Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1138
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Kjedevask med tennvæske og kjedebørste tar vel i underkant av 10 min. Og jeg har Scottoiler, så det er bare å sjekke beholderen under setet jevnlig. Null stress.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 26 jun 2024, 10:57 Kjedevask med tennvæske og kjedebørste tar vel i underkant av 10 min. Og jeg har Scottoiler, så det er bare å sjekke beholderen under setet jevnlig. Null stress.
Men kjedesmøringen tar jo enda kortere tid. 10 sekunder på en rasteplass så er kjedet smurt. Kjedevasken må man ta okke som, chainoiler/tutoro eler ei.

Med kardang/belte derimot er man fritatt fra dette klineriet :knegg

Brukeravatar
Domino
Innlegg: 1138
Registrert: 06 jul 2020, 23:03
Motorsykkelen din: 2011 Triumph Tiger 800
Bosted: Troms

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Domino »

Joda, men det er ikke en deal breaker for meg. Viktigere at jeg har en sykkel jeg trives med. Det er som om bilen har automat eller manuell kasse. For meg har det ingenting å si, jeg lever godt med begge deler. Det er viktigere at det er en bil som dekker mine behov til en vettig pris.

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Domino skrev: 26 jun 2024, 11:04 Joda, men det er ikke en deal breaker for meg. Viktigere at jeg har en sykkel jeg trives med. Det er som om bilen har automat eller manuell kasse. For meg har det ingenting å si, jeg lever godt med begge deler. Det er viktigere at det er en bil som dekker mine behov til en vettig pris.
Neida, er ikke noe absolutt must for meg heller og bestemmer ikke sykkelvalget, men du verden så deilig det er når sykkelen du har ikke har noe kjede som skal smøres :)

Brukeravatar
kgjersda
Innlegg: 663
Registrert: 24 apr 2017, 11:58
Motorsykkelen din: S1000RR -22, CBR1000RR -05

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kgjersda »

Jeg har prøvd litt forskjellige typer smurning, men for å være helt ærlig så merker jeg ikke forskjell på typen.
Det må føres på og det må vaskes av felgen til slutt. Kjører nesten utelukkende på asfalt, så grus og dritt har ikke så stor betydning for meg.
Kanskje det er der en viss forskjell oppstår mellom de ulike midlene?



Kan vi holde oss til emnet i tråden @Bjerknez ? Tror jeg har forstått hvor du står nå.
Bjerknez skrev: 25 jun 2024, 13:58 Jeg har nesten glemt hvordan man smører kjede :knegg

Noe som er meget behagelig skal jeg innrømme...

Men ved neste sykkelbytte må jeg vel kanskje starte med det igjen...
Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 09:05 Uansett så merker jeg hvor deilig det er å slippe å tenke å det kjedet. Ikke voldsomt mye jobb, men allikevel deilig å slippe å tenke på det :)
Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 10:59 Men kjedesmøringen tar jo enda kortere tid. 10 sekunder på en rasteplass så er kjedet smurt. Kjedevasken må man ta okke som, chainoiler/tutoro eler ei.

Med kardang/belte derimot er man fritatt fra dette klineriet :knegg
Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 11:11 Neida, er ikke noe absolutt must for meg heller og bestemmer ikke sykkelvalget, men du verden så deilig det er når sykkelen du har ikke har noe kjede som skal smøres :)
Det evige beitet: Rieju RMX 50 // Yamaha DT125RE // Yamaha Fazer FZS600 // Yamaha MT-10 SP -17
I stallen: BMW S1000RR -22 // Honda CBR1000RR -05 (Banesykkel)

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6280
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Jeg har enkelt vedlikehold av kjede, vasker med fille / kost og parafin. Smører med kjedespray (oljekanne hvis tom for spray), bruker klar spray. Dette gjøres etter hver tur og hver vask.
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

dypen skrev: 26 jun 2024, 14:05 Jeg har enkelt vedlikehold av kjede, vasker med fille / kost og parafin. Smører med kjedespray (oljekanne hvis tom for spray), bruker klar spray. Dette gjøres etter hver tur og hver vask.
Nå jeg hadde sykkel med kjede så vippet jeg den opp på depotstøtte satt den i 1. gir og sprayet med parafin mens kjedebørsten fikk jobbe. Kjedet ble reint på null komme niks.

Ja, jeg vet det finnes motstandere av den fremgangsmåten, men jeg synes det fungerer helt utmerket med rett teknikk og er ikke spesielt farlig. Ufarlig er det ikke, men man lever kun en gang :knegg

mekkern
Innlegg: 7807
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

vasker aldri kjedet-bruker bare en mikrofiberfille med gearolje på -rens og smøring i ett.
Når man ikke bruker seig spray så blir det heller ikke seigt på felgen eller bygger seg rundt fremdrev.
P1020028.JPG
IMG_1410.JPG
P1010380.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Online
Brukeravatar
dypen
Innlegg: 6280
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
Motorsykkelen din: R1250GSA
Bosted: Lillestrøm

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen »

