Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

Sykkel på sidestøtte og en enkel saksejekk under svingarmen på motsatt side. Perfekt for både felg vask kjede vask og smøring.

Brukeravatar
vim
Innlegg: 272
Registrert: 08 apr 2015, 09:51
Motorsykkelen din: Ducati Supersport
Sted: Viken

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av vim »

Bjerknez skrev:Jeg bruker en depotstøtte fra Biltema (Ja du leste riktig...) når jeg skal smøre/vaske kjedet og det er helt uproblematisk. Det er vel begrenset hvor mye Biltema kan feile med en formet jernstang. Jeg kjøpte den brukt av TomB her inne for 50,- tror jeg og den står fortsatt i garasjen og blir brukt flittig.

Det tar 10 sekunder og vipe sykkelen opp med denne så null stress. Dog kunne jeg virkelig tenkt meg en slik:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=5DBzroYOGrI[/video]
Bruker også depotstøtte fra Biltema på andre året og mekker/vasker relativt mye - og det fungerer 110% fint.
En kinavariant av den du linker video til, selges av en kar i Vestfold på Finn.no til 1800,-. Har vurdert å teste den, men har litt plassproblemer i garasjen til alt "kjekt å ha".

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Gjorde kjede og drev skikkelig reine her om dagen, med god gammaldags parafin og børste. Tok også av dekselet til frontdrevet for å sjekke hvordan tilstanden på dette var. Synes jeg ser en klar "kroking" (hooking) på drevet, på grensen til at det bør byttes - se bildet nedenfor.

Etter rens og smøring med Tutoro kjedeolje var det klar for en tur for å teste kjedet nærmere etter turen.
Det første jeg la merke til da jeg skulle rygge sykkelen inn i garasjen etter turen var en kneppe lyd med fast intervall. Tydelig å høre da sykkelen ble trillet bakover. Ikke fult så tydelig når bakhjulet snurres med sykkelen på midtstøtta.

Gikk så over kjedet, ledd for ledd, og fant flere som gikk tregt og et som ikke lot seg bevege i det tatt. Med egnet verktøy gikk jeg over alle leddene en gang til og smurte de som gikk tregt og fikk løsnet det som hadde satt seg fast. Brukte verktøyet og beveget alle leddene et par kjederunder.

Til slutt målte jeg slitasjelengden på kjedet som ikke børe overskride 27,2 cm målt fra midten til midten på 18 ledd.
Dette ligger helt på grensen flere steder på kjedet.

Alt i alt tyder ting på at drivsettet er såpass slitt at det bør byttes innen rimelig tid. Må vel si at jeg er noe overrasket og litt skuffet over at originaldrivsettet ikke holder lenger enn snaue 30K. Skulle jeg kjørt resten av sesongen her i landet hadde jeg nok kjørt på settet noen tusen km. til, men neppe mer enn 35000.
Men siden vi drar på Europatur om ca. tre uker, vil jeg ikke ha usikkerheten med et slitt drivsett hvilende over meg som en skygge på en slik tur.
Derfor blir det drev og kjedebytte på onsdag, hos Qvale MC på Årnes.
Blir D.I.D. ZVM-X 525 og JT drev, som erstatning for det som ser ut som originale KTM drev og tsjekkiskprodusert CZ SDZ 525 kjede, som noen mener er veldig bra mens andre mener det er "total crap"... :-k .

Satser på at kneppelyden jeg hører etter å ha kjørt og skal parkere sykkelen, er fra kjedegangen. Høres i hvert fall ut til at det kommer fra kjedesiden og bakhjulet på denne siden.
Er vel ingenting som tyder på at dette har noe med slitt lager å gjøre, håper jeg...?
En vurdering fra de som kan mer om dette enn meg her inne, settes pris på.

Til slutt, bilde av framdrevet, som jeg synes viser en asymmetrisk bueform og dermed begynnende "hooking".

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av WikingTnT »

Bjerknez skrev:Jeg bruker en depotstøtte fra Biltema (Ja du leste riktig...) når jeg skal smøre/vaske kjedet og det er helt uproblematisk. Det er vel begrenset hvor mye Biltema kan feile med en formet jernstang. Jeg kjøpte den brukt av TomB her inne for 50,- tror jeg og den står fortsatt i garasjen og blir brukt flittig.

Det tar 10 sekunder og vipe sykkelen opp med denne så null stress. Dog kunne jeg virkelig tenkt meg en slik:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=5DBzroYOGrI[/video]
Hjulrulle og depotstøtte er to forskjellige ting da vettu :P , rulla legger du under bakdekket .

