Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Skulle til å spørre om noen har metoder for å sjekke slitasje på kjedet/drev. Mitt bakdrev ser omtrent likt ut som ditt AJ, liten glipe noen plasser hvor "rullehjulet" ligger tett intill tanna og det blir en glipe bak (bilde 3), hvis jeg ser riktig da :P
Aner ikke hvor langt mitt har gått, sykkelen har gått 37000km og jeg kjøpte den når den var gått 18000km. Ingen info om evt det har blitt byttet.

Hvis du spoler til 0:19 her har han en metode for å sjekke hvor mye kjedet har strekt seg, og hvor bra det tar tak på bakdrevet.
[video]https://www.youtube.com/watch?v=10ElLuciYhA[/video]

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Toven skrev: Aner ikke hvor langt mitt har gått, sykkelen har gått 37000km og jeg kjøpte den når den var gått 18000km. Ingen info om evt det har blitt byttet.
Jeg vil nok tro at hverken kjede eller drev ble byttet på din før 18K.
På TDM'en jeg hadde byttet jeg ikke før etter 40K.

Men så er det slik at både din sykkel og TDM'en ikke er like motorsterke som KTM'en. Og det vil jeg tro gjør livslengden lenger på disse syklene.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Søk på Google med "chain stretch measurement". Mange tips om metode og måleutstyr. Det enkleste er skyvelær eller stållinjal. Må bare passe på at den delen av kjedet som måles er godt strekt ut, slik at slitasjen i leddene kommer til syne ved måling. 0,5% strekk regnes som grense for å bytte kjede, særlig hvis man ønsker å beholde tannhjulene.
Det går helt fint å skifte bare kjede, hvis man gjør det før kjedet har strekt seg så mye at tannhjulene deformeres.

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

cannon skrev:Søk på Google med "chain stretch measurement". Mange tips om metode og måleutstyr. Det enkleste er skyvelær eller stållinjal. Må bare passe på at den delen av kjedet som måles er godt strekt ut, slik at slitasjen i leddene kommer til syne ved måling. 0,5% strekk regnes som grense for å bytte kjede, særlig hvis man ønsker å beholde tannhjulene.
Det går helt fint å skifte bare kjede, hvis man gjør det før kjedet har strekt seg så mye at tannhjulene deformeres.
Takk for det :)
Ska sjekke kjedet, kanskje kunne vært greit å bytta det om det er strekt for mye. Så kan jeg ta drev seinere, siden de i hvert fall ser gode ut.

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Sted: Sarpsborg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dinob »

Har et par spm ang kjedet mitt.
Problemet er at det er fryktelig slakt noen steder (kan ta kjedet opp i svingarmen), mens den et annet sted er så stramt at jeg såvidt får beveget det opp og ned.

Nå er ikke jeg noe ekspert da dette er min andre sesong med mc, men kjedet og drev ser egentlig veldig bra ut. (kan laste opp bilder når jeg kommer hjem hvis det er behov for det). Lurer derfor på om det er noe håp, eller om jeg bare skal bytte det?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Dinob skrev:Har et par spm ang kjedet mitt.
Problemet er at det er fryktelig slakt noen steder (kan ta kjedet opp i svingarmen), mens den et annet sted er så stramt at jeg såvidt får beveget det opp og ned.
Hm... :-k
Kan tyde på kjedet har ledd som ikke lenger er like bevegelige som de bør være.
Stive ledd betyr som oftest at kjedet bør byttes.

Uansett kunne det vært interessant å se noen (nær)bilder av dette kjedet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Punkt-strekt kanskje? Lurer på om Mortenolb har det samma nå :P

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Sted: Sarpsborg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dinob »

AJ skrev:
Dinob skrev:Har et par spm ang kjedet mitt.
Problemet er at det er fryktelig slakt noen steder (kan ta kjedet opp i svingarmen), mens den et annet sted er så stramt at jeg såvidt får beveget det opp og ned.
Hm... :-k
Kan tyde på kjedet har ledd som ikke lenger er like bevegelige som de bør være.
Stive ledd betyr som oftest at kjedet bør byttes.