Det skal jeg prøve @mekkern :thumleft Du har omtalt måten å rense smøre på før men det har gått i glemmeboka men nå må det testes :D
dypen :thumleft "You can never escape the FOG (Fast Old Guys)" "Min MC Logg her"
Tempo Swing 150, Monark Maraton ILO Piano 50, Tempo Comet 60 +++ Suzuki AS 50, Yamaha LS2 100 første, Yamaha LS2 100 andre, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure, Yamaha YZF-R1 5JJ, KTM 1290 Super Adventure S, Honda XL700VA Transalp, Kawasaki KZ900-A4, Kawasaki Z1A 900, BMW K1600GT, Yamaha XS500D 1H2, BMW R 1250 GS Adventure, Kawasaki GPX750R F1

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

Gearolje fungerer litt som en litt tykkere versjon av WD40 den da eller?

mekkern
Innlegg: 7807
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

likt løser likt-olje løser olje.
gearolje er viskositetsmessig ganske lik motorolje da den har annen skala.
men gearolje inneholder EP(ekstrem pressure)tilsetninger som er fine greier for kjede/drev.
Men kan godt bruke motorolje også-den lukter litt mindre , men smører da litt dårligere.
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 24076
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
Motorsykkelen din: Triumph Rocket III GT
Bosted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez »

mekkern skrev: 26 jun 2024, 18:01 likt løser likt-olje løser olje.
gearolje er viskositetsmessig ganske lik motorolje da den har annen skala.
men gearolje inneholder EP(ekstrem pressure)tilsetninger som er fine greier for kjede/drev.
Men kan godt bruke motorolje også-den lukter litt mindre , men smører da litt dårligere.
Høres logisk ut. :thumleft

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7031
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

Bjerknez skrev: 26 jun 2024, 14:08
Nå jeg hadde sykkel med kjede så vippet jeg den opp på depotstøtte satt den i 1. gir og sprayet med parafin mens kjedebørsten fikk jobbe. Kjedet ble reint på null komme niks.

Ja, jeg vet det finnes motstandere av den fremgangsmåten, men jeg synes det fungerer helt utmerket med rett teknikk og er ikke spesielt farlig. Ufarlig er det ikke, men man lever kun en gang :knegg
Jeg advarer på det sterkeste om Bjerknezmetoden! IKKE prøv dette på nyere sykler!

Fra Euro 4 ble implementert i 2016 ble ABS bremser et krav på alle nye motorsykler i hele Schengenområdet. Benyttes Bjerknezmetoden på en hvilken som helst motorsykkel med ABS bremser, vil motorsykkelen tro at ABS-sensor på forhjulet er defekt fordi den ikke får signal fra den mens bakhjulet kjører. Det vil da genereres en feilkode på ABS systemet. Tidligere var det en enkel kvikkfix på dette, for eksempel å resette det hele med å koble fra batteriet og koble til igjen. Noen sykler ville slette feilkoden selv straks sykkelen fikk riktige signaler fra sensoren. Fra Euro 5 kom noen år senere kom det et nytt krav. En del feilkoder måtte undersøkes og slettes av et verksted, altså ingen kvikkfix på for eksempel feilkoder på bremser. Tilkobling av nødvendig dataverktøy for avlesning og sletting av slike feilkoder ble nødvendig. Bare for å ha nevnt det, verksteder jobber ikke gratis.

Vi som kjenner Bjerknez tar ofte med en klype salt det han skriver, og han skriver mye. Slett ikke alt han skriver er velfundert og fornuftig, dette var i hvert fall ikke det! Så om noen i kveld har pådratt seg en feilkode på ABS systemet på grunn av hans råd om Bjerknezmetoden, så hør med han om han kan hjelpe til å betale verkstedregningen for å få slettet feilkoden

mekkern
Innlegg: 7807
Registrert: 06 nov 2008, 22:42
Motorsykkelen din: flere -til div kjøring.
Bosted: Tranby

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av mekkern »

2019 indianFTR er ikke dette noe problem.
Ei heller KTM fra samme årstall.
Siste BMW som Bjerknez hadde var vel 2020 et eller annet?
så eksempelvis en T7 kan ikke kjøres på bakhjulet uten å måtte på verksted for å nulle feil??
eller stå fast å slurre i gjørma...
当有疑问时踢你的敌人在生殖器上,你可以道歉后

Brukeravatar
kjellv
Moderator
Innlegg: 7031
Registrert: 14 aug 2012, 23:16
Motorsykkelen din: Yamaha XT1200ZE Super Ténéré
Bosted: Molde
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av kjellv »

mekkern skrev: 26 jun 2024, 22:45 2019 indianFTR er ikke dette noe problem.
Ei heller KTM fra samme årstall.
Siste BMW som Bjerknez hadde var vel 2020 et eller annet?
så eksempelvis en T7 kan ikke kjøres på bakhjulet uten å måtte på verksted for å nulle feil??
eller stå fast å slurre i gjørma...
Jeg skriver ikke at alle sykler er slik. Produsentene er flinke til å lage finurlige systemer for å unngå regelverket. På en T7 kan du ellers slå av hele ABS systemet om du vil. Men vi har slettet mange feilkoder de siste årene som skriver seg fra denne type kjedevedlikehold eller bakhjulskjøring.

Svar