Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Jompa »

Geiroe skrev: 01 jun 2017, 18:39 Hadde det kjede hengt på en annen sykkel, jeg nevner ikke navn, så tror jeg ikke eieren hadde fått sove om natta. :lol
Ok, det ser ikke pent ut, og "den søvnløse " liker å ha ting rene og i orden, men så vidt jeg husker vasket han kjedet på sin forrige sykkel til det rustet. Så det ideelle ligger kanskje en plass midt i mellom.

Se på bildet, ingen av stedene, verken utvendig eller innvendig på platene tar borti tannhjulene, ergo ingen slitasje på de flatene.
Mellom ytter og innerplatene ligger det o-ringer som sørger for å holde støvet ute og fettet inne i kjeden.
Overdreven vask fører til at løsemiddel trenger inn forbi o-ringene og løser opp fettet mellom ruller og bolter.
I tillegg vil enkelte løsemidler få o-ringene til å tørke og sprekke
Da kan man smøre så mye kjedefett, sagkjedeolje, kjedeolje og annet smøremiddel man bare vil på yttersida av delene, uten at det
hjelper mot annet enn friksjonen mellom ruller og tannhjul. Et kjede som er "tørt" innvendig blir uansett ødelagt.

Her er bakdrevet mitt etter ca 2000 mil.
20170519_165349_resized.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Barbarozza »

Er ikke dårlig å få en 8 siders tråd på kjedesmøring, og det aller meste av argumenter og smurninger er vel nevnt. Mine erfaringer er i allefall at noenlunde jevn smøring gir bra levetid, og en automatisk kjedesmører har noe for seg. Dessuten veit jeg at noen tidligere skribenter her inne har opplevd hva null smøring på autobahn i 160 pluss kan gjøre med et kjede og ikke minst drev. Olja er ment å gi mindre slitasje på drevene, kjede blir lite slitt på rullene, det blir derimot strekt og på det hjelper ikke all verdens kjedesmøring

Vedlikehold er opp til den enkelte, rengjøring likeså. En sabla bedriten sykkel der olja ligger tjukk rundtom kjedekassa, kjede er rustent, og innunder baksvingen har et 1 cm lag med dritt av gammel olje, får meg til å tenke at det ikke er så farlig med annet vedlikehold heller. Jeg ville betakka meg litt for å kjøpe den.
Memento mori

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Jompa »

Barbarozza skrev: 01 jun 2017, 21:58

Vedlikehold er opp til den enkelte, rengjøring likeså. En sabla bedriten sykkel der olja ligger tjukk rundtom kjedekassa, kjede er rustent, og innunder baksvingen har et 1 cm lag med dritt av gammel olje, får meg til å tenke at det ikke er så farlig med annet vedlikehold heller. Jeg ville betakka meg litt for å kjøpe den.
Enig, bortsett fra at jeg ikke helt ser kombinasjonen olje og dritt samtidig som kjedet ruster :sk? :-k
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av KevinmsR6 »

Om man kjører masse på saltede veier ruster jo driten uansett hvor mye smøring som finnes 😳
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Brukeravatar
Misha1969
Innlegg: 21
Registrert: 25 feb 2017, 10:29
Motorsykkelen din: Honda cbr 919 rr fireblade
Sted: Hunndalen, Gjøvik

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Misha1969 »

Olie eller fedt til kædesmøring er en god ide. Det er molekylerne i olien/fedtet som mindsker friktionen i mellem tandhjul og kæde, deref længere levetid og mindre kædestræk! O-ringene som ligger i kæden, for at beskytte fedtet i rullerne, indeholder olie, for gummiet bliver lavet med indhold af olie, deref trørrer o-ringene ud, hvis de ikke regelmæssigt bliver smurt (Vedligeholdt) med fedt/olie 😉

Brukeravatar
Barbarozza
Innlegg: 560
Registrert: 21 apr 2011, 15:57
Motorsykkelen din: Kawasaki ZZR1400

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Barbarozza »

Jompa skrev: 01 jun 2017, 22:18

Enig, bortsett fra at jeg ikke helt ser kombinasjonen olje og dritt samtidig som kjedet ruster :sk? :-k
Nei, et godt lag med olje og støv forhindrer rust,