Uansett kunne det vært interessant å se noen (nær)bilder av dette kjedet.
Her er noe bilder av kjede og drev.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Ser bra ut dette, både kjede og drev.
Men det er jo åpenbart et eller annet som ikke stemmer når du kan presse kjedet opp til svingarmen enkelte steder på kjedegangen, mens det ikke lar seg gjøre andre steder på kjedet.
Tror det kan være lurt å sjekke hvert enkelt ledd for stivhet (og manglende O/X ringer) og smøre de som ikke har samme bevegelig som de andre. Girolje egner seg godt til dette. Et par-tre dråper på hver burde holde.
Mangler det O/X ringer må kjedet byttes.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Sted: Sarpsborg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dinob »

AJ skrev:Ser bra ut dette, både kjede og drev.
Men det er jo åpenbart et eller annet som ikke stemmer når du kan presse kjedet opp til svingarmen enkelte steder på kjedegangen, mens det ikke lar seg gjøre andre steder på kjedet.
Tror det kan være lurt å sjekke hvert enkelt ledd for stivhet (og manglende O/X ringer) og smøre de som ikke har samme bevegelig som de andre. Girolje egner seg godt til dette. Et par-tre dråper på hver burde holde.
Mangler det O/X ringer må kjedet byttes.
Da prøver jeg på det i første omgang og blir det ikke bedre får jeg investere i nytt :D

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Sted: Sarpsborg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dinob »

Dinob skrev:
AJ skrev:Ser bra ut dette, både kjede og drev.
Men det er jo åpenbart et eller annet som ikke stemmer når du kan presse kjedet opp til svingarmen enkelte steder på kjedegangen, mens det ikke lar seg gjøre andre steder på kjedet.
Tror det kan være lurt å sjekke hvert enkelt ledd for stivhet (og manglende O/X ringer) og smøre de som ikke har samme bevegelig som de andre. Girolje egner seg godt til dette. Et par-tre dråper på hver burde holde.
Mangler det O/X ringer må kjedet byttes.
Tror muligens jeg fant problemet nå. Sjekket hvert enkelt ledd nå og det er flere som er litt stive, men fikk bevegelighet i de. Det er derimot ett ledd som så vidt beveger seg.
Hadde det vært en ide og kanskje prøvd å ta av kjedet for så å legge det i en bøtte med tynn olje e.l får å prøve å løse opp de stive leddene enda mer? Eller er dette et tegn på at det er såpass dårlig og jeg bare bør bytte det?

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Geiroe »

Prøv WD40 eller Biltemas PTFE, BT sin kryper godt over natta, girolje kryper ikke like fort.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Kan være stivt ledd. Det ser du fort ved å observere kjedet og snurre bakhjulet.
Mest sannsynlig er kjedet strekt på ett sted, og da trolig på grunn av kombinasjon for stramt kjede og passasjer/last/fartsdump. Har hatt dette selv på tidligere sykkel. Bytt i så fall kjedet før det ødelegger tannhjulene.

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Sted: Sarpsborg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dinob »

Ser ikke ut til at det blir noe bedre, så jeg koster på meg et nytt. Fikk en pris på 3500 ink kjede, drev og at verkstedet tok jobben. Hva tenker dere om den prisen?

Når jeg først er i gang, så er jeg inne på tanken å gjøre om litt på drev, tenker 1 tann ned på fram drev og 2 opp bak. Noen som har erfaring med det og kan forklarer meg litt hvordan sykkelen vil oppføre seg? Er det i det hele tatt nødvendig?

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

Dinob skrev:Ser ikke ut til at det blir noe bedre, så jeg koster på meg et nytt. Fikk en pris på 3500 ink kjede, drev og at verkstedet tok jobben. Hva tenker dere om den prisen? ...
På min DL650 betalte jeg rundt 1500,- for DID-pakke med 525-kjede og drev - selve jobben tok en times tid...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Svar