Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 30 aug 2021, 22:17 Kjede er vel lgså noe dem aller fleste kan bytte selv?
Jeg lar mer enn gjerne et MC-verksted med kompetente folk jeg stoler 100 % på gjøre jobben med å bytte kjede og drev. Ble fakturert for 3/4 times sist jeg gjorde det, sommeren 2020. Og ingen spørsmål da jeg kom med egne deler, kjede og begge drev. Virket heller som at verkstedet var lettet over å slippe å bestille disse tingene selv...

16000 så langt på kjede og drev jeg fikk byttet i fjor. Ser fortsatt nytt ut.
Regner med at det holder minst det dobbelte av denne kjøredistansen.
Det forrige ble byttet etter 43000 km. og ville ganske sikkert holdt et par-tre tusen til. Men det passet å bytte drivlinja samtidig med dekkbytte.

Byttet for øvrig til samme kjede som sykkelen ble levert med, tsjekkiske CZ. Bra greier :prf .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Bjerknez skrev: 30 aug 2021, 22:17 Hva koster det å smøre kjede over tid kontra det å bare kjøpe nytt kjede inni mellom? Spesielt når man synes kjedesmøring bare er et onde i hverdagen. Hvorfor legger mange egentlig så voldsomt mye vekt på kjedesmøring? Jeg gjør det selv, men jeg liker og holde på med det. Hvis man ikke liker det, kan man ikke bare bytte til nytt kjede en gang hver sesong?

Kjede er vel lgså noe dem aller fleste kan bytte selv?
Joda om man klinker låsen riktig, bør vel ofte skifte drevene samtidig og da bør det brukes gjengelåsing der det skal osv.
Om man får låsing på bakhjulet på motorveien fordi kjedet ryker eller framdrevet løsner osv. så er det litt kjipt.
Kjøper man kvalitetskjede og drev, steller pent med det, så bør det holde ganske så lenge.
Personlig liker jeg dry lube (PTFE) fordi det ikke griser til svingarm og felg, kleber ikke så det ikke tiltrekker seg så mye drit på kjedet om man kjører på veier med mye støv og skit.

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Bjerknez skrev: 30 aug 2021, 22:17 Hva koster det å smøre kjede over tid kontra det å bare kjøpe nytt kjede inni mellom? Spesielt når man synes kjedesmøring bare er et onde i hverdagen. Hvorfor legger mange egentlig så voldsomt mye vekt på kjedesmøring? Jeg gjør det selv, men jeg liker og holde på med det. Hvis man ikke liker det, kan man ikke bare bytte til nytt kjede en gang hver sesong?

Kjede er vel lgså noe dem aller fleste kan bytte selv?
Dårlig ide dette. Både det å skifte kjedegang selv, og å sette biken på verksted for å få det skiftet innebærer betydelig mer jobb og tidsforbruk enn å spraye på litt olje 3-4 ganger ila sesongen. Dessuten er det en dyr "løsning". M.a.o. ganske meningsløst.

Jeg tror ikke det stemmer at de aller fleste kan gjør dette selv.

I tillegg er det sånn at renhold og enkelt vedlikehold av egen sykkel utgjør en sikkerhetsverdi. Det er den beste måten å oppdage småfeil, løse skruer, etc.

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4705
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av FredrikE24 »

På Jawaen jeg hadde gikk kjedet i slanger(ikke o-ringkjede). Bak og forran var drevene kapslet inn i kjedekasse. Overløp fra forgasseren(oljeblandet bensin) drenerte inn i kjedekassa forran.

Kjørte første året uten å smøre i det heletatt. Da våren kom hoppa kjedet på bakdrevet og strammingen var makset. Kjedet var helt ferdig. Var nok strukket 5-6cm? Det mest slitte kjedet jeg noen gang har skifta..

Til vinteren igjen monterte jeg nytt kjede. Denne gangen pakka jeg kjedekassa forran og bak stappa fullt med fett.
Dette funka bra. Kjedet holdt i to år.

