Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Tysnes
Innlegg: 845
Registrert: 06 des 2009, 14:00
Motorsykkelen din: yamaha tdm 900 04, Honda cb 750 f 83
Sted: Tysnes

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Tysnes »

Alt var enklere før , når det ikke var så mange bokser å velge i . Da tok du girolje på kjeden e.l , og det var det . Funka de og :-)

Brukeravatar
Svolp
Innlegg: 1703
Registrert: 30 okt 2009, 16:53
Motorsykkelen din: kawasaki Versys 650 2008 modell
Sted: Stavanger

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Svolp »

Jeg smører med kjede olje og ikke fett.. mindre gris og letere og vaske vekk.
Smører pr 1000km. Oftere ved regnvær!
NÅ: Suzuki mauruder VZ 800 1998 Modell
X : Kawasaki Versys 650 2008 modell
X : Kawasaki ZZR1400 2015 Modell
X : Kawasaki ZZR1400 2009 Modell
X : Suzuki GSF650S 2005 Modell
X : Yamaha Virago 125 2002 Modell

TrondA
Innlegg: 148
Registrert: 30 mar 2010, 09:10
Motorsykkelen din: Kawa1000/SuzDL650/HondaANF
Sted: Ridabu

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av TrondA »

Med visse forbehold anbefaler jeg kjedespray med sterk klistreeffekt og kontrastfarge. Dette er noen produkter som ikke hever temperaturen i kjedet mer enn ca. 250 grader celsius etter 30 minutter kjøring i 100 km/t med 25 grader celsius i stillestående lufttemperatur. (Kjeder profilerer SVÆRT mye på luftavkjøling. Derfor kan jeg fortelle MaxTron at de ellers så geniale lukkede kjedekasser aldri har blitt noen suksess) Når kjedet holder seg kaldt på slike verdier, vil ikke kjedet strekke seg mer enn 5 prosent knyttet til matrialutvidelse i høyere temperaturer.
I denne kategorien står Valvoline fram som opplagt kandidat. Kjedesprayen har en klar, hvit farge som tydelig forteller når smøremiddelet er slitt av. Prisen å betale for klistreeffekten er felger og bakhjulsoppheng misfarget med stoff det er vanskelig å fjerne ved søl og slurvete påsmøring.

Jeg har ikke klart å omgjøre teori til praksis. Jeg kjøper en del Castrol produkter til svært lave priser og er faktisk godt fornøyd med disse. Jeg merker at kjedet blir litt lenger på raske turer og må smøre jevnt i regnvær, men alt er fint...

Med til denne historien er min paradoksale begeistring for lukket kjedekasse. Til bruk om vinteren med strøsand, kuldegrader og sakte fart er det bare helt fantastisk. Min Honda Innova ble valgt delvis på grunn av orginalmontert "Jawakasse"...

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Kjellrf »

Som jeg har skrivi før, jeg liker Motul sin, som jeg har brukt 20 år.

Jeg smører vanligvis på varmt kjede (altså etter kjøreturen) for å unngå søl. På et o-ringskjede skal kjedesprayen i utgangspunktet beskytte mellom kjede og drev, og smøre litt på o-ringene utvendig (fettet inni o-ringene smører leddene).
Jeg har kjørt over 2000 km før jeg trenger å smøre på nytt. Mindre i mye regnvær. Med Motulen har det vært enkelt, man ser jo på rullene en antrasit-grå farge når kjedet er smurt. Når man ser at rullene begynner å få lite belegg ( begynner å skimte rullene/blir blankere), da er det på tide å smøre på nytt. Ikke før. Dette synes jeg er kjempefint med Motul-sprayen. Tilsvarende har jeg også opplevd med en spray fra Valvoline, men der har jeg aldri logga antall km før neste smøring.

Bonus: bruker lite spray, slipper å vaske kjeden og omegn for unødvendig guffe.

Dette er i mine øyne sånn det skal gjøres. Men nå har jeg bare 30 års erfaring...

:thumleft
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av MrErling »

bergenser83 skrev:hvor ofte smører dere kjede ved normal bruk?
Jeg smører kjedet etter hver annen bensinfylling.
Dvs. at tanken tar 22 liter/0,5 liter på mila(røffli') så det skulle bli sånn rundt regnet smøring av kjede etter 880km.
Men husk å vaske kjedet rent oftere! Bruk f.eks. parafin til det.

