Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
pingvin
Innlegg: 1597
Registrert: 20 okt 2013, 19:25
Motorsykkelen din: Triumph Scrambler 1200 XE

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pingvin »

Bjerknez skrev: 08 jun 2020, 09:21 Jeg hadde for stramt kjede på STreet Triplen min en gang etter dekkskifte. Da kunne jeg høre slike tikkelyder. Kjedet ble løsnet litt og lyden ble borte. Jeg har skjønt det slik at det er bedre med LITT for slakt kjede enn for stramt...?
Helt klart, for stramt og du kan ødelegge greier i drivverket
2019 Triumph Scrambler 1200
2008 KTM 690 Enduro
2017 KTM 450 EXC-F Six days

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Jeg kjenner ikke til Husqvarna Hvitpilen modellene, men fant denne i brukermanuaklen til Enduromodellen:
Kjedeslakk Hvitpilen701.JPG
Jeg forstår denne slik at kjedet skal presses nedover slik at kjedet er stramt på oversiden av svingarmen (taut = stramt).
Dette betyr at kjedet må presses nedover og det er fra dette nederste nedpressede punktet og opp til svingarmbeskyttelsen (sliding guard) avstanden skal være 3 cm.
Mao. skal kjedeslakken være 30mm/3 cm olg ikke 5mm/0,5 cm.

Dette er samme måte å måle kjedeslakken som på min KTM 1290 SA S, selv om prosedyren er formulert på en bedre forklarende måte, etter min mening, enn måten det er gjort i Hvitpilen manualen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av oivindg »

AJ skrev: 08 jun 2020, 19:20 Jeg kjenner ikke til Husqvarna Hvitpilen modellene, men fant denne i brukermanuaklen til Enduromodellen:

Kjedeslakk Hvitpilen701.JPG

Jeg forstår denne slik at kjedet skal presses nedover slik at kjedet er stramt på oversiden av svingarmen (taut = stramt).
Dette betyr at kjedet må presses nedover og det er fra dette nederste nedpressede punktet og opp til svingarmbeskyttelsen (sliding guard) avstanden skal være 3 cm.
Mao. skal kjedeslakken være 30mm/3 cm olg ikke 5mm/0,5 cm.

Dette er samme måte å måle kjedeslakken som på min KTM 1290 SA S, selv om prosedyren er formulert på en bedre forklarende måte, etter min mening, enn måten det er gjort i Hvitpilen manualen.
Jeg får ikke det til å stemme. Slik jeg leser forklaringen skal du presse kjedet oppover 30mm bak "chain sliding guard". Da skal du ha 5mm klaring over toppen av kjeden.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

oivindg skrev: 08 jun 2020, 19:32
AJ skrev: 08 jun 2020, 19:20 Jeg kjenner ikke til Husqvarna Hvitpilen modellene, men fant denne i brukermanuaklen til Enduromodellen:

Kjedeslakk Hvitpilen701.JPG

Jeg forstår denne slik at kjedet skal presses nedover slik at kjedet er stramt på oversiden av svingarmen (taut = stramt).
Dette betyr at kjedet må presses nedover og det er fra dette nederste nedpressede punktet og opp til svingarmbeskyttelsen (sliding guard) avstanden skal være 3 cm.
Mao. skal kjedeslakken være 30mm/3 cm olg ikke 5mm/0,5 cm.

Dette er samme måte å måle kjedeslakken som på min KTM 1290 SA S, selv om prosedyren er formulert på en bedre forklarende måte, etter min mening, enn måten det er gjort i Hvitpilen manualen.
Jeg får ikke det til å stemme. Slik jeg leser forklaringen skal du presse kjedet oppover 30mm bak "chain sliding guard". Da skal du ha 5mm klaring over toppen av kjeden.
"Top chain section must be taut" - øvre del av kjedet må være stramt.
Det betyr at nedre del av kjedet - under svingarmen - må trykkes nedover for at øvre del av kjedet skal bli stramt, jfr. B på skissen, som dermed blir målepunktet fra hvor man skal trykke kjedet opp mot svingarmen og måle kjedeslakken til 3 cm.
Noe annet er strengt tatt egentlig naturstridig...
Hvor manualen nevner dette med 5 mm kan man bare lure på. Egentlig helt unødvendig, slik jeg vurderer det.

