Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
JK95
Innlegg: 1081
Registrert: 29 okt 2011, 16:48
Motorsykkelen din: Ducati Streetfighter 1098
Sted: Trondheim

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av JK95 »

Bjerknez skrev:
Royal skrev:Har dere noen tips til en kjedesmøring som stivner eller holder seg relativt "tørt"?

Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.
Motul Road :thumleft
Støttes :thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 22747
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Motul Road er tyntflytende når du sprayer den på, men stivner fort. Gi den en halvtime eller mer så kan du kjenne at den er skikkelig sticky på kjedet. Suveren den :twothumbs:

Toven

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Toven »

Bruker Motul C5 kjedepasta. Syntes denne er helt knall!
Kanskje noe styrete å legge på, men mitt kjede har sett "våtere" ut enn andre kjeder hvor det har blitt brukt motul spray.

Brukeravatar
Salaren
Innlegg: 59
Registrert: 21 nov 2015, 17:03
Motorsykkelen din: Kawasaki Z400R2/Twin & LTD 750 Twin
Sted: Vest-Agder

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Salaren »

Hei
Antar dette er rette tråden å poste innlegget. Jeg trenger nytt drev og kjedesett til min gamle 1982 Kawasaki Z750 LTD S1 Twin. Tannkonfiguarsjon er 16/38. Jeg er usikker på hva type kjede det er altså O-ring eller X-ring. Uansett, dette er jo ingen racingsykkel men en traver på 55HK som kjøres snilt. Jeg har prøvd å finne komplette drev og kjedesett på norske eller skandinaviske nettbutikker men finner ikke noe for akkurat min sykkel. Men finner noe på Ebay i England og Tyskland som kan ligne. Også hadde det vært kjekt å vite om det anbefales O--ring eller X-ring da jeg antar valget står i mellom en av disse. Leser at DID skal være bra greier men er usikker på hvilken kvalitetsgrad jeg trenger. Men jeg kjøper gjerne noe som varer istedenfor å kjøpe noe som man må bytte etter få år.

Noen som vet om noe konkret å handle så send meg gjerne en link. Andre tips og god info for min gamle Kawasaki og kjede/drev motaes med takk.
Salaren

Fiskegal MC entusiast med øye for klassiske 70/80 talls customsykler med krom, samt nærmest litt "manisk" opptatt med å kjøre sykler med Twinmotorer :-)

Stolt eier av Kawasaki Z400R2 Twin 1983 og Kawasaki LTD 750 Twin 1982

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

17T frontdrev originalt - bytte til 16? Noen med erfaringer?

Legg inn av AJ »

Noen som har byttet til drev med en tann mindre ved drev og kjedebytte?
Vurderer å gjøre dette på 1290'en. Fra 17 tenners frontdrev til 16 og samtidig beholde bakdrevet med 42 tenner.

Hører gjerne om erfaringene til folk her inne som har 'eksperimentert' med slikt bytte.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

KevinmsR6
Innlegg: 830
Registrert: 06 jun 2016, 10:23
Motorsykkelen din: Yamaha YZF R1 2008 raven edition

Re: 17T frontdrev originalt - bytte til 16? Noen med erfaringer?

Legg inn av KevinmsR6 »

AJ skrev:Noen som har byttet til drev med en tann mindre ved drev og kjedebytte?
Vurderer å gjøre dette på 1290'en. Fra 17 tenners frontdrev til 16 og samtidig beholde bakdrevet med 42 tenner.

Hører gjerne om erfaringene til folk her inne som har 'eksperimentert' med slikt bytte.

Du vil få en bedre akselerasjon og noe høyere turtall på girene:)
Den som har begge beina plantet på jorda står stille. :lol

WikingTnT
Innlegg: 826
Registrert: 13 des 2015, 13:22
Motorsykkelen din: Benelli TnT 1130 Sport Evo
Sted: Bartebyen

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av WikingTnT »

Jeg har drevet om min men gikk opp tre bak. Det blir mer stress på kjede jo mindre frontdrevet er - 1 tann foran tilsvarer 2,7 bak for min del og da gikk jeg for 16-39 istf 15-36.

Det er jo veldig avhengig av hvordan sykkelen er satt opp originalt og hvordan men ønsker den etter sitt eget kjøremønster.
Ville googlet 1290 og funnet ut hva som sies om temaet blant andre eiere og ev erfaringer de har.