Og i og med GSX'n har bensininnsprøytning, får tanken en "dose" med "Fuel Injection Cleaner" hver fjerde tankfylling.

Brukeravatar
Snill Vaffel
Innlegg: 1001
Registrert: 07 nov 2008, 18:11
Motorsykkelen din: Suzuki GSXR 1000
Sted: Buskerud

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Snill Vaffel »

Jeg bruker denne :)

http://www.monsterbike.no/Default.aspx? ... ctID=92699" onclick="window.open(this.href);return false;
Snill Vaffel

Du har tatt det første skrittet mot visdom, når du har lært å holde munn.

2011 Suzuki GSXR 1000

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Kjellrf »

Jeg synes det er bortkasta arbe å vaske kjedet.

Da har du smørt for mye.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

Brukeravatar
MrErling
Innlegg: 195
Registrert: 23 feb 2011, 14:55
Motorsykkelen din: Retro & muscel Bikes
Sted: Drammen

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av MrErling »

Kjellrf skrev:Jeg synes det er bortkasta arbe å vaske kjedet.

Da har du smørt for mye.
? :oh

.. der lurte du meg, ..nesten :lol
Her er litt arti' lesing om temaet.
http://www.bike.no/forum/thread.php?t=13324&p=1

Brukeravatar
Kjellrf
Innlegg: 1589
Registrert: 31 aug 2009, 15:15
Motorsykkelen din: Kawa, Honda og Guzzi
Sted: Sandefjord

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Kjellrf »

Jeg har aldri vaska en eneste kjede, på 30 år og 300.000 km.

Aldri sett at det er noe behov. Derimot har jeg vaska bak dekselet over fordrevet på en sykkel jeg hadde en gang, når gugga begynte å renne ned på eksosanlegget.

Men den hadde jeg kjøpt brukt.

:thumleft

Men må tilstå at 100.000 km er kjørt med kardang.
Medlem av Tønsberg mc klubb
Eier: Z1000A2, CX500, V7 Sport, ZZR600 E6
Har kjørt og eid mc siden 1980.

ArcticTiger
Innlegg: 3962
Registrert: 04 nov 2010, 00:10
Motorsykkelen din: x

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av ArcticTiger »

Jeg har lurt litt på det her med å vaske moderne kjeder med lampeolje/parafin/whitespirit. Er det egentlig så lurt?

I gamle dager, før o-ring og x-ring, var kjedeledda "åpne". En anerkjent metode for vedlikehold av kjedet var da: Vask med whitespirit, la kjedet tørke, legg det så en stund i smeltet, varm grafitt-voks (Linklyfe, som kom på runde, flate bokser) så den flytende voksen får trenge helt inn i leddene, heng kjedet opp så overflødig voks renner av, og la det bli kaldt så voksen stivner. Vi brukte å ha 2 kjeder, og bytta på de. På tur brukte vi kjedespray.

På moderne kjeder er ledda lukket med tetteringer, og smurt permanent med spesialfett da de ble produsert. Vår smøring av kjedet er primært, som nevnt, for å minske friksjonen mot dreva.
Jeg innbiller meg at ved å vaske kjedet med løsemiddler, så risikerer vi at løsemiddlene, som er veldig tynntflytende, trenger inn i ledda, og reduserer smøreevnen til det opprinnelige fettet.
Vil kjedesprayen trenge inn forbi tetteringene, og gi fullgod smøring av ledda igjen, etter at de har fått seg en omgang med løsemiddler??? :-k

runerytter
Innlegg: 52
Registrert: 21 nov 2009, 23:26
Motorsykkelen din: BMW R1250GSA 2019
Sted: Vestfold

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av runerytter »

Jeg har prøvd diverse kjedesprayer, med dertil behov for annet stoff til rengjøring.
Etter rengjøring, skulle også det stoffet bort, med skylling av vann. Det rene kjede skulle helst være tørt og varmt før nytt fett kom på, noe det absolutt aldri var etter rengjøringsprosedyren. Hvor mye sliter det på drev/kjede det å kjøre kjede varmt uten smøring? Ikke hvet jeg, for det stemmer bare ikke med min magefølelse å gjøre. Jeg fant dette undødvendig tidkrevende og grisete etter stund.

