Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Samme modellen ser ut til å være litt rimeligere hos fc-moto, selv om begge er fra Tyskland og den andre er rett fra produsenten :scratch

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/no ... 1146531456

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 23 feb 2021, 16:34 Samme modellen ser ut til å være litt rimeligere hos fc-moto, selv om begge er fra Tyskland og den andre er rett fra produsenten :scratch

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/no ... 1146531456
Den du linker til er ikke den samme som den jeg har, men en rimeligere type uten magnet.

Ellers vil det ikke overraske om FC-Moto opererer med lavere priser. Stort kvanta innkjøpt antakelig og gode innkjøpsavtaler i tillegg til konkurransesituasjonen påvirker gjerne prisen til fordel for kundene... ;) .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1276
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 23 feb 2021, 17:17
Den du linker til er ikke den samme som den jeg har, men en rimeligere type uten magnet.

Ellers vil det ikke overraske om FC-Moto opererer med lavere priser. Stort kvanta innkjøpt antakelig og gode innkjøpsavtaler i tillegg til konkurransesituasjonen påvirker gjerne prisen til fordel for kundene... ;) .
Ok, jeg tok egentlig utgangspunkt i den samme modellen hos profi-products og fc-moto, og da skiller det en del.
Om jeg endrer litt på linken så ser man de andre modellene også, og de ligger også litt under i pris.
Selv om man også får mva og fortollingsgebyr med på kjøpet begge steder så blir man ikke rik av det man sparer, men likevel ;-)
fc-moto har vel prisgaranti om jeg ikke tar feil, så det er vel derfor de ligger litt under produsenten sine egne priser også tenker jeg.

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/no ... FI_PRODUCT

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 23 feb 2021, 19:08 Selv om man også får mva og fortollingsgebyr med på kjøpet begge steder så blir man ikke rik av det man sparer, men likevel ;-)
fc-moto har vel prisgaranti om jeg ikke tar feil, så det er vel derfor de ligger litt under produsenten sine egne priser også tenker jeg.

https://www.fc-moto.de/epages/fcm.sf/no ... FI_PRODUCT
Av ren nysgjerrighet fant jeg fram fakturaen datert 13.7.2020 fra Profi Products, hvor jeg altså kjøpte laseren.

Sluttsummen her er 59.60 €, som tilsvarer kr. 614,70 etter dagens kronekurs. Dette er inkludert porto, men ikke norsk MVA.
Husker ikke i farten, men regner med at jeg måtte betale norsk moms.

Dagens pris hos FC-Moto: kr. 545,84 + porto kr. 133,11 = 678,95. Norsk MVA kommer i tillegg...
Har kjøpt flere ting hos FC-Moto og har alltid betalt norsk moms når varen utleveres i Post-i-butikk.

Hvordan prisene var hos FC-Moto da jeg kjøpte direkte fra produsent i juli i fjor, vet jeg ikke.
Men ut fra dagens priser på produkt og porto så kommer jeg altså rimeligere ut ved å kjøpe fra Profi Products...

For ordens skyld:
Begge selgere, FC-Moto og Profi Products, trekker fra tysk VAT (Mva) i "handlekurven" ved salg til norske kunder.
Og er disse nettoprisene jeg har gjengitt ovenfor.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

SilverSmurfer
Innlegg: 981
Registrert: 21 mai 2020, 21:02
Motorsykkelen din: Honda Forza 350

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av SilverSmurfer »

Får man til å justere kjedet på samme måte med en vanlig krysslaser eller er det store fordeler med den laseren du har?

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

SilverSmurfer skrev: 23 feb 2021, 19:34 Får man til å justere kjedet på samme måte med en vanlig krysslaser eller er det store fordeler med den laseren du har?
Krysslaser kjenner jeg ikke til (som jeg vet om... :8-[ ), så det kan jeg ikke svare på.
Men laseren jeg har fra Profi Products er i hvert fall enkel å bruke, alt avhengig av hvordan bakdrevet er.
Laseren skal jo legges an på en rett flate på bakdrevet for å få en best mulig måling framover mot framdrevet.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

SilverSmurfer skrev: 23 feb 2021, 19:34 Får man til å justere kjedet på samme måte med en vanlig krysslaser eller er det store fordeler med den laseren du har?
Det går ikke.

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1021
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

For oss som har et begrenset budsjett: I stedet for å sikte uten hjelpemidler, vil det funke å bruke f.eks. en stållinjal såfremt man finner en god flate å legge den an mot? Ser for meg at en 40 eller 50 cm linjal vil være et OK hjelpemiddel.

