45 mm.
Dette merkes spesielt på mykheten i quickshifteren. Stor forebedring etter gårsdagens justering.

CZ kjedet på KTM'en jeg har nå har holdt seg godt og det er fortsatt ingen klkakkelyd i kjedegangen når sykkelen trilles bakover.
Den forrige ga veldig klar beskjed om at nok var nok da denne lyden ble veldig tydelig og ble byttet et par tusen for 30K.

Mye tyder på at jeg kan få 10K mer ut av samme kjede på sykkelen jeg har nå. Mye takket være god smøring fra Tutoro Automatic Chainoiler... :prf .
Naturlig nok er framdrevet mer slitt og viser nå tendens til "haitann"slitasje. Men langt fra kritisk, slik jeg vurderer det. Det tar gjerne ikke veldig lang tid, er min erfaring, før dette drevet slites ned til et visst punkt før slitasjen videre går langt langsommere.

Så ja, veldig fornøyd med CZ kjedet på denne sykkelen og har dermed også kjøpt det samme igjen.
Men tror jeg bestemt overlater til fagfolk å bytte selv om jeg innimellom har lyst til å prøve selv... :roll .
Hvordan er erfaringene dine til nå med Tutoro? Vurderer det kraftig ser du

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Elruts84 skrev: 12 mai 2020, 00:04 Hvordan er erfaringene dine til nå med Tutoro? Vurderer det kraftig ser du

Elruts
Kjørte med Tutoro ca. 55K på den forrige 1290'en og så langt 36 K på den jeg har nå og kan trygt si at jeg har gode erfaringer og har vært veldig fornøyd så langt.
Solid produkt, som altså så langt har holdt fem og en halv sesong.
Eneste slitedel som jeg har måtte bytte ut er oljedysa, som ligger an mor bakdrevet.
Har også prøvd å plassere denne bak frontdrevet slik at olja drypper ned på innsiden av kjedet rett bak drevet. Samme med bakdrevet hvor dysa ble plassert foran drevet.
Ulempen med denne plasseringen er at oljepåføringen ikke blir like treffsikker, som når olja påføres drevet som så distribueres/leveres til kjedet ved hjelp ved sentrifugalkraften.

Det kan ta litt tid å stille inn dryppfrekvensen på Tutorosmøreren, men til gjengjeld er den svært enkel å justere, kun et lite ratt/hjul å vri på.
Også er jo Tutoro slik at man slipper å koble enheten til sykkelens forgasser, ECU eller el.system.
Men dette kan du lese mer om på produsentens nettsider.

På sykkelen jeg har nå kjører jeg fortsatt med originalt kjede og drev og har altså brukt Tutoro hele tiden med unntak av noen få hundre km. helt i starten da sykkelen var ny i april 2018.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Audi Mannen
Innlegg: 759
Registrert: 23 mai 2017, 14:13
Motorsykkelen din: Ducati Multistrada V4S
Sted: Ytre Nordmøre

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Audi Mannen »

Jeg går også god for Tutoro, har det på Tracer'n. Bare viktig at man velger olje for litt kaldere klima, hvis ikke blir den veeeeldig seig å få ut store deler av året.
Ducati Multistrada V4S - 2021

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Elruts84 »

Audi Mannen skrev:Jeg går også god for Tutoro, har det på Tracer'n. Bare viktig at man velger olje for litt kaldere klima, hvis ikke blir den veeeeldig seig å få ut store deler av året.
Ah. Kult. Hvilken olje anbefaler du da? Trodde en måtte bruke den oljen de selv leverer.
Har du et bilde av hvordan du har monterer det?

Hvilket KIT trenger jeg? Ser de har 3 KIT på hjemmesiden

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Elruts84 skrev: 12 mai 2020, 10:56
Audi Mannen skrev:Jeg går også god for Tutoro, har det på Tracer'n. Bare viktig at man velger olje for litt kaldere klima, hvis ikke blir den veeeeldig seig å få ut store deler av året.
Ah. Kult. Hvilken olje anbefaler du da? Trodde en måtte bruke den oljen de selv leverer.
Har du et bilde av hvordan du har monterer det?