30 mm/3 cm kjedeslakk på Vitpilen høres rimelig ut. Er frea 40 til 45 mm på 1290'en, som jo har lengre svingarm og ganske sikkert også lengre fjæringsvei.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

45316
Innlegg: 920
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
Motorsykkelen din: ZZR600 98mod

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av 45316 »

Enig med Oivind sin tolkning

Sent fra min BLA-L29 via Tapatalk


Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av oivindg »

Edit: La ikke merke til det før etterpå at pekle allerede hadde referert til manualen.

Ikke for å ødelegge moroa, men jeg fant manualen til Vitpilen 701 fra 2018 og det ser ganske klart og tydelig ut. Man dytter oppover på undersiden av kjedet på det markerte punktet til kjedet er stramt og måler avstanden mellom kjedet og underkant på svingarmen:
Annotation 2020-06-08 194710.png

Men et viktig punkt er at man skal løfte bakhjulet som vist på bildet:
Annotation 2020-06-08 195236.png
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av oivindg den 08 jun 2020, 20:02, redigert 3 ganger totalt.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pekle »

AJ skrev: 08 jun 2020, 19:41
oivindg skrev: 08 jun 2020, 19:32 Jeg får ikke det til å stemme. Slik jeg leser forklaringen skal du presse kjedet oppover 30mm bak "chain sliding guard". Da skal du ha 5mm klaring over toppen av kjeden.
"Top chain section must be taut" - øvre del av kjedet må være stramt.
Det betyr at nedre del av kjedet - under svingarmen - må trykkes nedover for at øvre del av kjedet skal bli stramt, jfr. B på skissen, som dermed blir målepunktet fra hvor man skal trykke kjedet opp mot svingarmen og måle kjedeslakken til 3 cm.
Noe annet er strengt tatt egentlig naturstridig...
Nei, oyvindg har helt rett.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Den skissen pekle viser til er jeg overbevist om er mangelfull:

Bilde

Her står det også at øvre kjedegang må strammes (must be taut). Eneste muligheten for å stramme/strekke ut kjedet her er å trykke det nedover under svingarmen.
Så skal man måle kjedeslakken fra det nederste punktet man har presset kjedet til for at øvre kjedegang skal være stramt (taut) til så langt opp mot svingarmen man kan uten at kjedet berører svingarmen/kjedebeskyttelsen. Gjør man det er det for mye kjedeslakk.

Jeg er overbevist om at korrekt kjedeslakk på Vitpilen er 30mm. Og jeg er i hvert fall sikker på at kjedeslakken ikke skal være kun 5mm.
Og jeg er like sikker etter snart å ha kjørt 100K med to KTM 1290'er at det tar litt tid å fullt ut forstå hvordan man måler kjedeslakken på disse syklene.
Vitpilen er bygd på samme lesten.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pekle »

Min skisse er bare et mindre utsnitt av den oyvindg tok. Vi er helt enige om at slakken skal være i størrelsesorden 25-30mm, men om man følger det som står i manualen til punkt og prikke (presser oppover, ikke drar nedover) og justerer til avstanden er 5mm, så får man trolig en slakk på 25-30mm.

Brukeravatar
oivindg
Innlegg: 885
Registrert: 20 nov 2019, 21:45
Motorsykkelen din: BMW R1200R (2011)
Sted: Kongsberg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av oivindg »

AJ skrev: 08 jun 2020, 19:54 Her står det også at øvre kjedegang må strammes (must be taut). Eneste muligheten for å stramme/strekke ut kjedet her er å trykke det nedover under svingarmen.
Har du prøvd å sette KTM'en i fri med løftet bakhjul og trykke oppover på kjedet? Hva er grunnen til at kjedet da ikke blir stramt?