Brukeravatar
E-strom
Innlegg: 642
Registrert: 08 apr 2012, 11:33
Motorsykkelen din: BMW R1200GS og DRZ400S
Sted: Trondheim
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av E-strom »

JK95 skrev:
Bjerknez skrev:
Royal skrev:Har dere noen tips til en kjedesmøring som stivner eller holder seg relativt "tørt"?

Kjedesprayen jeg bruker nå har en tendens til å slenges av og dekke bakdekk og biler bak meg med olje.
Motul Road :thumleft
Støttes :thumleft
Enig Æ Å - dessuten finnes den på tube som tar liten plass og er fin å ha med på tur :thumleft
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Most motorcycle problems are caused by the nut that connects the handlebars to the saddle :redface
Kilde: http://www.quotegarden.com/motorcycles.html

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Fra 17 til 16T på frontdrevet - merkbar forskjell!

Legg inn av AJ »

Da hoppet jeg likesågodt i det og gjorde en modding som også en del andre KTM eiere har gjort. Nemlig å erstatte 17 tanns fordrevet med et med en tann mindre.
Ble gjort av Qvale MC i dag. Ikke spesielt billig, men vel utført jobb med unntak av litt vel mye slakk, som kjapt ble korrigert av meg selv etter at jeg kom hjem.
Tok en ny prøvetur etter det og må si at 1290'en nå er som hooligan i sjettegiret! Giret som fram til nå har fungert som ren overdrive.
16T frontdrev synes så langt å bekrefte det mange på nettet allerede har gjort, at sykkelen treffer bedre på momentkurven med turtallet på girene.
Sykkelen oppleves merkbart som mer responsiv i alkle girene enn tidligere.
Merker også at jeg kan holde lavere fart i sjettegiret enn hva tilfellet var med 17T drev, uten at sykkelen begynner å lugge.

Så får man se hvordan neddrevingen påvirker slitasjen på drivesettet, spesielt frontdrevet, naturlig nok.

Er i utgangspunktet en smule skeptisk til moddinger som dette, men heller denne "effekt"økningen enn å bytte ekospotte til tusenvis av kroner ;) . Selv om jeg er innforstått med at mange gjør nettopp det for først og fremst å endre utseende og redusere vekt.

Jeg har lest en god på nettet om slik drevendring og i noen innlegg kommer det tydelig fram at enkelte tror at mange MC-produsenter helst vil putte på 16T drev på syklene sine, men har valgt 17 som et kompromiss fordi syklene godkjennes med dette drevet med tanke på lydkravene som foretas på bestemte turtall.
Kanskje det faktisk er noe i dette? :scratch

Sjekket hva to av mine tidligere sykler har som originalt drevoppsett og fant at Yamaha TDM 900 har 16 foran og 42 bak og at Triumph Tiger 1050 SE har 18 foran og 44 bak...
TDM'en med 18" forhjul og 17 bak, mens Tiger'en har 17 freamme og bak.
Til sammenligning har 1290'en originalt 17 drev foran og 42 bak med hjulkonfigurasjonen 19" forhjul og 17 bak...

Interessant "vitenskap, dette.
Jeg kommer til å følge godt med på slitasjesyklusen på det nye drevoppsettet på KTM'en, men regner med at i hvertfall DID kjedet holder lenger enn det tsjekkiske CZ kjedet som sykkelen originalt ble levert med...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Tabell over utvekslingsforhold ved ulike drevsett kombinasjoner

Legg inn av AJ »

Drevtabell for de som er spesielt interessert i utvekslingsforholdet i de ulike konfiguarasjonene:

Bilde
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

cannon
Innlegg: 2264
Registrert: 13 feb 2011, 15:43
Motorsykkelen din: Honda cbr929rr 2000, Yamaha YZF R1 2006

Re: Fra 17 til 16T på frontdrevet - merkbar forskjell!

Legg inn av cannon »

AJ skrev: Interessant "vitenskap, dette.
Jeg kommer til å følge godt med på slitasjesyklusen på det nye drevoppsettet på KTM'en, men regner med at i hvertfall DID kjedet holder lenger enn det tsjekkiske CZ kjedet som sykkelen originalt ble levert med...
God oppsummering og bra at du er fornøyd:)

Tipper ar endring i slitasje er nær null. Og strengt tatt så spiller det vel liten rolle. Noen hundre mil fra eller til har svært liten betydning for kostnaden, tenker jeg. Jeg har nå kjørt +30000 km med mitt kjede/drev-sett . Tenker at kjedeslitasje nesten ikke betyr noe.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Fra 17 til 16T på frontdrevet - merkbar forskjell!