De tre siste årene kjøpte jeg en boks med Racing kjedefett fra Biltema. Dusja inn gjennom ene slangen og roterte kjedet rundt et par ganger samtidig to ganger ila. Sesongen. Det kjedet holdt fint i tre år. Var fint også det tredje og jeg strammet vel kun bare en gang..

Nå kostet bare kjedet 60kr fra Tsjekkia på den tiden så hadde flere liggende på hylla. Men er deilig å slippe stramming og skift bare ved å spraye litt.

Er jo greit å skifte, men virker egentlig helt bakvendt å ikke smøre regelmessig på et åpent kjede.. særlig når disse kjedepakkene er kostbare, og man kanskje ikke skifter selv.
Tenker at tjukk girolje er vel så bra som mye annet man får kjøpt til å smøre.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

cannon skrev: 30 aug 2021, 23:14
Bjerknez skrev: 30 aug 2021, 22:17 Hva koster det å smøre kjede over tid kontra det å bare kjøpe nytt kjede inni mellom? Spesielt når man synes kjedesmøring bare er et onde i hverdagen. Hvorfor legger mange egentlig så voldsomt mye vekt på kjedesmøring? Jeg gjør det selv, men jeg liker og holde på med det. Hvis man ikke liker det, kan man ikke bare bytte til nytt kjede en gang hver sesong?

Kjede er vel lgså noe dem aller fleste kan bytte selv?
Dårlig ide dette. Både det å skifte kjedegang selv, og å sette biken på verksted for å få det skiftet innebærer betydelig mer jobb og tidsforbruk enn å spraye på litt olje 3-4 ganger ila sesongen. Dessuten er det en dyr "løsning". M.a.o. ganske meningsløst.

Jeg tror ikke det stemmer at de aller fleste kan gjør dette selv.

I tillegg er det sånn at renhold og enkelt vedlikehold av egen sykkel utgjør en sikkerhetsverdi. Det er den beste måten å oppdage småfeil, løse skruer, etc.
Mulig du har rett. men med riktig klinkeverktøy ser det jo slett ikke vanskelig ut. Ja, jeg tror selv JEG skulle klart det. Men nå liker jo jeg faktisk det vedlikeholdet da. jeg tenker mest på dem som legger ned mye tid og ressurser på automatiske kjedesmørere samt vedlikeholdet av disse etc. Da tenker jeg kanskje at man er litt i overkant bekymret for kjedet.

Derfor ville jeg kanskje i et slikt tillfelle byttet kjede en gang pr. sesong i steden. Da vet man vertfall at uansett hvor mye man kjører eller hvor lite man smører (innenfor rimelighetens grenser) så vil kjedet holde gjennom sesongen.

Men jeg kan selvsagt ta feil. Og spesielt i dette tilfellet ;)

BjørnSover
Innlegg: 384
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BjørnSover »

cannon skrev: 30 aug 2021, 23:14 Både det å skifte kjedegang selv, og å sette biken på verksted for å få det skiftet innebærer betydelig mer jobb og tidsforbruk enn å spraye på litt olje 3-4 ganger ila sesongen.
Nå er jeg ganske noob på MC, men selgeren av min sykkel sa at kjedet burde smøres f.eks etter annenhver full tank. Dvs etter hver 800km. Synes 3-4 ganger i sesongen (a) enten høres litt lite ut eller (b) at kjedet ikke trenger å smøres like ofte som jeg har inntrykk av.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

På syklene uten autosmøring så smører jeg litt etter hver lengre tur når jeg kommer hjem-så kan dette stå og godjøre seg til neste gang jeg skal kjøre. typisk 20-50mil.
Småturer blir da etter "behov".også ved regn eller offroadkjøring.
først en sveiv med olje og roterer noen ganger,så microfiber fille med gearolje og tørker over kjede- blir rent og smørt.
lite sprut.
hva andre mener spiller for meg ingen rolle.
ser ikke på det som"noe pes" heller,del av hobbyen.
Blir det "pes" kjører jeg heller bilen. :prf
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Mener at produsenter av kjeder ofte sier rundt 100 mil, men det er mange faktorer som spiller inn.
Hva slags type smøring man har brukt, om man har kjørt mye i regn eller på tørre/støvete grusveier osv.
Siden smøringen i kjedet er pakket inn i rullene med O/X-ringene som tetning er vel egentlig påført smøring mest for å unngå overflaterust samt å minske slitasjen mellom drev og ruller.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Bjerknez skrev: 31 aug 2021, 07:30 jeg tenker mest på dem som legger ned mye tid og ressurser på automatiske kjedesmørere samt vedlikeholdet av disse etc. Da tenker jeg kanskje at man er litt i overkant bekymret for kjedet.
Dette må jeg si er bortimot det rareste jeg har sett Bjerknez har skrevet her på forumet... :scratch
"mye tid og ressurser på automatiske kjedesmørere"?
Disse smøresystemene er rimelig "fit and forget", bare å montere for så å passe på å fylle på olje. Koster litt som en engangsinvestering. Den første jeg kjøpte har holdt i 6 sesonger og fungerer fortsatt.
"vedlikehold av disse". Hva slags vedlikehold?
"i overkant bekymret for kjedet"
:eh :scratch . Javel... Så det er derfor vi monterer automatisk kjedesmører :-k . Eh... nei. Ikke for min del i hvert fall. Jeg gjør det fordi det er praktisk, igjen "fit and forget" og fordi det gir god kontinuerlig smøring og ikke vilkårlig og ujevn smøring, som jeg tror ofte kan skje hos de som bruker kjedespray.
Men det er klart; noen er bekymret for en og annen overflaterustflekk på kjedet... :roll . Noe jeg aldri har hengt meg opp i.
Bjerknez skrev:Men jeg kan selvsagt ta feil. Og spesielt i dette tilfellet ;)
Bra med denne innsiktsdelen i innlegget ditt.
Ja, du tar feil. Spesielt i dette tilfellet ;) :crazy:

Kunne gjerne også lagt til noe om å ha i hvert fall litt erfaring om ting man uttaler seg om, men skal la være å gjøre det i denne omgang...
:mk
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Da tar du feil AJ. Jeg er ganske sikker på at jeg har sagt rarere ting enn dette :lol

Men jeg inrømmer det også gjerne hvis det er tillfellet. Og som jeg skrev så kan det så absolutt hende jeg tok feil i dette tillfellet. PEACE! :vs

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Gammelsmurfen skrev: 31 aug 2021, 10:30 Siden smøringen i kjedet er pakket inn i rullene med O/X-ringene som tetning er vel egentlig påført smøring mest for å unngå overflaterust samt å minske slitasjen mellom drev og ruller.
Stemmer nok ikke. Rullene som utgjør kontaktflate mot drevene er ikke surt av fettet innenfor o-ringene. Disse må rotere fritt, og de må ha smøring mot drevene.

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

nok en gang.
Inkedo-ring-or-x-ring-chains_LI.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 31 aug 2021, 14:56 nok en gang.
Inkedo-ring-or-x-ring-chains_LI.jpg
Men fortsatt er det noen som mener det viktigste med kjedesmøring er å... hindre overflaterust... :roll .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

AJ skrev: 31 aug 2021, 15:01
mekkern skrev: 31 aug 2021, 14:56 nok en gang.
Inkedo-ring-or-x-ring-chains_LI.jpg
Men fortsatt er det noen som mener det viktigste med kjedesmøring er å... hindre overflaterust... :roll .
....ja, basert på manglende kunnskap om hvordan et moderne mc-kjede er oppbygd og fungerer. I tillegg til slitasje og rust så skaper et tørt kjede friksjon, og det oppstår økt fare for kjedebrudd.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Nomade »

Det nye kjedet til BMW, "M Endurance" var visst ikke vedlikeholdsfritt allikevel....

https://www.revzilla.com/common-tread/b ... o-the-test

Svar