Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

AJ skrev: 09 aug 2021, 21:09
xavi0n skrev: 09 aug 2021, 20:54 Hva tenker folk ang denne?
https://youtu.be/VnPYdcbcAe0
Tenker spesielt på påstanden om at å påføre smøring gjør lite til ingenting for delen av kjede som trenger smøringen mest. Og at smøring er mer korrosjonsbeskyttelse enn noe annet
Har sett denne FortNine videoen tidligere og er fortsatt ikke enig med "geniet" ;) .
Jeg mener påført smøring, helst kontinuerlig under kjøring, er viktig for godt kjede- og drev vedlikehold og ikke minst levetid.
Rust på kjedeleddsideplatene er det minste problemet man bør bekymre seg for.
Å ha god smøring mellom kjedeledd og drev er hva som betyr noe. Samme med å holde O/X-ringene fuktige med fortrinnsvis god kjedeolje.
Enig!
Vi ser dette godt hos oss. I vårt distrikt er det som ellers i landet aller flest 125cc. Vi ser at de som er flinke å holde rent og faktisk har gode rutiner på smøring av kjede kjører omtrent 20000 km på et kjede/drevsett. I andre enden er det noen som ikke vedlikeholder kjedet, der er levetiden mellom 6000 og 8000 km. At godt vedlikehold lønner deg er udiskutabelt. Helt klart er det riktig som AJ sier, jevn påføring som i et automatisk smøresystem vil øke levetiden for kjede/drevsettet betydelig, også sammenlignet med de som er flinkest i klassen på kjedevedlikehold.

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Men det er vel også noe til det han sier, slipper ikke smøring ut så slipper ikke smøring inn, han sier jo i den videon godt akkurat det aj sier og demonstrerer at det har noe for seg. Og smøre mtp de glideflatene.

Men om jeg tenker rett, ( slett ikke sikkert) så det det vel lite til ingenting denne delen av kjedet roterer?
Er det som er poenget med tannhjul som jeg så fint lærte på skolen, man erstatter glidene friksjon med rullende, altså rullene på kjedet når kjedet bøyer seg vil rulle på drevet uten å rotere noe særlig innvendig?
Nå er det mulig jeg er helt på villspor her mtp hvordan kjedet beveger seg, men hadde ikke noe kjede foran meg å se på
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Rullene i kjedeleddene har helt klart noe for seg og reduserer friksjonen mellom drevtennene og kjedet en god del. Men likevel ikke i så stor grad at smøring mellom drevtenner og kjede ikke er sterkt å anbefale.
Det handler fortsatt om metall mot metall under krevende forhold...

Har nevnt det før i tidligere innlegg i denne tråden og nevner det gjerne igjen, selv om eksempelet for en del kanskje vil virke flåsete med en oven-fra-og ned holdning:
Det ville vært utenkelig å innkapsle drev- og kjedeløsninger i en bil eller motorsykkelmotor for å hindre kontinuerlig oljesmøring av disse...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Er ikke uenig i det du sier, men det hadde vært inntresant å vist hvor mye rullene faktisk ruller på drevet.
Ingenting som er bedre enn konstant smøring, derfor de fleste kjedetrasmisjoner med høy hastighet i industri går i lukket oljebad. Men det igjen bruker man en konvensjonell kjede som er avhengig av kontinuerlig tilførsel av smøring
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

xavi0n skrev: 09 aug 2021, 21:51 Men det er vel også noe til det han sier, slipper ikke smøring ut så slipper ikke smøring inn, han sier jo i den videon godt akkurat det aj sier og demonstrerer at det har noe for seg. Og smøre mtp de glideflatene.

