Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Skulle til å spørre om noen har metoder for å sjekke slitasje på kjedet/drev. Mitt bakdrev ser omtrent likt ut som ditt AJ, liten glipe noen plasser hvor "rullehjulet" ligger tett intill tanna og det blir en glipe bak (bilde 3), hvis jeg ser riktig da
Aner ikke hvor langt mitt har gått, sykkelen har gått 37000km og jeg kjøpte den når den var gått 18000km. Ingen info om evt det har blitt byttet.
Hvis du spoler til 0:19 her har han en metode for å sjekke hvor mye kjedet har strekt seg, og hvor bra det tar tak på bakdrevet.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=10ElLuciYhA[/video]
Aner ikke hvor langt mitt har gått, sykkelen har gått 37000km og jeg kjøpte den når den var gått 18000km. Ingen info om evt det har blitt byttet.
Hvis du spoler til 0:19 her har han en metode for å sjekke hvor mye kjedet har strekt seg, og hvor bra det tar tak på bakdrevet.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=10ElLuciYhA[/video]
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg vil nok tro at hverken kjede eller drev ble byttet på din før 18K.Toven skrev: Aner ikke hvor langt mitt har gått, sykkelen har gått 37000km og jeg kjøpte den når den var gått 18000km. Ingen info om evt det har blitt byttet.
På TDM'en jeg hadde byttet jeg ikke før etter 40K.
Men så er det slik at både din sykkel og TDM'en ikke er like motorsterke som KTM'en. Og det vil jeg tro gjør livslengden lenger på disse syklene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Søk på Google med "chain stretch measurement". Mange tips om metode og måleutstyr. Det enkleste er skyvelær eller stållinjal. Må bare passe på at den delen av kjedet som måles er godt strekt ut, slik at slitasjen i leddene kommer til syne ved måling. 0,5% strekk regnes som grense for å bytte kjede, særlig hvis man ønsker å beholde tannhjulene.
Det går helt fint å skifte bare kjede, hvis man gjør det før kjedet har strekt seg så mye at tannhjulene deformeres.
Det går helt fint å skifte bare kjede, hvis man gjør det før kjedet har strekt seg så mye at tannhjulene deformeres.
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Takk for det :)cannon skrev:Søk på Google med "chain stretch measurement". Mange tips om metode og måleutstyr. Det enkleste er skyvelær eller stållinjal. Må bare passe på at den delen av kjedet som måles er godt strekt ut, slik at slitasjen i leddene kommer til syne ved måling. 0,5% strekk regnes som grense for å bytte kjede, særlig hvis man ønsker å beholde tannhjulene.
Det går helt fint å skifte bare kjede, hvis man gjør det før kjedet har strekt seg så mye at tannhjulene deformeres.
Ska sjekke kjedet, kanskje kunne vært greit å bytta det om det er strekt for mye. Så kan jeg ta drev seinere, siden de i hvert fall ser gode ut.
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 31 mai 2015, 13:40
- Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
- Sted: Sarpsborg
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Har et par spm ang kjedet mitt.
Problemet er at det er fryktelig slakt noen steder (kan ta kjedet opp i svingarmen), mens den et annet sted er så stramt at jeg såvidt får beveget det opp og ned.
Nå er ikke jeg noe ekspert da dette er min andre sesong med mc, men kjedet og drev ser egentlig veldig bra ut. (kan laste opp bilder når jeg kommer hjem hvis det er behov for det). Lurer derfor på om det er noe håp, eller om jeg bare skal bytte det?
Problemet er at det er fryktelig slakt noen steder (kan ta kjedet opp i svingarmen), mens den et annet sted er så stramt at jeg såvidt får beveget det opp og ned.
Nå er ikke jeg noe ekspert da dette er min andre sesong med mc, men kjedet og drev ser egentlig veldig bra ut. (kan laste opp bilder når jeg kommer hjem hvis det er behov for det). Lurer derfor på om det er noe håp, eller om jeg bare skal bytte det?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Hm...Dinob skrev:Har et par spm ang kjedet mitt.
Problemet er at det er fryktelig slakt noen steder (kan ta kjedet opp i svingarmen), mens den et annet sted er så stramt at jeg såvidt får beveget det opp og ned.
Kan tyde på kjedet har ledd som ikke lenger er like bevegelige som de bør være.
Stive ledd betyr som oftest at kjedet bør byttes.
Uansett kunne det vært interessant å se noen (nær)bilder av dette kjedet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Punkt-strekt kanskje? Lurer på om Mortenolb har det samma nå
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 31 mai 2015, 13:40
- Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
- Sted: Sarpsborg
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Her er noe bilder av kjede og drev.AJ skrev:Hm...Dinob skrev:Har et par spm ang kjedet mitt.
Problemet er at det er fryktelig slakt noen steder (kan ta kjedet opp i svingarmen), mens den et annet sted er så stramt at jeg såvidt får beveget det opp og ned.
Kan tyde på kjedet har ledd som ikke lenger er like bevegelige som de bør være.
Stive ledd betyr som oftest at kjedet bør byttes.
Uansett kunne det vært interessant å se noen (nær)bilder av dette kjedet.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37867
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ser bra ut dette, både kjede og drev.
