Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

AJ skrev: 12 aug 2021, 23:28
Gammelsmurfen skrev: 12 aug 2021, 23:26 Jeg kjøpte den på MCoslo, men jeg vet Bullfighter også selger MucOff.
Finnes også i en liten "Tur-boks" på bare 50ml
https://nettbutikk.mcoslo.no/OLJE-OG-KJ ... )-(XL-649)
:prf
Men... eh, litt stiv pris, kanskje :scratch ?
Ja, ikke uenig i det, men det er 400ml boks og er bra drøy og varer lenge.
Så noe store utgifter på kjedesmøring blir det neppe :)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Gammelsmurfen skrev: 12 aug 2021, 23:32 Ja, ikke uenig i det, men det er 400ml boks og er bra drøy og varer lenge.
Så noe store utgifter på kjedesmøring blir det neppe :)
Høres bra ut.
Det viktigste er selvfølgelig at det virker bra og at brukerne er fornøyd :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Om noen vurderer å kjøpe pro motion kjedeverktøyet fra xlmoto så vil jeg advare. Større drit har jeg ikke vært borti i hele mitt liv!
De forskjellige delene som skal settes på verktøyet passer ikke. Alt må brytes på plass og dermed også brytes av igjen.
Og det er for smalt i kjeften til å komme over en 525 kjede med pressbakkene på plass.
Ikke nok med det så tok gjengene på delen som skal bryte kjedet kvelden halvveis gjennom første bruk. Selv om det omtrent dryppet i olje under bruk.
6869941A-D4D1-4259-9C33-C4176A8634D8.jpeg
Delen som skal klinke nagler har også så grove gjenger at det må myye kraft til for å få gjort noe som helst.

Legg heller mer penger i det å få noe som funker er mitt tips
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Connie
Innlegg: 92
Registrert: 06 jun 2017, 22:40
Motorsykkelen din: 1978 XT500, 2017 Z1000SX

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Connie »

Kan varmt anbefale Unior sitt, kjøpte det også fra XLmoto. Det gikk som en lek å bytte 525 DID kjede. Men jeg kappet kjedet med dremel, ikke vits å bruke kjedeverktøy til det.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Måtte fjerne noen lenker på det nye, så da måtte det brytes
If you gonna be dumb you gotta be tough

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Viffern94 »

Jaja, man lærer vel til slutt.. gjorde et kjapt søk her inne på Snell kjede: Hadde jeg bare gjort det før jeg kjøpte nytt drevsett.. 2000km holdt det før det sa pang, kjedet lå igjen i rundkjøringen og jeg gikk fra 106 friske hester til 1sliten tobeint gamp.
1F017760-FCCA-4088-A2B5-EC5C94AC2198.jpeg
0C77E0CB-16A0-4B4E-9AFB-0C6F94942EFF.jpeg
Kjedet var strammet rett, og rikelig smurt under turen.
Blir mitt siste Snell, fra nå av blir det skikkelig DID kjede samt smører fra Tutoro :thumleft
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Viffern94 skrev: 25 aug 2021, 16:46 Kjedet var strammet rett, og rikelig smurt under turen.
Blir mitt siste Snell, fra nå av blir det skikkelig DID kjede samt smører fra Tutoro :thumleft
Tutoro er smart :thumleft !
Jeg kjøpte et sett til i sommer da jeg flyttet den gamle over på 390'en. Den har gjort jobben i mer enn 110000 km. på to 1290'er. Og den funker fortsatt etter seks sesonger.

Kjeder fra Snell er det flere som har dårlig erfaring med, ja. Så styr unna :[-X !
D.I.D. er gode greier, ingen tvil om det. Men det er også tsjekkiske CZ, som jeg har på 1290'en. Sykkelen ble levert med dette som OEM kjede, som jeg byttet på 43K sammen med dekkbytte. Men kunne kjørt noen tusen til siden kjedet var lite slitt, men bel altså byttet samtidig med dekkbytte av praktiske grunner. Sparte litt arbeidspenger også... ;)
CZ kjedet som sitter på nå har gått 17K så langt og er kun justert et par ganger, senest i dag.

XL MOTO selger CZ, men om de har til din sykkel vet jeg ikke.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Viffern94
Innlegg: 104
Registrert: 28 okt 2015, 21:06
Motorsykkelen din: Honda VFR 800FI 2001
Sted: Trondheim

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Viffern94 »

Stemmer, mente jeg hørte at du nevnte CZ i forbifarten. Skal sjekke om jeg får tak i det neste runde til sykkelen. Spent på hvor mane km jeg får ut av DID, klarte vel 20k på Tracern(dog var dette med for lite smøring fra Tutoro på slutten)
Honda CBF125,2010- Honda CB750,1997- Yamaha MT-09Tracer,2016- Yamaha FJR1300,2016-Honda VFR800,2001--

xavi0n
Innlegg: 497
Registrert: 28 feb 2021, 12:45
Motorsykkelen din: 2012 yamaha fz8, 2015 Suzuki vstrom 1000