Men om jeg tenker rett, ( slett ikke sikkert) så det det vel lite til ingenting denne delen av kjedet roterer?
Er det som er poenget med tannhjul som jeg så fint lærte på skolen, man erstatter glidene friksjon med rullende, altså rullene på kjedet når kjedet bøyer seg vil rulle på drevet uten å rotere noe særlig innvendig?
Nå er det mulig jeg er helt på villspor her mtp hvordan kjedet beveger seg, men hadde ikke noe kjede foran meg å se på
som vist på bilde-noe må smøre mellom innsiden av rullene og kjedebosset..
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Det jeg tenker på mekkern et at rullen vil følge med kjedet i rotasjonen rundt et drev, så om jeg tenker rett så vil en rulle rulle lite til ingenting i en 180graders rotasjon rundt et drev
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

xavi0n skrev: 09 aug 2021, 22:14 Det jeg tenker på mekkern et at rullen vil følge med kjedet i rotasjonen rundt et drev, så om jeg tenker rett så vil en rulle rulle lite til ingenting i en 180graders rotasjon rundt et drev
rulla entrer drevet og forlater drevet det er da den roterer mot underlaget-så lenge det er belastning ene eller andre veien så vil denne da rulle for å ta belastningen med seg til bunnen av drevet-hvis denne ikke beveger seg -hvorfor sitter denne da ikke fast mot bosset under?
dette er grunnen til at det heter rullekjede.. :thumleft

Og grunnen til at kjeder går til H på få mil hvis de ikke vedlikeholdes.

De nye spesialkjedene til BMW er belagte i disse stedene for at de skal ha mindre slitasje/mindre vedlikehold. men hvordan dette vil fungere i praksis og hvordan dette påvirker slitasjen på drevene vet vi lite om ennå.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Bare lurer siden jeg aldr har vært borti et kjede hvor rullene har vært grunnen til at det byttes
If you gonna be dumb you gotta be tough

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

xavi0n skrev: 09 aug 2021, 22:45 Bare lurer siden jeg aldr har vært borti et kjede hvor rullene har vært grunnen til at det byttes
det er de som spiser drevet ditt...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

xavi0n
Innlegg: 495
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Men rullene ruller jo, så i teorien svært lite slitasje, i mitt tilfelle så var det nok mere at det var så mye gammel smøring der at kjedet ble fullt av sand i det kjedet gikk over framdrevet
If you gonna be dumb you gotta be tough

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Rullen skal smøres for å rulle lett. I motsatt fall skapes det friksjon og varme mellom rulle og drev, og mellom rulle og kjedeleddet.
Oljen bidrar også til mer effektiv transport av varme fra friksjonflatene, aka "kjøling". Det samme som skjer inni motoren.
Friksjon og varme betyr redusert effekt til bakhjulet, og betydelig høyere slitasje på kjede og drev.
Jeg kjører ca 5000 km på min mest brukte sykkel. Vasker og smører kjede kanskje 4 ganger i sesongen. Min siste kjedegang ble byttet på 43000 km, uten å være helt gåen.

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Endelig har jeg funnet kjedesmøring som ikke gjør svingarm og/eller felg bedritent, noe som har irritert meg lenge.
Har også kjørt på både våt og tørre grusveier samt langt i kraftig regn på asfalt med dette.
Det drar ikke til seg grus og drit og ser også ut til å sitte bra i regnvær.

Vasket sykkelen i dag etter hjemkomst, og så tydelig at smøringen hang godt på.
Men for å være på den sikre siden (og mange km kjørt) siden siste kjedevask, så ble det lampeoljevask av kjede også.
mucoff.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 12 aug 2021, 23:11 Bilde
Gode erfaringer er alltid en god ting å dele med andre :thumleft .
Men hvor får man kjøpt denne?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Jeg kjøpte den på MCoslo, men jeg vet Bullfighter også selger MucOff.
Finnes også i en liten "Tur-boks" på bare 50ml
https://nettbutikk.mcoslo.no/OLJE-OG-KJ ... )-(XL-649)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 12 aug 2021, 23:26 Jeg kjøpte den på MCoslo, men jeg vet Bullfighter også selger MucOff.
Finnes også i en liten "Tur-boks" på bare 50ml
https://nettbutikk.mcoslo.no/OLJE-OG-KJ ... )-(XL-649)
:prf
Men... eh, litt stiv pris, kanskje :scratch ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar