Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BjørnSover »

Domino skrev: 27 aug 2021, 09:40 Andre sykler kan ha en annen framgangsmåte. Sjekk hva som står i håndboka for din sykkel.
Takk - i håndbok står det å sette den opp på sidestøtten :twothumbs:

Jeg ser en depotstøtte er grei å ha uansett for smøring av kjede.

KawaKjetil

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av KawaKjetil »

BjørnSover skrev: 27 aug 2021, 09:29 Går det fint å stramme kjede uten å løfte bakhjul? Tenker å løsne muttre og stramme skrue som trekker hjul bakover, rulle sykkel bak/frem litt før jeg strammer hjulmuttre igjen. Eller "må" bakhjul løftes med senterstand, jekk eller depotstøtte?
Her tror jeg du finner svaret https://www.manualslib.com/manual/96145 ... =52#manual

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

BjørnSover skrev: 27 aug 2021, 09:50 Jeg ser en depotstøtte er grei å ha uansett for smøring av kjede.
Ja, og for å sjekke at ikke noen ledd har "stivnet". Dette kan påvirke strammingen.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

KawaKjetil skrev: 27 aug 2021, 09:50
BjørnSover skrev: 27 aug 2021, 09:29 Går det fint å stramme kjede uten å løfte bakhjul? Tenker å løsne muttre og stramme skrue som trekker hjul bakover, rulle sykkel bak/frem litt før jeg strammer hjulmuttre igjen. Eller "må" bakhjul løftes med senterstand, jekk eller depotstøtte?
Her tror jeg du finner svaret https://www.manualslib.com/manual/96145 ... =52#manual
Senterstand løfter bakhjulet og senker baksving. Depotstøtte senker ikke baksving, men den gjør jobben litt enklere for deg. Sjekk maualen, eller en "label" som gjerne står på baksvingen.
Pass bare på
- å sjekke kjedeslakken på 3-4 steder på kjedet, da det ofte strekker seg ujevnt
- å presse bakhjulet fremover i baksvingen før hjulbolt strammes. Skrutrekker mellom kjde og drev er et nyttig triks
- ikke stram for mye, heller litt for slakt kjede

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BjørnSover »

cannon skrev: 27 aug 2021, 10:23 Senterstand løfter bakhjulet og senker baksving. Depotstøtte senker ikke baksving, men den gjør jobben litt enklere for deg. Sjekk maualen, eller en "label" som gjerne står på baksvingen.
Pass bare på
- å sjekke kjedeslakken på 3-4 steder på kjedet, da det ofte strekker seg ujevnt
- å presse bakhjulet fremover i baksvingen før hjulbolt strammes. Skrutrekker mellom kjde og drev er et nyttig triks
- ikke stram for mye, heller litt for slakt kjede
Nå virker kjede OK, men på et sted virker kjedet for stramt. Vil det "gå seg til", eller må jeg justere noe mer? Hvis jeg slakker mer, vil det for det meste være mer enn 35mm slakk.
I manual står det 25-35mm slakk.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Kjedet må være slakkere enn 25 mm på det strammeste punktet. Det går seg ikke til.
Ujevnt strekk kan være tegn på at kjedegang bør skiftes.
Regner med du strammer like mye på hver side, slik at hjulet står rett i baksvingen.

BjørnSover
Innlegg: 385
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BjørnSover »

cannon skrev: 27 aug 2021, 16:10 Kjedet må være slakkere enn 25 mm på det strammeste punktet. Det går seg ikke til.
Ujevnt strekk kan være tegn på at kjedegang bør skiftes.
Regner med du strammer like mye på hver side, slik at hjulet står rett i baksvingen.
Jeg har brukt indikatorene på hver side for å sette hjulet rett. Jeg slakket litt til nå - så det er min 25mm slakk - men da presser jeg med fingen kjedet opp/ned og måler.

PS - takk for hjelpen :-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Må si jeg nettopp har hatt en nesten sjokkartet opplevelse med lille Duke'en.
En riktig så positiv opplevelse, mjeg få legge til.
390'en greide å imponere meg allerede etter kort tid da jeg fikk demokjøre den fra Lillehammer og hjem i sommer.
Men full fres ble det ikke før etter 1. gangsservicen hvor turtallssperra eller turtallsvarselen automatisk ble koblet ut.
Før denne servicen sjekka jeg kjedeslakken ,som viste seg å være godt over det som det skulle være, nemlig kun 5 til 7 mm. fra nedkanten av svingarmen til kjedeleddet.
Så kjedet ble justert, men jeg stusset lit over at hjulet snurret litt tregt. Faktisk en god del tregere enn på 1290'en. Merket også at farten ble uvanlig fort lavere mot f.eks. veikryss når jeg trillet i fri. Ganske ulikt 1290'en dette også.

Så i dag kom jeg på at jeg skulle sjekke kjedet med denne flotte Profi C.A.T. laseren og så med en gang at hjulet var relativt ganske mye ute av stilling i baksvingen. Laserstrålen gikk fra ytterst på ytterleddet rett foran bakdrevet til på innersiden av innerleddet bak girdrevet.
Og dette ble justert inn ganske så mye på høyre justeringsblokk. Helt til laserpunktet traff likt foran bakdrevet og rett bak girdrevet.
Så en hjulsnurringstest. Og jada! Langt mer ledig gange, om man kan si det slik, på hjulet. Og ikke minst mindre drivlinjelyd.