Hvilket KIT trenger jeg? Ser de har 3 KIT på hjemmesiden

Elruts
Jeg har kit nr 2, oljen som følger med er ikke noe problem å bruke ned mot noen få varmegrader. De har vel bare et annet oljealternativ og det er en olje for +25.

Tror AJ har brukt alternativ olje? Gearolje kanskje? Han kommer sikkert på banen her snart :)

Mineralsk olje ser jeg de anbefaler som alternativ https://www.tutorochainoiler.com/pages/ ... ould-i-use

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

@Elruts84 ang. Tutoro:

Jeg kjøpte jo min Tutoro for 5 år siden og da var det ikke så mage utstyrsvarianter som i dag.
Til min montering på KTM'en hadde jeg ikke behov for alt som fulgte med. Spesielt ikke etter at jeg skaffet med multibraketten, som etter litt modifisering passet perfekt til å montere Tutorosmøreren til passasjerfotpinnebraketten rett over varmeskjoldet til eksosanlegget.
Derfra er det veldig enkelt og rett-fram å trekke oljeslangen med nødvendig loop/bue pga. fjæringsbevegelsen, til svinarmen. Her er KTM svingarmen ideell for festepunkter med slangeklips og strips til festepunktene på kjedebeskyttelsesfinnen rett foran bakdrevet. Derfra er det en smal sak å legge oljedysa an mot bakdrevet i klokkeposison 7/19, om en ser drevet som nettopp en analog klokkeskive ;) .
I denne posisjonen distribueres kjedeoljen til kjedet best mulig.

Og når det gjelder kjedeoljen har jeg kun brukt Tutoros egen olje. Den grønne varianten ved vanlig norsk sommertemp., og den røde merket +25 på oljeflasken når det har vært "Sydentemperaturer".
Etter vask og rens av kjedet har jeg smurt hvert ledd med FluidFilm olje. Meget godt egnet til dette med sine ekstremt gode smøring- og krypegenskaper, ikke minst når kjedet begynner å dra på årene og et eller flere kjedeledd begynner å gå litt tregt.

Det hender også at jeg smører X-ringene med en liten dråpe Tutoroolje etter lengre flerdagsturer, som et ekstra vedlikeholdstiltak for å holde X-ringene myke og smidige.
Har for øvrig aldri sett behovet for ekstra smøring mens jeg har vært på tur.
En rask sjekk av kjede på disse turene viser at Tutoro forsyner kjede og drev med nok olje slik at det hele tiden er en oljefilm på kjederullene o X-ringene, om ikke alle så de aller fleste og nok til at den totale smidigheten i kjedet er intakt.

Som nevnt i annet innlegg har kjede og drev nå holdt opp mot 37K og er nå inne i sin tredje sesong.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Elruts84 »

Nomade skrev:
Elruts84 skrev: 12 mai 2020, 10:56
Audi Mannen skrev:Jeg går også god for Tutoro, har det på Tracer'n. Bare viktig at man velger olje for litt kaldere klima, hvis ikke blir den veeeeldig seig å få ut store deler av året.
Ah. Kult. Hvilken olje anbefaler du da? Trodde en måtte bruke den oljen de selv leverer.
Har du et bilde av hvordan du har monterer det?

Hvilket KIT trenger jeg? Ser de har 3 KIT på hjemmesiden

Elruts
Jeg har kit nr 2, oljen som følger med er ikke noe problem å bruke ned mot noen få varmegrader. De har vel bare et annet oljealternativ og det er en olje for +25.

Tror AJ har brukt alternativ olje? Gearolje kanskje? Han kommer sikkert på banen her snart :)

Mineralsk olje ser jeg de anbefaler som alternativ https://www.tutorochainoiler.com/pages/ ... ould-i-use
Ah. Så greit. Hvor fornøyd er du da? Anbefales?
Hvor ofte fyller en på olje?