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Har fått antydning til krumming på mitt fordrev også, triptellern sniker seg straks opp på 40k.
Ellers går kjedet fint... noen tight spots men ingenting alvorlig, satser på å bytte neste år :)

Bilde

På kjedet ditt AJ, det ser ut som om det "slipes" på kanten nederst?

JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av JK95 »

Bildeimage hosting free
Slik så mitt ut når jeg bytta forrige uke på 41k, da med svært få trege ledd, og strengt tatt ingen kjøremessige problemer :crazy:
Selv ser jeg ikke problemet i å bytte på 30k heller, det er jo LANGT! På lettmc fikk jeg knapt 16-18k ut av kjede og drev, så 30 på en 1290 mener jeg nå selv at er meget innafor :redface

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Toven skrev:
På kjedet ditt AJ, det ser ut som om det "slipes" på kanten nederst?
Sånn har det vært helt fra starten og grunnen er nok kjedegangbeskyttelsen i framkant oppe og nede på svingarmen.
En liten feilkonstruksjon antakelig, hvor nedre del av kjedet tar inni beskyttelsessideveggen der slitasjeindikatoren er... :-k :

Bilde
Bilde med dårlig fokus, men dere skjønner hva jeg mener...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

JK95 skrev:Bildeimage hosting free
Slik så mitt ut når jeg bytta forrige uke på 41k, da med svært få trege ledd, og strengt tatt ingen kjøremessige problemer :crazy:
Selv ser jeg ikke problemet i å bytte på 30k heller, det er jo LANGT! På lettmc fikk jeg knapt 16-18k ut av kjede og drev, så 30 på en 1290 mener jeg nå selv at er meget innafor :redface
I forhold til drevet på din sykkel så skulle jeg nok fint greid 10K til, vil jeg tro ;) .
Og, som allerede nevnt, jeg hadde nok ikke tatt bryet med å bytte nå om det ikke hadde vært for den forestående utenlandsturen.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Det hadde jeg også gjort AJ, må gjøre skikkelige forberedelser før en sånn langtur :)

Bra slitt det fordrevet JK :P

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Toven skrev:Det hadde jeg også gjort AJ, må gjøre skikkelige forberedelser før en sånn langtur :)
Med storservice unnagjort allerede og nært forestående drivsettbytte, bør det meste være klart, ja :) .
Dekk ble også byttet for ikke lenge siden og jeg må si Bridgestone Battlax A40 Adventure har innfritt så langt.
Veldig gode dekk, som ser ut til å holde en god del lenger enn Metzeler Tourance NEXT dekkene jeg hadde på sykkelen før disse.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av cannon »

AJ skrev:
Toven skrev:Det hadde jeg også gjort AJ, må gjøre skikkelige forberedelser før en sånn langtur :)
Med storservice unnagjort allerede og nært forestående drivsettbytte, bør det meste være klart, ja :) .
Dekk ble også byttet for ikke lenge siden og jeg må si Bridgestone Battlax A40 Adventure har innfritt så langt.
Veldig gode dekk, som ser ut til å holde en god del lenger enn Metzeler Tourance NEXT dekkene jeg hadde på sykkelen før disse.
.....og når administrator blogger om Dekkvalg i selve kjedesmøretråden så vet vi alle at enden er nær.....;-)

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

cannon skrev:.....og når administrator blogger om Dekkvalg i selve kjedesmøretråden så vet vi alle at enden er nær.....;-)
Ojsann.... der glapp det visst... :orefk
Får komme sterkere tilbake på kjedesporet etter turen til Qvale'en... ;)
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Royal
Innlegg: 304
Registrert: 12 mar 2016, 10:00
Motorsykkelen din: Husqvarna 701 Supermoto 2016

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Royal »

Har dere noen tips til en kjedesmøring som stivner eller holder seg relativt "tørt"?

Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37764
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Royal skrev:Har dere noen tips til en kjedesmøring som stivner eller holder seg relativt "tørt"?

Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.
Husker fra tidligere at flere var storfornøyd med denne:

http://www.royalpurpleconsumer.com/prod ... lubricant/

Har dog ikke prøvd den selv.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Online
Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22750
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Royal skrev:Har dere noen tips til en kjedesmøring som stivner eller holder seg relativt "tørt"?

Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.
Motul Road :thumleft

Svar