Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Var litt spent i dag da jeg fant ut at jeg skulle sjekke slitasjen på kjedet etter vel 27K, etter anvisning fra brukermanualen:
I mangel av et 15 kgs lodd brukte jeg biljekken i stedet. Veier vel antakelig bortimot det samme, vil jeg tro...
Av med kjedekasse, på med meterstokken for å måle avstanden mellom 18 ledd.
Litt optimistisk måling ser det ut som på bildene jeg tok... Men holder seg innafor maksgrensa på 27,2 cm.
Ser ut til at jeg har 3 millimeter å gå på.
Ingen stive ledd i kjedet, men et par som beveger seg litt tregere enn de andre etter å kjørt en stund. Får derimot fin bevegelighet igjen etter litt ekstra smøring.
Drevene ser også bra ut uten antydning til krokformasjon.
Så da tenker jeg at kjede og drev bør kunne holde til den planlagte Europaturen.
Eller bør man bytte... ?
I mangel av et 15 kgs lodd brukte jeg biljekken i stedet. Veier vel antakelig bortimot det samme, vil jeg tro...
Av med kjedekasse, på med meterstokken for å måle avstanden mellom 18 ledd.
Litt optimistisk måling ser det ut som på bildene jeg tok... Men holder seg innafor maksgrensa på 27,2 cm.
Ser ut til at jeg har 3 millimeter å gå på.
Ingen stive ledd i kjedet, men et par som beveger seg litt tregere enn de andre etter å kjørt en stund. Får derimot fin bevegelighet igjen etter litt ekstra smøring.
Drevene ser også bra ut uten antydning til krokformasjon.
Så da tenker jeg at kjede og drev bør kunne holde til den planlagte Europaturen.
Eller bør man bytte... ?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Geiroe
- Innlegg: 861
- Registrert: 29 jul 2013, 21:12
- Motorsykkelen din: Honda VF1000F2 (85)
- Sted: Sandefjord
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Trenger utvilsomt litt smøring, og få litt bevegelighet på et par ledd ser. Ellers ser det jo strålende ut. Ikke noe problem å dra ut på tur med det kjedet der.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg oppdaget her om dagen at det lakk olje fra Tutoro kjedesmøreren, som jeg har montert på sykkelen.
Da jeg skrudde den av så jeg dette:
Sprekker i plasten som rommer selve smøremekanismen og oljen. All grunn til å tro at oljen har lekket gjennom disse sprekkene. Et mindre sannsynlig alternativ er at O-ringen mellom den gjennomsiktige delen og den nedre sorte plastdelen, er blitt ødelagt eller kommet ut av stiling.
Skrev til produsenten og spurte om å få kjøpe ny beholder og fikk dette svaret tilbake:
Så da blir det å sende denne tilbake og få den grundig ettersett og oppgradert. Til en ganske så rimelig pris i forhold til å kjøpe en ny.
En smule betenkelig at Tutoro plasten antakelig ikke tåler vaskekjemikalier, noe produsenten ikke advarte mot da jeg kjøpte smøreren i fjor.
Nå derimot, står det advarsler om dette på nettsidene deres.
Uansett så setter jeg pris på god service som mailen ovenfor viser .
Da jeg skrudde den av så jeg dette:
Sprekker i plasten som rommer selve smøremekanismen og oljen. All grunn til å tro at oljen har lekket gjennom disse sprekkene. Et mindre sannsynlig alternativ er at O-ringen mellom den gjennomsiktige delen og den nedre sorte plastdelen, er blitt ødelagt eller kommet ut av stiling.
Skrev til produsenten og spurte om å få kjøpe ny beholder og fikk dette svaret tilbake:
Så da blir det å sende denne tilbake og få den grundig ettersett og oppgradert. Til en ganske så rimelig pris i forhold til å kjøpe en ny.
En smule betenkelig at Tutoro plasten antakelig ikke tåler vaskekjemikalier, noe produsenten ikke advarte mot da jeg kjøpte smøreren i fjor.
Nå derimot, står det advarsler om dette på nettsidene deres.
Uansett så setter jeg pris på god service som mailen ovenfor viser .
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Fsva
- Innlegg: 779
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Sted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Kult å se at Tutoro er flinke på kundeservice. Vurderer faktisk en sånn selv nå som jeg har bestilt nytt kjede og drevsett
Jeg var dum og strammet kjede på det slakkeste stedet sånn at det ble veldig tight på et annet sted. I tillegg så ble det kjørt
med passasjer bakpå etter dette
I hvert fall så er det nå umulig å stramme
kjedet sånn at det ikke er for stramt ett sted og alt for slakt et annet sted. Turtallet går også litt opp og ned (kanskje 5-10 RPM) for hver runde kjedet gjør.
