Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1581
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 25 feb 2023, 14:29 Det hjelper desverre lite hva andre skriver. Selv produsentene selv. De fleste der ute mener nemlig at dem vet bedre selv, eller enda bedre, dem tror det hele er konspirasjonsteorier for at produsenter skal tjene mer penger på kjappere kjedebytte etc.
Er ikke unger som ikke vil høre, det er voksne som er de vanskelige :[-( Har mer og mer gitt opp å snakke til voksne enten det er egne (voksne) unger eller på jobb, alle vet best selv...
AJ skrev: 25 feb 2023, 19:49 Metall mot metall trenger olje. Og fortrinnsvis hele tiden. Samme med kardang.
Kjenner jo fakstisk at hjulet går lettere rundt når snurrer rundt mens smører så ganske opplagt, ja.

Flip siden, særlig offroad, er at oljen samler drit så får slipepasta istedenfor. Så får bare rense kjede så ofte klarer for å begrense denne effekten, bruker heller kjederens ofte enn skippertak med 100% rens av og til.

Og et rent og nyoljet kjede ser jo mye bedre ut da :thumleft
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

mekkern
Innlegg: 7541
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Sted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

Olje er jo bedre enn kjedespray når det gjelder å holde på dritt- utenom «tørrspray»
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

pingvin skrev: 26 feb 2023, 09:34 Kjenner jo fakstisk at hjulet går lettere rundt når snurrer rundt mens smører så ganske opplagt, ja.
En annen ting vi kanskje sjelden tenker på er at jevn og god smøring gir mindre drivverkslyd/støy.
Ikke noe som de fleste legger merke til under kjøring om kjedet er velsmurt, men om det ikke er det vil nok en del av oss registrere mer drivverkstøy enn vi liker.

Dessuten er kontinuerlig smøring (med olje...) mens man kjører med å på gi en varmereduserende effekt på kjede, som det er grunn til å tro bidrar til mindre og langsommere slitasje av både kjede og drev.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rha »

Nå må jeg stille et dumt spørsmål som jeg sikkert skulle vist svaret på men det gjør jeg ikke. :redface

Jeg trenger et nytt kjede som må vare i ca 5000 km. skal jeg inn å ha hoved serv (80.000km) og bytte kjede og drev.
Sitter jo da å leter etter noe billig og fant dette
https://www.xlmoto.no/product/kjede-sne ... lsrc=aw.ds
men i følge xlmoto passer ikke det på min sykkel, men det gjør dette som er MYE dyrere
https://www.xlmoto.no/product/mc-kjede- ... 31?v=26672

Er ikke 525 samme størrelse uansett?? jada skjønner at D.I.D er bedre en snell til 500 spenn men for en kort stund så er vel det der ett fett???
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Online
Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 6940
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Sted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

Rha skrev:Nå må jeg stille et dumt spørsmål som jeg sikkert skulle vist svaret på men det gjør jeg ikke. :redface

Jeg trenger et nytt kjede som må vare i ca 5000 km. skal jeg inn å ha hoved serv (80.000km) og bytte kjede og drev.
Sitter jo da å leter etter noe billig og fant dette
https://www.xlmoto.no/product/kjede-sne ... lsrc=aw.ds
men i følge xlmoto passer ikke det på min sykkel, men det gjør dette som er MYE dyrere
https://www.xlmoto.no/product/mc-kjede- ... 31?v=26672

Er ikke 525 samme størrelse uansett?? jada skjønner at D.I.D er bedre en snell til 500 spenn men for en kort stund så er vel det der ett fett???
Jo det passer, du må bare korte det inn litt. Fazer har 122 ledd, Tracer har 110. Ellers passer kjedet

Sent fra min SM-A515F via Tapatalk


Online
Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rha »

Takk, det var det jeg trodde. Dem har det i riktig lengde :)
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Styr unna Snell :gk !

Mange som har hatt problemer med dette billigmerket. Slites fort og noen har også opplevd kjedebrudd under kjøring, en erfaring jeg er ganske sikker på ingen har behov for å skaffe seg.
Også en bruker her inne som jeg ikke husker brukernavnet til i farten, dessverre.

Edit:
Nå husker jeg det! Det var @Viffern94 var det som fikk kjedebrudd på forumtouren i 2021.
Mener det det var et Snell kjede han hadde på Honda'en sin.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Rha
Innlegg: 285
Registrert: 04 jul 2017, 22:26
Motorsykkelen din: yamaha mt09 tracer 2017

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rha »

Det er ikke bra. Takk for advarsel. bruker da litt mer penger på et kjede.
Nå har jeg surmult og vært sur som fa** i to år og plutselig ble jeg positiv.....