Dessuten er rustent kjede som regel kun til kosmetisk irritasjon å lite annet. Det er dessuten fordrevet du skal ha fokus på, da det blir opp i mot 2,5 ganger så fort slitt som bakdrevet ditt. Og det ser folk lite på
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Memento mori

Brukeravatar
FredrikE24
Innlegg: 4706
Registrert: 24 apr 2016, 18:53
Motorsykkelen din: BMW K1200RS
Sted: Nordre Follo

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av FredrikE24 »

Framdrevet blir da ikke fortere slitt enn det bak? Det er jo omvendt. 2-3 bakdrev på et framdrev, minst. Det er logisk rent fysisk, særlig hvis kjedelenkene blir litt romslige.

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Stian87 »

Etter alt snakket om rengjøring av kjede, kjeder som klaterr, slappe eller stramme kjeder tror jeg at jeg er blitt helt paranoid. :knegg Jeg har begynt å legge merke til at jeg kan høre kjedet mitt (merkelig bare når jeg gasser) det høres litt ut som på en tråsykkel, bare litt mer voldsomt "knitring", vet ikke helt hvordan jeg skal beskrive det, men de fleste har vel hørt knitringen fra kjedet til en tråsykkel. Kan jeg ta det med ro, eller bør jeg foreta meg noe? :scratch
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av AJ »

Stian87 skrev: 02 jun 2017, 07:26 Kan jeg ta det med ro, eller bør jeg foreta meg noe? :scratch
Det du hører er mest sannsynlig såkalt chain slapping. Dvs. at kjedet beveger seg opp og ned ved gasspådrag og slår opp i undersiden av svingarmen.
Ikke uvanlig på KTM, skjer stadig vekk og gir ingen grunn til bekymring.
Kan hjelpe å stramme kjedet, men så er det slik at på de fleste sykler er best tjent med litt slakt kjede enn et som er for stramt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 02 jun 2017, 08:08
Stian87 skrev: 02 jun 2017, 07:26 Kan jeg ta det med ro, eller bør jeg foreta meg noe? :scratch
Det du hører er mest sannsynlig såkalt chain slapping. Dvs. at kjedet beveger seg opp og ned ved gasspådrag og slår opp i undersiden av svingarmen.
Ikke uvanlig på KTM, skjer stadig vekk og gir ingen grunn til bekymring.
Kan hjelpe å stramme kjedet, men så er det slik at på de fleste sykler er best tjent med litt slakt kjede enn et som er for stramt.
Hmm kanskje det, men dette er en ganske jevn lyd litt som i denne videoen her:

https://www.youtube.com/watch?v=HityQaTAsoA

Det snåle er jo at jeg burde hørt lyden hele tiden (pga kjedets bevegelser), men jeg hører den bare når jeg gasser.

Og hvordan måler man slakk, og hvor mye slakk skal man eventuelt ha?
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av AJ »

Stian87 skrev: 02 jun 2017, 09:15
https://www.youtube.com/watch?v=HityQaTAsoA

Det snåle er jo at jeg burde hørt lyden hele tiden (pga kjedets bevegelser), men jeg hører den bare når jeg gasser.

Og hvordan måler man slakk, og hvor mye slakk skal man eventuelt ha?
Denne lyden har jeg på sykkelen min også, spesielt når kjedet har gått tørt for kjedesmurning. Noe som en sjelden gang skjer når oljedysen fra den automatiske kjedesmøreren fra Tutoro kommer ut av stilling eller jeg har stilt inn dryppfrekvensen for lavt.

I disse få tilfellene og etter hver vask smører jeg kjedet med Tutoroolje fra en oljekanne. Dreier på bakhjulet samtidig som jeg påfører olje over O/X-ringene, begge sider på innsiden av kjedet.
Dreier på hjulet slik som det vises på videoen og hører en helt annen og langt mer dempet lyd - lyden av velsmurt kjede ;) .
Hvilket betyr at jevn og god smøring av kjede og gir en lyddempende effekt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Stian87
Innlegg: 2038
Registrert: 14 mai 2016, 23:18
Motorsykkelen din: Ducati Diavel 2016
Sted: Ski

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Stian87 »

AJ skrev: 02 jun 2017, 09:30
Stian87 skrev: 02 jun 2017, 09:15
https://www.youtube.com/watch?v=HityQaTAsoA

Det snåle er jo at jeg burde hørt lyden hele tiden (pga kjedets bevegelser), men jeg hører den bare når jeg gasser.