I brukerhåndboka på min xx står det: Wipe dry and lubricate only with SAE 80 or 90 gear oil.

HEY!!!! Trenger jeg ikke flere dyre flasker og 1 time til denne jobben?
Jeg bruker en fille, "dynket" med girolje. Tørker av møkk og smører samtidig. Veldig fort gjort. 3min max
Har idag en type flaske ala låsolje og fille under salen og er da til enhver tid klar for rengjøring/smøring dersom behovet skulle komme.

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av rayongracer »

Det er endel misforståelser ute å går med kjeder og smøring men jeg skal prøve å forklare slik min gamle mekaniker brant inn i hodet mitt. O ring betyr at det sitter o ringer som låser inn permanent smørefett i rullene til kjedet, altså den viktigste funksjonen kjedespray har er rustbeskyttelse, samt danne en film det er lett å holde ren fra skitt. Selve smøringen av rullene er tatt seg av allerede.

En bør smøre kjedet så ofte som en kan, minst hver 300 km eller 1 gang per uker hva som er lavest.

Rengjør kjedet først med børste (jeg bruker en MSR børste - men en hvilken som helst kjedebørste gjør susen) og en kan rengjøre med enten spesial rengjørings væske (som er dyr) eller med White Spirit som er billig.

Etter rengjøring bør en kjøre kjedet varmt, gjerne ut på motorvei er runde slik at det er fart i kjedet, turtall er ikke det samme som fort kjede, fart gir fort kjede og varme i dette. Grunnen til en varmer kjede er nøyaktig av samme grunn som når en gir litt forvarme før en sveiser (ikke kontrollert bestemt forvarme, men varme til å få ut fuktigheten bare) altså en får fuktigheten ut av metallet, slik at oljen en påfører sitter skikkelig og ikke låser inn fuktighet som leder til rust.

Enhver dedikert O ring olje er brukendes, gammel filtrert motorolje funker også bra men varer veldig kort stund. Personlig bruker jeg Castrol Chain Spray O-R da denne finnes lokalt i butikken.

Skal en ha maksimal levetid på kjedet er det sikkert Scottoiler som er tingen, de påstår den får kjeder til å vare veldig mye lengre, samt en slipper å rote med det forbanna kjedet hele tiden. En ser over at det ikke begynner å blir skittent, rengjør ved behov og glemmer hele greiene. I den våte verden jeg bor i på Vestlandet, ser dette ut som å være tingen, og det står høyt oppe på listen min over hva sykkelen skal få montert. http://www.scottoiler.com/" onclick="window.open(this.href);return false;

For alt i denne verden ikke bruk oljer som trekker inn som f.eks WD40 da de penetrerer gjennom o-ringen som holder smørefettet inne i rullene og trekker dette fettet ut av rullene til utsiden av kjedet, dermed tørker det vitale fettet bort og en får en utrolig mye kortere levetid på kjedet sitt.

Brukeravatar
KawaSuki
Innlegg: 83
Registrert: 06 mai 2011, 22:27
Motorsykkelen din: Suzuki Bandit 1200 SA 2006 mod. -
Sted: Halden/Tistedal

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av KawaSuki »

Har blitt fraråda å bruke white spirit av Doktoren ( racingmann ) min , til rengjøring av kjede .
Lampeolje , som en annen nevner , er bra ! . :thumleft
Billig den også på Europris . White spirit tørker ut .

KawaSuki

Hokky
Innlegg: 7
Registrert: 10 jun 2011, 21:33
Motorsykkelen din: 2005 Suzuki DL650 V-strom

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av Hokky »

Bruker Valvoline hvit kjedespray.. En avis bak kjede når du sprayer så blir ikke felg eller annet griset til.

Brukeravatar
rayongracer
Innlegg: 74
Registrert: 11 aug 2009, 19:57
Motorsykkelen din: Triumph Tiger 800 XC - 2011
Sted: Dirdal

Re: Anbefalt kjedespray

Legg inn av rayongracer »

KawaSuki skrev:Har blitt fraråda å bruke white spirit av Doktoren ( racingmann ) min , til rengjøring av kjede .
Lampeolje , som en annen nevner , er bra ! . :thumleft
Billig den også på Europris . White spirit tørker ut .

KawaSuki
Det var interesant, det skal jeg prøve ut.

Svar