Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Masterlink

Legg inn av AJ »

Thunderace skrev: 14 mar 2024, 20:18 Hei,
Jeg tror jeg vet svaret men, tenkte å få en second opinion fra dere. Denne her er vel bare å bytte? Jeg blei litt ivrig når jeg monterte nytt kjede og drev :crazy:
Tja, vanskelig å bedømme ut fra bildet selv om klinka er deformert/sprukket... :-k
Men for å være på den sikre siden ville jeg nok byttet til et nytt masterledd.
Det du har montert er antakelig også montert/klinket for stramt og/eller skjevt. Hvis så er tilfelle har du et kjede med et svakt ledd.
Og som kjent er et kjede ikke sterkere enn sitt svakeste ledd...

Hvordan er bevegeligheten i det klinka masterleddet sammenlignet med de øvrige leddene, forresten? Hvis tregere bevegelighet er intet godt tegn.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Thunderace
Innlegg: 64
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Masterlink

Legg inn av Thunderace »

AJ skrev: 15 mar 2024, 15:04
Thunderace skrev: 14 mar 2024, 20:18 Hei,
Jeg tror jeg vet svaret men, tenkte å få en second opinion fra dere. Denne her er vel bare å bytte? Jeg blei litt ivrig når jeg monterte nytt kjede og drev :crazy:
Tja, vanskelig å bedømme ut fra bildet selv om klinka er deformert/sprukket... :-k
Men for å være på den sikre siden ville jeg nok byttet til et nytt masterledd.
Det du har montert er antakelig også montert/klinket for stramt og/eller skjevt. Hvis så er tilfelle har du et kjede med et svakt ledd.
Og som kjent er et kjede ikke sterkere enn sitt svakeste ledd...

Hvordan er bevegeligheten i det klinka masterleddet sammenlignet med de øvrige leddene, forresten? Hvis tregere bevegelighet er intet godt tegn.
Hei AJ😊
Fin bevegelighet i leddet. Jeg har brukt et verktøy som på bildet under
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6280
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Den klinken ville ikke jeg brukt, ved klink av kjede bruker jeg en liten kulehammer på kanten av pinnen rundt det hele. Se på de øvrige pinnene på kjede hvor to sider er klinka.

Viktig med tungt mothold på motsatt side og at sidestykkene ligger godt inntil kjede, kan spenne på en liten strips til du har klinka ferdig.

Lykke til :)
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
GSXR-Erling
Innlegg: 242
Registrert: 09 nov 2023, 20:04
Motorsykkelen din: MT10SP 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av GSXR-Erling »

99 sider 😂
Har nu:
YZ250F 09, MT10SP 17, XT1200Z 11, R1 08 bane, og en Z4 3.0😸
Bilde

Thunderace
Innlegg: 64
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Thunderace »

GSXR-Erling skrev: 15 mar 2024, 16:28 99 sider 😂
Vi klarer 100 i løpet av helga om vi står på litt :twothumbs:

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6280
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

GSXR-Erling skrev: 15 mar 2024, 16:28 99 sider 😂
Det viser iallfall at forumbrukerne «bruker» søk eller søke funksjon :thumleft Det hadde vært ille om det dukket opp like mange tråder som sider her :lol
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Mange tråder slått sammen til denne ene, til opplysning... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1559
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Masterlink

Legg inn av Gammelsmurfen »

Thunderace skrev: 14 mar 2024, 20:18 Hei,
Jeg tror jeg vet svaret men, tenkte å få en second opinion fra dere. Denne her er vel bare å bytte? Jeg blei litt ivrig når jeg monterte nytt kjede og drev :crazy:
Den klinken bør du bytte, der burde du ha stoppet før, kjedebrudd er nok ikke noe du har lyst og oppleve.
Har det samme verktøyet og sist jeg gjorde det (på min forrige mc) så klinken slik ut.
Diameteren bør også være mest mulig lik på begge og være igjen litt flate på utsiden av uthulingen uten sprekker.
klink.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Thunderace
Innlegg: 64
Registrert: 26 jan 2017, 17:35
Motorsykkelen din: Yamaha thunderace 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Thunderace »

Ja, ny masterlink er bestilt😎

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Grundig vask av kjede og drev i går og ga kjedegangen en ekstraomgang med Tutoroolje etter første tur etter reingjøringen.
Sjekket så samtlige 118 lenkeledd, som alle virket å være smidige og lettbevegelige. Så ut til at avstanden mellom leddene også var lik på samtlige ledd. Ingen drivverksulyder når sykkelen trilles fram og tilbake. Det samme når bakhjulet snurres framover og bakover.

Så langt 37K på eksisterende kjede og drev. Kun et par småjusteringer i løpet av disse kilometerne.

Myk og fin gange med en quickshifter som funker som "kniv i varmt smør! :crazy: .

Tsjekkisk CZ 525 SDZZ kjede, italienske Ognibene framdrev med støydemperring og britiske JT bakdrev, produsert i China:
czjuni24.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg har nesten glemt hvordan man smører kjede :knegg

Noe som er meget behagelig skal jeg innrømme...

Men ved neste sykkelbytte må jeg vel kanskje starte med det igjen...

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 38871
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Bosted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 25 jun 2024, 13:58 Jeg har nesten glemt hvordan man smører kjede :knegg

Noe som er meget behagelig skal jeg innrømme...

Men ved neste sykkelbytte må jeg vel kanskje starte med det igjen...
Jeg smører vanligvis ikke kjedet til daglig, det er det Tutoro Automatic Chainolier som gjør :prf .
Gjør en grundig sjekk av kjedets tilstand, inkl kjedeslakken med påfølgende smøring for hånd etter skikkelig reingjøring av kjedet, en til to ganger i løpet av sesongen.

Smøring av kjedet tar ca. et minutt, noe lenger om man kombinerer dette med å sjekke bevegelighet, leddlekkasjer og om O/X-ringer er intakt, evt. om noen mangler, samt nøye smøre hvert ledd.

Smører for øvrig aldri kjedet etter enkle "kattevasker", men tar en liten runde etter endt vask slik at Tutoro smøreren legger på et tynt lag olje.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Uansett så merker jeg hvor deilig det er å slippe å tenke å det kjedet. Ikke voldsomt mye jobb, men allikevel deilig å slippe å tenke på det :)

mekkern
Innlegg: 7807
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 09:05 Uansett så merker jeg hvor deilig det er å slippe å tenke å det kjedet. Ikke voldsomt mye jobb, men allikevel deilig å slippe å tenke på det :)
samme tenker jeg (lite)om -all vasking og polering..... :lol

neida-vasker innimellom...men kjeder tar PD-oiler seg av med et lite lag gearolje. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Vasking og polering etc. kan både være slitsomt og ren terapi for meg. Kommer ann på dagsform etc.

Som regel synes jeg vask og polering er ren terapi som nevnt, men akkurat kjedet synes jeg er kjede-lig (tog du han?) synes jeg er litt slitsomt og vedlikeholde siden man må/bør ha med olje når man er på langtur etc.

Jeg vet at AJ slett ikke har ligget på latsiden vedrørende skryt av denne Tutoro saken, men kjedet må vel uansett ved gjevne mellomrom renses og vaskes. Selve smøringen tar jo 5 sekunder på en rasteplass uansett så det er null stress for min del.

Har til gode å slite ut kjedene på de syklene jeg har hatt så langt vertfall. Men så har jeg ikke hatt sykler som har rundet mer enn maks 32.000km. heller da...

Svar