Og hvordan måler man slakk, og hvor mye slakk skal man eventuelt ha?
Denne lyden har jeg på sykkelen min også, spesielt når kjedet har gått tørt for kjedesmurning. Noe som en sjelden gang skjer når oljedysen fra den automatiske kjedesmøreren fra Tutoro kommer ut av stilling eller jeg har stilt inn dryppfrekvensen for lavt.

I disse få tilfellene og etter hver vask smører jeg kjedet med Tutoroolje fra en oljekanne. Dreier på bakhjulet samtidig som jeg påfører olje over O/X-ringene, begge sider på innsiden av kjedet.
Dreier på hjulet slik som det vises på videoen og hører en helt annen og langt mer dempet lyd - lyden av velsmurt kjede ;) .
Hvilket betyr at jevn og god smøring av kjede og gir en lyddempende effekt.
Har kanskje vært litt slapp med å spraye på innsiden av kjedet :redface Får gjøre det også og se hvilken effekt jeg får.

Takk for tilbakemeldingen AJ :thumleft
LocaToWeb Profilside
https://locatoweb.com/user/ztian

Ducati Monster 821 2016 (2016 - 2017) --> BMW S1000R 2017 (2017 - 2019) --> Ducati Diavel 2016 (2019--->)

Brukeravatar
haakeik
Innlegg: 717
Registrert: 17 mar 2016, 08:11
Motorsykkelen din: 2013 Moto Guzzi Stelvio NTX 1200
Sted: Asker området

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av haakeik »

Stian87 skrev: 02 jun 2017, 09:15
Og hvordan måler man slakk, og hvor mye slakk skal man eventuelt ha?
Står i instruksjonsboka. Men, hvis du vil ha et genialt hjelpeverktøy bør du se litt på Chain Monkey . Har denne selv og gjøre stramming av kjede til en lek.

Brukeravatar
Jompa
Moderator
Innlegg: 6954
Registrert: 08 jan 2011, 14:52
Motorsykkelen din: Triumph Sprint GT 1050
Sted: Alta

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Jompa »

FredrikE24 skrev: 02 jun 2017, 00:00 Framdrevet blir da ikke fortere slitt enn det bak? Det er jo omvendt. 2-3 bakdrev på et framdrev, minst. Det er logisk rent fysisk, særlig hvis kjedelenkene blir litt romslige.
Logisk ?
Om du har 15 tenner foran og 45 tenner bak vil drevet gå tre ganger rundt for hver omdreining det drevne kjedehjulet går rundt.
Det vil også bli tre ganger så stor kraft på hver enkelt tann på drevet som på det drevne. ( bakre kjedehul)
Og om kjedeleddene er strekt, øker slitasjen pga det også med te ganger på drevet ift det store tannhjulet.

Om slitasjen er størst på det bakre tannhjulet, må det komme av vesentlig dårligere material enn i drevet.
De svake øyeblikkene er de beste øyeblikkene.

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av KevinmsR6 »

:drg :drg :notworthy: :notworthy: :erte :mc1 :mc1 :biker: :mc7 :mc7
Jompa skrev: 02 jun 2017, 18:10
FredrikE24 skrev: 02 jun 2017, 00:00 Framdrevet blir da ikke fortere slitt enn det bak? Det er jo omvendt. 2-3 bakdrev på et framdrev, minst. Det er logisk rent fysisk, særlig hvis kjedelenkene blir litt romslige.
Logisk ?
Om du har 15 tenner foran og 45 tenner bak vil drevet gå tre ganger rundt for hver omdreining det drevne kjedehjulet går rundt.
Det vil også bli tre ganger så stor kraft på hver enkelt tann på drevet som på det drevne. ( bakre kjedehul)
Og om kjedeleddene er strekt, øker slitasjen pga det også med te ganger på drevet ift det store tannhjulet.

Om slitasjen er størst på det bakre tannhjulet, må det komme av vesentlig dårligere material enn i drevet.
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

Svar