Legg inn av AJ »

cannon skrev: Tipper ar endring i slitasje er nær null. Og strengt tatt så spiller det vel liten rolle. Noen hundre mil fra eller til har svært liten betydning for kostnaden, tenker jeg. Jeg har nå kjørt +30000 km med mitt kjede/drev-sett . Tenker at kjedeslitasje nesten ikke betyr noe.
Jeg regner heller ikke med at det blir noe særlig raskere slitasje på dette dette drevsettet enn det forrige.
Hadde samme konfigurasjon på en TDM 900 i sin tid, dvs. 16:42. Og på den byttet jeg ikke drtevsett før etter godt og vel 40K, nærmere 45, om jeg ikke husker helt feil.
Store forskjell i HK og momentstyrke selvfølgelig på TDM 900 og KTM 1290 med 86HK vs. 160...
Dog alikevel, som det heter; kjede og drev på syklene må man regne med er tilpasset disse effekttallene.

En annen ting; kan lyddempingsrgummien/pakningen på originaldrevet fra KTM har bidratt til å framskynde slitasjen på drevet?
Se bildet...:

Bilde
Ser at enkelte på nettet faktisk påstår at denne pakningen drar meg seg skitt ned i kjedegangen, i stedet for å slenge den av drevet.
Derfor har visstnok flere eiere av sykler med slikt drev fjernet gummien før montering.
Tror for øvrig ikke det var noe slikt på frontdrevet på TDM'en og Triumph'en jeg hadde. Drevsettet på begge disse syklene holdt en god del lenger enn hva tilfelle er med originaloppsettet på 1290'en...
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Solo-rider
Innlegg: 777
Registrert: 11 apr 2010, 19:42
Motorsykkelen din: BMW 1250
Sted: Vestfold

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Solo-rider »

Kom over denne: Motobriiz Wind Powered Chain Oiler....

https://www.youtube.com/watch?v=YZb6idKcqOc
https://www.motobriiz.com/

Må være en drøm....
Tempo: Corvette 300 1965(Comet motor)Svithun Safir 400 1970(Trigger 50 motor)Panther1968(Fighter 100 motor)
1982 Suzuki 400 E
1986 Yamaha XV 1000
2005 Honda Transalp 650
2003 Honda Varadero XL 1000
2002 BMW F650 CS
2015 Yamaha MT09 Tracer. Kjørt 30420km på 3 sesonger.
2021 BMW 1250.Kjøpt ny 2021.Kjørt 29968km på 3 sesonger.

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 37763
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
Motorsykkelen din: KTM 1290 SA S, ('18), Moto Guzzi v7 850 Special 100 year Anniversary
Sted: Lunner på Hadeland
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ »

Solo-rider skrev:Kom over denne: Motobriiz Wind Powered Chain Oiler....

https://www.youtube.com/watch?v=YZb6idKcqOc
https://www.motobriiz.com/

Må være en drøm....
Noen brukere har visst meldt tilbake om at systemet ikke funker så bra som beskrevet av produsenten... :-k .

Selv er jeg overbevist om at Tutoro chainoiler's enkle og geniale løsning er bedre, og ikke minst mindre styrete å montere.
________________________________________________________________________
De som ønsker å bidra økonomisk til driften av forumet kan benytte et av alternativene her.

MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->), KTM 390 Duke, 2021 (2021 - 2023), Moto Guzzi V7 850 Special 100 Anniversary (2023 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Dinob
Innlegg: 32
Registrert: 31 mai 2015, 13:40
Motorsykkelen din: Yamaha R6 - 1999
Sted: Sarpsborg

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dinob »

Jeg byttet for noen dager siden kjede og drev hos et lokalt verksted. Jeg tok ned 1tann mindre forran og 2 opp bak. Er det slik at speedometeret nå viser feil? Jeg opplever nemlig at jeg ofte kjører mye fortere når jeg ligger bak noen biler. I går kjørte jeg etter en som øvelseskjørte og farten var alltid mellom 80-85 i 70sone.

Svar