Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

... om verktøy, service, tekniske og mekaniske problemer, reparasjoner og modifiseringer
Svar
Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 26680
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 20 jun 2018, 17:50

Dansekris skrev:
20 jun 2018, 17:31
>snip<
Jeg målte nettopp, og avstanden mellom 9 leddbolter var rett i underkant av 130mm (i 1. gir med spenn). Det sammen med veldig lite slitasje på drevene gjør at jeg syns dette er litt merkelig.
Om den målingen er riktig og du ikke har noen ulyder i kjedet når du triller sykkelen bakover og drevene ikke har begynt å bli skjevslitt, dvs. haitann formet, så vil jeg tro kjede og drev er innafor.
Hvis kjede og drev ble byttet for 17K siden så burde begge deler helt klart holde noen tusen til.

På en sykkel som den du har så ville i hvert fall jeg sørget for kjedeslakk nærmere 4,5 enn 3,5 cm. Da tror jeg kanskje du vil slippe å justere så ofte.
Sykkelen dim har lang fjæringsvei og god kjedeslakk gir dermed mindre belastninger på drivlinja.

TDM'en jeg hadde i sin tid skulle ha opp mot hele 6 cm kjedeslakk. Jeg husker jeg møtte han som kjøpte sykkelen etter at jeg byttet den inn, som fortalte at han syntes sykkelen vibrerte mye. Jeg fikk prøve sykkelen en tur og merket det samme, noe som ikke skjedde mens jeg var eier av den.
Så kikka jeg på kjedet og så straks at dette var altfor stramt. Mitt råd til ham var å klage på forhandleren som hadde solgt ham sykkelen og be de lese bedre hva som sto om kjedeslakken i brukermanualen...
Vibrasjonene i sykkelen kom utvilsomt fra det altfor stramme kjedet. Håper hjullageret tålte belastningen feilinnstillingen førte til.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
simpson
Innlegg: 2127
Registrert: 09 mar 2011, 14:40
MC: 2011 BMW F800GS

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av simpson » 20 jun 2018, 19:56

Jeg målte ikke kjede men så på dreva at de var slitt.
Flere av lenkene på kjede var trege og sørget for chain slapping og vibrasjone.
Kjøpte DID og JT ja.

Brukeravatar
dypen
Innlegg: 11
Registrert: 28 mai 2018, 20:55
MC: KTM 1050 Adventure

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av dypen » 20 jun 2018, 22:28

Kjøpte en boks med «Fuchs Silkolene Chain Lube», vasket kjede grundige med parafin, spylte av med vann og tørk før jeg påførte kjedespray i begrenset mengde på innside av kjede. Kjørte ikke med sykkel før dagen etter, det ser ut til å være veldig lite sprut fra kjede hvis det er noe …
dypen :thumleft
Tempo Swing 150, Tempo Comet 60, Suzuki AC 50, Yamaha LS2 100, Yamaha RS 100, Kawasaki Mach III H1 500, Honda CB750 Four K2, Kawasaki Z1000, Yamaha XT500, Baotian BT50QT, Chang Jiang 750 M1S sidevogn, Honda CB500X, KTM 1050 Adventure

Brukeravatar
ZZR-Erling
Innlegg: 4402
Registrert: 23 mar 2012, 20:07
MC: YAMAHA FJR -06 YAMAHA YZ250F -09
Sted: Hvittingfoss, Søndre Buskerud.

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av ZZR-Erling » 21 jun 2018, 07:55

Var å kjørte mx på mandag, og da skjedde dette
Bilde

Rev bolter tvers av, og flere hull i navet er sprengt..
Bruk Lochtite folkens!!!
Jeg kommer til å sjekke boltene i den nye felgen etter hver trening!
Kjører FJR1300 -06 blå/sølv, "Turær'n"
Har også en X'er og treningslisens: Yamaha YZ250F -09
X-GSX750 X-VF1000F X-FJ1100 X-CB1100F X-VF500F2 X-YZF1000R X-ZX6R X-FZS1000
X-ZZR1200 X-SV1000S X-ZZR1400 07 X-K1200S 05 X-ZZR1400 08 X-K1200S 08
X-GSX1400 X-Tiger 800 X-K1300S 13 X-R1150R

Its not how fast you ride, its how you ride fast.

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 811
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris » 22 jun 2018, 10:03

Hm.. :scratch

Både AGM og MC Oslo forteller meg at jeg har enten 8mm eller 10mm bolter i bakdrevet, men det eneste som passer er ei 13mm pipe.

Er det noe jeg har misforstått eller er dette mystisk?
35884792_10217105031804431_4905775352741101568_n.jpg
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Honda Hornet 07 (2016)
Honda CBR 600 F4i 03 (2017)
BMW F800GS 09 (2018 ->

Det er aldri forseint å gi opp!
:thumleft

45316
Innlegg: 725
Registrert: 24 apr 2013, 12:58
MC: ZZR600 98mod

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av 45316 » 22 jun 2018, 10:06

Tenker at det er diameteren på selve bolten og ikke bolthodet de mener.