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av xavi0n »

Var snell som sto på min å som var utslitt etter ikke mange km
If you gonna be dumb you gotta be tough

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 5229
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: K1600GT
Sted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Nå måtte jeg ta en tur bort i garasjen for å sjekke hvilke kjede jeg har på KZ’n og Transalp’n … og det var DID på begge :prf
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2

Brukeravatar
Gammelsmurfen
Innlegg: 1289
Registrert: 09 nov 2020, 19:05
Motorsykkelen din: BMW F850GS Rally 2022

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Gammelsmurfen »

Viffern94 skrev: 25 aug 2021, 16:46 Jaja, man lærer vel til slutt.. gjorde et kjapt søk her inne på Snell kjede: Hadde jeg bare gjort det før jeg kjøpte nytt drevsett.. 2000km holdt det før det sa pang, kjedet lå igjen i rundkjøringen og jeg gikk fra 106 friske hester til 1sliten tobeint gamp.
1F017760-FCCA-4088-A2B5-EC5C94AC2198.jpeg0C77E0CB-16A0-4B4E-9AFB-0C6F94942EFF.jpeg

Kjedet var strammet rett, og rikelig smurt under turen.
Blir mitt siste Snell, fra nå av blir det skikkelig DID kjede samt smører fra Tutoro :thumleft
Upps :O
Kjipt om det skjer i god fart og man får låsing på bakhjulet, eller kjede i leggen.
Heter vel Snell fordi det er Schnell utslitt (xlmoto er vel tysk også) :D
Nei, med deler som går på alt som har med sikkerhet å gjøre er det nok greit å holde seg til kvalitetsprodukter.
Om varigheten også er 1/3 av kvalitetsmerker så blir det ikke billig til slutt uansett.

mekkern
Innlegg: 7576
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Gammelsmurfen skrev: 25 aug 2021, 18:01
Viffern94 skrev: 25 aug 2021, 16:46 Jaja, man lærer vel til slutt.. gjorde et kjapt søk her inne på Snell kjede: Hadde jeg bare gjort det før jeg kjøpte nytt drevsett.. 2000km holdt det før det sa pang, kjedet lå igjen i rundkjøringen og jeg gikk fra 106 friske hester til 1sliten tobeint gamp.
1F017760-FCCA-4088-A2B5-EC5C94AC2198.jpeg0C77E0CB-16A0-4B4E-9AFB-0C6F94942EFF.jpeg

Kjedet var strammet rett, og rikelig smurt under turen.
Blir mitt siste Snell, fra nå av blir det skikkelig DID kjede samt smører fra Tutoro :thumleft
Upps :O
Kjipt om det skjer i god fart og man får låsing på bakhjulet, eller kjede i leggen.
Heter vel Snell fordi det er Schnell utslitt (xlmoto er vel tysk også) :D
Nei, med deler som går på alt som har med sikkerhet å gjøre er det nok greit å holde seg til kvalitetsprodukter.
Om varigheten også er 1/3 av kvalitetsmerker så blir det ikke billig til slutt uansett.
Har et biltemakjede på CBR`n som har passert 50000km... :lol
Dog med en PD-Oiler...
https://pdoiler.co.uk/
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

mekkern skrev: 25 aug 2021, 22:01 Har et biltemakjede på CBR`n som har passert 50000km... :lol
Dog med en PD-Oiler...
https://pdoiler.co.uk/
Biltemakjedene blir levert av tsjekkiske CZ. Om det er samme leverandør i dag er jeg ikke sikker på, men for et par-tre år siden var det i hvert fall CZ som leverte til Biltema.
Meget god kvalitet er også min erfaring.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

BjørnSover
Innlegg: 392
Registrert: 01 des 2020, 21:34
Motorsykkelen din: BMW R1200GSA 2018
Sted: Stavanger

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av BjørnSover »

Går det fint å stramme kjede uten å løfte bakhjul? Tenker å løsne muttre og stramme skrue som trekker hjul bakover, rulle sykkel bak/frem litt før jeg strammer hjulmuttre igjen. Eller "må" bakhjul løftes med senterstand, jekk eller depotstøtte?

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1039
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 1992 Kawasaki ZX-6, 2011 Triumph Tiger 800
Sted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Jeg setter sykkelen på midtstøtta. Da er bakhjulet klart av bakken. Poenget med å kunne dreie hjulet rundt er at du må sjekke at alle leddene i kjedet oppfører seg som de skal, og dessuten er den oppgitte slakken basert på at hjulet henger fritt. Dette gjelder min sykkel, den skal stå på midtstøtta. Med last på bakhjulet vil slakken mange ganger ikke være den samme.

Andre sykler kan ha en annen framgangsmåte. Sjekk hva som står i håndboka for din sykkel.

Svar