Etter mutterstramming bar det ut på veien og jeg merket med en gang at sykkelen trillet lettere og hadde en mye mindre nykkete gange.
Men det var først da jeg kom opp i fart at endringen virkelig var merkbar.
Forskjellen var såpass stor at jeg nesten vil si sykkelen endret karakter! At så lite skal utgjøre en så stor forskjell kan jeg ikke si å hga opplevd tidligere :crazy: .
Som allerede nevnt, nesten sjokkerende.

For egen del ble dette en aha! opplevelse hvor jeg nok en gang er blitt gjort oppmerksom på hvor viktig riktig kjedejustering er og hva dette gjør med sykkelen. Og kanskje spesielt en småkubikker som 390'en.
Samme justeringsfeil på en 1290 vil nok ikke merkes på samme måte.

Og til slutt; hvem sin feil det er at bakhjulet sto skjevt i baksvingen skal jeg ikke ha sterke meninger om. Det kan ha vært meg selv som ikke gjorde justeringsjobben grundig nok. Husker faktisk ikke om jeg brukte laseren da jeg gjorde det... :redface .
Eller om det var verkstedet gjorde en feil på 1- gangsservicen.

Spiller ingen rolle nå, som kjedet åpenbart er optimalt justert. Og kontinuerlig godt smurt siden jeg selvfølgelig har Tutoro chainoiler også på denne sykkelen :) .

Og på kjedesjekkturen i ettermiddag runda sykkelen 2000 km. Utrolig morsomme kilometere med en crazy gøyal liten motorsykkel :crazy: !
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Å når du runder 50.000km. Blir den bare enda bedre :lol

Neida, jeg har selv opplevd at for stramt kjede gir en veldig rykkete gange på Speed Triplen jeg hadde. Stoooor forskjell. Litt slakk av kjede og den ble smooth som bare det. Så riktig kjedestramming er viktig. Heller litt for løst enn litt for stramt føler jeg. :thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 28 aug 2021, 17:51 Så riktig kjedestramming er viktig. Heller litt for løst enn litt for stramt føler jeg. :thumleft
Nå var det ikke først og fremst kjedestramming det handlet om denne gangen. Derimot bakhjulinnstillingen i baksvingarmen.
Kjedestrammingen går som regel veldig greit. Utfordringen på mange sykler og ja, kanskje spesielt KTM, ut fra hva jeg har erfart, er nettopp hjulstillingen siden jeg synes avstandsklossene med de ikke akkurat fininnstilte avstandsmarkeringene kan være en utfordring.
Disse klossene har gjerne også en tendens til å vri seg lett ned eller opp i sporet de ligger i siden. Dermed blir avlesingen feil.
Hadde klossene ligget tett inntil øvre og nedre kant i baksvingsporet ville avlesingen av avstandsmarkeringene vært mer å stole på.

Med Profi C.A.T. laseren får man derimot tett opp til kirurgisk presisjon på justeringen :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

AJ skrev: 28 aug 2021, 18:07
Bjerknez skrev: 28 aug 2021, 17:51 Så riktig kjedestramming er viktig. Heller litt for løst enn litt for stramt føler jeg. :thumleft
Nå var det ikke først og fremst kjedestramming det handlet om denne gangen. Derimot bakhjulinnstillingen i baksvingarmen.
Kjedestrammingen går som regel veldig greit. Utfordringen på mange sykler og ja, kanskje spesielt KTM, ut fra hva jeg har erfart, er nettopp hjulstillingen siden jeg synes avstandsklossene med de ikke akkurat fininnstilte avstandsmarkeringene kan være en utfordring.
Disse klossene har gjerne også en tendens til å vri seg lett ned eller opp i sporet de ligger i siden. Dermed blir avlesingen feil.
Hadde klossene ligget tett inntil øvre og nedre kant i baksvingsporet ville avlesingen av avstandsmarkeringene vært mer å stole på.

Med Profi C.A.T. laseren får man derimot tett opp til kirurgisk presisjon på justeringen :prf .
Beklager. Jeg ser jo nå at det var julstillingen og ikke kjedet som var problemet. Men uansett så vil vertfall et for stramt kjede skape rykk og napp også. :)

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

En ny og grundig test av forskjellige smøremidler :thumleft



mekkern
Innlegg: 7542
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Ser at kontinuerlig påføring av ep gearolje med autosmører fortsatt topper greia. 👍
Tørke av felgen når jeg vasker sykkelen er helt greit.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 30 aug 2021, 21:06 Ser at kontinuerlig påføring av ep gearolje med autosmører fortsatt topper greia. 👍
Tørke av felgen når jeg vasker sykkelen er helt greit.
Yes :) .
Har fortsatt trua på automatisk kontinuerlig kjedesmøring under kjøring etter mer enn 115K fordelt på to 1290'en, pluss 2K så langt på lilleDuke'en :thumleft .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22752
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Hva koster det å smøre kjede over tid kontra det å bare kjøpe nytt kjede inni mellom? Spesielt når man synes kjedesmøring bare er et onde i hverdagen. Hvorfor legger mange egentlig så voldsomt mye vekt på kjedesmøring? Jeg gjør det selv, men jeg liker og holde på med det. Hvis man ikke liker det, kan man ikke bare bytte til nytt kjede en gang hver sesong?

Kjede er vel lgså noe dem aller fleste kan bytte selv?

Svar