Kjede fra D.I.D og drev fra JT i hvert fall på vei til postkassa mi
Jeg var dum og strammet kjede på det slakkeste stedet sånn at det ble veldig tight på et annet sted. I tillegg så ble det kjørt
med passasjer bakpå etter dette
I hvert fall så er det nå umulig å stramme
kjedet sånn at det ikke er for stramt ett sted og alt for slakt et annet sted. Turtallet går også litt opp og ned (kanskje 5-10 RPM) for hver runde kjedet gjør.
Kjede fra D.I.D og drev fra JT i hvert fall på vei til postkassa mi
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
@Fsva:
Tidlig kjede og drev bytte, virker det som...
Hvor langt har du kjørt?
Tidlig kjede og drev bytte, virker det som...
Hvor langt har du kjørt?
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Enkel og grei returinfo fra Tutoro:
Overkommelige utgifter for å få Tutoro'en fikset...:
Overkommelige utgifter for å få Tutoro'en fikset...:
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
- Fsva
- Innlegg: 779
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Sted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Har så vidt passert 19000km. Bakdrevet ser ganske nytt ut, framdrevet er heller ikke så værst.AJ skrev:@Fsva:
Tidlig kjede og drev bytte, virker det som...
Hvor langt har du kjørt?
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Burde ikke kjedet holdt lenger enn dette... ?
Husker jeg kjørte godt over 40K før jeg byttet på TDM 900'en jeg hadde...
Husker jeg kjørte godt over 40K før jeg byttet på TDM 900'en jeg hadde...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Du kunne byttet bare kjedet først evt, blitt noe billigere
- Fsva
- Innlegg: 779
- Registrert: 09 okt 2014, 17:29
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple 675 2015
- Sted: Eidsvoll/Fredrikstad
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Ja, men jeg har tvangstanker om at jeg vil ha nye drev til det nye dyre kjedet
- AJ
- Administrator
- Innlegg: 37954
- Registrert: 30 sep 2006, 18:46
- Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
- Sted: Lunner på Hadeland
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering
-
- Innlegg: 45
- Registrert: 25 sep 2015, 13:48
- Motorsykkelen din: Triumph Street Triple R 2014
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Bruker dere depotstøtte når dere vedlikeholder kjedene deres? Eller er det like greit å skyve, smøre, skyve, smøre? Jeg prøvde å løfte bakhjulet på min nye 2014 Street Triple R med depotstøtten fra Biltema i dag, men den passet heller dårlig.
(Så nå vurderer jeg å bytte inn den mot en hjulrulle som gjør samme nytten i forhold til vasking og smøring. Stramming av kjedet tenker jeg at jeg overlater til verkstedet likevel.)
(Så nå vurderer jeg å bytte inn den mot en hjulrulle som gjør samme nytten i forhold til vasking og smøring. Stramming av kjedet tenker jeg at jeg overlater til verkstedet likevel.)
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Få deg svingarm spools, om du ikke har det allerede.
Jeg pleier noen ganger ved bare smøring å dytte - smøre - dytte. Skal jeg rengjøre bruker jeg depotstøtta.
Har også kjøpt en sånn hjulrulle for å prøve den... Funket heller dårlig, da dekket ruller av ettersom det står på skrå.
Jeg pleier noen ganger ved bare smøring å dytte - smøre - dytte. Skal jeg rengjøre bruker jeg depotstøtta.
Har også kjøpt en sånn hjulrulle for å prøve den... Funket heller dårlig, da dekket ruller av ettersom det står på skrå.
-
- Innlegg: 826
- Registrert: 13 des 2015, 13:22
- Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
- Sted: Bartebyen
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Kjøp en skikkelig depot-støtte er mitt råd , føles mye stødigere enn hjulrulla fra biltema - har begge deler og velger støtta hver gang.
- Bjerknez
- Innlegg: 23036
- Registrert: 06 aug 2013, 00:59
- Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
- Sted: Fredrikstad
- Kontakt:
Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring
Jeg bruker en depotstøtte fra Biltema (Ja du leste riktig...) når jeg skal smøre/vaske kjedet og det er helt uproblematisk. Det er vel begrenset hvor mye Biltema kan feile med en formet jernstang. Jeg kjøpte den brukt av TomB her inne for 50,- tror jeg og den står fortsatt i garasjen og blir brukt flittig.
Det tar 10 sekunder og vipe sykkelen opp med denne så null stress. Dog kunne jeg virkelig tenkt meg en slik:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=5DBzroYOGrI[/video]
Det tar 10 sekunder og vipe sykkelen opp med denne så null stress. Dog kunne jeg virkelig tenkt meg en slik:
[video]https://www.youtube.com/watch?v=5DBzroYOGrI[/video]