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Domino skrev: 23 feb 2021, 20:02 For oss som har et begrenset budsjett: I stedet for å sikte uten hjelpemidler, vil det funke å bruke f.eks. en stållinjal såfremt man finner en god flate å legge den an mot? Ser for meg at en 40 eller 50 cm linjal vil være et OK hjelpemiddel.
Det kan helt klart funke, etter min mening :thumleft .
En lang stålinjal eller en ikke altfor lang rettholt.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

En rett planke langs bakhjulet mot forhjulet og samme klaring på høyre og venstre side så er det rett.
Siden holder det med å bruke den på en side da du vet avstand.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

mekkern skrev: 23 feb 2021, 20:13 En rett planke langs bakhjulet mot forhjulet og samme klaring på høyre og venstre side så er det rett.
Siden holder det med å bruke den på en side da du vet avstand.
Dette har jeg prøvd på flere sykler. Metoden gir en god innretning av hjulene, mot underlaget, men den har aldri (på mine sykler og andre jeg har mekket på) gitt en rett kjedelinje. Det kan virke som serieproduserte motorsykler har ganske mange unøyaktigheter i innretningen av gaffel/ramme/baksving/motor/bakhjul. Når avvikene mellom rett hjul-linje og rett kjedelinje blir for store så må man enten finne et kompromiss, eller prøve å utjevne skjevhetene, feks med tilpassede foringer/shims for innfesting av bakhjulet.
Uansett er det nok sånn at de fleste bruker merkene på baksvingen, og det er nok stort sett ok, selv om det ikke blir perfekt.

Brukeravatar
beemer
Innlegg: 60
Registrert: 08 jan 2010, 01:53
Motorsykkelen din: KTM 1290 S + Honda Valkyrie

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av beemer »

Heisann, vekker denne tråden til live igjen... Har lest litt og ser den får gode kritikker, så jeg tenkte jeg skulle bestille, men lurer litt på hva jeg trenger til en KTM 1290 SAS..
Denne: Motorcycle Chain Oiler - Adventure Kit GBP 116,67
eller denne : Motorcycle Chain Oiler - TREK Kit GBP 87,50 ?
Noen som vet om det har kommet noen norske forhandlere ?
--------------------------------------------
2014: 0 km
2013: 8541 km
2012: 6514 km
2011: 7560 km
2010: 12500 km
2009: 4000 km
2008: 14800 km

Online
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av AJ »

beemer skrev: 23 feb 2021, 23:30 Heisann, vekker denne tråden til live igjen... Har lest litt og ser den får gode kritikker, så jeg tenkte jeg skulle bestille, men lurer litt på hva jeg trenger til en KTM 1290 SAS..
Denne: Motorcycle Chain Oiler - Adventure Kit GBP 116,67
eller denne : Motorcycle Chain Oiler - TREK Kit GBP 87,50 ?
Noen som vet om det har kommet noen norske forhandlere ?
Slår denne sammen med "Sprocket science"-tråden.
Så til spørsmålet.
Fortsatt ingen norsk forhandler av Tutoro, så vidt jeg vet.
Men det går helt fint å bestille direkte fra produsenten.

Hvilken pakke bør man velge?
Avhenger av hvor mye ekstrautstyr man tror man trenger.
Tutoro kan enkelt monteres med strips på KTM ramma, men vil man gjøre en litt mer "sofistikert" montering trenger man kanskje denne braketten med tre ulike støørelser på monteringshullene.
niko brukte denne da han monterte Tutoro på sin Yamaha TDM 900.

Noen Tutorobrukere velger å bruke dobbeltdyse, mens andre, som niko og meg selv, valgte enkeltdysa liggende an mot bakdrevet på samme måte som er produsentens sterkeste anbefaling.
Og på mine to KTM'er har denne løsningen fungert veldig bra.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
niko
Innlegg: 1149
Registrert: 03 sep 2017, 00:00
Motorsykkelen din: Yamaha TDM 900 2006
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av niko »

Tutoro anbefales på det varmeste. Særlig når man får god hjelp til montering med påfølgende kaffe og lunsj! Jeg bestilte fra produsent. Få med brakett. Det gjør montering enklere og det er lett å finne plasseringer som er beskytta mot støvler, sidevesker etc.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Nomade
Innlegg: 647
Registrert: 17 jul 2016, 13:40
Motorsykkelen din: Honda NC750XD
Sted: Oslo

Re: Hvilken automatisk kjedesmører (chain oiler) anbefales?

Legg inn av Nomade »

beemer skrev: 23 feb 2021, 23:30 Heisann, vekker denne tråden til live igjen... Har lest litt og ser den får gode kritikker, så jeg tenkte jeg skulle bestille, men lurer litt på hva jeg trenger til en KTM 1290 SAS..
Denne: Motorcycle Chain Oiler - Adventure Kit GBP 116,67
eller denne : Motorcycle Chain Oiler - TREK Kit GBP 87,50 ?
Noen som vet om det har kommet noen norske forhandlere ?
Jeg kjøpte Trek kittet https://www.tutorochainoiler.com/collec ... o-trek-kit

Eneste forskjellen på det og det dyreste er vel mer olje og denne metallhylsa til beholderen. Så får du vurdere om det er verdt de ekstra pundene ;)

Svar