Er det noen med Vitpilen 701 som kommer til treffet i august? Hadde vært veldig morsomt om noen kunne testet dette i praksis.
Øivind

Min 2011 BMW R1200R - 2021 blir første hele sesong med lappen. Gleder meg!

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pekle »

Artig å være så uenige om noe man er enige om :D good ol' internet

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

oivindg skrev: 08 jun 2020, 19:58
AJ skrev: 08 jun 2020, 19:54 Her står det også at øvre kjedegang må strammes (must be taut). Eneste muligheten for å stramme/strekke ut kjedet her er å trykke det nedover under svingarmen.
Har du prøvd å sette KTM'en i fri med løftet bakhjul og trykke oppover på kjedet? Hva er grunnen til at kjedet da ikke blir stramt?

Er det noen med Vitpilen 701 som kommer til treffet i august? Hadde vært veldig morsomt om noen kunne testet dette i praksis.
Selvfølgelig blir øvre kjedegang stram om du presser nedre kjedegang oppover. Men slik jeg ser det er det ikke dette som er poenget.
For best mulig å måle slakken er det å presse nedre kjedegang nedover, merke se målepunktet på f.eks. en tommestokk, for så å presse oppover og merke seg på tommestokken på samme målepunkt på kjedet hvor dette ikke lar seg presse lenger opp.
Avstanden man her avleser er rett kjedeslakk.
Dette er for øvrig også sjekket og samsvarer med Monkey Chain og Motion Pro Slack Setter verktøyene som er nevnt i et par innlegg her tidligere.

Denne måten å måle kjedeslakken har jeg konsekvent gjort på min 1290 nå på tredje sesongen og har sluppet unna med kun noen ytterst få justeringer. Sannsynligvis pga. av korrekt justering hver gang i kombinasjon med bruk av automatisk kjedeoljesmører.
Originalt kjede og drev er på god vei til å nærme seg 40K.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pekle »

AJ skrev: 08 jun 2020, 20:10 Selvfølgelig blir øvre kjedegang stram om du presser nedre kjedegang oppover. Men slik jeg ser det er det ikke dette som er poenget.
I manualen er det det.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37838
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

pekle skrev: 08 jun 2020, 19:58 Min skisse er bare et mindre utsnitt av den oyvindg tok. Vi er helt enige om at slakken skal være i størrelsesorden 25-30mm, men om man følger det som står i manualen til punkt og prikke (presser oppover, ikke drar nedover) og justerer til avstanden er 5mm, så får man trolig en slakk på 25-30mm.
Det er nok helt riktig.
Men etter mitt syn en klønete måte å beskrive det på siden det veldig lett kan misforstås slik at man justerer kjedeslakken til 5mm.
Og det er da man er ikke så rent lite ute og kjøre...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
pekle
Innlegg: 650
Registrert: 19 aug 2018, 19:18
Motorsykkelen din: No FUD

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av pekle »

AJ skrev: 08 jun 2020, 20:14
pekle skrev: 08 jun 2020, 19:58 Min skisse er bare et mindre utsnitt av den oyvindg tok. Vi er helt enige om at slakken skal være i størrelsesorden 25-30mm, men om man følger det som står i manualen til punkt og prikke (presser oppover, ikke drar nedover) og justerer til avstanden er 5mm, så får man trolig en slakk på 25-30mm.
Det er nok helt riktig.
Men etter mitt syn en klønete måte å beskrive det på siden det veldig lett kan misforstås slik at man justerer kjedeslakken til 5mm.
Og det er da man er ikke så rent lite ute og kjøre...
Det kan jeg være enig i - og det er jo muligens nettopp det som har skjedd med Elipsen

Svar