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk


Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 811
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris » 22 jun 2018, 10:17

Hehe, det gir mening!
Honda Hornet 07 (2016)
Honda CBR 600 F4i 03 (2017)
BMW F800GS 09 (2018 ->

Det er aldri forseint å gi opp!
:thumleft

Brukeravatar
Geiroe
Innlegg: 446
Registrert: 29 jul 2013, 21:12
MC: Honda VF1000F2 (85)
Sted: Sandefjord

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Geiroe » 22 jun 2018, 10:18

Da er det vel 8mm bolter du har.
For egen husk. Dekkskift PR3, service 103650

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 811
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris » 03 jul 2018, 18:47

Hvordan skal jeg få delt kjedet om jeg ikke har vinkelsliper?

Man får vel ikke pressa ut spliten i leddet uten å file ned tuppen først?
Honda Hornet 07 (2016)
Honda CBR 600 F4i 03 (2017)
BMW F800GS 09 (2018 ->

Det er aldri forseint å gi opp!
:thumleft

Brukeravatar
Bjerknez
Innlegg: 12108
Registrert: 06 aug 2013, 00:59
MC: 2017-BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Bjerknez » 03 jul 2018, 19:02

Dansekris skrev:
03 jul 2018, 18:47
Hvordan skal jeg få delt kjedet om jeg ikke har vinkelsliper?

Man får vel ikke pressa ut spliten i leddet uten å file ned tuppen først?
Drill?
Min blogg: www.bjerknez.no

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 26680
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 03 jul 2018, 19:06

Dansekris skrev:
22 jun 2018, 10:03
Bilde
Regner med at dette er bilde av kjedet du har på sykkelen nå?
I så fall er det liten tvil om at dette er klar til å byttes ut. Det er man med det blotte øye på avstanden (slitasjen) mellom leddene.
Avstanden mellom disse skal være rimelig tight. På dette kjedet er avstanden ganske så romslig...
Ingen god ide å dra på langtur med kjede som viser slike klare slitasjetegn...
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Dansekris
Innlegg: 811
Registrert: 12 jun 2016, 18:21
MC: BMW F800 GS 2009
Sted: Oslo

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Dansekris » 03 jul 2018, 22:08

AJ skrev:
03 jul 2018, 19:06
Dansekris skrev:
22 jun 2018, 10:03
Bilde
Regner med at dette er bilde av kjedet du har på sykkelen nå?
I så fall er det liten tvil om at dette er klar til å byttes ut. Det er man med det blotte øye på avstanden (slitasjen) mellom leddene.
Avstanden mellom disse skal være rimelig tight. På dette kjedet er avstanden ganske så romslig...
Ingen god ide å dra på langtur med kjede som viser slike klare slitasjetegn...
Jeg målte avstanden mellom leddene som forklart i manualen og fant at det var innenfor normalen. Kan selvfølgelig hende at jeg misforstod eller målte feil.

Nytt kjede og drev kommer i morgen. Nå gjenstår bare å få tak i en vinkelsliper og å skjønne kjedeverktøyet fra Biltema. Det er ikke likt de verktøyene som blir brukt på de ulike instruksjonsvideoene på Youtube som jeg har kikka på.
Honda Hornet 07 (2016)
Honda CBR 600 F4i 03 (2017)
BMW F800GS 09 (2018 ->

Det er aldri forseint å gi opp!
:thumleft

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 26680
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 29 jul 2018, 20:56

Tid nok og et lite snev av kjedsomhet, interesse fort geniale enkle ting og litt materiale til overs gjorde at jeg lagde en alternativ kjedesmøringsløsning på KTM'en i kveld.

Fram til nå har jeg hatt oljedysa liggende an mot bakdrevet. Dette har gitt jevn og god smøring, men mer på de ytre enn de indre O/X-ringene. Lite olje på avveie og dermed tilgrising av bakfelgen har det også vært.

Likevel har jeg vært nysgjerrig på hvordan det kunne la seg gjøre å lage en alternativ rute mot baksiden av framdrevet på innsiden av kjedet.
Som tenkt, så gjort nå kveld siden jeg altså også hadde noen strips og slange til overs.

Det gikk faktisk overraskende lett å finne en løsning. Det som tok lengst tid var å få fylt oljeslangen ved å holde loddet i Tutoro oljebeholderen i åpen stilling for å få oljen til å fylle slangen fram til oljedysa over kjedet.

Og nå gjenstår det bare en prøvekjøring for å se om denne løsningen funker like bra, helst bedre enn den som den jeg har hatt mot bakdrevet.