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Rha skrev: 25 apr 2023, 18:09 Det er ikke bra. Takk for advarsel. bruker da litt mer penger på et kjede.
Det er nok en klok avgjørelse, ja :drg .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
rolf-arne
Innlegg: 2137
Registrert: 20 aug 2018, 20:28
Motorsykkelen din: Pan European 1100 -1995, CBX 1000
Sted: Nordvågen,Nordkapp
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av rolf-arne »


Gammelsmurfen skrev: På gamle sykler uten verken ABS,Traction, Antispin, dynamisk motorbrems + + + så er det selvsagt ikke et problem å frikjøre bakhjulet, de skjønner jo knapt nok om motoren går :D
Men det gjør sannelig den som sitter oppå.

Sent fra min SM-A715F via Tapatalk

Nyskjærrig - lurer på hva som er bak neste sving - når det er fastslått - så blir man rastlaus og lurer på hva som er bak den neste -- å sånn går livet - av og til tar nyskjærrigheta pause og da kan man avspore ei stund - til å bli kjent med folk og gjøre betjentskaper om til vennskap -- og ikke minst kan kroppen ha sine gode stunder og da gjelder det å enten nyte livet eller få noe gjort. Det siste skyves det ofte på, skal man være ærlig..

Sten
Innlegg: 4
Registrert: 18 aug 2022, 22:47
Motorsykkelen din: Yamaha MT10 - 2022

Stramme kjede

Legg inn av Sten »

Jeg skrur lite selv, så våger meg på et litt dumt spm her. Kjede på min Yamaha MT10 har fått en del vandring, og må strammes. Sykkelen er ett år, gått 6000km. Har service om 10 dager, men skal kjøre en del før den tid. Å stramme kjede er vel noe man bør kunne gjøre selv? Ser at det kun er bolt på ene siden, er det kun den som skal løsnes før man justerer på stramme skruene..?

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 645
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Stramme kjede

Legg inn av kgjersda »

Det står i brukermanualen hvordan du sjekker og justerer kjede.

https://www.bruksanvisningpdf.no/yamaha ... sning?p=81 (og siden etterpå)

Forøvrig trenger du 32mm pipe for å løsne muetteren bak. Den skal strammes med 190Nm - ganske mye.
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Stramme kjede

Legg inn av AJ »

Sten skrev: 06 jun 2023, 10:38 Jeg skrur lite selv, så våger meg på et litt dumt spm her. Kjede på min Yamaha MT10 har fått en del vandring, og må strammes. Sykkelen er ett år, gått 6000km. Har service om 10 dager, men skal kjøre en del før den tid. Å stramme kjede er vel noe man bør kunne gjøre selv? Ser at det kun er bolt på ene siden, er det kun den som skal løsnes før man justerer på stramme skruene..?
190 Nm moment er ganske mye, ja. Mener det er 90 på min KTM.
Med 190 Nm tenker jeg det er praktisk med en latmannsarm for å både løsne og trekke til bolten.
Og selvfølgelig en solid momentnøkkel for så å dra til med rett moment.

Og for ordens skyld, jeg slo sammen tråden din med den store kjedetråden, i tilfelle du lurer på hvor tråden din ble av, @Sten .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

raster
Innlegg: 134
Registrert: 11 jul 2013, 09:51
Motorsykkelen din: Honda CRF 1000 Afrika Twin

Tørrsmøring av kjede?

Legg inn av raster »

Har i det siste prøvd "drylube" tørrsmøring til kjede for å unngå at støv og sand fester seg og sliper ned kjede og drev..ser ikke at det er smurt så litt rart. Erfaringer? Funker det?
Mc: Tempo Panter (79-82), Kawasaki z400 (83-85), Suzuki gs 650 (85-88), Yamaha TR1 (88-93=), HD Fat Boy (93-01),Yamaha SRX-6 (2001-2003) Ducati Monster 750 (2003-2006), Moto Guzzi V11 sport (01-07),Ducati Monster 900 (07-13), BMW f800 gs (13-18.), Honda crf 1000 afrika twin (18-), Honda CB 500 f (21) Telt: De Waard Lepelaar,Esvo Acoma, Sahara glampingtelt, Big Agnes Fly creek, Hilleberg Enan, Helsport Fonnfjell,EasyCamp galaxy3, Exped outer space3

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Tørrsmøring av kjede?

Legg inn av AJ »

raster skrev: 21 jul 2023, 18:40 Har i det siste prøvd "drylube" tørrsmøring til kjede for å unngå at støv og sand fester seg og sliper ned kjede og drev..ser ikke at det er smurt så litt rart. Erfaringer? Funker det?
Ingen erfaring med "drylube".
Men tenker at hva du ser på kjedet er hva du leser på boksen, nemlig "drylube" - tørrsmøring, og at kjedet dermed ser... tørt ut.
Jeg som bruker olje fra kjedesmøreren Tutoro ser jo at kjedet er smurt i form av... nettopp (glinsende) olje ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar