Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Var litt spent i dag da jeg fant ut at jeg skulle sjekke slitasjen på kjedet etter vel 27K, etter anvisning fra brukermanualen:

Bilde

I mangel av et 15 kgs lodd brukte jeg biljekken i stedet. Veier vel antakelig bortimot det samme, vil jeg tro... :-k
Av med kjedekasse, på med meterstokken for å måle avstanden mellom 18 ledd.
Litt optimistisk måling ser det ut som på bildene jeg tok... Men holder seg innafor maksgrensa på 27,2 cm.
Ser ut til at jeg har 3 millimeter å gå på.

Ingen stive ledd i kjedet, men et par som beveger seg litt tregere enn de andre etter å kjørt en stund. Får derimot fin bevegelighet igjen etter litt ekstra smøring.
Drevene ser også bra ut uten antydning til krokformasjon.

Så da tenker jeg at kjede og drev bør kunne holde til den planlagte Europaturen.
Eller bør man bytte... :scratch ?

Bilde

Bilde

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 861
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Geiroe »

Trenger utvilsomt litt smøring, og få litt bevegelighet på et par ledd ser. Ellers ser det jo strålende ut. :thumleft Ikke noe problem å dra ut på tur med det kjedet der.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jeg oppdaget her om dagen at det lakk olje fra Tutoro kjedesmøreren, som jeg har montert på sykkelen.
Da jeg skrudde den av så jeg dette:

Bilde
Sprekker i plasten som rommer selve smøremekanismen og oljen. All grunn til å tro at oljen har lekket gjennom disse sprekkene. Et mindre sannsynlig alternativ er at O-ringen mellom den gjennomsiktige delen og den nedre sorte plastdelen, er blitt ødelagt eller kommet ut av stiling.
Skrev til produsenten og spurte om å få kjøpe ny beholder og fikk dette svaret tilbake:

Bilde

Så da blir det å sende denne tilbake og få den grundig ettersett og oppgradert. Til en ganske så rimelig pris i forhold til å kjøpe en ny.

En smule betenkelig at Tutoro plasten antakelig ikke tåler vaskekjemikalier, noe produsenten ikke advarte mot da jeg kjøpte smøreren i fjor.
Nå derimot, står det advarsler om dette på nettsidene deres.
Uansett så setter jeg pris på god service som mailen ovenfor viser :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Fsva »

Kult å se at Tutoro er flinke på kundeservice. Vurderer faktisk en sånn selv nå som jeg har bestilt nytt kjede og drevsett :-k

Jeg var dum og strammet kjede på det slakkeste stedet sånn at det ble veldig tight på et annet sted. I tillegg så ble det kjørt
med passasjer bakpå etter dette :-k

I hvert fall så er det nå umulig å stramme
kjedet sånn at det ikke er for stramt ett sted og alt for slakt et annet sted. Turtallet går også litt opp og ned (kanskje 5-10 RPM) for hver runde kjedet gjør.

Kjede fra D.I.D og drev fra JT i hvert fall på vei til postkassa mi :P

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

@Fsva:
Tidlig kjede og drev bytte, virker det som... :-k
Hvor langt har du kjørt?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Enkel og grei returinfo fra Tutoro:
TUTORO Return To Base Service Repair Instructions.pdf
Overkommelige utgifter for å få Tutoro'en fikset...:

Bilde
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Fsva »

AJ skrev:@Fsva:
Tidlig kjede og drev bytte, virker det som... :-k
Hvor langt har du kjørt?
Har så vidt passert 19000km. Bakdrevet ser ganske nytt ut, framdrevet er heller ikke så værst.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Burde ikke kjedet holdt lenger enn dette... :scratch ?
Husker jeg kjørte godt over 40K før jeg byttet på TDM 900'en jeg hadde...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Du kunne byttet bare kjedet først evt, blitt noe billigere :P

Brukeravatar
Fsva
Innlegg: 779
Registrert: 09 okt 2014, 17:29
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
Sted: Eidsvoll/Fredrikstad

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Fsva »

Ja, men jeg har tvangstanker om at jeg vil ha nye drev til det nye dyre kjedet :lol

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Artikkel med mye god info og gode tips:

http://www.dansmc.com/rearchain.htm
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Chubby-mc
Innlegg: 45
Registrert: 25 sep 2015, 13:48
Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Chubby-mc »

Bruker dere depotstøtte når dere vedlikeholder kjedene deres? Eller er det like greit å skyve, smøre, skyve, smøre? Jeg prøvde å løfte bakhjulet på min nye 2014 Street Triple R med depotstøtten fra Biltema i dag, men den passet heller dårlig.

(Så nå vurderer jeg å bytte inn den mot en hjulrulle som gjør samme nytten i forhold til vasking og smøring. Stramming av kjedet tenker jeg at jeg overlater til verkstedet likevel.)

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Få deg svingarm spools, om du ikke har det allerede.
Bilde

Jeg pleier noen ganger ved bare smøring å dytte - smøre - dytte. Skal jeg rengjøre bruker jeg depotstøtta.
Har også kjøpt en sånn hjulrulle for å prøve den... Funket heller dårlig, da dekket ruller av ettersom det står på skrå.

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av WikingTnT »

Kjøp en skikkelig depot-støtte er mitt råd , føles mye stødigere enn hjulrulla fra biltema - har begge deler og velger støtta hver gang.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22748
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Jeg bruker en depotstøtte fra Biltema (Ja du leste riktig...) når jeg skal smøre/vaske kjedet og det er helt uproblematisk. Det er vel begrenset hvor mye Biltema kan feile med en formet jernstang. Jeg kjøpte den brukt av TomB her inne for 50,- tror jeg og den står fortsatt i garasjen og blir brukt flittig.

Det tar 10 sekunder og vipe sykkelen opp med denne så null stress. Dog kunne jeg virkelig tenkt meg en slik:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=5DBzroYOGrI[/video]

Svar