Den nye løsningen er enda mer "usynlig", som også var en grunnen til at jeg ville prøve dette.
Mer info følgert i morgen så snart jeg har fått testkjørt.

Her noen bilder, som kanskje også kan inspirere andre til å prøve det samme.

En slik løsning med oljepåføring ret bak framdrevet er visstnok ikke særlig vanlig på gatesykler, men desto mer vanlig i enkelte MX miljøer, kanskje spesielt i utlandet.
En veldig god løsning, påstår mange.
Så det skal bli spennende å se hvordan dette blir på min egen sykkel.
Tutoro på framdrev 1.JPG
Tutoro på framdrev 2.JPG
Tutoro på framdrev 3.JPG
Tutoro på framdrev 4.JPG
Tutoro på framdrev 5.JPG
Tutoro på framdrev 6.JPG
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Brukeravatar
Rune75
Innlegg: 361
Registrert: 17 jun 2013, 09:29
MC: Din MC her

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av Rune75 » 29 jul 2018, 21:21

AJ skrev:
29 jul 2018, 20:56
Tid nok og et lite snev av kjedsomhet, interesse fort geniale enkle ting og litt materiale til overs gjorde at jeg lagde en alternativ kjedesmøringsløsning på KTM'en i kveld.

Fram til nå har jeg hatt oljedysa liggende an mot bakdrevet. Dette har gitt jevn og god smøring, men mer på de ytre enn de indre O/X-ringene. Lite olje på avveie og dermed tilgrising av bakfelgen har det også vært.

Likevel har jeg vært nysgjerrig på hvordan det kunne la seg gjøre å lage en alternativ rute mot baksiden av framdrevet på innsiden av kjedet.
Som tenkt, så gjort nå kveld siden jeg altså også hadde noen strips og slange til overs.

Det gikk faktisk overraskende lett å finne en løsning. Det som tok lengst tid var å få fylt oljeslangen ved å holde loddet i Tutoro oljebeholderen i åpen stilling for å få oljen til å fylle slangen fram til oljedysa over kjedet.

Og nå gjenstår det bare en prøvekjøring for å se om denne løsningen funker like bra, helst bedre enn den som den jeg har hatt mot bakdrevet.

Den nye løsningen er enda mer "usynlig", som også var en grunnen til at jeg ville prøve dette.
Mer info følgert i morgen så snart jeg har fått testkjørt.

Her noen bilder, som kanskje også kan inspirere andre til å prøve det samme.

En slik løsning med oljepåføring ret bak framdrevet er visstnok ikke særlig vanlig på gatesykler, men desto mer vanlig i enkelte MX miljøer, kanskje spesielt i utlandet.
En veldig god løsning, påstår mange.
Så det skal bli spennende å se hvordan dette blir på min egen sykkel.

Vil det ikke være en fare/mulighet for at oljen blir blåst bort av turbulens/vind når sykkelen er i fart siden oljen må dryppe ned og ikke overføres med slangen i kontakt med drevet ?

Brukeravatar
AJ
Administrator
Innlegg: 26680
Registrert: 30 sep 2006, 18:46
MC: KTM 1290 Super Adventure S, 2018 mod.
Kontakt:

Re: Sprocket science - alt om kjede, drev, rens og kjedesmøring

Legg inn av AJ » 29 jul 2018, 21:35

Rune75 skrev:
29 jul 2018, 21:21
Vil det ikke være en fare/mulighet for at oljen blir blåst bort av turbulens/vind når sykkelen er i fart siden oljen må dryppe ned og ikke overføres med slangen i kontakt med drevet ?
Jo, det vil det alltids være. Men neppe særlig mye siden olja drypper sakte og kjedet ruller rimelig kjapt slik at faren for at oljedryppene havner mellom kjedeleddene er svært liten. Likevel vil antakelig noe bli slengt av under kjøringen. Men det gjør det også når oljedysa ligger an mot bakdrevet. Samme på de systemene hvor det brukes dobbeltdyse hvor olja blir påført bakdrevet på hver side.

At olja vil bli blåst bort av vind/turbulens har jeg liten tro på siden oljedysa nå er skjult bak et deksel i motsetning til der den ligger åpent mot bakdrevet.
Avstanden fra dysa til til innsiden av kjedet er for øvrig kun noen få millimeter.
MC'er:
Suzuki GSX 1100 EF, 1985 (1991), Yamaha TDM 900, 2006 (2006 - 2010), Triumph Tiger 1050 SE, 2010 (2010 - 2012), Moto Guzzi Stelvio 8V, 2012 (2012 - 2015), KTM 1290 Super Adventure, 2015 (2015 - 2018), KTM 1290 Super Adventure S, 2018 (2018 - -->)
KTM 1290 SA S - nok en god grunn til oppmaskinering Bilde

Svar

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 3 gjester