Det virker jo genialt for å slippe å ha øye på smøringen heeele tiden.

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Elruts84 »

AJ skrev:@Elruts84 ang. Tutoro:

Jeg kjøpte jo min Tutoro for 5 år siden og da var det ikke så mage utstyrsvarianter som i dag.
Til min montering på KTM'en hadde jeg ikke behov for alt som fulgte med. Spesielt ikke etter at jeg skaffet med multibraketten, som etter litt modifisering passet perfekt til å montere Tutorosmøreren til passasjerfotpinnebraketten rett over varmeskjoldet til eksosanlegget.
Derfra er det veldig enkelt og rett-fram å trekke oljeslangen med nødvendig loop/bue pga. fjæringsbevegelsen, til svinarmen. Her er KTM svingarmen ideell for festepunkter med slangeklips og strips til festepunktene på kjedebeskyttelsesfinnen rett foran bakdrevet. Derfra er det en smal sak å legge oljedysa an mot bakdrevet i klokkeposison 7/19, om en ser drevet som nettopp en analog klokkeskive ;) .
I denne posisjonen distribueres kjedeoljen til kjedet best mulig.

Og når det gjelder kjedeoljen har jeg kun brukt Tutoros egen olje. Den grønne varianten ved vanlig norsk sommertemp., og den røde merket +25 på oljeflasken når det har vært "Sydentemperaturer".
Etter vask og rens av kjedet har jeg smurt hvert ledd med FluidFilm olje. Meget godt egnet til dette med sine ekstremt gode smøring- og krypegenskaper, ikke minst når kjedet begynner å dra på årene og et eller flere kjedeledd begynner å gå litt tregt.

Det hender også at jeg smører X-ringene med en liten dråpe Tutoroolje etter lengre flerdagsturer, som et ekstra vedlikeholdstiltak for å holde X-ringene myke og smidige.
Har for øvrig aldri sett behovet for ekstra smøring mens jeg har vært på tur.
En rask sjekk av kjede på disse turene viser at Tutoro forsyner kjede og drev med nok olje slik at det hele tiden er en oljefilm på kjederullene o X-ringene, om ikke alle så de aller fleste og nok til at den totale smidigheten i kjedet er intakt.

Som nevnt i annet innlegg har kjede og drev nå holdt opp mot 37K og er nå inne i sin tredje sesong.
Det er jo helt fantastisk. Det er maaange km på samme kjedet.
Det blir investering i dette nå.

Er det innsiden av kjedet som skal smøres? Siden du sier 7/19?

Hvordan vil du si st det søler/griser? Det blir vel hele tiden fuktig olje på et kjede i bevegelse?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Brukeravatar
Elruts84
Innlegg: 1348
Registrert: 02 jun 2013, 12:22
Motorsykkelen din: Yamaha Tracer 900 GT
Sted: Stavanger
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Elruts84 »

Audi Mannen skrev:Jeg går også god for Tutoro, har det på Tracer'n. Bare viktig at man velger olje for litt kaldere klima, hvis ikke blir den veeeeldig seig å få ut store deler av året.
Så perfekt. Er det en spesiell olje du bruker da eller er det tutoro sin?

Elruts
____________________
LocaToWeb
2022: 6000km enn så lenge (Nye Road 5 dekk på 11.500 km) (12.000km tot. på Traceren)2021: 100km enn så lenge 2020: Ny sykkel! Yamaha Tacer 900 GT 5000km 2019: 100 km MC solgt 2018: 2500 km
2017: 400 km 2016: Kost litt med MCen.Men 0 km på telleren 2015: 9275 km (Sesongstart på 40264km.) (Nye Michelin Pilot Road 4 på 42514km) 2014: 5174 km 2013: 3015 km
YAMAHA Tracer 900 GT 2020 Bilde

Svar