Men det er jo åpenbart et eller annet som ikke stemmer når du kan presse kjedet opp til svingarmen enkelte steder på kjedegangen, mens det ikke lar seg gjøre andre steder på kjedet.
Tror det kan være lurt å sjekke hvert enkelt ledd for stivhet (og manglende O/X ringer) og smøre de som ikke har samme bevegelig som de andre. Girolje egner seg godt til dette. Et par-tre dråper på hver burde holde.
Mangler det O/X ringer må kjedet byttes.
Men det er jo åpenbart et eller annet som ikke stemmer når du kan presse kjedet opp til svingarmen enkelte steder på kjedegangen, mens det ikke lar seg gjøre andre steder på kjedet.
Tror det kan være lurt å sjekke hvert enkelt ledd for stivhet (og manglende O/X ringer) og smøre de som ikke har samme bevegelig som de andre. Girolje egner seg godt til dette. Et par-tre dråper på hver burde holde.
Mangler det O/X ringer må kjedet byttes.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 31 mai 2015, 13:40
- Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
- Sted: Sarpsborg
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Da prøver jeg på det i første omgang og blir det ikke bedre får jeg investere i nyttAJ skrev:Ser bra ut dette, både kjede og drev.
Men det er jo åpenbart et eller annet som ikke stemmer når du kan presse kjedet opp til svingarmen enkelte steder på kjedegangen, mens det ikke lar seg gjøre andre steder på kjedet.
Tror det kan være lurt å sjekke hvert enkelt ledd for stivhet (og manglende O/X ringer) og smøre de som ikke har samme bevegelig som de andre. Girolje egner seg godt til dette. Et par-tre dråper på hver burde holde.
Mangler det O/X ringer må kjedet byttes.
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 31 mai 2015, 13:40
- Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
- Sted: Sarpsborg
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Tror muligens jeg fant problemet nå. Sjekket hvert enkelt ledd nå og det er flere som er litt stive, men fikk bevegelighet i de. Det er derimot ett ledd som så vidt beveger seg.Dinob skrev:AJ skrev:Ser bra ut dette, både kjede og drev.
Men det er jo åpenbart et eller annet som ikke stemmer når du kan presse kjedet opp til svingarmen enkelte steder på kjedegangen, mens det ikke lar seg gjøre andre steder på kjedet.
Tror det kan være lurt å sjekke hvert enkelt ledd for stivhet (og manglende O/X ringer) og smøre de som ikke har samme bevegelig som de andre. Girolje egner seg godt til dette. Et par-tre dråper på hver burde holde.
Mangler det O/X ringer må kjedet byttes.
Hadde det vært en ide og kanskje prøvd å ta av kjedet for så å legge det i en bøtte med tynn olje e.l får å prøve å løse opp de stive leddene enda mer? Eller er dette et tegn på at det er såpass dårlig og jeg bare bør bytte det?
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Prøv WD40 eller Biltemas PTFE, BT sin kryper godt over natta, girolje kryper ikke like fort.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
-
- Innlegg: 2264
- Registrert: 13 feb 2011, 15:43
- Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Kan være stivt ledd. Det ser du fort ved å observere kjedet og snurre bakhjulet.
Mest sannsynlig er kjedet strekt på ett sted, og da trolig på grunn av kombinasjon for stramt kjede og passasjer/last/fartsdump. Har hatt dette selv på tidligere sykkel. Bytt i så fall kjedet før det ødelegger tannhjulene.
Mest sannsynlig er kjedet strekt på ett sted, og da trolig på grunn av kombinasjon for stramt kjede og passasjer/last/fartsdump. Har hatt dette selv på tidligere sykkel. Bytt i så fall kjedet før det ødelegger tannhjulene.
-
- Innlegg: 32
- Registrert: 31 mai 2015, 13:40
- Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
- Sted: Sarpsborg
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ser ikke ut til at det blir noe bedre, så jeg koster på meg et nytt. Fikk en pris på 3500 ink kjede, drev og at verkstedet tok jobben. Hva tenker dere om den prisen?
Når jeg først er i gang, så er jeg inne på tanken å gjøre om litt på drev, tenker 1 tann ned på fram drev og 2 opp bak. Noen som har erfaring med det og kan forklarer meg litt hvordan sykkelen vil oppføre seg? Er det i det hele tatt nødvendig?
Når jeg først er i gang, så er jeg inne på tanken å gjøre om litt på drev, tenker 1 tann ned på fram drev og 2 opp bak. Noen som har erfaring med det og kan forklarer meg litt hvordan sykkelen vil oppføre seg? Er det i det hele tatt nødvendig?
- E-strom
- Innlegg: 642
- Registrert: 08 apr 2012, 11:33
- Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
- Sted: Trondheim
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
På min DL650 betalte jeg rundt 1500,- for DID-pakke med 525-kjede og drev - selve jobben tok en times tid...Dinob skrev:Ser ikke ut til at det blir noe bedre, så jeg koster på meg et nytt. Fikk en pris på 3500 ink kjede, drev og at verkstedet tok jobben. Hva tenker dere om den prisen? ...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html